Myös korttimaksu toimii

DIY jyrsin aloittelua

Aloittaja Juha Hietamäki, 11.12.09 - klo:22:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Hietamäki

Moro,
Olisi tarkoitus aloitella jonkinlaisen cnc jyrsimen rakentelua.
Teen tätä ihan vain mielenkiinnosta koneita ja rakentelua kohtaan. En ole keksinyt mitään mihin tätä todella tarvisin.
Projekti tulee etenemään rauhalliseen tahtiin, koska aika on rajallista, kuin myös raha.
On tämä ollut minulla jo pidempään mielessä, mutta löysin hyvät ja edulliset lineaariyksiköt ja siitä sain lisäkipinää rakenteluun.

Tässä on yksiköt ja yksi tuollainen isompi on vielä z-akselille.(Pahoittelen huonoa kuvaa.)
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2354&pictureid=45910

Ohjaimiksi olen hankkimassa tällaiset:
http://tinyurl.com/ycpjahe

Ja moottoreiksi nämä:
http://tinyurl.com/ya52dpa

Olisiko Smoothstepper hyvä vai tyytyisikö johonkin halvempaan.
Se on vielä mietinnässä.

Virtalähde on luultavasti rengassydän, koska niitä löytyy helposti ja halvalla.

mkuivamaki

Tosi hyvännäköiset johdeyksiköt olet löytänyt. Tuosta on hyvä jatkaa.
Mulla oli tuon tyyppiset ohjaimet, taisivat vaan olla luokkaa 45V@3,5A. Sitten paketissa oli myös SmoothStepper ohjainten välissä, siihen olin todella tyytyväinen. mm. steppaus muuttuu paljon paremmaksi ja kortti siirtää ohjausprosessin tuomaa kuormaa pois PC:n prossulta. SS:n tarkempia speksejä olet varmaan jo tutkinutkin :)
Itse luovuin tuosta ohjaussysteemistä servopäivityksen takia, ja SS toimii ainoastaan Mach ohjelmistolla (ainakin toistaiseksi). Itse siirryin EMC2 käyttöön

porepe

Kieltämättä komean näköinen ristisyöttöpöytä. mites meinasit stepperit asentaa, kun kuvasta päätellen on ollut suoraan ruuvin päässä kiinni-> Mahtaakohan vääntö piisata noissa nema 23 kokoluokan moteissa ilman välitystä??? Tosin en tiedä mitä meinaat tehdä koneella ja minkä kokoinen tuo on, mutta kuvasta päätellen se ei ole, tai tule olemaan ihan pieni :) Itse laittaisin pidempi kannuiset vääntävämmät moottorit...
Petri Junnila
Mynämäki

Juha Hietamäki

Moro,
Niissä oli alunperin 300w servot, mutta ne olivat rikkoontuneet.
(OT:Yksi olisi vielä ehjänä. Merkki on Omron ja 3kpl varaosa koneita mukaan, jos jotain kiinnostaa.)
Suunnitelmissa on laittaa välitys T-hammashihnoilla. Riittäisiköhän 1:2 välitys?
Tokihan ostaisin isommat moottorit, mutta hinta on taas sitten huomattavasti kovempi.
Yksikön liikkeet ilman suojahaitareita ovat noin 700x300.

porepe

Kysys Jonnelta, tai Terolta servoja. Jonnen pitäis selvitellä mulle isompien steppereiden hintoja.
Petri Junnila
Mynämäki

Meksu

#5
Mulla melkein vastaavat johteet käytössä suoralla vedolla ja moottorit 2Nm ja vääntö riittää 5mm nousulla ihan hyvin.
Tollasissa värkeissä välykset ovat niin pienet että niitä ei edes huomaa. Kannattaa miettiä miten johteet sijoittelee, jotta saa
maksimi työstö alueen käyttöön.
-meksu-

Juha Hietamäki

Lainaus käyttäjältä: Meksu - 21.12.09 - klo:21:08
Kannattaa miettiä miten johteet sijoittelee, jotta saa
maksimi työstö alueen käyttöön.
-meksu-

Moro,
Onko sulla omasta laitteesta kuvia. Jos sais siitä jotain vinkkejä.
Joitain kuvia olen rungosta piirrellyt ja putkipalkista olis tarkoitus tehdä.

Minkälaisia materiaaleja työstät?
Olen kyllä ite aatellu jonkinlaisen välityksen laittaa.

Meksu

Pitääpä napata jokunen kuva kun ehtii. Oma kone on vielä projekti vaiheessa, mutta olen testaillut ajella alumiiniin ja muoveihin. Eikä ole ollut ongelmia. Rungon olen tehnyt 16mm hiotusta teräslevystä ruuvi/tappi liitoksin vanhan portaalirobotin rungon päälle. Kolmiakselisen ohjainkortin ostin Unkarista, koska hinta oli todella edullinen. Unkarin pojilla CNC harrastus on varsin hyvin hallussa ks. http://www.hobbycnc.hu/English.htm . Ohjainkortiin (H1 PCB CNC Controller)tuli mukaan valmiit Mach 3 asetukset, joten käyttöönotto oli todella helppoa.

-meksu-

Juha Hietamäki

#8
Jotain pientä tullut puuhasteltua.
Rungoksi valikoitui vanha raamisahanteräntyssäyskoneen runko.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2354&pictureid=49364

Juha Hietamäki

Olen tässä pähkäillyt kuularuuvien välitystä AT-hammashihnoilla.
Olen saanut selville, että polyuretaani AT5-hihna 16mm leveänä kestää vetoa 550N.
Olen suunnitellut laittaa moottorille 12- hampaisen ja ruuvin päähän 24-hampaisen. Tämä siitä syystä, että ovat edullisempia kuin isommat pyörät ja olisi helpompi asentaa suunniteltuun konstruktioon.
Herää vain kysymys, että riittääkö hampaiden lukumäärän pito liikutteluun?
Jostain jos löytäisi hyviä laskukaavoja.

saulij

Laskin jollain laskurilla omat hihnat. Kestaa 10 mm hihna. Moottori on 10 Nm 46 kokoinen stepperi. 10mm hihna menee varmaan sullakin.

Juha Hietamäki

Joo kyllä taitaa riittää 10mm hihna, jos sinunkin moottoreilla riittää.
Mitenkäs tuo vetävien hampaiden lukumäärä?
Onko tuohon olemassa mitään nyrkkisääntöä?

Karaa olen myös suunnitellut.
Idea on mkuivamäen ja minä olen sen sujuvasti kopioinut:)
Kiitoksia vain mkuivamäelle!

Kara-akseli ja 6204 laakeri minulla jo on.
7204 laakerit ovat parhaillaan maailmalta tulossa.

saulij

Hammaspyörissä on yleensä toisessa pariton hampaiden määrä.
Karan rakenne on hyvä, yleiseesti käytössä oleva.

mkuivamaki

LainaaIdea on mkuivamäen ja minä olen sen sujuvasti kopioinut:)

Itse taas sain Saulilta ideoita oman karan suunnitteluun :)

Juha Hietamäki

#14
Ajan puutten vuoksi tämäkin on taas junnannut paikallaan.
Viime sunnuntaina oli pari tuntia aikaa ja sain rungon valmiiksi.
Seuraavaksi pitää ryhtyä karan tekoon.




Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk