Kirjoittaja Aihe: Porausten tarkistus  (Luettu 2603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tepula

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
  • Rekisteröitynyt: 28/05/2013
    YearsYearsYearsYearsYears
Porausten tarkistus
« : 11.03.18 - klo:10:16 »
Koneistan laattoja, joihin tulee yli sata reikää. Kierteitä eri syvyyksille, eri kokoisia reikiä, kierteitä ja kalvauksia yli 25 reikäryhmän verran.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta poraamisesta? Haluaisin siis tietää, että kun kaikki on porattu, mikä olisi hyvä tapa tarkistaa itse laatasta, että kaikki on porattu?

Poissa ttontsa

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 904
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Porausten tarkistus
« Vastaus #1 : 11.03.18 - klo:10:51 »
Paperi printti ja yliviivaustussi
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Poissa CNCpossu

  • Trade Count: (0)
  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 172
  • Rekisteröitynyt: 27/02/2013
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: Porausten tarkistus
« Vastaus #2 : 11.03.18 - klo:18:56 »
Koneistan laattoja, joihin tulee yli sata reikää. Kierteitä eri syvyyksille, eri kokoisia reikiä, kierteitä ja kalvauksia yli 25 reikäryhmän verran.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta poraamisesta? Haluaisin siis tietää, että kun kaikki on porattu, mikä olisi hyvä tapa tarkistaa itse laatasta, että kaikki on porattu?

Jos CNC koneella tommosta teet, niin yhteen pitimeen joku hento metallitikku ja ajelet sen tikun kaikkiin reikiin melkein pohjaan asti (siis paikalle korkealla, Z alas, Z ylös, siirtyminen seuraavaan reikään). Jos tikku säilyy ehjänä/suorana, kaikki reiät on porattu. Alumiininen TIG-langanpätkä vaikka. CAMissä vaan sopivalla jekulla tommonen työstöratakokonaisuus lopuksi.

Jos ne on käsin tehtäviä ja samanlaisia aina, joku levy, missä töröttää tikkuja, ja levyn kun laittaa kappaleen päälle, pitäisi tikkujen mennä reikiin. Jos ei mene, jotain on pielessä. Helpoimmillaan vaikka vanerilevy - printtaa rei'ät paperille ja lyö naulat läpi (suoraan) paperisabluunalla.

Poissa Oikea_koneistaja

  • Trade Count: (0)
  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
  • Rekisteröitynyt: 08/02/2018
Vs: Porausten tarkistus
« Vastaus #3 : 06.04.18 - klo:13:13 »
Jos CNC koneella tommosta teet, niin yhteen pitimeen joku hento metallitikku ja ajelet sen tikun kaikkiin reikiin melkein pohjaan asti (siis paikalle korkealla, Z alas, Z ylös, siirtyminen seuraavaan reikään). Jos tikku säilyy ehjänä/suorana, kaikki reiät on porattu. Alumiininen TIG-langanpätkä vaikka. CAMissä vaan sopivalla jekulla tommonen työstöratakokonaisuus lopuksi.

Jos ne on käsin tehtäviä ja samanlaisia aina, joku levy, missä töröttää tikkuja, ja levyn kun laittaa kappaleen päälle, pitäisi tikkujen mennä reikiin. Jos ei mene, jotain on pielessä. Helpoimmillaan vaikka vanerilevy - printtaa rei'ät paperille ja lyö naulat läpi (suoraan) paperisabluunalla.

Jos kerran CNC:llä tekee ne reiät niin niitä tulee täsmälleen yhtä monta kuin kuvassa on. Lähinnä kannattaa se kuva piirtää oikein ennen koneistusta. Jos manuaalikoneella tekee niin vähän huolellisuuttaa vaan peliin. Turha tehdä liian vaikeaksi tällasia asioita.

 

Powered by EzPortal