Hep.
Kuulostaa että kyseessä olis wellerin vanha "magnastat" elikkä magneettisella termostaatilla oleva peli.
Homma toimii niin, että terien persuksissa oleva mötikkä, johon on stanssattu numero, menettää magneettiset ominaisuutensa, kun numeron mukainen lämpötila on saavutettu => kolvin sisällä oleva jousi vetää magneetin irti ja virtaskytkin pätkäisee tehot pois lämmitysvastukselta => kärki alkaa jäähtyä, ja pian magneetti taas ottaa kiinni jne.
Ko. kolvien uusissa terissä on ollut sellasta vikaa, että se rautamöykky irtoaa terästä ja sitten se termostaatti ei toimi oikein. Kun otat terän irti, niin kattoppa onkos terän persuksissa vielä se numeromötikkä kiinni, vai onko pelkkä reikä? jos on reikä vain, niin se mötikkä on termostaatin magneetissa kiinni ja sen saa sopivilla kapeakärkisillä pihdeillä kaivettua irti. Joissakin tapauksissa olen nähnyt, että edellisen terän rautamöykky on jäänyt magneettiin kiinni ja silti on saatu uusi terä paikoilleen => eipä taaskaan toimi termostaatti.
Uudet kärjet TCP-juottimiin on tehty säädettävien kärjistä prässäämällä niihin rautamötikät, ja ne ei o yhtään kunnolla kiinni, kun vertaa vanhoihin.
Jonkun parikymmentä PT-E9 terää loppuun käyttäneenä jotakuinkin ärsyyntynyt siihen, että nykyset ei o niin hyfiä ko vanhat.
Muita vikoja mitä noissa on ittellä tullu vastaan on termostaatin kontaktien "palaminen" ja johdon katkeaminen kuoren sisältä siitä kohden mistä taipuu, niin kuoren sisältä, toimii vain joissakin asennoissa =)
Mun mielestä toi termostaatti on kuningashyvä siksi, että sen voi purkaa ja huoltaa, jos tietää mitä tekee. Ei siitä uutta silleen tule, mutta aina sen olen toimimaan saanut. Duunissa on vieläkin satunnaiskäytössä yksi, joka on otettu käyttöön vuonna -76...
Nykyset varmasti pitää lämpötilan paljn tasaisemmin vakiona.
Jos joku tietää keinon, millä Wellerin seuraavan sukupolven, elikkäs nupista säädettävät, sais modattua niin, että söisivät tasasähköä ja suostuisivat lämpeämään 500 C-asteeseen saakka, niin kiinnostas. Ymmärtääkseni ovat tyristoriperustaisia, johon syötetään 24 V AC sisään.
Welleriä tullut suosittua siksi, että niiden kärkien pinnoite on parhaiten kestänyt omassa käytössä, lähinnä pienoiskilpa-autojen kasauksessa. Kisatilanteessa on kiire eikä kerkiä odottelemaan, että jokohan tää sulais...
Käytettynä voi saada aika halvallakin muutes jo nykyjään.
-eemeli-