Kirjoittaja Aihe: OKK 300MCV vm81 rakennussäe  (Luettu 5094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa erppe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
  • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
OKK 300MCV vm81 rakennussäe
« : 12.10.16 - klo:15:06 »
  • Publish
  • Moi,
    tuommonen ilmaantu kesällä tallille. Kohtalaisen hyvänoloinen aihio tuo vaikuttais olevan. Tiettävästi pikkuvikaisena poistettu käytöstä. (työkalunvaihtaja probleemaa) Pitkän säilytyksen aikana joistakin paikoin kerenny kerätä pintaruostetta, pitää käyttää johteet irti ja varmistua että kaikki voitelukanavat on auki ja lastuja ei ole väärässä välissä.
    En oo vielä edes kytkeny sähköihin, kun mekaanisesti pitäs vähän herkistellä...

    Mutta asiaan, alkuperäisen ohjauksen antiikkisuuden vuoksi olen harkinnu eri vaihtoehtoja ohjauksen toteuttamiseen, muutamia vaihtoehtoja:

    (Liikeakselien servot on Fanucin 1500W 2000 rpm motit pulssikoodereilla, onko niissä jotain ihmeellisyyksiä?)

    EMC+mesa/LNC+alkuperäiset servokäytöt, onko mahdollista toteuttaa noin?

    EMC+(mesa?)/LNC+ GD:n argon, alkuperäisillä servoilla, jolloin mahdollisuus myöhemmin laittaa ac servot.

    Koko paketti esim. deltaa, alkaa olla jo kallis

    Käyttö aika tavallista kolmi/neliakselihommaa, ei mitään nopeita juttuja ->3500 rpm kara...

    Mielipiteitä kaivataan ja omista vastaavanlaisista projekteista kokemuksia.

    Työkalujakin tarviis, mutta saattaa mennä itte tekemiseksi/teettämiseksi koska BT 45 kartio...

    « Viimeksi muokattu: 12.10.16 - klo:16:14 kirjoittanut erppe »

    Poissa Ville Vaho

    • Sponsori
    • *
    • Viestejä: 526
    • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #1 : 12.10.16 - klo:21:24 »
  • Publish
  • Fanukin kutosella? En lähtis ihan heti vaihtamaan jos kohtuudella saa toimimaan.. Pitkää koodia saa todennäköisesti pc:n kautta todella helposti ja kätevästi kun on alunperin nauhalukia.

    Olisko mahdoton idea supistaa kara holkilla kokoon 40? Jos makasiinin ja käpälän muokkaaminen ei ole mahdoton... Myös karan kynnet vaatii oman vaivan, mutta tuskin iso homma.
    -vilderi

    Poissa JuKa

    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 1012
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #2 : 12.10.16 - klo:22:37 »
  • Publish
  • Onnea projektiin! Näyttää tukevalta laitteelta!

    Kannattaa kysyä Jonnelta ohjausta, jos budjetissa on yhtäänkään varaa...

    Uuden karaakselin tekeminenkään ei varmaan huitsin kallis vaihtoehto ole, jos sitä vertaa työkalujen valmistamiseen. Iso40 kartiot kun maksaa keskimäärin 40-50 euroa... Millainen gripperi tuossa työkalun lukituksessa on ?


    Jussi

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #3 : 13.10.16 - klo:11:40 »
  • Publish
  • Katotaan nyt aluksi, jos tuo heräis alkuperäisellä ohjauksella henkiin  ???
    Työkalujen kartiokoon vaihtaminen aihuttaa kyllä erittäin suuria muutostarpeita työkalunvaihtajaan, ei mielekäs vaihtoehto.

    Gripperi on mielestäni ihan tavallinen lautasjousimalli kynsillä (ei hirmu hyvin nää sinne), työkalun vapautus hydraulisylinterillä. Muutkin oheislaitteet toimii hydrauliikalla: vaihteisto ja työkalunvaihtaja...

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #4 : 13.10.16 - klo:16:50 »
  • Publish
  • Niin, vielä tuosta työkalujen tekemisestä itte...
    Kun ei löydy bt 45 työkaluja sopivilla holkkipitimillä (ainakaan en minä löytäny)
    Jotain kokemusta karttunu koneistushommista, ettei ihan hyppy tuntemattomaan olis.
    En aattele, että mitenkään mahdoton olis tuommonenkaan homma kun ei tarviis kun viittä tai kuutta erilaista: kartioholkkipitimet kahta kokoa pitkää ja lyhyttä ja lisäksi joku jyrsintuurna ja ehkä morsekartio isompia poria varten. Noilla vois jo sitten vähän soveltaakkin. Karkaisu ja hionta noissa tietysti vaikeimmat, mutta eiköhän siihen joku ratkaisu löydy, tai sitten jättää vallan tekemättä, ei tällä tulla 24/7 ajamaan.
    Materiaaliksi sopiva nuorrutusteräs.
    Ajatuksia?

    Poissa Ville Vaho

    • Sponsori
    • *
    • Viestejä: 526
    • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #5 : 14.10.16 - klo:19:00 »
  • Publish
  • Jos lähtee teriä teettämään, hinta voi olla kohtuullisen kova.

    Bt 50 omavalmisteita on tullut nähtyä käytössä, kyllähän ne toimii ilman karkasuakin. Saattaa kyllä olla kovasti kiinni kun irroittaa.

    -vilderi

    Poissa JuKa

    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 1012
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #6 : 15.10.16 - klo:11:06 »
  • Publish
  • Kyllä tuota BT45 kartiolla varustettua työkalua löytyy ainakin ebaysta.
    Huoli pois sen suhteen 😊


    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #7 : 18.04.20 - klo:02:02 »
  • Publish
  • Tämäkin rojekti on viimeaikoina nytkähdellyt eteenpäin. Ohjaus ja käytöt vaihtuvat uusiin, että kokolailla tulee modernisoitua tämä värkki. Jonnelta tulee ohjausta ja karakäyttöä, karamoottoria tuossa juuri rakentelin työpaikan romulavalta pelastetusta Siemensin servosta. Laakereiden vaihdolla ja väljäksi kuluneen laakeripesän korjauksella saa tuosta ihan soivan pelin. Enkooderi pitää vielä soveltaa, missä olisi uvw- kommutointi karakäyttöä (delta c2000) varten. Vanha dc-servokara on melko massiivinen, mutta kuitenkin nykyisessä on ihan eri tavalla voimaa. Aika näyttää onko moottorin lämpeneminen miten karan kuormittamista rajoittava tekijä.
    X-akselille pitäisi saada hammaspyörä (karkaistu) kiinni uuteen servoon. Onko ideoita, miten toteuttaisitte?

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #8 : 19.04.20 - klo:23:37 »
  • Publish
  • Tulevan viikon rakentelusuunnitelmia, tuommoset tarttis tehä: hammaspyörästä reikä läpi kovametalliporalla, takalevyt on pehmeämpää matskua, niihin saa kierteen.

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #9 : 20.04.20 - klo:22:56 »
  • Publish
  • Olipa työläs saaha karkaistu pinta pois. Vajaa 2mm paksu, mutta kiilaura hakkaa melko paljon. Homma jatkuu kartioholkkien teolla.

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #10 : 21.04.20 - klo:21:23 »
  • Publish
  • Kierteet saikin tehtyä hammaspyörän perusaineeseen. Enää ei saa noita pilattua.

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #11 : 21.04.20 - klo:23:35 »
  • Publish
  • Y-akseli olisi ehkä ollut järkevämpi toteuttaa hammashihnalla. Nyt siinä on kolme hammaspyörää ja kokonaisvälityssuhde on 4:5 kuten muissakin akseleissa. Toisaalta muutos on helppo toteuttaa myöhemminkin. Ruuvien nousu on vain 5mm joten pikaliikenopeus ei alkuperäisestä 10m/min kasva. Z-akselia on konevoimalla ajettu ja kyllä se varsin hätäisesti vaikuttaa liikahtavan siihen nähden, että liikkuvaa massaa on varmasti lähemmäs tonni vastapaino mukaan laskettuna.

    Poissa pave

    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 688
    • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
    • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #12 : 22.04.20 - klo:09:04 »
  • Publish
  • Moi,
    Onko paikkatieto lineaarisauvoilla?

    Poissa erppe

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 59
    • Rekisteröitynyt: 14/12/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #13 : 22.04.20 - klo:11:42 »
  • Publish
  • Ei ole alunperin, mutta uuden ohjauksen myötä se tulee mahdolliseksi. Hammaspyörät ovat kyllä niin pienellä välyksellä, että luulen hammashihnavälityksen olevan jopa epätarkempi kuin alkuperäisen hammaspyörävälityksen. Muutenkin liikeruuvit ja niiden päätylaakeroinnit on toteutettu kyllä viimeisen päälle, samoin niiden voitelu; kiertovoiteluöljy voitelee karalaatikon, Z-akselin ruuvin ja y-akselin hammaspyörät. Erillinen johdeöljy sitten johteet ja muut kuularuuvit. Hydrauliikalle on sitten vielä oma öljynsä. Kiertovoiteluöljysäiliö on koneen alaosan valussa koneen pöydän alla.

    Poissa Mähis

    • Jäsen
    • **
    • Viestejä: 39
    • Rekisteröitynyt: 09/11/2014
      YearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: OKK 300MCV vm81 rakennussäe
    « Vastaus #14 : 20.05.20 - klo:13:46 »
  • Publish
  • Laitoin erppelle YV, olisi BT45 pitimiä

     


    Powered by EzPortal

    Facebook Comments