Kirjoittaja Aihe: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma  (Luettu 1140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« : 14.10.18 - klo:12:45 »
Hei ystävälliset tietäjät!
Minulla ongelmana kiinan ohjainkortista saatava PWM-ohjaus karamoottorin nopeudensäätöön. En omista oskilloskooppia joten en voi mitata tulee kortilta pulssia ulos.
En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, mutta kortilta pitäisi saada 0-10V ja PWM. Kaikki kytkennät mitä netistä löysin oli nimenomaan karamoottorille missä on taajuusmuuttaja. Johon sitten vedetään 3-johdinta 0-10V ja pwm.
Käytössä oleva karamoottori on 110V tasajännitemoottori, missä on erillinen ohjaus. Tässä ohjaimessa on mahdollista käyttää PWM, 0-10V. Ohjaimessa 5V ulostulo missä on potikka nopeudensäätöön.
Käytössä olevasta ohjainkortista ja moottoriohjaimesta kuva liitteenä. Miten siis liitän kyseisen nopeudensäädön ohjainkortista moottorille. Pitääkö vielä laittaa erillinen muunnin väliin millä homma hoituisi?

Kiitos etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 14.10.18 - klo:17:36 kirjoittanut Salama »

Poissa Snowfly

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • To save time Lets just assume that Iam never wrong
  • Rekisteröitynyt: 27/01/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #1 : 14.10.18 - klo:20:22 »
Laitappa sen koko moottoriohjaimen malli ensin ja koko manuaali jos sellainen löytyy... lisäksi käytettävän moottorin speksit.... kerta näillä tiedoilla en ala sanomaan mitään asiaan... kerta menee kolikon heitoksi...

Poissa Jarkko Nieminen

  • Sponsori
  • Trade Count: (0)
  • *
  • Viestejä: 389
  • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #2 : 14.10.18 - klo:21:28 »
Moi.

Taajuusmuuttajista sen verran että niihin kytketään joko 0-10v tai pwm. En vielä koskaan ole tavannut mallia, johon molemmat laitetaan yhtäaikaan. Esim nämä kiinantamut, joita noiden karojen mukana yleensä tulee huanyang merkkiset ottaa 0-10v nopeusohjetta. Sitten esim Yaskava / Omron  V1000 sarjasissa on molemmat mahdollisuudet. Silloin parametreistä valitaan jompi kumpi. Ja aina tamuun menee vain 2 johdinta. Käytössä mulla on molempia ja kaikki ollut varsin helppoja kytkeä 0-10v ohjeelle ja mach3 tai 4 ohjaamina.

Siis nopeusohjetta varten 2 johdinta. Sitten muita johtoja tapauskohtaisesti esim suunnan vaihto jne....

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Poissa Jarkko Nieminen

  • Sponsori
  • Trade Count: (0)
  • *
  • Viestejä: 389
  • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #3 : 14.10.18 - klo:21:43 »
Tuon 5 akselisen ohjainkortin speedcontrol outputin ja alla olevan gnd liittimen välistä voi mitata yleismittarilla jännitteen kun annat mach3:sella nopeuskäskyä. (Toki mach3 pitää olla oikein configuroitu)

Kun mach3 antaa max nopeutta noiden mittauspisteiden välissä 10v ja kun mach3 antaa kara seis niin 0v. Helpoimmalla pääset kun unohdat PWM ohjauksen. Varsinkin kun ei oo skooppia lähellä.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Poissa Hiekkaranta_92

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Rekisteröitynyt: 30/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #4 : 14.10.18 - klo:22:31 »
https://warp9td.com/images/BOB_Vendors/StepperOnline/ST-V2.pdf

Voisi olettaa että tuossa on vaan joku suodatus kytkentä PWMmästä 0-10 Volttiin. Tosin noissa sun kuvassa puhutaan pwm:stä inputtina.

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #5 : 14.10.18 - klo:22:32 »
Siis sen verran olen testannut että pwm kytkettynä moottorin ohjaimeen ei pyöri ollenkaan  ja taas 0-10V tulee kun käynnistää aina max.10V joka ei säädy mihinkään.
Manuaalia ei ole moottorinohjaimesta ole mutta jotain speksejä kyllä voin etsiä.

X-SXPWM-A AC90V-260V Input DC90V Output 8A DC Motor Speed Controller Driver

Features:
1, the input power supply (VAC): AC90-260V 50 / 60Hz (for global voltage)
2, the output armature voltage range (VDC): DC90
3, the output armature current range (A): 8A (0.1A-10A can be arbitrarily set)
If the current is too big need to increase the heat
4, the output excitation voltage range (VDC): 100/200 (default full-bridge rectifier, which is 0.9 times the input voltage) 5, the output excitation current range (A): 1A
6, the working frequency: 16 KHz
7, given signal mode (V / mA): default potentiometer, 0-5V, 0-10V, 4-20mA, PWM, touchtone
8, enable control mode (EN): switch
9, soft start (acceleration time adjustment range) (S): 0-10S (default 2 seconds)
10, soft stop (deceleration time adjustment range) (S): 0-10S (default 2 seconds)
11, double loop PI regulation (voltage and current) control is more reliable
12, IR torque compensation range: 0-100% (default 0)
13, overcurrent range: 0 setpoint (default 8A)
14, overcurrent mode: stop output and indication (display code E1)
15, short-circuit protection: stop output and indication (display code E0)
16, overheat protection: power tube temperature exceeds 100 ° off the output and the indication (display code E2)
17, built-in digital display module can display real-time operating voltage with current
18. Dimensions: Length 140mm × 98mm × height 38mm width
19, Connection: terminal type (convenient)

1, using pulse technology to speed more stable, low speed forceful
2, with a short circuit, overcurrent, overtemperature protection cutoff device to make more reliable performance
3, with the elimination of soft starter motor starting current is too large
4, high and low voltage signal is completely isolated, the use of safer

Precautions:
1, the governor closed the input power,
Touched by hand within a minute ban high-voltage terminal,
There are high-voltage capacitors,
To prevent electric shock!
2, for the two lines of DC permanent magnet motor,
Two lead wires connected directly to the armature M + with M-.
Prohibit access exciting!

Instruction manual
PWM signal requirements:
1. the default PWM signal level is 5V, the signal frequency 1KHZ above, with a load capacity of more than 0.5MA.
2. 5V level without resistors in series with PWM input port,
   10V PWM level from 0-10V input port or serial port 10K resistor in the PWM input,
   12V level 3.9K resistor string from 0-10V input port or serial port 13.7K PWM input resistors,
   24V level string 27K resistor from 0-10V input port or serial port 16.8K resistor PWM input

Olen kyllä aika vihreä näiden asetustenkin osalta mach3:ssa, mutta ohjainkortin manuaalin mukaan kaikki pitäisi olla oikein.
Hiekkaranta_92: Näytti laittaneen ohjainkortin manuaalin osoitteen...

Poissa Jarkko Nieminen

  • Sponsori
  • Trade Count: (0)
  • *
  • Viestejä: 389
  • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #6 : 14.10.18 - klo:23:15 »
Avain taitaa olla siinä että saat mach3:sella ohjattua tuota 5 akselikortin 0-10v ulostuloa. Sen jälkeen varmista että ohjain on siinä tilassa että osaa vastaanottaa 0-10v ohjetta.

Mach3 siis antaa pwm taajuutta, jonka sitten tuo 5 akselikortti muuttaa 0-10v jännitteeksi. Mutta kun saat tuon ensimmäisen vaiheen kuntoon niin sitten jatkat tuon moottoriohjaimen paramerien säätämistä tai jos siinä ei ole parametrejä, niin sitten viet vain tuon 0-10v ja gnd ohjaimelle.

Olethan tuonut ohjaimelle +12-24v jännitteen? Jos olet tuonut vain USB:lla sähköt, niin siinähän ei jännite riitä ajamaan tuota 0-10v ulostuloa. Sisääntulo 12-24v näytti hiekkarannan linkkaaman manuaalin mukaan olevan tuossa 0-10v ulos tulon vieressä.

Tarkkana johtojen kanssa!

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #7 : 14.10.18 - klo:23:35 »
Juu on 12V laitettu 5V lisäksi.
Pitää huomenna jatkaa ihmettelyä..

Poissa Snowfly

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1188
  • To save time Lets just assume that Iam never wrong
  • Rekisteröitynyt: 27/01/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #8 : 15.10.18 - klo:06:13 »
 Katsotaan ..
Sanoppa onko sulla ollu 10k Ohmin vastus välissä kun olet testaillut tuosta 0-10v portista? Jos ei ole ollut niin olet mahdollisesti polttanut inputin...

Lisäksi tuossa ohjaimessa voi olla tarve tehdä 10v referenssi signaali moottorin inputin puolella jumppilangalla, johon huono englanninkielinen käännös voi viitata... Tämäkään ei olisi uutta että moottori ohjaimessa pitäisi se referenssi jännite itse syöttää jotta se 0-10v ohjaus toimii

Lainaus
10V PWM level from 0-10V input port or serial port 10K resistor in the PWM input

   12V level 3.9K resistor string from 0-10V input port or serial port 13.7K PWM input resistors
« Viimeksi muokattu: 15.10.18 - klo:06:21 kirjoittanut Snowfly »

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #9 : 15.10.18 - klo:08:48 »
No niin.. tänään sitten testattu lisää.. eli moottorinohjaimelle 0-10V inputtiin kun syöttää 0-10V DC:tä moottorin nopeus säätyy hienosti joten input täysin kunnossa.
Taas ulostulo 0-10V mach3 ohjaimen kortilta antaa koko ajan 9,96V eikä säädy mihinkään vaikka mitä muutoksia olen mach3:sta kokeillut.
Ggode:lla moottori käynnistyy ja sammuu ok, mutta kierrokset 100% kun toi 0-10V ulostulo ei säädy.

Mitä tässä nyt sitten seuraavaksi kokeilisi..ohjainkortti on kertaalleen vaihdettu joten ei siinäkään sinänsä pitäisi olla vikaa..muuta kuin on kinukkien halpis tuote.

Sitten vielä ihmetyttää noi imputit tuossa moottorinohjaimessa.... onkohan noin että mikäli mach3 ohjaimesta saa ulos vain esim. 0-10V niin laita vastus sarjaan ja kytke sitten PWM inputtiin vai mitä tuossa oikein tarkoitetaa?? Kuiten toimisi ohjaus tuolla mach3:sta hyvin mikäli tuota 0-10V ulostulojännitettä saisi säädettyä??? :(

Perhana täytyy kohta varmaankin hankkia skooppi jotta voisi mitata tuleeko tuosta mach3 ohjaimesta PWM outputista mitää pulssia ulos..
« Viimeksi muokattu: 15.10.18 - klo:09:09 kirjoittanut Salama »

Poissa Jarkko Nieminen

  • Sponsori
  • Trade Count: (0)
  • *
  • Viestejä: 389
  • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #10 : 15.10.18 - klo:10:49 »
Moi. Eli mach3 osaa käynnistää ja sammuttaa moottorin, silloin mach3 pwm ulostulo toimii. Nyt sitten on joko 5 akseliohjaimessa jotain tai sitten mach3 säädöt väärin jos ei onnistu säätämään 0-10v välillä, vaan aina tuon mainitsemasi nafti 10v.
Mulla viimeisin kytkentä mach3 ->smoothstepper-> granite devices ioni kytkennässä piti jokaisen mach3 asetusmuutoksen jälkeen tallentaa mach3 asetukset ja sitten sammuttaa mach3 ja käynnistää uudelleen. Eli aina kun teet jotai asetusmuutoksia muista sammuttaa ja käynnistää mach3..

5 akseli kortti varmasti käyttää mach3 pwm ulostuloa 5 akselikortin pwm ja 0-10v ulostuloon. Ne vain on ohjattu 5 akselikortilla siten että pwm se tulee suoraan, mahdollisesti jonkun optoerottimen kautta pwm ulostuloon ja 0-10v ulostulossa on muutama lisäkomponentti, joka muuttaa tuon pwm taajuuden analogiseksi 0-10v jännitteeksi. Muussa tapauksessa tuosta LPT portista loppuisi ulostulot kesken.
ex nimimerkki jarkko.j

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #11 : 15.10.18 - klo:11:05 »
Niin ja toi nafti 10V tulee heti kun mach3 ohjainkortille tulee virrat. Eli ei tarvi moottoria edes ohjata niin toi jännite on 9,96V eikä säädy mihinkään.... vosiko nyt olettaa että toi 10V onkin sitten PWM säädön jonkinasteinen referenssijännite ja sen lisäksi tarvitaan PWM-pulssi, eli kolme johtoa...mutta mites ne sitten kytkettäisiin moottoriohjaimelle?
« Viimeksi muokattu: 15.10.18 - klo:12:24 kirjoittanut Salama »

Poissa Hiekkaranta_92

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 480
  • Rekisteröitynyt: 30/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #12 : 15.10.18 - klo:13:22 »
Tuleeko se ~10V myös silloin kun on vain usb kaapeli ja 12v kiinni? Eli kun otat pois printteriportista?

Poissa Salama

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Rekisteröitynyt: 14/10/2018
    Years
Vs: 5-akselinen kiinan ohjainkortti ongelma
« Vastaus #13 : 15.10.18 - klo:13:47 »
Hei kaikille
Sain ongelman ratkaistua... ensinnäkin kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille mielenkiinnosta.

Eli ongelma ratkesi kun otin mach3 ohjainkortilta sen 12V syötön pois kokonaan, että kortille jäi vain 5V USB syöttö. Sen jälkeen kytkin PWM-signaalijohdon (P1):en moottoriohjaimen PWM liittimeen ja luonnollisesti myös GND tälle. Kuinka ollakkaan rupesi moottori pyörimään jotenkin..sitten vain Mach3 asetuksia tutkimaan.
Sieltä Spindle asetuksista taajuudeksi laitoin 400Hz max ja min 10Hz. Tämän jälkeen piti vielä ihmetellä miksi nopeuden säätö mach3:ssa hiirellä liikuttamalla meni väärään suuntaan eli min olikin max. jne.
Tämän saikin muutettua laittamalla Motor output asetuksista Dir low and Step low ei käytössä. Mielestäni siinä kaikki mitä muutin.

Nyt sitten vain jyrsimään.. ;D ;D

 


Powered by EzPortal