Forum > CNC-projekteja meiltä ja muualta
Pieni jyrsin pienille osille
eemeli:
Hep.
No kas tässä jo muutaman vuoden on vähän kerrallaan väkästelty pientä nakerrinta.
Ihan ite on tullu puuhasteltua mm kara ja jotakin pikkujuttuja. Seuraavaksi pitäsi sovitella kuularuuvit X- ja Y-akseleille oikeasti kiinni, ja sitten stepperit perään. Muutaman tunnin oon niitä mallaillu paikoilleen ja nyt alkas olla suht varma mielipide siitä, kuinka ne sitten tuloo oikeesti laiteltua.
Karamoottorionkelma on toistaiseksi ohitten. Pienehkö harjallinen dc-servo tulee ainakin vt. karamoottoriksi. Moottorista puuttui toinen hiili ja hiiltä jousineen paikallaan pitävä tulppa. Tulpan halkaisija oli noin 9,5 mm ja kierteen nousu melko likellä milliä. Tuossa kuvatus uudesta tulpasta vanhan kaverina sekä paikallaan. Suht samankokoinen hiili löytyi romumoottorista. Kokeilin heti moottoria vähän käytetyllä vaihtohiilellä, ja pyöri ihan järjellisesti. Uuden hiilen lyhennys ja sisäänajo, ja vot tuo on pelikunnossa. Jos jaksaisi kovasti nähdä vaivaa, niin sorvaisi kollektorin puhtaaksi ja kaapisi lamellivälit auki.
Moottoriin on liitetty möykky, josta tulee ulos punainen, sininen, keltainen ja musta piuha. Möykyn kyljessä lukee datametrics modular encoder, ja model S-9860.
Jos jollakulla on havaintoja millainen mötikkä oikeesti on, niin saapi vihjata. Alkuun toi tulee ohjattavaksi ihan vaan PWM-säätimellä, mutta ehkä joskus myöhemmin olisi laiskalle mukavaa, jos pyörimisnopeus olisi ohjelmallisesti muutettavissa.
Koitan tähän threadiin turata jotakin näkyville. Olen kohtalaisen laiska ottamaan kuvia, pienentelemään niitä nettiin sopiviksi jne... tietämyskoneet ei oo mun ihan ykkösosaamisaluetta ;-)
Neuvoja, varoituksia, ohjeita, vihjeitä ja pottuiluja kuunnellaan - tiedä vaikka kaikki ei menis ihan suoraan toisesta korvasta ulos ;-)
-eemeli-
eemeli:
Hep.
Kas tässä kuvatus ajatellusta Z-akselin järjestelystä.
Kara on uutuuttaan vielä pikkusen jäykkä - voi olla että kun tuota on muutaman minuutin pyöritellyt, voi alennusvaihteen unohtaa.
-eemeli-
eemeli:
Hep.
Kas tässä kuvatus karasta. Ei kaunis, mutta itse puuhattu. Putki on liimattu kahdesta osasta Alutite:lla, kun ei ollunna paksuseinäistä putkea tarpeeksi pitkää pätkää inspiraation iskiessä.
Sauma ilmestyi näkyviin alle viikossa - heti juottamisen ja sorvauksen jälkeen näytti hyvältä, mutta juotosmateriaali muutti nopeasti värinsä tummaksi. Sinällään sauma onnistui muuten hyvin, paitsi tietty lämpökäsittely hiukka kärsi...
-eemeli-
Jussik:
Terve
Siistin näköinen paketti.
Millaista tavaraa toi alutite on?
mistä sitä saa...
toimiiko valuihin, millaisen lämpötilan vaatii ja onko liitos pitävä.
Olisi aika moneen paikkaan hyvä korjaus keino.
eemeli:
Hep.
Alutite:a taisi joskus saada Claes Ohlsoniltakin, omani ostin harrasteautomessuilta esittelijältä. Multa löytyy samankaltaista tavaraa myös amerikkalaisena versiona, joka sekin tuntuu toimivan.
Lämpötila, jossa alkaa toimia, on 380 astetta C. Juoksutteita ei tartteta, ja Alutite lienee myös elintarviketurvallinen.
Muutamia juttuja olen noilla niputtanut eikä toistaiseksi muuta pahaa sanottavaa kuin värin tummuminen, ja lämpökäsittelyyn vaikuttaminen. Alutiten kuulema voi myös anodisoida, itse en ole kokeillut (anodisointia kyllä, mutten alutiten...)
Jenkkilankoja mulla on muutama ylimääräinen (noin 2,5 mm lankaa, noin 40 cm pätkiä)
Tarttuu mainospuheitten mukaan useimpiin ei-rautametalleihin, kuten aluvaluihin jne. Itsellä ei kokemusta kuin alumiinin juottelusta.
-eemeli-
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta