Kirjoittaja Aihe: Moottorin tyyppikilpi  (Luettu 4292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Moottorin tyyppikilpi
« : 21.03.14 - klo:19:54 »
Terve!

Aikoinani pelastin töistä kaksi tälläistä moottoria vaihteistolla. Ne olivat nosturissa "kissassa" ja liikuttivat niitä suht. voimalla ja nopeasti.
Vaihteistotkin olivat ihmetyksekseni hienosti rakennettuja ja pienillä välyksillä. Nyt jos asentaisin ne sorvin liikkeitä ohjastamaan, millaiset taajuusmuuttajat oikein tarvitsisin? 0.085kW? Miten noin pieni? Mitä tossa kilvessä oikein lukee?



Poissa Kremmen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1580
  • Rekisteröitynyt: 25/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #1 : 21.03.14 - klo:20:57 »
Bauj. herran vuosi 1988
Geschw. = nopeus
Sähköiset arvot on juuri sitä miltä näyttääkin.
Eli nopeimmalla alueella ottoteho on vain 85W ja cos fi 0,54. %ED on käyttöaikasuhde. c/h - ei tietoa?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #2 : 21.03.14 - klo:21:30 »
Jep, kiitos. Alkoi vaan ihmetyttämään kun muistelin, millä voimalla se kiskoi sitä "kraanaa" sivuuttain. Tein muistaakseni ne muutostyöt juuri sen vuoksi niihin nostimiin.

Poissa Kremmen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1580
  • Rekisteröitynyt: 25/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #3 : 21.03.14 - klo:22:03 »
Tyyppikilvestä laskettuna kaavalla P = F * v voimaksi tulee 408 newtonia eli noin 40 kiloa. Mekaanisten häviöiden takia toki vähän vähemmän mutta ihan reilusti kumminkin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #4 : 11.04.14 - klo:20:49 »
Voisiko joku selventää vielä tuota kaavaa, kun ei mene jakeluun? Elikkä mikä on P, F ja v tässä mun moottorissa?

Poissa PekkaNF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 714
  • Rekisteröitynyt: 13/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #5 : 11.04.14 - klo:22:31 »
Yleensä P on teho, kilowatteja
F olis voima newtoneita
v on nopeus, tossa vuosiluvun jälkeen lukee Geschw 12,5 m/min, tosta pitäis tehdä m/s.

PekkaNF

Poissa Kremmen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1580
  • Rekisteröitynyt: 25/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #6 : 11.04.14 - klo:23:31 »
Voisiko joku selventää vielä tuota kaavaa, kun ei mene jakeluun? Elikkä mikä on P, F ja v tässä mun moottorissa?
Teho voidaan laskea monella tapaa riippuen siitä mitä suureita on käytettävissä. Sähkösuureillahan teho on virta kertaa jännite ja jos tiedetään kuorman resistanssi niin se ja virta tai jännite riittää myös. Eli P = U*I = U^2/R = R*I^2, jälkimmäiset johdettuna Ohmin lain avulla.
Mekaanisissa systeemeissä teho on esim voima kertaa liikenopeus kuten tässä (P = F * v) tai vääntömomentti kertaa kierrosluku (P = T * 1/s); viimeisessä pitää vaan huomata että kierrosluku pitää ilmoittaa radiaaneina sekunnissa. Muutenkin kaikki yksiköt SI-järjestelmän perusyksikköinä niin teho saadaan watteina.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Poissa ollie

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
  • Rekisteröitynyt: 24/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #7 : 12.04.14 - klo:17:07 »
Moottorin kilvessä on arvot kolmelle eri käytölle. Tässä tapauksessa geschwin on 12,5 m/min joka on stanssattu yläreunaan. Käyttöjen erot on toteutettu tehtaalla vexlooran rattaita vaihtamalla, moottori kuormittuu eri tavalla joka nopeudella. Vexlooran välityssuhdetta ei ole annettu, vaan ilmoitetaan "kissan"  liikenopeus 12,5 m/min joka toteutuu tietyllä vetopyörän halkaisijalla. Sama moottori voidaan leimata eri tehoille, kun samalla rajoitetaan käyttöastetta ja käynnistyssyklien lukumäärää. Kun katsot noita kolmea saraketta 8,10 ja 12.5 huomaat että teho on leimattu sitä suuremmaksi mitä suurempi on liikenopeus. Vastaavasti käytöaste (ED%) pienenee ja sallittujen  käynnistyssyklien (c/h) määrä vähenee.Moottorin terminen kuorma pysyy näin  samana. Kannattaa kurkata moottorin kytkentäplinttiin, joskus käämien kaikkia päitä ei ole tuotu plinttiin eikä kolmio-kytkentää pysty tekemään. Eli silloin tarvitset tamun joka antaa ulos 3x380v, tätä ei pikkutamuista yleensä saa, vaan lähtöjännite on 3x230v. Nämä on yleensä jarrumoottoreita, joten plintissä näyttää olevan riittävästi (6) ruuveja/johtoja. Saattaa silti olla, että osa (2) johdoista tuleekin jarrulta, eikä moottorin käämeiltä. Vastusmittarilla selviää.

Poissa Kumpumäen seppä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 137
  • Rekisteröitynyt: 08/07/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #8 : 12.04.14 - klo:19:05 »
Ja saattaa tuollaisessa moottorissa olla kartiojarrukin, joka saa irrotusvoimansa suoraan roottorin magneettikentästä, jolloin sitä ei voi ajaa taajuusmuuttajalla käytännössä ollenkaan. Tuo kun tarvitsee tietyn jännitteen käämityksiin, jotta jarru aukeaa.
 

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Moottorin tyyppikilpi
« Vastaus #9 : 01.05.14 - klo:11:16 »
Kokeilin tuota moottoria minulla olevalla 3X230V tamulla, ja huomasin, että siinä on tuo kartiojarru joka aukeaa roottorin siirtyessä. No, 380V tamu kehiin ja lisää testejä.

 

Powered by EzPortal