Kirjoittaja Aihe: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).  (Luettu 43441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuKa

  • Trade Count: (0)
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 973
  • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
« Vastaus #75 : 19.02.19 - klo:14:24 »
  • Publish
  • Onko sulla suunnitelma jo tuosta vaihtajasta? Omassa suunnitelmassa olisi laittaa reukun akselille moduuli hammaspyörä ja sylinterillä painaa toisesta päästä nivelöity hammastanko vasten pyörää. Tällä tapahtuisi paikoitus. Ja joko sylinterillä/lautasjousilla lukitus (jarru).

    Suunnitelmat on jo paperilla ja osia tilattu, kun vaan ehtisi tekemään.. 😂

    Jussi

    Poissa PekkaNF

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 711
    • Rekisteröitynyt: 13/01/2010
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #76 : 19.02.19 - klo:16:16 »
  • Publish
  • Tietääkseni joissakin vaihtajissa on Hirth-kytkin eli curvic coupling toisella kotimaisella.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Hirth_joint

    Pieneen tilaan mahtuu ja indeksoituu tarkasti. Mistähän tollaisia löydäs edullisesti sopivankokoisina osina.

    Poissa JuKa

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 973
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #77 : 19.02.19 - klo:18:06 »
  • Publish
  • Joo kyllähän hirt hammastus on lähes kaikissa reukuissa, mutta hirt on hieman hankala valmistaa kotikoneilla, ostettuna varmaan saisi helpommin ja edullisemmin.

    Modulipyöriä saa tosi edullisesti ja se olisi helppo toteuttaa.. Voihan se pyörä olla mikä tahansa lovitettu pyörä, jonka vaan lukitsee runkoa vasten.. Tämä tuli minulle ekana mieleen helpon valmistuksen takia ja pitää se nyt ainakin kokeilla.

    Runko reukkuun olisi tulossa 150mm RHS-putkesta.

    Poissa Jarkko Nieminen

    • Sponsori
    • Trade Count: (0)
    • *
    • Viestejä: 388
    • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #78 : 19.02.19 - klo:23:03 »
  • Publish
  • Joo, ajatuksia on ja vähän osia.
    ex nimimerkki jarkko.j

    Poissa JuKa

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 973
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #79 : 20.02.19 - klo:12:18 »
  • Publish
  • Mitä sitä turhia selittelemään, yksi kuva kertoo paljon 😂 Siellähän sinulla on kamat kasassa, hirttiä myöden 😂👍

    Poissa JuKa

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 973
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #80 : 22.02.19 - klo:08:58 »
  • Publish
  • Miten Jarkko tuo sorvin kara on laakeroitu? Tai siis millaiset on laakerit?

    Poissa Jarkko Nieminen

    • Sponsori
    • Trade Count: (0)
    • *
    • Viestejä: 388
    • Rekisteröitynyt: 30/06/2010
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #81 : 22.02.19 - klo:10:31 »
  • Publish
  • Tällä hetkellä kartiorullalaakerit molemmissa päissä. Neulalaakeria mietin vielä lisäksi.... olisko ehdotuksia mitä kannattas laittaa laakereiksi?
    ex nimimerkki jarkko.j

    Poissa JuKa

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 973
    • Rekisteröitynyt: 12/01/2006
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #82 : 22.02.19 - klo:18:13 »
  • Publish
  • Tuo kartiorullalaakeri on varmasti kaikkein edullisin vaihtoehto karan valmistamiseen, mutta ei suinkaan paras. Omassa rakennelmassani on myös kyseiset laakerit ja pohdin koko ajan, että pitäisikö karaa muuttaa kun mitään ei ole vielä viimeistelty. Tuo on siis projektina ostettu ja en ole sitä osaa siihen itse suunnitellut.

    Varsin yleinen tapa on käyttää peräpäässä viistokuulalaakeriparia ja etupäässä kartiosovitteella olevaa rullalaakeria. Tuo kartiosovite on vallan mainio, jotta karasta saa välyksettömän, mutta vaatii hieman enemmän sovittelua ja karan rakenteeltakin enemmän. Tuollainen kyllä houkuttaisi.

    Mutta koska tiedän, että minulla ei ole koskaan aikaa valmiilla koneella tehdä mitään painavaa ja muutenkaan koneeni ei tule kolmeen vuoroon toimivaksi, niin taidan tehdä karan kuten pystykaraisissakin koneissa, eli kaksi viistokuulalaakeriparia molempiin päihin...

    Ja jotta lämmöt saa pysymään tasaisena, teen karalle oman putken, jonka ohennan ulkopuolelta keskikohdasta hieman ja teen o-rengas urat päihin ja sitten laitan öljyn kiertämään lauhduttimen kautta tuonne karaporauksen ja karaputken väliin...

    Ja tämä kaikki tapahtuu varmaan vasta kun lapset on aikuisia.. Mahdollisesti ennen kuin heillä on jälkikasvua..

    Jussi
    « Viimeksi muokattu: 22.02.19 - klo:19:20 kirjoittanut JuKa »

    Poissa Snowfly

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 1174
    • To save time Lets just assume that Iam never wrong
    • Rekisteröitynyt: 27/01/2014
      YearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #83 : 22.02.19 - klo:20:27 »
  • Publish
  • Yksi tapa miten SKF suosittelee CNC sorvin karalaakeroinnin...
    Tuosta voi tehdä jokainen sitten oman variaation...

    Poissa Jussik

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 504
    • Rekisteröitynyt: 16/04/2007
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #84 : 23.02.19 - klo:10:09 »
  • Publish
  • Terve

    Noi Niilo-Niilo laakerit on hyviä, mutta kohtuu hintavia ja vaatii tarkan hiotun kartion kara-akselille.
    Niiden hyvä puoli on radiaalinen esijänitettävyys, kun kyse on noin pienestä karasta niin muokkaisin hiukan tuota rakennetta.

    Karan etupäähän yksi NN ja  molemmille puolille kierreholkki jolla voi esijännityksen säätää helposti.
    Tällä hallitaan radiaali voimat.
    Karan takapäähän radiaalivoimien vastaanottamiseksi rullalaakeri tai urakuulalaakeri.
    Aksiaali voimat voidaan ottaa vastaan "painelaakereilla" esim SKF 51106.
    Näitä 2 kpl joilla aksiaalisuuntaiset voimat hallitaan.

    Tämä järjestely on suhteellisen helppo säätää kotikonstein välyksettömäksi.

    Takapää vedetään painelaakereilla aksiaalisesti jäykäksi, rullalaakeri ottaa takapään radiaalit vastaan.
    Tämän jälkeen holkeilla NN-laakerin radiaalinen esijännitys.


     
    « Viimeksi muokattu: 23.02.19 - klo:10:50 kirjoittanut Jussik »

    Poissa Ville Vaho

    • Sponsori
    • Trade Count: (0)
    • *
    • Viestejä: 516
    • Rekisteröitynyt: 18/02/2008
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #85 : 14.03.19 - klo:18:37 »
  • Publish
  • SKF tekemät karat on surullisen kuuluisia kestostaan ainakin yhden konevalmistajan koneissa. Vissiin liian kireitä.

    NN laakerin alle pitäis porata kanava josta laakerin saa painettua nesteen paineella ulos kun sinne taakse pitäis sovitella sopiva välilevy pykälään nähden. En tiedä miksi kahden mutterin yhdistelmä ei ole suosiossaan, yhdellä voi myös pärjätä. Mestarin opissa tuli joskus oltua, kertoi että satasen välys karan päässä on suotavaa.

    Tupla kartiorulla venäläisessä sorvissa oli melko tarkkaa tekoa ja saatavuus oli suomestakin loistava kun vain ensin ymmärsi venäläisten kirjainten merkityksen.
    -vilderi

    Poissa PekkaNF

    • Trade Count: (0)
    • Konkari
    • *****
    • Viestejä: 711
    • Rekisteröitynyt: 13/01/2010
      YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
    Vs: Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).
    « Vastaus #86 : 14.03.19 - klo:23:52 »
  • Publish
  • Johtusko siitä, että kahden mutterin (ymmäsin siis että mutterit molemmin puolin laakeria) rakenne tulee pitkäksi, koska muterin ja laakerin välissä pitää olla kohtalaisen pitkä holkki, että sisäkehä paikottuu suoraan. Mutterin ja sorvatun kierre on aina juoppo tässä mittakaavassa ja välysten kanssa siitä tulee wobleri...

     


    Powered by EzPortal

    Facebook Comments