0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Hassun hauskaa päivää !Minulla olisi oheinen Hermes kaiverruskone: http://www.e-engraving.com/machines/new_hermes/New_Hermes_NHI810.htmja Graphtec MP 3200, A3 tasopiirturi, joka tottelee GP-GL ja HP-GL kieliä,- piirturia voi komentaa sekä RS-, että Centronics portista,-- eli voin ajaa piirturia suoraan esim. CorelDraw:sta, tms.Mitenkäs nuo olisi järkevää sovittaa yhteen ?- ohjaus piirturilta kaivertimelle ?-- tehojen vahvistamnen ?Hermekseltä, (Yankees), edes maahantuoja ei saa kaivertimesta mitään teknisiä tietoja,Graphtec:stä en vielä tiedä.-8gj ähävä
Voiko GP-GL ja HP-GL kielillä muuten ohjeistaa liikenopeuksia / antaa yhtäaikaisia liikekäskyjä kolmen akselin suhteen, vai toimiiko plotterit 2,5D:nä eli XY ja Z ajetaan vuoron perään? Ei ole GP-GL ja HP-GL kieliin tullu perehdyttyä pätkääkään.Mikäänhän ei tietty määritelly mihin kojeen tulis kyetä ja mitä siltä kaipailet. Naapurit on ainakin kateellisempia 3d nimikyltistä kuin 2d . Pistematriisia, vektoreita, 3d ratoja...Zau !Jep, jep, kyllä voi. Mulla jäi aikoinaan -80 luvulla noita plottereita, kun tein softaa puusepänteollisuuteen, silloin CorelDraw 3 oli IN, GP-GL:n <-> italialaisten CNC porien ja hitsausrpobottien välissä käytettiin adapterisoftaa, olisikohon nimi ollut "Eagle", CorelDraw:n ja plotterin väliin tein 50 rivin mittaisen adapterisoftan C kielellä jo homma skulasi FB. Nykyään Corel v. 10 => 10 näyttää osaavan kirjoittaa komennot suoraan.Kyllä mulla jotain hajua on mitä tarvitsen, mutta tietojeni päivitys on tasolla 1999.Jos kiinnostaa, niin voin kyllä kopsata käskykannan, mutta olen vasta muuttanut ja manuaali on vielä jossain paffilaatikossa.-8gj ähävä
Tuossa videopätkässä on ilmeisesti samanlainen kaiverruskone kuin sulla: http://www.youtube.com/watch?v=zddzKr56TngKannattaa käyttää googlea ahkerasti
Jep, just sama kone, voihan (censored) että olen kuukkaillut, mutta sinä löysit tai tiesit. MP 3200: - GP-GL oli Graphtecin, (aikaisempi nimi Watanabe), jalostettu versio HP-GL:stä, nimenomaan heidän plottereita varten- joo kynällä oli UP-DOWN, kaksi eri moodia, tussikynälle ja Rotring kärjelle, kun tehtiin rakennus- / työpiirustuksia, niin samalla kun vaihdettiin mustekynän vahvuus, niin vaihdettiin ohjelmassa myös piirtonopeus, (ulko- / väliseinät, etc.),- ja yhdellä komennolla + parametrit tiheys, eristys tai ei, (villa tai ilma),- piirtotarkkuus 0.001 mm-8gj ähävä
Mikäli linuxia jaksaa ihan vähän opetella ni toi emc on todella suorituskykyinen vaihtoehto ja ilmainen. Jos koodia syntyy kuin konditoriassa kakkuja niin näpläät corel draw:lle cam kääntäjän joka pyöräyttää GP-GL/HP-GL:n G-koodiksi ni saadaan siitäkin yks "cad"-cam ohjelma ...lienee joku sellasenkin jo vääntäny tietty.
Mulle sattu ajautumaan samalta sivustolta löytyvä dahlgrenin kaiverrin.http://www.e-engraving.com/machines/dahlgren/Dahlgren_Wizzard_II.htmSiitä lähti kaiverrinosa erikseen irti "könttinä". Sieltä paljastu riittävät askelmoottorit ja johteet, joille en tehnyt mitään.Lisäksi värkkäsin ohjauskortin LPT-portista (toistaiseksi optoerottamaton, pelkkäpuskuripiiri) ja moottoreille L297, L298-piireihin perustuvat ohjaimet.Tein koneen piirilevyjen kaiverrusta silmällä pitäen, ja vaikka noilla ohjaimilla ei päästä kuin puoliaskeliin, niin piirilevyille on riittävä tarkkuus.Kuvat Eaglella - PCB-Gcodella - Mach3:lla on piirilevyt kaiverrettu.Asia on tietenkin toinen, jos ei tarvi protopiirilevyjä (lopullisia) valmistella.