Kirjoittaja Aihe: Mach 3  (Luettu 17870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #60 : 03.11.16 - klo:09:12 »
Tee setämiehestä enemmän sähkömies ja kerro, kuinka tuo mittaus pitää tehdä :)

Millainen käytäntö tuolla firmalla on, josta ostin uuden moottorin? Kun tein tilauksen, niin sieltä tuli vain posti, että ottavat yhteyttä, eikä mitään rahaa vielä siirretty.

Terveisin, Petri

Poissa Isto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 242
  • Rekisteröitynyt: 31/10/2013
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #61 : 03.11.16 - klo:17:08 »
Speksilapustahan näkyy minkä väriset johdot on kunkin käämin päässä. Päiden väliltä vaan mitataan kuinka iso vastus löytyy.
Arvo pitäisi olla suunnilleen sama kuin lapussa unipolar- kohdassa. Eri käämeissä (musta-keltainen, oranssi-vihreä, punainen-valkoinen, ruskea-sininen) pitäisi siis näkyä ~1 ohm. Todennäköisesti vähän yli.
Sininen-punainen välin 2.6 ohm on siis ok (ja valkoinen+ruskea on keskenään nipussa). Jos toisessa ohjaimeen kytketyssä parissa ei näy mitään jossain on katkos tai väärä kytkentä. Tuo johdon katkeaminen irrotettaessa voi viitata siihen että se on ollut jo osittain poikki ja viimeinenkin karva katkesi nyt liikuteltaessa.

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #62 : 03.11.16 - klo:18:06 »
Terve!

Keltainen musta 1,6
Oranssi vihreä 1,6
Punainen valkoinen 1,6
Ruskea sininen 1,6

Tuo johto kyllä katkesi irrotusvaiheessa, kun nyppäsin ihan liian lujaa typeryyttäni. Moottorin äänestä heti huomasi, että poikki meni. En nyt sitten tiedä, olisiko siinä voinut kuitenkin olla jotain häippää. Tämä moottorihan toimi X-akselin paikalla ihan kuten pitää ja Zetalla ei ole toiminut oikein ollenkaan mun käytössä. Aika vanhalta toi motti näyttää päällepäin ja itse routerihan on jo myyjän mukaan 15 vuotta vanha Iselin tekele. Luulen, että tämä menee tuonne väännön puutteen puolelle, vaikka tuo jännitteen nosto ei muuttanutkaan asiaa mitenkään. X-akselin moottorin specksejä ei ainakaan moottorin päässä ole ja tuo on paketoitu erkkarilla, ettei kyljestä pääse mitään näkemään. Lienee kuitenkin sama, kuin tuo noiduttu moottori. Tuolla kelkalla on aika paljon painoa, ja villi veikkaus, ettei ole alkuperäisessä kuosissa, kun olen toisen samanlaisen koneen kuvan nähnyt, niin siinä ei ollut tuota mustaa levyä edessä Kressin takana, joka tuo siihen enemmän painoa, kuin mille se on ehkä ajateltu. Kädellä keventäminen myös poisti tuon ongelman lähes muutaman satasen tarkkuudella.

Terveisin, Petri

Poissa Isto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 242
  • Rekisteröitynyt: 31/10/2013
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #63 : 03.11.16 - klo:22:04 »
Väännön puutteeltahan tuo sitten vaikuttaa kun moottorikin näyttäisi olevan ehjä.
Kerro sitten miten käy uudella moottorilla.

Poissa JuKa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 992
  • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #64 : 03.11.16 - klo:22:16 »
Kokeilepas moottoria vielä kerran ja tarkistat, että sokerinpalassa on kuparit ruuvien alla, eikä vain niiden eristeet.


Cncdriveltä tulee juu lasku tilitiedot spostiin ja kun tavarat on maksettu, ne pakataan ja lähetetään.
Vartoo vaan ihan rauhassa päivä ainakin. Niillä on ilmeisesti Unkarissa kiirettä kun ovat muuttamassa...

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #65 : 06.11.16 - klo:11:00 »
Terve!

Pistin vielä kerran kiinni ja meni vielä huonommaksi. Aika epälooginen vika. Uusi moottori on nyt maksettu ja katsotaan sitten sen kanssa, mitä tapahtuu, kun saan sen.

Terveisin, Petri

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #66 : 06.11.16 - klo:20:23 »
Terve!

Etupeltoon yritän hieman tutkia kytkentää ja opetella tätä vieraan planeetan kapulakieltä:

alas, ylos, ylos, alas, ylos ylos - alas, ylos, ylos, alas, ylos, ylos - ylos, ylos, ylos, alas, ylos ylos - alas, alas, alas, alas, als, ylos.

Kun katselen kortin manuaalia dippien suhteen, niin eikö alkuperäinen setuppi, siis se kolmas ryhmä olekin jo 3A virralla ja kaksi muuta akselia 2A virralla - Kolmatta ryhmäähän muutettiin? Lisäksi, miksi tuo askellus on 1/16, eikä 1/8, vai miten tuota moottorin arvoa 1,8° pitäisi tuohon kohtaan käsittää?

Toisekseen, kun laitan uuden moottorin kiinni, niin yhden käämin johtopari tulee peräkkäin, mutta tuskin sillä on väliä, onko se 1-2, tai 3-4, eli ne johtoparit voivat olla kumminpäin tahansa?

Terveisin, Petri

Poissa JuKa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 992
  • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #67 : 06.11.16 - klo:22:20 »
Terve,

Moottorin virta pitäisi aina olla rajoitettu spekseissä ilmoitettuun arvoon.
Ztan moottori oli 2,12 A, jolloin sen dipit pitäisi olla 2A nurkilla.

Steppereissä on pääsääntöisesti 200askelta/kierros. Jos halutaan käyttää esimerkiksi 1/16 askellusta, jolloin moottorin meno on pehmeämpää, niin askeleita on kierroksella 16 kertaa enemmän.

Tästä mikroaskelluksesta löytyy varmaan Googlesta tietoa ja en itsekään sitä osaa paremmin avata.
Jos käytät tuos askellusta 1/16, on silloin laskentakaava pulssien määrälle seuraavanlainen.
16x200/ruuvin nousu mm=askelta/mm, jolloin Machissa se pulssien määrä on 5mm ruuvinousulla on 640step/mm. Johtoparin suunnalla ei varmaan ole väliä, mutta itse laitan ne oikeaan järjestykseen miettimättä asiaa sen enempää. 😊


Poissa Isto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 242
  • Rekisteröitynyt: 31/10/2013
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #68 : 06.11.16 - klo:23:21 »
Kun vaihtaa toisen käämin päiden paikkaa ohjaimessa niin pyörimissuunta vaihtuu.
Eli jos kulkee väärään suuntaan niin voi vaihtaa joko asetuksista suuntasignaalilla tai vaihtamalla toisen käämin johdot keskenään...
Muuten parien järjestyksellä ei ole väliä.

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #69 : 07.11.16 - klo:09:58 »
Terve,

Moottorin virta pitäisi aina olla rajoitettu spekseissä ilmoitettuun arvoon.
Ztan moottori oli 2,12 A, jolloin sen dipit pitäisi olla 2A nurkilla.


Kiitos evästyksestä, mutta ihan en päässyt jyvälle vielä noiden dippien kanssa. Eikö tuon kolmannen ryhmän asetus nyt vastaa 3A virtaa, kun kaikki on ylös?

Terveisin, Petri

Poissa Isto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 242
  • Rekisteröitynyt: 31/10/2013
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #70 : 07.11.16 - klo:10:47 »
Noin se dokumentin mukaan on. Kuten jo mainittiin, alkuperäisellä moottorilla virta- asetus pitäisi olla 2A (tai 2.25A jos sillä ei lämpene liikaa).

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #71 : 07.11.16 - klo:11:00 »
Noin se dokumentin mukaan on. Kuten jo mainittiin, alkuperäisellä moottorilla virta- asetus pitäisi olla 2A (tai 2.25A jos sillä ei lämpene liikaa).
OK, eli tuo on se asetus, joka on ollut jo koneen ostaessani ja joku on yrittänyt kenties virran nostolla paikata asiaa.

Terveisin, Petri
« Viimeksi muokattu: 07.11.16 - klo:11:21 kirjoittanut krpk67 »

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #72 : 12.11.16 - klo:13:02 »
Terve!

Nyt on uusi moottori kiinni ja toimii. Varsinaista syytähän  nyt ei löytynyt, koska toi zetan moottori toimi ristiin x-moottorin kanssa ja mittaamallakaan ei moottorista vikaa saatu esille.

Oli avartava ongelma ja hyvien neuvojen avulla pääsin vähän tutustumaan koneeseen, miten se toimii. Eli suurkiitos avusta.

Terveisin, Petri

Poissa krpk67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Rekisteröitynyt: 09/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Mach 3
« Vastaus #73 : 18.11.16 - klo:20:27 »
Sen verran jaan tietoa. Että Toni nimimerkillä tämä kone myytiin minulle ja myyjä taisi sittenkin olla tietoinen tuosta zetan valumisesta.

Terveisin, Petri

 


Powered by EzPortal