Kirjoittaja Aihe: Bridgeport  (Luettu 7174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mersu1967

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Rekisteröitynyt: 09/03/2019
Bridgeport
« : 09.03.19 - klo:21:28 »
Moro

Ongelma on heidenhain 25 ohjaus. Koneena gridgeport jyrsinkone. Vm-89
Kone ollut minulla vuosia harrastekäytössä. Alunperin hankittu koulukäyttöön.
Nyt oli muistin paristo päässyt tyhjäksi, vaikka on vaihdettu vuosittain. Parametrit hävisi ja
uudelleen naputuksen jälkeen ei kara enää pyöri. Alkuperäisissä papereissa on parametrit ja ne on koneeseen nyt lyöty. Muuten kone on ”elossa” tunnistaa vain M25 käskyn. Liikkeet ynm toimii kuten pitää.
Olisiko täällä apuja koneen elvytyksen?

Poissa Mersu1967

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Rekisteröitynyt: 09/03/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #1 : 10.03.19 - klo:09:35 »
Moi!

Asia ratkesi. Eilisen päivän päänvaivan jälkeen uusi yritys. Tyhjensin koneen ja naputin parametrit vielä uudelleen. Ja vot!  Kone toimiin👍
Miinuksena mukavat ohjelmat menetin.


Poissa dzy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Rekisteröitynyt: 12/11/2017
    YearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #2 : 10.03.19 - klo:09:51 »
Voisiko olla että koneeseen on joskus vaihdettu karamoottorin ajuri? Tai että paperilla olevat parametrit ovat väärät?
Kyseessä lienee TNC 125?

Noh kuitenkin näillä Heidenhainin ohjaimilla mitä minulla on niin karan pyörimisnopeus ja suunta voidaan antaa joko analogisena tai koodattuna +24v BCD tietona.

Tässä jotain parametrejä TNC 155:sta
MP62 kertoo miten nopeuden haluaa ulos ()
=0 ei karan nopeus ulostuloa
=1 koodattu ulostulo kun nopeus muuttuu
=2 koodattu ulostulo kaikille nopeuksille
=3 analoginen ulostulo kun vaihdeluku muuttuu
=4 analoginen vaihdeluvun kanssa työkalunvaihdon yhteydessä
=5 analoginen ilman vaihdeluvun signaalia

MP63 asettaa nopeuden rajat, tarvitset taulukon mistä sen katsoa, esim 01991 = minimi rpm (=S01) 0,112rpm maksimi rpm (=S99) 9000rpm ja jokainen Sxx on aseteltavissa nopeudeksi (1)
S(xx) menee nollasta 99:sään S0 = 0 rpm S99 = 9000 rpm
Jos MP62 ei ole asetettu analogiseksi niin nopeus tulee riviliittimestä J2

MP78-MP85 asettaa vaihteiden kierrosrajat (analoginen ulostulo)

MP86 asettaa jännitteen analogiporttiin karalle overriden ollessa 100% 0V-9,999V
MP87 asettaa maksimi jännitearvon (vaihdelaatikon kanssa?)
MP88-MP89 override prosentit, maksimi/minimi 0-150%

jne... näitä on vielä vaikka kuinka monta ja yksikin väärä parametri voi estää karan pyörimisen.

MP172 Analoginen karan nopeus voidaan antaa joko pelkästään positiivisena tai negatiivisena tai sekä että ja positiivinen/negatiivinen voidaan asettaa tarkoittamaan joko eteenpäin tai taaksepäin.

J2 riviliittimestä tulee TNC 155 ohjaimessa (ja monessa aiemmassa versiossa) M03, M04, M05, M08, M09 myös ulos.
Oma kara pyörii pelkästään positiivisella analogisignaalilla ja suunta annetaan M03/M04 +24v signaalilla.

Poissa dzy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Rekisteröitynyt: 12/11/2017
    YearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #3 : 10.03.19 - klo:09:51 »
Moi!

Asia ratkesi. Eilisen päivän päänvaivan jälkeen uusi yritys. Tyhjensin koneen ja naputin parametrit vielä uudelleen. Ja vot!  Kone toimiin👍
Miinuksena mukavat ohjelmat menetin.
Hienoa,
Näissä TNC:seissä tuo patterivarmistuksen kontaktit hapettuu ja herjaavat sitten tiuhaan paristosta. Kannattaa lampun kanssa kurkata miltä paristokotelon pohjalla näyttää.

Poissa Mersu1967

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Rekisteröitynyt: 09/03/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #4 : 10.03.19 - klo:10:48 »
Moi!

Ja kiitos. Kyllä kone on tnc125.
Tosiaan vika oli siellä paristokotelon pohjalla
Oleva hapettuma. Kotelo pois ja pintojen puhdistu autti vaivaan.
Mainio kone ollut pieneen työhön👍

Poissa dzy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Rekisteröitynyt: 12/11/2017
    YearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #5 : 10.03.19 - klo:11:43 »
Nuo koneparametrit saa pihalle sarjaportin kautta (ME-protokolla, saattoi olla että jos parametrit on kunnossa ja ajat ne pihalle niin voi olla että FE-protokollakin on käytössä, jos TNC125 vain tukee sitä) ja ne voi myös syöttää sitäkautta takaisin, näin ainakin TNC155 kanssa.
Baudiluku taisi tippua 2400 vaikka sen olisi asettanut sinne huippuarvoon (9600) aiemmin.

Tuohon tarvii ladata Heidenhainilta TNCCremo, sillä olen ite dripfeedannut ohjelmia myöskin.

Poissa Mersu1967

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
  • Rekisteröitynyt: 09/03/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #6 : 10.03.19 - klo:13:23 »
Moi!

Itse en ole mitenkään osaava koneiden tietojärjestelmän kanssa.
Enemmän koneen käyttäjä. Hienoa että täältä löytyy osaavaa ihmistä
ja näemmä myös auttamis haluja👍👍😁

Poissa hulukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 04/04/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #7 : 04.04.19 - klo:17:29 »
Moro. Vähän samaa ongelmaa täälläkin. Viikko sitten talliin roudattu Bridgeport interact 1 mk2 vm.86 heidenhein TNC 155 ohjaksella ja siirrossa kadotti jostain syystä parametrit. Parametrit kaivoin cnczone sivulta. Ensimmäinen ongelma näyttäisi olevan nyt että kara pyörii matelemalla eli ei tottele ohjausta vaikka muuttaa pyörimisnopeutta. Mikähän voisi olla pielessä? Löytyisikö täältä asiantuntijoita tähän koneeseen?
« Viimeksi muokattu: 04.04.19 - klo:21:09 kirjoittanut hulukko »

Poissa dzy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Rekisteröitynyt: 12/11/2017
    YearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #8 : 05.04.19 - klo:07:23 »
Parametrit mitä pitää antaa karan ajolle riippuu asennetusta karan ajurista. Itellä on muistaakseni Contravesin ajuri. Osa parametreistä missä on se asteriski (*) pitää myös antaa muistaakseni "P" näppäin aktiivisena, muutoin parametri menee pieleen.

Mikä karan ajuri sulla on?

Tuossa on jokin oma vanha listaus parametreistä, https://www.dropbox.com/s/lq2s9xj33zbovre/mp_9_marraskuuta_2017.h?dl=0

Olen muuttanut omassa koneessa akseleiden maksiminopeudet maksimissaan 2500mm/min, pelkkä parametri muutos ei siihen riitä vaan joutuu myös tuunaamaan servoajurien nopeuden ja nopeuden takaisinkytkennän oikeaksi, joten jätä huomioimatta nuo alun kaikki 2500 luvut.

Tuo listaus ei ole se kaikkein uusin mikä nyt itellä on käytössä, joten en ole ihan varma mitä kaikkea olen tuohon muuttanut. Voi olla että siinä on muutos millä TNCCremolta pyydetään ".h" päätteistä tiedostoa eikä ".%" päätteistä mitä se aluksi teki.

Osa parametreistä on konekohtaisia, eli nämä hukkaliikkeen suuruudet. Ne pitää ite ihan kellottaa. Hukkaliike kompensoidaan siten että akseli ryntää suunnanmuutoksessa annetun hukkaliikkeen verran "täpöllä" nopeudella. Aseta hukkaliike nollaksi alussa ja kellota se sitten oikeaksi. Tuossa listauksessa hukkaliikkeiden suuruus on mitä sattuu. Kun sain koneen niin y-akselin hukkaliike oli laitettu jotain 0,65mm ! :) Servon remmi oli aivan löysällä ja remmi itessään oli kuminauhaa, muutkin y-akselin säädöt oli pielessä ja y-akselin servo oli palanut (mutta pyöri hyvin nopealla muttei hitaalla liikkeellä paitsi että pikaliikkeellä laukasi moottorinsuojan koneen sisältä ja/tai sulakkeen talon paneelista)

Omasta koneesta irtosi siirrossa myös osa johdotuksista, piti ne kaikki ruuviliitokset käydä läpi ja niitähän ei ole kuin päälle 200 jos ei enemmänkin. Se nyt vain on tehtävä kuten myös varmistaa kaikki releet kunnolla kannoilleen. Releitä on 24v ja sitten Jenkkivaihtovirran mukaisia, älä sotke niitä keskenään (jos edes istuvat väärille kannoille)

Tietenkin jos menet avaamaan sähkökaappien ovet niin otat töpselin irti seinästä tai muuten ei tartte enää ikinä olla sairas tai kipee. Kaappien sisällä on valtakunnan verkko ja se mikä näyttää muuntajalta ei ole muuntaja vaan kuristin. Isoin niistä on säästömuuntaja, siinä ei ole ollenkaan toisiota vaan piuhat menee ensiön induktanssin kautta valtakunnan verkkoon.

Säästömuuntajassa on liitännät eri syöttöjännitteille, servot tarvii +-180vac ja 24v jännitekin otetaan siitä (se reguloidaan transistorilla myöhemmin + diodisilta). EDIT: saattaa olla että 24v tuotetaan omalla pikkumuuntajalla... Siinäkin on syötölle sitten eri jännitteet (tai ei...) Jännitteet on muuttuneet Suomessakin tässä vuosien varrella. Omassa syöttö oli liitetty alemmalle jännitteelle. Servot sai ylijännitettä eikä 24v regulointi oikein toiminut, oli päälle 28v joka alkaa olla jo liikaa TNC:lle, samoin Jenkkivaihtovirta oli ylijännitteellä. Siirsin syötön hieman ylemmälle jännitteelle (olisiko ollut 420v? Kun aiemmin oli 380v) tämä laski apujännitteet sopivammaksi. TNC ottaa Jenkkivaihtovirtaa (saa sen muutettua töpselijännitteillekkin...) eikä se tykkää oikein ylijännitteestä.

Jännitteiden muuttaminen muuttaa servoajurien käyttäytymistä, olen niitä oskilloskoopilla koittanut tuunailla jännitteiden laskun myötä. Servoajurit on analogiset eikä niissä ole mitään varsinaista virranmittausta vaan syöttövirta riippuu pitkälle syöttöjännitteestä. Onhan siinä nopeudelle takolta takaisinkytkentä, mutta jännitteet tulisi olla servoajurien mukaiset kuitenkin.

EDIT: Voi olla että tuossa parametrilistauksessani on myös karan maksiminopeutta alennettu. Omat talon sähköt ei oikein tykännyt kun karan pysäytti 4000rpm:än kierroksilta
« Viimeksi muokattu: 05.04.19 - klo:15:21 kirjoittanut dzy »

Poissa hulukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 04/04/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #9 : 05.04.19 - klo:13:26 »
Kiitos tähän astisista tiedoista. Tässä on aloittelijalle pureskeltavaa viikonlopuksi.

Mistähän saan kaivettua tiedon et mikä karan ajuri koneessani on?

Poissa ttontsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 946
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #10 : 05.04.19 - klo:14:19 »
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Poissa hulukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 04/04/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #11 : 05.04.19 - klo:16:25 »
Parametrit mitä pitää antaa karan ajolle riippuu asennetusta karan ajurista. Itellä on muistaakseni Contravesin ajuri. Osa parametreistä missä on se asteriski (*) pitää myös antaa muistaakseni "P" näppäin aktiivisena, muutoin parametri menee pieleen.

Mikä karan ajuri sulla on?

Tuossa on jokin oma vanha listaus parametreistä, https://www.dropbox.com/s/lq2s9xj33zbovre/mp_9_marraskuuta_2017.h?dl=0

Olen muuttanut omassa koneessa akseleiden maksiminopeudet maksimissaan 2500mm/min, pelkkä parametri muutos ei siihen riitä vaan joutuu myös tuunaamaan servoajurien nopeuden ja nopeuden takaisinkytkennän oikeaksi, joten jätä huomioimatta nuo alun kaikki 2500 luvut.

Tuo listaus ei ole se kaikkein uusin mikä nyt itellä on käytössä, joten en ole ihan varma mitä kaikkea olen tuohon muuttanut. Voi olla että siinä on muutos millä TNCCremolta pyydetään ".h" päätteistä tiedostoa eikä ".%" päätteistä mitä se aluksi teki.

Osa parametreistä on konekohtaisia, eli nämä hukkaliikkeen suuruudet. Ne pitää ite ihan kellottaa. Hukkaliike kompensoidaan siten että akseli ryntää suunnanmuutoksessa annetun hukkaliikkeen verran "täpöllä" nopeudella. Aseta hukkaliike nollaksi alussa ja kellota se sitten oikeaksi. Tuossa listauksessa hukkaliikkeiden suuruus on mitä sattuu. Kun sain koneen niin y-akselin hukkaliike oli laitettu jotain 0,65mm ! :) Servon remmi oli aivan löysällä ja remmi itessään oli kuminauhaa, muutkin y-akselin säädöt oli pielessä ja y-akselin servo oli palanut (mutta pyöri hyvin nopealla muttei hitaalla liikkeellä paitsi että pikaliikkeellä laukasi moottorinsuojan koneen sisältä ja/tai sulakkeen talon paneelista)

Omasta koneesta irtosi siirrossa myös osa johdotuksista, piti ne kaikki ruuviliitokset käydä läpi ja niitähän ei ole kuin päälle 200 jos ei enemmänkin. Se nyt vain on tehtävä kuten myös varmistaa kaikki releet kunnolla kannoilleen. Releitä on 24v ja sitten Jenkkivaihtovirran mukaisia, älä sotke niitä keskenään (jos edes istuvat väärille kannoille)

Tietenkin jos menet avaamaan sähkökaappien ovet niin otat töpselin irti seinästä tai muuten ei tartte enää ikinä olla sairas tai kipee. Kaappien sisällä on valtakunnan verkko ja se mikä näyttää muuntajalta ei ole muuntaja vaan kuristin. Isoin niistä on säästömuuntaja, siinä ei ole ollenkaan toisiota vaan piuhat menee ensiön induktanssin kautta valtakunnan verkkoon.

Säästömuuntajassa on liitännät eri syöttöjännitteille, servot tarvii +-180vac ja 24v jännitekin otetaan siitä (se reguloidaan transistorilla myöhemmin + diodisilta). EDIT: saattaa olla että 24v tuotetaan omalla pikkumuuntajalla... Siinäkin on syötölle sitten eri jännitteet (tai ei...) Jännitteet on muuttuneet Suomessakin tässä vuosien varrella. Omassa syöttö oli liitetty alemmalle jännitteelle. Servot sai ylijännitettä eikä 24v regulointi oikein toiminut, oli päälle 28v joka alkaa olla jo liikaa TNC:lle, samoin Jenkkivaihtovirta oli ylijännitteellä. Siirsin syötön hieman ylemmälle jännitteelle (olisiko ollut 420v? Kun aiemmin oli 380v) tämä laski apujännitteet sopivammaksi. TNC ottaa Jenkkivaihtovirtaa (saa sen muutettua töpselijännitteillekkin...) eikä se tykkää oikein ylijännitteestä.

Jännitteiden muuttaminen muuttaa servoajurien käyttäytymistä, olen niitä oskilloskoopilla koittanut tuunailla jännitteiden laskun myötä. Servoajurit on analogiset eikä niissä ole mitään varsinaista virranmittausta vaan syöttövirta riippuu pitkälle syöttöjännitteestä. Onhan siinä nopeudelle takolta takaisinkytkentä, mutta jännitteet tulisi olla servoajurien mukaiset kuitenkin.

EDIT: Voi olla että tuossa parametrilistauksessani on myös karan maksiminopeutta alennettu. Omat talon sähköt ei oikein tykännyt kun karan pysäytti 4000rpm:än kierroksilta

Contravesin loota löytyi toisesta sähkökaapista eli
sen ajuri siinä varmaan on.

Poissa hulukko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 04/04/2019
Vs: Bridgeport
« Vastaus #12 : 05.04.19 - klo:19:05 »
Nyt on dzy antamat parametrit syötetty sisään ja sieltä se  kara heräsi henkiin! Aivan loisto juttu👍.

Poissa dzy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 78
  • Rekisteröitynyt: 12/11/2017
    YearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #13 : 06.04.19 - klo:05:04 »
Hienoa! Katso myös ttontsan pdf:n avulla että parametrit on omalle koneellesi sopivat. Parametri listauksessa taitaa olla uudemman koneen ohjauksen parametrit, itellä ne loppuu antamaani listauksen viimeiseen parametriin.

Kuvia olis kiva kattella koneestasi...

Poissa ttontsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 946
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Bridgeport
« Vastaus #14 : 06.04.19 - klo:08:40 »
Tossa on vielä TNC151 service manual:

https://1drv.ms/b/s!Auk-RTn35OaMf4v_AFkLlDuKPc4
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

 


Powered by EzPortal