Kirjoittaja Aihe: Hiomakone  (Luettu 2560 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Hiomakone
« : 12.02.14 - klo:23:19 »
Pajaan ilmestyi uusi "perheenjäsen" pyöröhiomakone Johansson U1. Kokemusta moisesta itsellä entuudestaan ole, mutta tällä foorumilla luultavasti tietotaitoa löytyy tältäkin saralta. Olen toimintoja opetellut ja pikkuhiljaa pääsyt niistä perille, ei voi taaskaan kuin ihastella tuota entisaikaista koneenrakennustaitoa. löytyy automaattisyötöt portaattomat nopeudensäädöt yms. hienoudet eihän ne tänä päivänä mitään ihmeitä ole mutta 1961 kun tuo kone päivänvalon on nähnyt on noita ollut vaikeampi toteuttaa. Tuossa kaikki liikkeet on mielestäni toteutettu hydrauliikalla tai ainakin hydraulisesti kevennetty. Hionut en vielä ole mitään mutta toisto tarkkuutta ja muita mittauksia olen kellotellut 0.5 satkua suurempaa heitto en ole löytänyt ja niissäkin tuon heittokellon tarkkuus epäillyttää.
Mutta murheena on kun minkäänlaisia manuaaleja ei koneen mukana tullut, voiteluöljysuositukset yms. mietityttää, karaöljy karalle varmaankin mutta mikä viskositeetti? Vaikuttaisi että johdeöljy ja hydrauliikka toimii samoilla öljyillä. Jospa foorumilta löytyisi henkilö joka olisi paremmin perillä näistä.
pari kuvaa:

Poissa senaattori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 513
  • Bridgeport ja Moriseikimies juuriaan myöten......
  • Rekisteröitynyt: 27/01/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #1 : 13.02.14 - klo:08:05 »
Onnea uuden perheenjäsenen johdosta, se on hienoa kun jäsenten laitekanta monipuolistuuu ja tietotaito kasvaa vähän joka saralla.
Avaa uusia mahdollisuuksia ongelmien ratkaisuun.......
Reijo Martinpoika Tuomala

Poissa Prove Koneistus

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 143
  • Koneistusta, johdehiontaa, erikoiskoneita, robotit
  • Rekisteröitynyt: 08/01/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #2 : 13.02.14 - klo:09:51 »
Neste Oil Kara 10, Shell vastaava,

tai
Mobil
http://www.use-enco.com/1/1/45211-105481-mobil-no-10-spindle-velocite-machine-oil.html

Eli tuommosta ihan ohkaista litkua karoissa käytetään.

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #3 : 15.02.14 - klo:01:32 »
No nyt kun sai karalaatikkoon lisää öljyä, uskalsi ottaa koneesta savut tai tässä tapauksessa kipinät. Plasmalla leikkasin "apupojan" pyörittämään tappia kärkienvälissä. Vanha tappi jota kokeilin hioa oli karkaistu neulalaakerit pyörineet suoraan tappia vasten, hioin 45 satkua pois ja lopputulos pinnanlaadun suhteen sormitestillä = kelpaisi neulalaakereiden vastinpinnaksi.
Noissa hiomakivi tulee karalle ilmeisesti navalla, johon kiinnitetään itse kivi onko näissä navoissa joku standardi vai ovatko merkkikohtaisia. Mistä napoja vai olisiko keskiö parempi nimitys voisi hankkia ja mistä noin puoli metriä halkaisialtaan olevia kiviä löytyy?
pari kuvaa:


Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #4 : 01.12.19 - klo:22:46 »
Ketju on puoli vuosikymmentä vanha. Mutta jos jotain kysyttävää vielä on, niin katsotaanpa osaanko vastata. Olin uudemmalla ja järeämmällä töissä kolmisenkymmentä vuotta. Mutta hanikat näyttävät tutuilta.

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #5 : 02.12.19 - klo:00:33 »
Terve
Aika kauan kesti ennenkuin hioja löytyi mutta löytyi kuitenkin  :)
Koneen olen jo myynyt paikkaan missä sitä enemmän tarvitaan. Mutta käytän konetta siinä uudessa osoitteessa, muiden töiden ohella.
Tuohon ylläolevaan kysymykseen en ole vastausta saanut.
Noissa hiomakivi tulee karalle ilmeisesti navalla, johon kiinnitetään itse kivi onko näissä navoissa joku standardi vai ovatko merkkikohtaisia. Mistä napoja vai olisiko keskiö parempi nimitys voisi hankkia ja mistä noin puoli metriä halkaisialtaan olevia kiviä löytyy?




Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #6 : 02.12.19 - klo:23:57 »
Hiojat ovat katoavaa kansanperinnettä  :)

Navat ovat yleinen nimitys.

Mikä tahansa napa käy, joka vain sopii koneen karan kartiolle. Voit myös sorvata navalle uuden kartioreijän, jos on työvaraa. Kellotus sorvin pakkaan mahdollisimman heitottomaksi otsalta ja reijästä, ja siitä uusi kartio. (kunhan kartiosta tulee vaan jämpti)

Mistä napoja? Vaikea rasti; kannattaa soitella suomalaisia hiomoja läpi. Tai sitten sorvaat itse. Tasapainotuspaloja on työläämpi askarrella, muttei mitenkään mahdotonta.

Vanhan Johanssonini navat olivat jostain sota-ajalta peräisin, mutta täysin OK:t.

Olen vuosien varrella heittänyt miljoona firman tarpeisiin pieneksi käynyttä kiveä roskiin. Joka kerran olen miettinyt että joku ajaisi tälläkin kivellä vielä pitkään.

Eri materiaaleille on omat laikkansa, mutta pieniin töihin käy melkein laikka kuin laikka. Pyörimisnopeus ei saa ylittyä; lienee sinulla puolentoista tuhannen rpm luokkaa. Hiomoissa heitellään pieniä laikkoja roskiin, sekä tehtaissa, joissa tiedät hiottavan jotain.

Lisää vastailen, jos tarkentavia ym. kyssäreitä tulee mieleen :)

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #7 : 04.12.19 - klo:00:35 »
Joo tuossa koneessa on yksi kivi väriltään harmaa, se tuntuu toimivan kromattuun ja karkaistuun pintaan. Pehmeän pinnan hionta ei suju pinnanlaatu ei hyvä ja mittatarkkuus ei pysy.

Tuossa kappaleessa mitä pääasiassa hiotaan on pintakarkaistuja sekä karkaisemattomia olakkeita, olen karkaistut kaulat hionut mittaan (hydrauliikan tiivistepinta) sitten kappale kärkisorviin jossa karkaisemattomat kaulat terällä mittaan, samalla karkaistujen kaulojen reunapyöristyksien kiillotus.

Yksi ongelma on saada mittaan kaula, jonka reunassa suurempi halkaisiainen olake kun ei voi ajaa kiveä yli. Olakkeen reunaan tahtoo jäädä muutaman millin levyinen alue joka on halkaisialtaan muutaman satkun suurempi. Pitäisi varmaan okaista kivi ja tehdä tämä kaula pistämällä


Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #8 : 04.12.19 - klo:18:22 »
Tänään piti yksi akseli hioa kokeilin tehdä kaikki kaulat pistämällä, hyvä tuli.

Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #9 : 04.12.19 - klo:20:15 »
Saatan kuulostaa masokistiselta, mutta hionnan ongelmia on aina hauska ratkoa  8)

On hyvin yleinen harhaluulo, että laikan väri on sidoksissa sen laatuun. Mutta laikat saa en värisenä kun asiakas tilaa. Jouluna vaikka punaisia. Toki ominaisvärejäkin on kuten alumiinioksidilla vaalea ja piikarpidilla tumma.

Nyrkkisääntö on että koville materiaaleille pehmeä laikka ja pehmeille kova. Mutta karkaistun ja karkaisemattoman pitäisi voida mainiosti hioa samalla välimuodon  laikkatyypillä. Nykyisessä työssäni hion lähes vuoron perään molempia, eikä ongelmia.

Joo, laikka on säännöllisesti oikaistava. Viiden satkun patti ei mahdu enää mitenkään tavanomaisiin parin satkun toleransseihin. Laanaushionta syö laikan reunan, joten teit juuri oikein timantoimalla
 ja sitten pistämällä. Ja tiivistepinnat pitäisi muutenkin tehdä aina pistämällä ettei tule vuotoa edistävää hiomakierrettä.

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #10 : 05.12.19 - klo:09:08 »
Kärjet tuppaa kitisemään mikä olisi kunnon rasva siihen väliin

Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #11 : 05.12.19 - klo:20:12 »
Se on ikuisuusongelma. Ekana voit tarkistaa ettei siirtopylkän jousi ole liian kireällä. (veivaus sieltä siirtopylkän perässä olevasta kantista)
Voin ensi viikolla tarkistaa sen rasvan nimen, jota Studerin edustaja mainosti alan parhaaksi.

Yksi vaihtoehto on pyörivät tarkuuskärjet (siirtopylkkään). Työkaran päässä lukitus vapautetaan, ja kara laitetaan pyörimään vetäjän mukana. Kärki naputellaan kuparituurnalla ja kellolla heitottomaksi.
Ainoa ongelma on pyörivien hiontakärkien hinta. Olisi hyvä löytää käytettynä. Taas tarvittaisiin soittokierrosta hiomoihin ja tehtaisiin. Sitten käytetyt kärjet pitäisi vielä hioa, mutta siinä ei kauaa mene. (paitsi jos kovametallia, niin vaatii aina oman laikkansa.)

PS: valokuvissa kipinöinti vaikuttaa aika voimakkaalta. (Tosin siihen voi vaikuttaa kameran valotusaika.) Mutta tulee mieleen, että olisiko syöttö turhan kovalla? Jos käytät kutosta, niin se on urakkavauhti. 4-5 on OK, jos ei ole kiirutta. Tulee parempaa laatua.

Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #12 : 10.12.19 - klo:00:12 »
Tarkistin nimet:

Thread Eze Ultra on ollut ihan mukiinmenevää keskiörasvana.

Paras tavara oli Cimcool Center Saver (USA)

Ja äkkäsinpä erään jutun. Tuo on samaa tavaraa eri paketissa, kun entisellä työmaallani parhaaksi toteamamme keskiörasva. Kun sitä oli käytetty parinkymmenen litran pytty, se ilo loppui siihen, koska siinä oli jokin kielletty aine ettei sitä saanut tuoda Suomeen. Ilmeisesti he ovat korvanneet sen aineen jollain, koska sitä saa taas.
Mutta siis, Cimcool Center Saver on ylivoimaisesti paras kokeilemistani.


Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 732
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Hiomakone
« Vastaus #13 : 10.12.19 - klo:17:43 »


PS: valokuvissa kipinöinti vaikuttaa aika voimakkaalta. (Tosin siihen voi vaikuttaa kameran valotusaika.) Mutta tulee mieleen, että olisiko syöttö turhan kovalla? Jos käytät kutosta, niin se on urakkavauhti. 4-5 on OK, jos ei ole kiirutta. Tulee parempaa laatua.
[/quote]

Olet oikeassa kuvaus hetkellä syöttö liian suurella tuli kiire pienentää  ;D, 4-5 välillä on tosiaan hyvä. Kyllä huomaa ammattitaidon kun valokuvan perusteella pystyy tuon huomaamaan.

Kiitos vinkistä. Mistä noita rasvoja kannattais kysellä, pikaisella googlauksella ei löytynyt myyjää.

Poissa Vanhan Liiton Hioja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
  • Rekisteröitynyt: 01/12/2019
Vs: Hiomakone
« Vastaus #14 : eilen kello 02:27 »
 :)
Saatavuus onkin vaikea kysymys, koska en koskaan ollut tekemisissä tilausten kanssa. Me vain käytettiin ja kerrottiin oltiinko tyytyväisiä vai ei. Tehtaan vakituiset kaupparatsut niitä toimitti.
Pikaisella haulla löytyi Toolservice Vantaalta:
https://www.tkp-toolservice.fi/

He toimittavat Cimcoolin tuotteita:
http://tkptoolservice.putteripro.fi/datafiles/userfiles/File/U_3_luettelo/6.%20Lastuamisnesteet%20ja%20lis%C3%A4lait.%20+%20pumput.pdf

Pienin keskiörasvapakkaus on hammastahnan kokoinen, Sillä saisi halvalla kokeiltua toimivuuden.

 


Powered by EzPortal