Kirjoittaja Aihe: Uusi pikku sorvi  (Luettu 3927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puurtsi

  • Trade Count: (0)
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Uusi pikku sorvi
« : 01.03.16 - klo:19:42 »
Tuli hankittua uusi Optium TU2004V sorvi ja olen ehtinyt purkamaan, puhdistaa ja nyt on kasaus menossa. Pitkittäis kelkassa on välystä kun nostaa alapuolelta pahimmillaan 0,05mm eri nurkista mitattuna. Hioin sen pahimman nurkan 0,02mm:iin. Kiristin alapuolelta kiristys ruuvit ihan kiinni asti, mutta eikö yleensä silloin pitäis pitkkäis kelkka jumahtaa?
Kysyisin mitä kokemuksia muilla on pikku sorveista asian suhteen ja miten edetä..

Poissa Tapani Honkanen

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 501
  • Rekisteröitynyt: 08/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #1 : 01.03.16 - klo:22:06 »
Ymmärtääkseni se pitkittäiskelkka ei missään tilanteessa pyri nousemaan irti kunnon sorveiissa. Se kieleke siellä johteiden alla on jonkinlainen turvallisuustekijä siinä tapauksessa, että sorvattavan kappaleen säde on selvästi suurempi kuin etummaisen johteen etäisyys karan akselista koska silloin terän nirkon lastuamisvoima  aiheuttaa sorvin kelkan kippaamisen pienehkölläkin lastulla. Näissä pikkusorveissa kelkan etupuolen romut ovat melko massiivisia ja niidenkin momentti keventää sitä takapäätä. Minä tuskailin suuremman taiwanilaisorvin kanssa (massa noin 600 kg) noiden hemmetin alatukien kanssa ja keksin mielestäni oivan keinon. Laitoin noin parinkymmenen kilogramman akselipätkän poikkikelkan takapäähän. Isompikin lisämassa olisi ehkä hyvä mutta sopivaa painoa ei ollut helposti saatavilla silloin. Omasta mielestäni värähtelytaipumus väheni oleellisesti ja pinnansileyskin parani. Kyllä mopot on mopoja.

Poissa pave

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 647
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #2 : 01.03.16 - klo:22:16 »
Pora kiinni teränpitimessä poratessa suurella voimalla/ isolla terällä kelkka nousee etupäästä näiden palasten varaan.

Poissa puurtsi

  • Trade Count: (0)
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #3 : 02.03.16 - klo:16:49 »
Sain hiottua sillein, että ei enään nouse ja kolise kelkka. :)
Tuon sivun mukaisesti olin konetta purkanut vaiheittain, mutta jotenkin jäi lukematta se että välystä ei sais olla.. :/
http://minilathe.net/cleaning-the-lathe/2/

Poissa Tapani Honkanen

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 501
  • Rekisteröitynyt: 08/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #4 : 03.03.16 - klo:09:46 »
Sain hiottua sillein, että ei enään nouse ja kolise kelkka. :)
Tuon sivun mukaisesti olin konetta purkanut vaiheittain, mutta jotenkin jäi lukematta se että välystä ei sais olla.. :/
http://minilathe.net/cleaning-the-lathe/2/

Välys välystä, jos se on vain mikrometrinkin suuruinen. No tämä nyt on nokertelua. Enemmän kiinnostaa tuon "välyksettömyyden" eteen tehty työ, menetelmä ja laitteiden esittely.

Poissa puurtsi

  • Trade Count: (0)
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #5 : 03.03.16 - klo:23:12 »
Niin sanottu "välyksettömyys" haettiin hiomalla aluspalasta vesihiomapaperilla.

Työrutiini:
1. Kelkka kasassa aluspalasten kanssa
2. Mittaus nostamalla yhdestä nurkasta ylöspäin, mittakellon pää on asetettu tämän nurkan yläpuolella. Itsellä tulokset vaihteli 0.02-0.05 mm välillä ja riitti aiheuttamaan kolina äänen.
3. Kelkka pois, aluspalat irti ja niitä hiomaan pikkuisen kerrallaan. Aluspalat on siis L-muotoiset ja yläosaa niistä hiotaan pois. Jos toisessa päässä oli enempi hiottavaa, niin laitoin siihen enempi painetta hiottaessa. Hioin kahdeksikkoa ja kääntelin välillä toistepäin.
4. Kelkka takas kasaan ja mittaamaan.
5. Jos tarvetta niin toista.

Tätä kesti itsellä pitkään kun en halunnut liikaa ottaa pois. Olin tyytyväinen, kunnes sain lukittua kelkan aluspalan kiristysruuvista. Toki pitäis katsoa vielä alapinnan kontaktialue, mutta itsellä ei ole keinoa sen tarkistamiseen. Aluspalat on aika karsean näköiset ja ei ole intoa vielä asian korjaamiseen. Olen tyytyväinen siihen, että ei ainakaan kolise. :)

Välineet siis:
1. Hiomataso, oma on hiottu tasohiomakoneella aikanaan kohtuu suoraksi.
2. Hiomapaperi P320
3. Mittakello, itsellä Mitutoyo
4. Luultavasti noin 4-6 tuntia aikaa

Laitan kuvia myöhemmin, jos niitä löytyy. En ole varma olinko ottanut siitä kuvia...

Toinen pahempi ongelma on moottoriohjain. Tänään veli kävi katsomassa kapistusta ja esittelin koneen pyörintää, niin veli ihmetteli että säteileekö kone kun alkoi tuntua lämpimältä koneen vieressä reilu metrin päässä. No laitoin käden koneen oikealle puolelle, niin tuntui aika voimakkaalle tuo. No sit raahattiin kone keittiöön missä on maadoitettu rasia, niin loppui tuo säteily. Kun moottori pyörii niin se kuulostaa ompelukoneen ääneltä, sellaiselta sirinältä, oli maadoitetturasia tai ei. Koneessa on dc-motti. Onkos muilla tämäntapaisia kokemuksia? Vikaa ohjauskortissa?

Sori jos kuulostaa sekavalta, mutta väsyneenä tätä kirjoittelen.

Poissa cartti

  • Trade Count: (0)
  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 145
  • Rekisteröitynyt: 27/06/2013
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #6 : 04.03.16 - klo:06:28 »
Onkohan itsellä reilu 6 vuotta ainakin ollut optin 180x300 ja aina se on kuulostanut juurikin ompelukoneelta. Kahteen kertaan on moottori vaihdettu uuteen kun ensimmäisellä kerralla tuli väärä. Pyörimissuunta oli ensimmäisessä merkattu väärään suuntaan eikä tahtonut käytössä jaksaa vääntää. Liekö näiden dc mosissa on jonkinlainen ennakko?

Poissa puurtsi

  • Trade Count: (0)
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #7 : 30.07.18 - klo:00:09 »
Pikku sorvi on vaihtumassa cnc-käyttöoseksi. Tässä tulevia X-akselin osia. Isot pinnat on tietenkin tehty oikealla työstökoneella, mutta upotukset ja ruuvien paikat on tehty päivitetyllä pikkujyrsimellä. Jäljellä on enään X-akselin kohdalta tehdä upotus sorvin lohenpyrstöä varten.

Poissa puurtsi

  • Trade Count: (0)
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Uusi pikku sorvi
« Vastaus #8 : 14.09.18 - klo:23:08 »
X-akseli on nyt valmis ja tuli manuaalisesti kokeiltua sitä. 2mm pisto/katkaisuterällä värinää oli paljon vähempi ja homma toimi paljon vaivattomammin. Seuraavaksi pitäisi hommata ohutta peltiä ja tehdä siitä jotkut yksinkertaiset suojat johteille.

Urat ja potero tuli tehtyä jyrsrintapilla poraustyyliin, joka omalla kevyellä koneella on paljon tehokkaampi vaihtoehto.
https://youtu.be/8JwBsm8ZzF8
https://www.cnccookbook.com/toolpath-secret-weapon-complete-guide-to-plunge-milling-roughing/

 


Powered by EzPortal