Kirjoittaja Aihe: Koneistusmitat ja toleranssit  (Luettu 20594 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miikkessio

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
  • Rekisteröitynyt: 03/02/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Koneistusmitat ja toleranssit
« : 09.04.12 - klo:12:23 »
Tyhmälle apua!
Nyt siis varmaan yksinkertainen kysymys monelle, mutta kun en näistä mitään ymmärrä, niin apua tarvitsen.
Ois tarvis tehdä kopio pienestä akselin pätkästä ja tarvitsisinkin apua toleranssien arpomisessa.

Miten siis merkkaan akselin halkaisijan, joka on digimauserilla mitattuna 11,95mm, piirustuksiin, kun haluan kopion alkuperäisestä palikasta. Minkä laitan toleranssiksi ja mitaksi? Akseli menee siis laakerin sisään.

Toinen homma on holkin toleranssin, sekä sisä ja ulkomitan arpominen. Holkki tulee siis askelmoottorin akselin ja hihnapyörän väliin. Akselin halkaisija on 9,94mm ja hihnapyörän sisämitta 14,00. Mitkä mitat ja toleranssit laitan siis piirustuksiin, jotta holkki mahtuu paikalleen ilman suurta välystä?




Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 749
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #1 : 09.04.12 - klo:13:05 »
akseli 12 +0,00 -0,05  menee helposti paikalleen laakeriin.
holkki d= 9,9 + 0,05 +0,07. D= 14 -0,02 -0,04. menee helposti paikalleen.

Poissa miikkessio

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
  • Rekisteröitynyt: 03/02/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #2 : 09.04.12 - klo:13:16 »
Juuri tällaista kaipasin, kiitos!

Poissa Multislayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 85
  • Rekisteröitynyt: 25/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #3 : 09.04.12 - klo:15:39 »
Jos laakerille teet sovitetta niin -0,05 sovite on jo liian löysä. Tuolla toleranssilla tarvitset liimaa väliin. Menee laakerin tarkoitus vähän hukkaan jos akseli pääsee pyörimään laakerin sisällä. Laakerin ei ole tarkoitus mennä paikoilleen pudottamalla, sille tehdään akseli lähelle nollaa tai jopa nafti interference fit.

Moottorin akseli on todennäköisesti 10mm, mittasitko "hinta-laatu-suhde" mauserilla?
Piirustuksiin annetaan aina nimellismitta eli 10mm eikä mitään epämääräisyyksiä. Akselille saa olla löysempikin sovite joten koko ilmoitetaan esim 10mm h8. Sama toleranssi käy 14mm ulkohalkaisijalle, jos oletetaan että 14mm reikäkin on samalla toleranssilla. Etsi tolerance table:ja googlesta ja katso sieltä mitä toleranssit tekee millekkin halkaisijalle.

Poissa miikkessio

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
  • Rekisteröitynyt: 03/02/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #4 : 09.04.12 - klo:16:25 »
Nyt kun uudelleen mittaan niin kyllä askelmoottorin akseli on 10.00mm. Mauseri on joku parinkympin halpis kylläkin, joten kannattaako mennä kaveria vaivaamaan, että tarkistuslukemat sais kunnon vehkeellä? Ja niin siis akselinpätkä kiinnitetään parilaakereihin mutterilla kiristämällä, joten pienestä välyksestä huolimatta se ei pyöri laakereissaan. Tuo akseli, josta kopio tehdään menee laakeriin juurikin pudottamalla...

Poissa pave

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 690
  • Jyrsijän tunnistaa talttamaisista etuhampaista
  • Rekisteröitynyt: 05/02/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #5 : 09.04.12 - klo:16:47 »
Jos sulla ei ole kunnon mittavehkeitä, anna ne kamat sorvarille lainaksi ja selitä mikä sovite mihinkiin väliin tulee. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. ;D

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 749
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #6 : 09.04.12 - klo:16:51 »
Jos sulla ei ole kunnon mittavehkeitä, anna ne kamat sorvarille lainaksi ja selitä mikä sovite mihinkiin väliin tulee. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. ;D

Juuri näin  :)

Poissa Ville Vaho

  • Sponsori
  • *
  • Viestejä: 526
  • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #7 : 09.04.12 - klo:18:41 »
Laakerillekin voi olla väljä sovite, jos puristetaan esim. ruuvilla olaketta päin...
Itte teetin työmaalla näytetyönä just tälläsen akselin joka tuli kahden laakerin väliin, halusin että voin purkaa patentin ilman väkivaltaa, kierroksiakin akselilla 10000.... :) Saas nähdä miten käytössä kestää, mutta korkeat on odotukset.

Toleranssi oli 20mm akselilla  -0.01 -0.03 ja se on jo tosi väljä sen kokoseen laakeriin!

Mittana tönäri kuin tonäri on arpapeli alle kympin mitoille, ja mittaajasta riippuen se kymppikin on liikaa....
-vilderi

Poissa miikkessio

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
  • Rekisteröitynyt: 03/02/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #8 : 09.04.12 - klo:22:53 »
Jos laitan vaan kaikkiin toleranssiksi h7 (+0,00 -0,02) ja H7(+0,02-0,00), niin pitäis tulla jokatapauksessa sopiva, vai mitä ?

Poissa mpr

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 749
  • Rekisteröitynyt: 04/01/2011
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #9 : 09.04.12 - klo:23:16 »
h7 , H7 on ihan hyvä toleranssi laakerille, menee kevyellä vasaralla naputtelemalla paikalleen.



Toinen homma on holkin toleranssin, sekä sisä ja ulkomitan arpominen. Holkki tulee siis askelmoottorin akselin ja hihnapyörän väliin. Akselin halkaisija on 9,94mm ja hihnapyörän sisämitta 14,00. Mitkä mitat ja toleranssit laitan siis piirustuksiin, jotta holkki mahtuu paikalleen ilman suurta välystä?


Millä hihnapyörä on tarkoitus lukita moottorin akselille?
Tuossa kannattais ehkä harkita holkin kiinnittämistä ahdistuksella hihnapyörään ( tai lämpösovite). Voipi tulla käytössä välyksiä jos holkki on " väljä " moottorinakseliin ja hihnapyörään.

Poissa miikkessio

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
  • Rekisteröitynyt: 03/02/2012
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Koneistusmitat ja toleranssit
« Vastaus #10 : 09.04.12 - klo:23:49 »
Holkki on tarkoitus lukita akselille tarpeeksi monella ns. pidätinruuvilla.
Tuli muuten mieleeni, että kannattaako tollasta holkkia edes teettää kun netistä saa kympillä hihnapyörän suoraan 10mm reijällä? Taitaa helpottua kiinnityskin kun tuohon saa parin euron lisämaksulla 2 pidätinruuviakin.

E:http://www.beltingonline.com/26-tooth-t5-pulley-al27t5-4927
« Viimeksi muokattu: 09.04.12 - klo:23:57 kirjoittanut miikkessio »

 

Powered by EzPortal