Kirjoittaja Aihe: Vaihteiston valmistus  (Luettu 11937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mehulinko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Rekisteröitynyt: 25/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vaihteiston valmistus
« : 02.12.14 - klo:10:40 »
Suunnittelen simppelin hammaspyörävaihteiston toteuttamista. Olen katsonut mallia 300-400kg jyrsinkoneiden vaihdelaatikoista. Nyt ihmettelen että miten noissa on voitelu useimmiten toteutettu? Onko laatikko piripintaan asti öljyä, roiskuuko öljy alhaalta ylös asti vai onko niissä paineöljyvoitelu?

Poissa HTL

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 313
  • Rekisteröitynyt: 04/12/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #1 : 02.12.14 - klo:17:36 »
Ei täytetä laatikkoa täyteen. Yks vaihtoehto on laittaa öljypumppu laatikonpohjalle ja siitä pumpulta vedellä vaikka kuparoidulla jarruputkella, voitelu putkia hammasrattaille. Muista laittaa laadukas sihti siihen pumpulle, kun noista uusista rattaista irtoaa hiukkasia paljon, varsinkin sisään ajovaiheessa

Poissa Mehulinko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Rekisteröitynyt: 25/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #2 : 02.12.14 - klo:18:08 »
Tuo taitaa ollakin se tavallisin tapa toteuttaa öljyn kuljetus voitelukohteeseen. Kiitos vastauksesta, jatkan suunnittelua! :)

Poissa Tapani Honkanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 501
  • Rekisteröitynyt: 08/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #3 : 02.12.14 - klo:18:49 »
Ohhoh sentään. Tulee ihan nuoruus mieleen. Aika harva pystyy vaihteistoa rakentamaan, olettaen, että se on työstökoneeseen kelpoinen. Ja vaikka se olisi kiinantuotteen laatuinenkin. Suunnittelu onkin kyllä sitten ihan helppoa, jopa minäkin ehkä vielä pystyisin siihen. Voisitko raottaa enempää tavoitteistasi. Käytetäänkö valmiita komponentteja vai onko kaikki "omasta päästä"?

Poissa Mehulinko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Rekisteröitynyt: 25/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #4 : 02.12.14 - klo:19:25 »
Ohhoh sentään. Tulee ihan nuoruus mieleen. Aika harva pystyy vaihteistoa rakentamaan, olettaen, että se on työstökoneeseen kelpoinen. Ja vaikka se olisi kiinantuotteen laatuinenkin. Suunnittelu onkin kyllä sitten ihan helppoa, jopa minäkin ehkä vielä pystyisin siihen. Voisitko raottaa enempää tavoitteistasi. Käytetäänkö valmiita komponentteja vai onko kaikki "omasta päästä"?

Suunnittelen kaksi- tai kolmivaihteisen vaihteiston rakentamista. Pyrin käyttämään toteutuksessa mahdollisimman paljon valmiita komponentteja, nekin tosin ovat pelkkiä aihioita ennen loppukoneistusta.

Kakkupala voi olla minulle liian iso ja saattaa jäädä syömättä, koska kokemuksen ja tiedon puute jarruttaa kovasti. Innostuksen ja lannistuksen tunteet vaihtelevat vuorotellen, mutta en vielä luovuta. :) Jos laatikon teoria ei ala toimimaan, niin sitten mennään toistaiseksi yhdellä vaihteella kuten vanhassa mummopyörässä.

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #5 : 02.12.14 - klo:20:03 »
En mitenkään ala estelemään, jos halutaan rakentaa, mutta jos itse tekisin, menisin purkamosta hakemaan mopon, moottoripyörän tai auton vaihteiston ja ymppäisin sen kiinni. Sais helpolla toimivan ja kestävän pelin karkaistuilla, hiotuilla rattailla.

Poissa Mehulinko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
  • Rekisteröitynyt: 25/09/2014
    YearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #6 : 02.12.14 - klo:20:32 »
En mitenkään ala estelemään, jos halutaan rakentaa, mutta jos itse tekisin, menisin purkamosta hakemaan mopon, moottoripyörän tai auton vaihteiston ja ymppäisin sen kiinni. Sais helpolla toimivan ja kestävän pelin karkaistuilla, hiotuilla rattailla.
Tuokin ratkaisu on käynyt mielessä, eikä se mikään mahdottomuus ole. Ainoana tuossa on mielessä, että jos laatikko asennetaan epänormaaliin asentoon, pitää voitelu järjestää uudelleen. Saisihan romulaatikosta tosin paljon valmiita osiakin. :)

Poissa Ville Vaho

  • Sponsori
  • *
  • Viestejä: 526
  • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #7 : 02.12.14 - klo:20:46 »
Jyrkkä ei valmiille laatikoille! Mihinkä se kehitys menis jos ei valmiiksi keksittyä valmista uudestaan...

Nimimerkillä kun väsää jotain niillä tarvikkeilla ja koneilla mitä nurkissa pyörii, keksii väkisin uutta ja edistyksellistä. Eikä sen tarpeen täyttäminen ole oleellista, tekeminen on...
-vilderi

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 749
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Vaihteiston valmistus
« Vastaus #8 : 02.12.14 - klo:22:11 »
Tuohon omaan jyrsimeen laitoin takatuuppari kadetin laatikon pysty asentoon.
Osiksihan se ensin piti laittaa, pääaselia modifioida, ja vaisteiston jatketta lyhentää sovittaa sinne laakeri ja stefa että öljyt pysyvät sisällä. Laatikko on lähes täynnä öljyä (kytkinakselin laakerin vuoksi) Öljylle huohotin ylös.
On toiminut hyvin useita vuosia, on äänetön ja helppo käyttöinen. Olisko kadetin koneessa 30kW tehoa nyt laatikkoa pyörittää 3 kW sähkömoottori tamu ohjattuna, joten loota ei ainakaan ole alimitoitettu.
En nyt halua mitenkään yllyttää valmiin laatikon käyttöön, mutta kustannustehokkain se toden näköisesti on vrt (koneistukset, karkaisut, hionnat yms.) Tuon kadetin lootan sai kahvi paketilla romulasta.
Jaa niin vaihteiston ala päässä on nyt hammashihnapyörä ja karan päässä toinen ja noin 70mm leveä hammashihna välissä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.14 - klo:22:24 kirjoittanut mpr »

 

Powered by EzPortal