Myös korttimaksu toimii

TB6560 Askelmoottoriohjain

Aloittaja Pete2, 17.06.10 - klo:21:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete2

Kiinan ihme testattu, tuntuu toimivan hyvin vaikka
mitään pitempää ajoa ei vielä yritetty.
Taitaa olla samanlainen ohjain kun Faarin projektissa
mutta kaikki opto,kararele...ahdettu yhdelle levylle

Ohjain maksoi 53e ja hakkuri
27V/13A 32e kuluineen ebaystä.

Olen lukenut netistä paljon huonoa näistä
halpisohjaimista, joten saas nähdä miten
toimii.



FAARI 58

Moron
Kiinan kamaa on Faarillakin,mutta mulla on jokaiselle akselille erikseen oma ohjainkortti.Tilautin samalla 5 akselisen setin jotta jää (poltettavaksi kaksi)varalle.Laitoin jokaiselle oman tuulettimen(12V) niitä lojuu tuas jaloos viäläkin6-7kipaletta (purettu tiatokoneen romuista kaikki ehjiä)
  FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Pete2

Kiinan ohjain tuottanut ongelmia,mutta nyt
16 kerrtainen microsteppaus toimii täydellisesti.
Stepperit kuumenevat"käsinkoskeltaviksi" joten
luulen ohjaimen 100% virta asetuksilla
antavan n 2.5A.
Ongelma ohjaimessa oli askelten häviäminen
ja "nikottelu" kun ajoi akseleita niin jo
äänestä kuului että kaikki ei ok.
Muita forumeita lukiessani huomasin että
ongelma ollut muillakin.
Tinasin rinnakaisportin johdot suoraan TB6560 :neen
kiinni (enable,dir,step) ja ongelma poistui, joten
epäilen Optoerottimen tuottaneen häiriöt.

Uutena ongelmana on Emc:n "Joint 1 following error" mutta
luulen sen johtuvan liian nopeasta kiihtyvyys ja jarrutus
asetuksista.
G64 ja G61 koodit myös vähän hakusessa, nyt kulmat
oikaisevat liikaa,G64:n P optio ei mielestäni toimi
kuten haluaisin : )




Maukka

Ajoin tuossa simulaattorilla läpi tota G64 P0.01  ja G64 P1.01, Oli ero siten ainakin huomattava ja oikominen G64 P1.01 suuri. Melko tarkaan pitäisi menna tuolla G64 P0.01 


Mika Kinnunen

Mulla on tullut tuon ohjaimen ja Mach3:n kanssa myös harmaita hiuksia.

Ensiksikin, askelmoottorit (Nema23, alle 1Nm) liikkuvat vain aivan mitättömillä nopeusasetuksilla ( alle 100mm/min), jos liikkuvat lainkaan.
Pääasiassa vain nykivät ja vinkuvat paikallaan.

Samalla kohtasin saman ongelman, mihin Faari58 oli törmännyt toisessa säikeessä: 24V 5A virtalähde kyykkää antamaan n.7V kun kytketään kiinni ohjaimeen.
Virtoja tuossa tilassa en ole vielä ehtinyt mittaamaan. Jotain on pahasti pielessä, mutta mitä? Liekö oikosulussa jostain? Hermot menee.
Ex-nimimerkki chevy55

Mika Kinnunen

Vietin taas hetken tuon kiinanohjaimen parissa.

Kortissa on kenties jotain oikosessa. Hetken ajan moottorit toimivat, sitten ne alkavat vinkumaan ja hiljenevät kokonaan.
Kortin ledit kyllä ilmoittavat vilkuttelullaan, että jotain signaalia tulee edelleen tietokoneelta päin, kun koetan manuaalisesti ajaa akseleita.

Kortti kuumenee vimmatusti, liekö siellä menee joku lämpösuoja päälle ja pistää pelin poikki.
Hittolainen, ei kyllä herätä luottamusta tuo värkki.

Ei kenelläkään olisi kaupata toimivaa kolmiakselista ohjainkorttia?
Ex-nimimerkki chevy55

Pete2

En ole mitannut kunka paljon virtaa kiinan ihme syö,
mutta tuo 24V 5A tuntuu hiukan pieneltä poverilta.
Minust tuon kortin virran rajoitus ei toimi oikein
hyvin moottorit ovat yhtä lämpimiä aina.
Microsteppauksessa käämeihin "pulsitetaan" virtaa
ja vingunta on kyllä kova.
Oletko koittanut kytke vain yhden moottorin kerrallaan?
silloin luulisi virran riittävän.

pelti

#7
Mulla on sama kortti. Eikä ole ollut ongelmia (toistaiseksi)
Mutta mulla virrat on dipeillä (muistaakseni) 3/4 asetuksilla  (joka tapauksessa ei maksimivirroilla) ja 1/16 stepeillä. Decay muistaakseni 25%

Virtalähde on jotain 350w luokkaa, 24 v.
Mulla ei ole lämpöongelmia.

stepperit on tosin pikkuisia.
Jukka Peltonen

Mika Kinnunen

Jep, kyllä moottorit lämpenevät melko kuumiksi.

Kortti (ja virtalähde) kyykkää kuitenkin, vaikkei yhtään moottoria olisi kiinni.

Askelmoottorit ovat niitä Bebekin Astrosyn/Minebea/Sonceboz NEMA23 mallisia, jotain reilusti alle 1Nm vääntäviä.

Dippikytkimillä olen hakenut erilaisia asetuksia ja viimeksi kokeilin 1/4 virroilla, 25% decaylla ja 1/16 steppauksella.
Jossain ulkomaisella foorumilla oli juttua, että NEMA 23 kokoisilla moteilla tuo kortti ei tykkäisi 36V virtalähteestä.
Olisi mulla sellainen 36V / 350w tuossa, metallikuorinen kiinanmalli. Samanlaista näyttää muillakin foorumilaisilla olevan. Pitänee vielä kokeilla sen kanssa, vaikka mulla on sellainen kutina, että jotain mätää tuon kortin kanssa on...
Ex-nimimerkki chevy55

Mika Kinnunen

Jep, kortti on vainaa.

En ehtinyt tehdä muutoksia kokoonpanoon enkä oikeastaan mitään muutakaan kuin kytkeä virrat päälle.
Toimintasavu pakeni, eiköhän tämä ole minun taidoillani tässä tämän kortin osalta...

Meni uuden kortin etsiskelyksi.
Ex-nimimerkki chevy55


NiVa

Moikka!

En nyt yhtään tiedä ko. kortin rakennetta mutta otti silmääni toi asennus. Kuva jossa ohjain oli kiinni hakkuripowerin laatikossa. Onko nyt mahdollista, että ohjainkortin maafolio on viety kiinnitysruuvien alle ja  siis yhteydessä powerin kuoressa?? Jos näin niin saattaa tulla pientä närää keskenään. Noiden powerien kuori kun ei kaikissa ole DC miinus vaan ihan muuta.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

peka


Mul on sama kortti, kortin maafolio ei ole yhteydessä kiinnitysruuveihin.

Mulla Mach3 ja EMC2 toimii, ainakin pöytätesteissä.

Seuraava vaihe olis kamat kiinni jyrsimeen ja kattoo tuleeko lastua vai savua.

masaV

tilasin eilen tuon tb kortin 4 akselilla saas nähdä koska tulee ja toimiiko vai lentääkö savut pois.muutoksia näyttäis olevan tarve joillekin osille siinä,folioita kattkoa ja 74hc piiriä tilalle :( ei onnaa meikäläisen työkaluilla kyllä enää(aikaisemmin olis voinut juotellakin)
JOS tuo nyt menee susiksi niin ainoa tietämäni takuuvarma toimiva kortti on tuo 3d-stepin paketti saksasta,aikasemmin oli tuollainen ja toimi moitteetta.
noh eipä tuo 4 akselinen tb6560 maksanutkaan kuin 13 euroo ebayssä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk