Kirjoittaja Aihe: CNC plasmaleikkuri  (Luettu 24787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #45 : 04.07.17 - klo:23:47 »
Kone pesty ja maalattu, tietokonepömpeliin vaihdettu ehjät pyörät ja näppis+hiiri. On jopa jo hallissa. Vielä pitäisi saada kipinälaatikko sisälle halliin ja töpselit kiinni. Sitten pääsee kokeilemaan.

Tässä sivussa jos kysyn ratkaisua kiperimpään ongelmaan tukivarsien teossa. Osien pesu. Kun osat tulee sahasta, ne pitää pestä ennen hitsausta. Hitsauksen jälkeen avaan kierteen jonka jälkeen ne pitää pestä ennen maalausta. Muuta ei ole kuin tehdasrasvaa, muljua ja öljyä. Nyt olen lätrännyt 10 litran asetonisankon, brakleenisprayn ja Wurth rasvanpoistoaineen kanssa. Jokin nopeasti pesevä kone siihen pitäisi keksiä. Minulla on kyllä Teijo kokoluokkaan 1.2x1.2x1.5m mutta se lämpeää 3-4t käyttökuntoon, ei viitsi pitää koko päivää lämpimänä. Osat 70% 25-40cm 20% 25-600cm ja ehkä max 10% on sitten sinne 900cm asti mutta riittäisi että suurin osa sopii koneeseen. Olen pohtinut esim. Metoksen suurtalouspesukonetta jossa luukku nousee ylös. Pesee kuumalla ja n. 5m pesuohjelma. Epäilyttää miten kestää metallipurua. Olisi hyvä jos putkien sisäpuolikin puhdistuu. Toinen vaihtoehto olisi semmoinen pikkuinen Teijo joka lastataan ylhäältä. Mitä ehdotatte?

Poissa Jussik

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Rekisteröitynyt: 16/04/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #46 : 05.07.17 - klo:11:29 »
Terve

Ei tuohon ole oikeen oikotietä.
4 vuotta tein teininä maalaus hommia, sekä pulveri maalaamossa että märkämaalaamossa.

Noita rasvaisia osia pestiin pulverimaalaamossa semmosessa lämmitettävässä liuotin altaassa, jossa ksyleeniä tai jotain vastaavaa.
Sinne nousi lämmityksen yhteydessä semmonen kaasuuntunut kerros sitä liuotin ainetta, joka jo itsessään sai rasvan valumaan pois noista syvävedetyistä osista.
Oli sitten tehokas, ja varmasti terveellinen vaihtoehto...

Toisessa käytettiin pesuri linjaa jossa pesuaine oli fosforihappo pitoista.
Kuuma/höyry pesu ja ilma kuivaus.

Uskon että tommonen liuotin pohjainen oma allas olis se paras vaihtoehto.
Ja ennen kaikkea sen turvallinen käyttö...

Toinen että hiotko aina nuo reunat puhtaaksi polttokuonansta.
Huomasin että jopa laser leikatuissa tuo kuona reunassa aiheuttaa kuohellusta tigillä hitsatessa?




Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #47 : 05.07.17 - klo:12:41 »
No niin, juteltiinkin jo puhelimessa. Mutta muillekkin, en hitsaa leikkeiden reunoista käytännössä mihinkään niin ei ole ollut ongelmia, kaikki hitsaukset korvakon selästä tai suoraan pintaa tms.

Pesuri pitäisi varmaan olla jonkunlainen +100C vesipesuri jossa hyvin rasvaapoistavaa pesuainetta seassa. Olisko kellään valmista laitetta? Pitää olla pienehkö, mieluiten lattiapinta n. 100x100cm luokkaa tai alle.

Sitten, plasma on nyt pystytetty mutta myyjä oli poistanut kaikki tiedostot niin ei ole mitään millä harjoitella. Siinä oli sheetcam ohjelma mutta kun ei ole mitään tehnyt koskaan sillä eikä mach3 poltto-ohjelmallakaan. Voisiko joku ystävällinen toveri lähettää jonkin pienen leikekuvan jonka saisi suoraan tuohon camiin ja poltto-ohjelmaan? Vaikka kirkkovene tai mikä vaan! Tänne voi laittaa marko.vaisanen atat vaisaset.fi

Poissa Jussik

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
  • Rekisteröitynyt: 16/04/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #48 : 06.07.17 - klo:13:21 »
Tämmönen tuli vastaan josta voisi olla sullekkin hyötyä:
#t=141.590698


Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #49 : 08.07.17 - klo:09:08 »
On kyllä kiinnostava laite, ja olen tuotakin pohtinut. Esim. korvakoiden päätyjen muotoilu alapallon pesää vasten on työlästä, ja tuommoisella sen saisi tehtyä helposti. Mutta, sitä ennen pitää saada homma rokkaamaan suoraan levyyn!

Saimmekin jo eilen koneet toimimaan. Oli paineilmansäädin rikki plasman perässä, ja Z-akselin ohjausvirtajohto irt koneen sisältä. Ne kun sai kondikseen niin toimii jo jotenkin.

Ongelmana on pultinreikien polttaminen. Saatiin laitteet pelaamaan jo aika hyvin 4mm cromolevyssä varsinaisen kappaleen osalta. Mutta 12mm pultinreikä tuntuu olevan mahdoton tehtävä. Tulee niin epämuotoinen reikä että sitä ei pysty edes poraamaan enää. Pitää lisätä tuo levyn paksuuden tunnistus/thc vielä tähän jotta saisi parempaa laatua. Tiesin kyllä että ohuet levyt ja pienet reiät ovat vaikeita, mutta haaveilin että 12mm reikä ei olisi "pieni" reikä. Muuten laite kyllä toimii. Pohdin josko vaihtaisi plasmaksi jonkin Lincoln Spiritin tai Cebora HQC hienosäteen. Maksaa vissiin pelkkä yksikkö 15k€ mutta jos muu ei auta niin pakko lienee laittaa semmoinen? Ehdin tottua laser leikkeisiin niin on vähän vaikeuksia sopeutua plasman "laatuun" !

Tulevalla viikolla satsataan pöydän suoruuteen, maadoitus viety jo neljään nurkaan pöydässä.

Miten tuon THCn lisäisi helpoiten? Ei tarvititse olla ihan halvin, jokin rakennussarja jossa tulee kaikki tarvittava?


Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #50 : 08.07.17 - klo:09:27 »

Pöytä


Poltin


Askelmoottori


Rata ja hammastankoveto


Tämmöiset on X ja Y yhteensä 3kpl, Z taitaa olla erilainen


Laiteräkki, ylempi on PC ja alemmassa ohjaimet


Tämä on paras leike 4mm cromoa. Harjoiteltu 40kpl näitä... Yläpuoli on reikiä vaille ihan jees.


Sama paras 4mm leike alapuolelta. Aika paljon vielä sulaa ja reikä on tosiaan karsea. Reikä poltettu aloittamalla keskeltä.

Poissa HTL

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 317
  • Rekisteröitynyt: 04/12/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #51 : 08.07.17 - klo:09:55 »
Olen huomannut ison eron siinä kun maadoittaa suoraan leikattavaan levyyn ja hio sen oksidin pois, varsinkin läpäisykyvyssä iso ero ja leikkuujäljen suoruudessa, tämä ongelma on pienillä levyn palasilla jotka on keveitä ja ei saa kunnolla maadoitusta arinasta. Pieniä reikiä polttelee niin niihin pitää leikkuu nopeutta pienentää ja sen voi tehdä Sheetcamissa. Tuossa pieni videon pätkä miten saa leikkuunopeudet muutettua

H.Liias

Poissa Snowfly

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1227
  • To save time Lets just assume that Iam never wrong
  • Rekisteröitynyt: 27/01/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #52 : 08.07.17 - klo:14:14 »
Tämä on paras leike 4mm cromoa. Harjoiteltu 40kpl näitä... Yläpuoli on reikiä vaille ihan jees.
Sama paras 4mm leike alapuolelta. Aika paljon vielä sulaa ja reikä on tosiaan karsea. Reikä poltettu aloittamalla keskeltä.
No niin kyllähän se siitä lähtee...
Kannattee tehdä suosiolla ns. testi reikä levy... helpoin tapa saada asetukset kohilleen...
Jostain 3->20mm 1mm välein reikiä. (3,4,5,6,7,8... jne 20mm asti on reiät jossain latan pätkässä)
Valitse vaikka perus asetukset joilla tuo ulkopinta tuli hyväksi...
Näet tuossa että katoaako ongelma isoihin reikiin mentäessä että onko ongelma vain pienissä reissä...

Sitten toistaa sama suuremmalla ajonopeudella ja katsoa vaikutus suhteessa reiän kokoon verrattuna tuohon ensimmäiseen vetoon...
Sitten toistaa vielä kerran referenssiä pienemmillä ajonopeuksilla...

Tässä vaiheessa sulla on 3 palikkaa ajettuna josta voit verrata reikiä... mikäli näyttää että kaikissa reikä on huono... niin tod. sitten plasman säädöt ei ole ihan kohillaan ja vika ei ole ajonopeudessa...

Tämän jälkeen plasman säätöä ja toistaa kyseiset 3 ajoohjelmaa ja katsoa tulos...

Tällä tavalla sun pitäisi löytyy aikalailla optimaaliset ajoasetukset... samalla näet mikä on ns. minimi reikä mikä onnistuu ja onko pienille reille joku oma optimaali asetus...








Poissa JuKa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 997
  • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #53 : 08.07.17 - klo:15:42 »
Hyvältä näyttää! Käytätkö noiden reikien tekemiseen jonkin kokoista sisään menoa ja ulostuloa?
Onko se suora vai kaari?

Jussi

Poissa VH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
  • Rekisteröitynyt: 19/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #54 : 08.07.17 - klo:20:23 »
Joo.. kyllä reiän varmasti saat paremmaksi. Pienempi nopeus pienissä reijissä auttaa varmasti. Minkälaisella virralla ajat 4mm levyä? Itse vedän Kiinan virtalähteellä 5mm s355:ta 60-70A virralla. 1mm 30A, 2mm 40A,
12mm menee 70A jos ajonopeus ei ole suuri, ~500mm/min. Mieluummin 12mm- 90A >700mm/ min. Jostain leikkuuvirta/ajonopeus taulukoista voi olla hyötyä. Lopulliset asetukset selviävät kokeilemalla. Riittävä lävistys aika on myös tärkeä.

Poissa VH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
  • Rekisteröitynyt: 19/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #55 : 08.07.17 - klo:20:39 »
Niin. Taulukon mukaisia nopeuksia en itse ainakaan voi käyttää. Vastikään eräs mies toi eräänlaisen höylänterän, siitä oli säätövara loppunut. Joten reikiä piti suurentaa. Ja yksi uusi tehdä lisää. Materiaali oli tuntematonta ja erittäin kovaa, siihen ei kuulemma mikään mekaaninen terä pysty. Joku oli ehdottanut kipinätyöstöä, mutta meidän suunnalla ei semmoista laitetta ole kellään. Joku toinen oli käsiplasmalla yrittänyt. Jälki oli aivan karseaa.
Lupasin yrittää.. toivoin testipalaa, mutta sitä ei ollut, joten ei muuta kuin yrittämään. Homma oli aika hankalaa kun rupuisia reiän laitoja piti koittaa saada paremmaksi. No se uusi reikä tuli kuitenkin jopa erittäin siisti. Maksava asiakas lähti tyytyväisenä. Harmi kun en hoksannut ottaa kuvia. Reiän koko oli muistaakseni 16 mm. Materiaalin paksuus 12mm



T. Ville

Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #56 : 08.07.17 - klo:21:29 »
Karvan yli 40A virtaa. Leikkuunopeudesta en osaa sanoa.. mikä lie sheetcam oletus? Siitä sitten mach3 säädöistä +250%. Pitää opetella videon mukainen muutoksen teko.

Lähestyminen sisältä kaarevasti.

Reikätestilevyllä pitää lähteä hakemaan parempaa, kiitos vinkistä.
« Viimeksi muokattu: 08.07.17 - klo:21:35 kirjoittanut 131rally »

Poissa JuKa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 997
  • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #57 : 08.07.17 - klo:22:16 »
Leikkuunopeus näkyy Machin näytöllä ja g-koodissa F:n perässä...

Jussi

Poissa VH

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 41
  • Rekisteröitynyt: 19/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #58 : 09.07.17 - klo:00:00 »
Hyviä aiheeseen liittyviä videoita.




Poissa 131rally

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 75
  • Rekisteröitynyt: 11/10/2014
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: CNC plasmaleikkuri
« Vastaus #59 : 09.07.17 - klo:09:22 »
Alemman videon olinkin katsonut, mutta ylempää en.  Pitää alkaa testaamaan tuo reiän tekemisen nopeus.

Mitenkäs tuo THC, minkä valmistajan paketin ostaisin jotta olisi mahdollisimman plug&play?

Ja, kuvista näette millainen on tuo minun pöytä. Itse laitteiston runko ja rata ovat omassa RHS rungossa. Pöytä on oma erillinen kokonaisuus jonka saa alta pois. Se on todella syvä. Sitten tuolla Lincolnin jossain videossa sanottiin että mitä lähempänä vesi on kappaletta niin sitä parempi, jos alapinta on vedessä niin laatu vain paranee. Minun pöytään menisi jokunen tuhat litraa vettä... Ja jos kappale tippuu niin menee todella kauas. Lisäksi nuo tukipellit on kyllä nostamalla vaihdettavat, mutta niiden kiinnikkeet palaa myös pilalle ja ne on hitsattu. Taidan askarrella jossain vaiheessa uuden pöydän tuolla lincolnin tyylillä, n. 10cm syvä, pellit nostamalla vaihdettavat, ja niiden kiinnikkeet myös nostamalla vaihdettavat. Ja vesi pintaan asti. Vihreys lienee glykolia? Vai mitä tuumaatte?

 


Powered by EzPortal