Kirjoittaja Aihe: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa  (Luettu 1195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 666
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« : 01.01.19 - klo:20:36 »
Moi,

Tullu tälläinen probleema vastaan:
Kun yrittää katkaista pistoterällä isompia alumiinejä sorvissa, tahmaa alu jatkuvasti kiinni terään vaikka kuinka yrittäisi suihkia muljua katkaisu-uraan. Jopa parempiin tuloksiin olen päässyt, kun tiputtelee pensselistä kierteitysöljyä koloon toisella kädellä, toisella veivaten kampea.

Mites olette selvinnyt moisesta, vai onko kaikilla vannesahat? Mulla ei ole.

Mikään tenun suihkinta ei tule kysymykseen.

Poissa Hiekkaranta_92

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Rekisteröitynyt: 30/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #1 : 01.01.19 - klo:21:29 »
Jotain alkoholipohjaista kun laittaa muutaman tipan on homma aivan toinen, mutta kun se kerran torpattiin...
Irtosärmäähän tuossa syntyy.
- positiivinen rintakulma terään
- liukkaampi terä, eli pinnoittettuja teriä, tai paremmin kiillotettuja yms
- Väkevämpää muljua
- Leikkuunopeutta pois, tai jos se on kokeiltu niin sitten lisää

Poissa pinkkuli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
  • Rekisteröitynyt: 08/12/2018
    Years
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #2 : 01.01.19 - klo:21:39 »
Eikös se sinoli ole ollut tässä alumiini hommassa taikasana tai tarkemmin taika-aine, tästä köyhempi ehkä kokeilemisen arvoinen versio mahtaa olla auton lasinpesuneste.

Poissa Hiekkaranta_92

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Rekisteröitynyt: 30/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #3 : 01.01.19 - klo:22:19 »
Eikös se sinoli ole ollut tässä alumiini hommassa taikasana tai tarkemmin taika-aine, tästä köyhempi ehkä kokeilemisen arvoinen versio mahtaa olla auton lasinpesuneste.

Denaturoitua etanoliahan tuokin, eli melkolailla tenua, vaikka taisikin virallisesti olla edeltävä tuote

Poissa PekkaNF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 711
  • Rekisteröitynyt: 13/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #4 : 02.01.19 - klo:14:12 »
Ymmärrän että alkoholin suihkiminen on ongelma....mutta
1: Tulipalonvaara pienempi kun alkoholin seassa on vettä
2: Döfä ja myrkyllisyys pienempi kun käyttää etanolia eikä metanolia....nykyisin onneksi lastinpesunesteet on enimmäkseen etanolia

Näin siis käsikoneessa. Mutta jos on automaattikone, niin en tiedä problematiikkaa.

Edeleen alumiinin laatu voi olla ongelma, ylensä puhtaat alumiinit on aivan perseestä, sitten joku laatu taas voi olla paljon parempaa koneistettavaa.

Ja useimmiten nopeutta pitää nostaa reippasti, harvemmin alentaa. Ja hiottu terä jo mainittiinkin, useesti alumiinille ei käytetä pinnoitteita, koska ne tuppaa olemaan verraten karkeita. "kiilotus" on päivän sana. Mutta nämä varmaan tiesitkin.

Mulla on alumiinille kierteytysnestettä, joku tapmatic alu tms. ja se toimii sorvatessakin tipoittain raakana....aivan kun se olis joku todella ohut ja hajuton mineraaliöljy. Mitenkähän olis "parafiini".

Ja joo...on metallivannnesaha, paljon parempi alumiinin katkaisussa. :)

Pekka

Poissa Ville Vaho

  • Sponsori
  • *
  • Viestejä: 520
  • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #5 : 02.01.19 - klo:15:19 »
Terävä terä toimii paremmin. Anna palalle mirkeliä. Tenu leikkuunesteenä saa olla melkoisen vesipitoista mutta ei ole hääviä jos tätä joutuu muljun joukkoon..

Sahaaminen sirkkelillä vois olla parempi vaihtoehto, menee ihan hyvin puuhun tarkoitetulla terällä jiirisahalla.
-vilderi

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 666
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #6 : 02.01.19 - klo:15:49 »
Joo. Juuri pätkäisin halk.110 pötkylän. Ei se lasinpesuneste tuntunut ainakaan auttavan.

On mulla jyrsinkoneessa sirkkelinterä kiinni. Sillä menee hienosti, tosin ei yllä kun jotain 50mm pinnan alle.

Pitää varmaan raivata ja hommaa vannesaha.

P.S: Miksei muuten katkaisupaloja ole alumiinille tarkoitettuja, kun kaikkia yleisempiä palamuotoja kyllä löytyy?
« Viimeksi muokattu: 02.01.19 - klo:15:54 kirjoittanut pave »

Poissa ttontsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 937
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #7 : 02.01.19 - klo:16:47 »
No jos vaikka näpäyttää esimerkiksi Korloy saw-man  SP300-ST30A palan niin suositus on 200-450m/min ja syöttö 0,05-0,2mm.

80mm akselilla tuo tekis 795-1790rpm
40mm akselilla 1591-3581rpm

Manukoneella ei juuri noihin lukemiin pääse jossa pala alkaisi toimia tai toimisi ytimeen asti tai sitten ei ole munaa ajaa kun pelottaa että pötkö tulee kupoliin. Irtosärmäähän se sinne virkkaa ja kitkan kautta "hitsaa" progressiivisesti lämmön funktiona rakoa umpeen.

Rocol compund:han on aina ykkös ratkaisu kun mikään ei onnistu, mutta käry on pajassa infernaalinen.

Ongelmien ongelmille ratkaisu on ajaa kahta uraa rinnakkain vuoron perään.

Syötön puute se varmaan vaivaa useampaakin katkaisijaa, mutta yhden terän kun on ajanut manukoneella uraan poikki niin jotenkin alkaa värjöttelemään se automaattisyötön kanssa.

omalla Koneellakaan ku ei ole koneellista muljuastiaa niin Itse käytän painepumppupullossa 4% Quakercool 3750 muljua ja hölvään jatkuvana norona katkaisu uraan. Sumutepulloa ei sen vuoksi että 99,8% varmuudella se käkii just kun pala alkaa hitsata uraan kiinni. Sinällään hassu tämä maailma että vaikka ois 50€ varaa sijoittaa toimivaan sumutepulloon tai toimivaan öljy- tai rasvaprässiin tai tippakannuun niin sellaista ei saa rahallakaan ostettua. Ihmiskunta on käynyt kuussa muttei keksiny sellasta tippakannua jossa takaisku pelais.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Poissa Hiekkaranta_92

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Rekisteröitynyt: 30/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #8 : 03.01.19 - klo:02:05 »

Poissa PekkaNF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 711
  • Rekisteröitynyt: 13/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Paksun alumiinin katkaisu sorvissa
« Vastaus #9 : 03.01.19 - klo:16:05 »
Joo. Juuri pätkäisin halk.110 pötkylän. Ei se lasinpesuneste tuntunut ainakaan auttavan.

On mulla jyrsinkoneessa sirkkelinterä kiinni. Sillä menee hienosti, tosin ei yllä kun jotain 50mm pinnan alle.

Pitää varmaan raivata ja hommaa vannesaha.

P.S: Miksei muuten katkaisupaloja ole alumiinille tarkoitettuja, kun kaikkia yleisempiä palamuotoja kyllä löytyy?

Mikä alumiinilaatu? Onko edes käryä?

Mikä lasinpesuneste? Oliko -40C etanoli?

Paljo kierroksia ja millainen katkaisuterä? Mulla oli Iscarin pinnoittamaton GTN2 pala, joka ei ollut niin loistava mihinkään, mutta hieman timanttiviilalla silitettynä meni yleensä alumiinnin jotenkuten miten...n. 50 mm alumiini poikki aivan kaikki mitä kiinasorvista löyty, olisko liki 2000 rpm. Ei yleensä kannata ajaa loppuun asti.

Pekka

 


Powered by EzPortal