Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Aihion valintaa: FG-45 /onko halvempia samanlaista tai parempaa samalla rahalla?

Aloittaja AnLe, 03.02.13 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnLe

http://hiikku.fi/index.php?sivu=tiedot&tuoteryhma=15&id=708

Lupasin itseleni kun pikku bf20:sen myin etten ostele projekteja enään, mutta hetikohta tuli yks homma vastaan että olisin jyrsintä tarttenu, et kai sellanen pitää olla joka tallissa.

Tätä konetta olen pyöritellyt mielessäni, saako samalla rahalla parempaa vai olisiko joku halvempi kone ajanut saman? En tuosta yli 500mm poikittais liikkeestä haluisi tinkiä.

Käytettykin kone kelpaisi mutta niitten pyynnit on järjestäin kovemmat mitä uusi maksaisi kaupassa.


olli henttonen

tuo keltaisenpörssinkonehan on ilmainen.... ettei vain olisi jonkinsortin (sensuroitu)... varmaankin ostajan kannattaa olla tarkkana.
dyykkari

AnLe

No just en ollut muutamaan päivään kepöa katsellut niin oli mennyt ohi silmien, valittavasti tuon kokoinen ei mulle mahdu. Harmi sinänsä, hinta tosin pistää miettimään onko jonnekin bernhandilainen jemmattuna.

porepe

Onkohan kyseessä tuo vanha malli, jossa on yksi servo-ohjain ohjaamassa kaikkia askeleita yksi kerrallaan. Eli ei saa edes vinoa uraa ajettua... Modernisointiaihioksi hyvä. Mutta ohjauksella voi heittää veslintua...
Petri Junnila
Mynämäki

AnLe

Tollasen shenkkeri toi.

Pitäs olla muljupumppua ja syöttöä, mutta FG:stä tuttua digimittaria ei.

Jos oisin tuosta alustasta sen 300e maksanu mitä Suomessa pyydetään, ois kyl harmittanut, onneks tuli kylkiäisenä.
Lisäsin 4mm pellistä pari tollasta vahvike palaa tassujen alle ja pultasin isommalla levyllä toisiinsa kiinni ja tollaset pätkät 100x50 kulmarautaa jäykisteeksi, joku nyt nauraa partaansa mutta äkkiä muutakaan keksiny.

JuKa

Hieno peli, samallainen taitaa olla minun ZX45.
Tuliko tuo ulkoa ? Muistithan pyytää CE-merkinnän ? Tuo CE- merkki ei ole kiinalaisille itsestäänselvyys. Minulle sanottiin että se on valinnainen lisävaruste.
Kun en sitä huomannut pyytää ei sitä ei koneessani ole. Kun pyysin että he lähettäisi sen, ne pyysi maalaamaan sen siihen itse. Standardeja on kuulemma noudatettu samalla tavalla kuin merkityissäkin koneissa.
Jussi

JuKa


AnLe

Osia on kerätty, 1000oz askelmoottorit, virtalähde (olipahan vaikea saada 60v isovirtanen) sekä kuularuuvit kiinasta. 200mhz usb ohjain.
~3000rpm 3kw vesipumpun moottori ja abb tamu. Tiedä sitten voiko noilla karaa ajaa.
ISO30 kara.

Rakentelua varten haalittu 10mm paksua valmiiksi koneistettua alumiini levyä, jos niistä tekisi askelmoottorien telineet.

Tällähetkellä ongelmaa tuottaa, etten keksi mikä on oikea ja kustannustehokas hihnaprofiili ja ostopaikka sille, ja sitte pitäs keksiä onko 1:2 vai 1:3.

Seuraava steppi olisi purkaa jyrsin, ja käyttää se oikealla koneistajalla että saan askelmoottoreille paikat, tarkoitus oli laittaa y akselin moottori koneen taakse - pitää koneistaa tasopinta, ja z moottori pylvään päälle joten sielläkin tasopinta pitäs tehdä.

Tämän jälkeen pitäs kai niille johteille/pinnoille tehdä jotain liippausta, ja tätä en oikein uskalla tehdä itse, sen mielellään ostaisin, jos joku on kiinnostunut neuvomaan.

JuKa

Moi,

Mulla tosiaan on tuollainen vastaava ZX45 ja siitä olen muokannut cnc -koneen askelmoottorein. Koneessaani on 6,5Nm, Nema34 sarjan moottorit ja hihnavälitys 1:2,5 (Z24 - Z60).
Tämän hetkiset hihnat on T5 profiilia, uretaanista ja olen kyllästynyt niiden narinaan. Ne on tarkoitus vaihtaa 3M tai 5M profiiliin, joita käytetään yleisesti oikeissakin koneissa.

Uudet hihnat ja pyörät meinaan tilata tuolta > www.cncdrive.com

Kuularuuveina minulla on Rollcosta ostetut 20x5 ruuvit  "välyksettöminä", mutta meinaan ainakin pystyliikkeeseen hankkia vielä toisen mutterin kaveriksi.
Siinä on painoa n. 100kg ja se tuntuu olevan hieman väljä. Tämän hetkinen laakerointikin on vähän turhan heppoinen, mutta on toiminut :)

Johdepinnoille ei kannata tehdä muuta kuin ajaa niihin urat keskusvoitelulle. Öljylle pitää olla johdepinnassa taskuja, joten ei ne ihan tasaiset saa olla. Kun valurautaiset johteet kaavataan, niin ylensä niihin tehdään lopuksi sellainen aaltomainen kuvio, joiden tarkoitus on pitää öljy paikallaan, jotta johde kelluisi öljykalvon päällä.

Tein Y-akselille sellaisen jatko-osan, jolla sain lisättyä liikettä ainakin 50mm. Samalla koversin Y-mutterin uraa pidemmäksi, jotta tuo ylimääräinen liike saatiin käyttöön.

Alumiinistä tein myös omat moottoripidilkkeet. Tein myös alkuperäisen karalaatikon tilalle uuden karalaatikon, johon asensin Salij:n tekemän ISO30 kartiolla olevan karan.

Kaikesta oli joskus kuvia, mutta taisin vihoissani poistaa ne kaikki, kun ei kenelläkään ollut mitään kommentoitavaa... ??? Kuvat on kyllä tallessa ja jotain jakaa jos on tarvetta.

Jussi



saulij

Kuularuuvien käyttöön laittaisin polyuretaanihihnan AT-profiililla. Esim AT5 varmaan riittää tuohon. HTD on lähinnä tehon siirtoon tarkoitettu.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk