Kirjoittaja Aihe: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??  (Luettu 7095 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika K.

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 06/11/2017
    YearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #15 : 11.12.18 - klo:22:27 »
Jos valmis kaupasta saatava ratkaisu käy, tässä yksi vaihtoehto:

http://www.sahkonumerot.fi/8470850/

https://photos.app.goo.gl/zSr3EXBxkHrbh3y76

Omassa sorvissa muistaakseni 40 kVA muuntaja ja keskuksessa vain 25 A tulppasulakkeet. Tuon rajoittimen asennus vähensi selvästi sulakkeiden menekkiä kytkettäessä muuntajaa verkkoon. Kytkentävirtasysäys on kuitenkin sitä luokkaa, että tuonkin kanssa joskus nalli napsahtaa..

Valokuvassa näkyvä tuote maksoi 80 € (alvi nolla). Pykälää järeämmällä rajoittimella (http://www.sahkonumerot.fi/8470855/) hintaa olisi ollut reilut 200 €.
Imagination is more important than knowledge

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #16 : 13.12.18 - klo:18:40 »
Mika K
Tuliko kontaktori mukana vai pitikö ostaa erikseen?
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa Mika K.

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
  • Rekisteröitynyt: 06/11/2017
    YearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #17 : 13.12.18 - klo:23:10 »
Kontaktori tuli mukana. Tuo on valmiiksi kiskoon kalustettu paketti, tulevat ja lähtevät johtimet vain riviliittimiin kiinni ja homma on valmis.
Imagination is more important than knowledge

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #18 : 14.12.18 - klo:22:32 »
Kaveri soitti valmistajalle Saloon kun oli ajamassa siitä ohi. Tilaus tuote. Ei saa kuin Tammikuussa. Käskin soittaa uudestaan että oliskos edes osia, jotta sais itse kasattua niin vastaus oli että ei mutta tuli piirrustukset koko härvelistä.  Triopakista hain vastukset 2R2/25W ja 9A/400v Mini kontaktori Humalistonsähkö sähköstä. Joten nyt on kaverilla osat ja kuvat tehdä samanlainen kuin oli tuo Linkitetty valmis ratkaisu jota ei saanut valmiina tähän vuoteen 😂
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa G Brzeczyszczykiewicz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
  • Rekisteröitynyt: 12/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #19 : 15.12.18 - klo:16:45 »
@porepe: "..."

-Tarkoottaako tämä sitä jotta sielä ei oo sisällä
muuta kun kolome vastusta ja ajastin?

Eli sama systeemi joka syntyy Kremmenin piirillä?
         
@Mika K:" Kytkentävirtasysäys on kuitenkin sitä luokkaa, että
tuonkin kanssa joskus nalli napsahtaa.."

- "nalli napsahtaa...."? Rauhan aijan oloos tuo taitaa tarkoottaa
 sulaketta? Eli asia ei oo ratkennu aiva täyrellisesti.

Tuosta kun sais oskilloskooppikuvan tai kuvia (lähinnä virrasta,
tottahan jännitekuvaki vaimentimen jäläkipuolelta vois jotaki auttaa)
niin vois päätellä kuinka parantaa tilannetta. Ookko yhtää selevittäny
mitä kuormaa sulla on heti käynnistykses mukana?

  Nuon muutoon sitte... jos sulaket palaa joillaki kerroolla
niin se ei automaattisesti tarkoota sitä jotta nuolla kerroolla
sykäys olis sen suureet kun muulloonkaa. Syy voi olla yksinkertaasesti
siinä jotta toistuvasti käyrähän sulakkehien ns. rajakuormaintegraalin
äärirajalla (eli lanka/liuska ei aiva katkee mutta kuumenoo ja menettää
ainetta). Sulaket siis "väsyy" ja tuloo herkemmäksi joka kerralla.
Muutaman kerran jäläkehen se sitte prätkähtää.

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #20 : 15.12.18 - klo:17:34 »
Tässä hieno hieman editoitu versio alkuperäisestä kuvasta. Tuolla toimii. Alkuperäisestä kuvasta ei saanut varmuutta että oliko A2 kytketty L vai T puolelle. Pojat kokeilivat ensin kytkeä vetokäämin suoraan kontaktori tulopuolelle mutta kontaktori veti liian nopeasti ja sulakkeet meni. Kehoitin kokeilemaan tuota oman piirustukseni kaltaista kytkentää jossa riskinä on toki se että 2.2Kohm vastus ei kestä jos veto hidastuu liikaa. Vastus on vain 25W kestoltaan joten sitä rääkätään varmaan hetkellisesti liikaa...

Tuolla kytkennällä homma kuitenkin alkoi toimimaan ja kontaktori vetää olipa siellä kuormaa takana tai ei, eli käämi saa riittävästi voimaa tuon vastuksen läpi ilman kuormaakin. Tämä taasen tarkoittaa sitä että ennen kontaktoria pitää olla päävirtakytkin.  Eli jos A2 on kytketty L3 nastaan niin ei toimi, mutta kun se on kytketty T3 nastaan niin toimii... 

Pahoittelut kuvan laadusta 😂
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa Hannu

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 169
  • Rekisteröitynyt: 20/10/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #21 : 15.12.18 - klo:17:36 »
Kannattaa valita vähän isompi kontaktori koska kontaktorin kytkentä aika määrää tuossa jotain
koska varsinaista veto hidastusta ei ole.Pistä joku iso venäläinen lousku kontaktori sinne
niin ehtii mennä koko vaihe jakso vastuksista läpi ennen kontaktorin sulkeutumista.!

no niin, vedätät sitä ali jännitteellä toimii se noinkin.
« Viimeksi muokattu: 15.12.18 - klo:17:42 kirjoittanut Hannu »

Poissa Kremmen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1575
  • Rekisteröitynyt: 25/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #22 : 15.12.18 - klo:17:41 »
Tässä hieno hieman editoitu versio alkuperäisestä kuvasta. Tuolla toimii. Alkuperäisestä kuvasta ei saanut varmuutta että oliko A2 kytketty L vai T puolelle. Pojat kokeilivat ensin kytkeä vetokäämin suoraan kontaktori tulopuolelle mutta kontaktori veti liian nopeasti ja sulakkeet meni. Kehoitin kokeilemaan tuota oman piirustukseni kaltaista kytkentää jossa riskinä on toki se että 2.2Kohm vastus ei kestä jos veto hidastuu liikaa. Vastus on vain 25W kestoltaan joten sitä rääkätään varmaan hetkellisesti liikaa...

Tuolla kytkennällä homma kuitenkin alkoi toimimaan ja kontaktori vetää olipa siellä kuormaa takana tai ei, eli käämi saa riittävästi voimaa tuon vastuksen läpi ilman kuormaakin. Tämä taasen tarkoittaa sitä että ennen kontaktoria pitää olla päävirtakytkin.  Eli jos A2 on kytketty L3 nastaan niin ei toimi, mutta kun se on kytketty T3 nastaan niin toimii... 

Pahoittelut kuvan laadusta 😂
Kiinnititkö huomiota, että tuossa kytkennässä kontaktorin kela saa pääjännitteen napoihinsa. Yleisesti kelat on 230VAC joten reilulla ylijännitteellä menee. Voi olla lyhytikäinen kontti...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #23 : 15.12.18 - klo:17:47 »
400V käämi on tässä kontaktorissa kuten on myös siinä Noratelin omassa.
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa Kremmen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1575
  • Rekisteröitynyt: 25/11/2009
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #24 : 15.12.18 - klo:18:47 »
No sittenpä ei ole ongelmaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #25 : 15.12.18 - klo:20:06 »
Toisaalta tuo Kremmenin huomio tuosta jännitteestä oli ihan aiheellinen, koska valtaosa kontaktoreista on varustettu 24 tai 230 voltin AC vetokäämeillä.  400 voltin kelalla olevat ovat usein tilauskamaa tai niitä ei ainakaan ole montaa hyllyssä esim tuolla mun vakio tukkurilla. Vielä harvinaisempi on AC 48V joita löytyy vanhoista työstökoneista kuten esim Decelin sähkö kaapista. Niiden saatavuus on suorastaan surkea ja hinta aivan järjetön. 24 volttisia releitä ja kontaktoreja löytyy sitten AC ja DC käämeillä.  Mun puolestani sais tulla enemmän tarjontaa näille laajan käyttöjännitealueen osille kuten esim aikareleet jotka toimii välillä 24-230VAC niin ei tartte olla montaa eri mallia varastossa.
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa Peruna

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 53
  • Rekisteröitynyt: 12/05/2010
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #26 : 31.12.18 - klo:23:39 »
Toisaalta tuo Kremmenin huomio tuosta jännitteestä oli ihan aiheellinen, koska valtaosa kontaktoreista on varustettu 24 tai 230 voltin AC vetokäämeillä.  400 voltin kelalla olevat ovat usein tilauskamaa tai niitä ei ainakaan ole montaa hyllyssä esim tuolla mun vakio tukkurilla. Vielä harvinaisempi on AC 48V joita löytyy vanhoista työstökoneista kuten esim Decelin sähkö kaapista. Niiden saatavuus on suorastaan surkea ja hinta aivan järjetön. 24 volttisia releitä ja kontaktoreja löytyy sitten AC ja DC käämeillä.  Mun puolestani sais tulla enemmän tarjontaa näille laajan käyttöjännitealueen osille kuten esim aikareleet jotka toimii välillä 24-230VAC niin ei tartte olla montaa eri mallia varastossa.
Pari kontaktoria sarjaan ja ylimääräisen ruuvaa kaapin seinälle tai mihin vaan, sillähän tuo jännite- ja saatavuusongelma helpoiten ratkeaa... sitä voi sitten seuraava asentaja hiukan ihmetellä...

Poissa porepe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1011
  • Rekisteröitynyt: 16/07/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #27 : 01.01.19 - klo:14:31 »
Pari kontaktoria sarjaan ja ylimääräisen ruuvaa kaapin seinälle tai mihin vaan, sillähän tuo jännite- ja saatavuusongelma helpoiten ratkeaa... sitä voi sitten seuraava asentaja hiukan ihmetellä...

😂😂😂😂😂😂

EI NÄIN....

Jos nyt kuitenkin etsii sellaisen kontaktorin joka toimii tuolla kytkennällä tai laittaa pienemmän kelajännitteen kontaktorin ja vaikkapa viivereleen tuohon väliin. Säädettävä elektroninen viiverele maksaa ehkä 10-20€ joten ei paha sijoitus. 

Tekipä sähkökytkentöjä sitten kuka tahansa koulutustason katsomatta niin ne pitää tehdä turvallisesti ja niin että niistä ymmärtää perus sähkäri. Jos kytkentöihin tuodaan ulkopuolisia vierasjännitteitä tai joku kytkentä ohittaa esim pääkytkimen on pääkytkin syytä merkata uudelleen ( koska se ei ole enää pääkytkin), lisäksi olisi enemmän kuin suotavaa merkata riittävän selkeästi kyltillä tms jos keskukseen tulee ulkoisia vierasjännitteitä. Tämä kaikki ihan jo siksi ettei ulkopuolinen sähkäri tms tapa itseään tuollaisten viritysten takia. 

Esim itselläni tulee kotitallissa kompuran ohjauskeskukseen vierasjännitteitä CNC koneiden keskuksista koska kompura ei saa lähteä käyntiin jos CNC koneista joku on ajossa, koska sulakkeet eivät kestä 7,5Kw kompuran käynnistymistä jos muuta kuormaa on liikaa...

Hyvä lähtökohta kytkentöjen tekemiseen on sellainen että kehtaa sanoa ne tehneensä kysyipä asiaa kuka tahansa ja mielummin tekee liian hyvin ja selkeästi kuin sinnepäin periaatteella.  Monen kiinalaisen, turkkilaisen etc koneen sähköt on jo tehtaalta lähtiessään niin päin helvettiä tehty kuin olla ja voi. Näiden kohdalla on kaksi vaihtoehtoa joko sulkea kansi tekemättä mitään tai tehdä kaikki uudelleen😂
Petri Junnila
Mynämäki

Poissa G Brzeczyszczykiewicz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 48
  • Rekisteröitynyt: 12/09/2016
    YearsYearsYears
Vs: Pienet sulakkeet, koneen käynnistys??
« Vastaus #28 : 03.01.19 - klo:02:04 »
********************* OFF-TOPIC ********************
 @porepe:  "Vielä harvinaisempi on AC 48V joita löytyy vanhoista työstökoneista kuten esim
           Decelin sähkö kaapista. Niiden saatavuus on suorastaan surkea ja hinta aivan järjetön."

- Tämän järiettömän surkeuren keskellä voi mennä Vaasan elektroniikkakeskuksen etusivulle
  ja kirioottaa etsi- kenttähän "48Vac". ENTER vielä perähän..... ennenkö menettäää epätoivonsa.
*****************************************************

 


Powered by EzPortal