Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Teräksen soveltuminen johdemateriaaliksi

Aloittaja erppe, 01.02.16 - klo:20:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

erppe

Koneen ajateltu luonne olisi ehkä lähinnä lehmää, semmonen yleiskone, jonka pitäis tarvittaessa olla melko nopea (keväällä laitumelle syöksyttäessä), mutta tarvittaessa pitäis teräslastunkin irrota rauhallisesti (maidontuotantovaihe). Koneen pohtijan olemusta kuvastaa puolestaan lehmän syvää viisautta sisältämätön tyhjä katse. Mihinkään mikrometriluokan piiperrykseen ei olisi tarvetta, mutta saisi syöttöliikettä olla yli 5000 mm/min. Kara jos olis ISO 40 ja X700,Y400,Z600 niin siitä saa jo osviittaa.

Hiekkaranta_92

Joskus ammattikoulun harjottelussa näin kun pitkäjyrsin koneeseen liimattiin turcitea. Jo tällöin suunnittelin pikku konetta päässäni, ja tuosta sai kyllä aika oivallisen idean. Vanhat koneistajat kun pitäivät näitä lineaarijohde koneita lähinnä nc porakoneina tuli mieleeni että tuollaisellahan saisi aika hyvän hybiridi johteen. Leveäälineaari johdetta johon kelkkojen väliin tälläinen turicite. No onpa jäänyt toteuttamatta, mutta vuosi takaperin näin jossain lehdessä uutisen, jossa kerrottiin erään työstökone valmistajan kehittäneen tälläisen hybridi johteen. En vain enää muista mistä lehdestä ja mikä valmistaja :(

erppe

Tarkoitat siis, että koneessa olisi sekä kuula/rullajohteet että voideltu liukujohde? Itelläkin käyny tuo mielessä, liukujohteissa hienoinen välys ja öljykalvo sitten jakamaan kuormaa isommalle pinta-alalle liukujohteen välityksellä. Itse tuota pohdiskelin lähinnä z-akselin rakennetta miettiessä, mutta mielestäni kuulajohde on kuitenkin loppujen lopuksi turha lisä, varmaan etua silloin, kun kone on kuulajohteilla tehty, silloin rakenne varmasti vaimentaa varmasti hyvin värinöitä. (Rungoltaan täysin vastaavia koneita kun vertaa värinämielessä niin kyllä liukujohde vie aina murskavoiton)
Runkomateriaalin värinänvaimennuskyky on kanssa mielenkiintoinen seikka. Suomugrafiittihan on siinä mielessä parasta, nykyään koneet tehdään usein pallografiittivalusta (näin olen ymmärtävinäni), joka taas vaimentaa värinöitä suomuraudan ja teräksen välimaastosta. Maalaisjärjellä aateltuna riittävän jäykkä runko auttaisi tähän teräksen vaivaan. Jos jollain on tietämystä tähän asiaan, niin mielelläni kuulisin kommentteja.   

Tapani Honkanen

En usko harrastelijavoimin pystyvän rakentamaan mitään muuta kuin noilla lineaarijohteilla ohjattuja koneita, joiden lastuamistarkkuus ja lastuamisteho on harrastelijaluokkaa. Jo niiden runkojen rakentaminen lienee mahdollisuuksien ylärajoissa. Riittävän jäykät lineaarijohteet tuolle nelikymppiselle karaistukalle maksaa niin paljon, että rahat loppuu, puhumattakaan tuommoisen karan laakeroinnista ja rungosta ja ohjauksesta.
Kyllä jo liukujohteiden uudelleenkoneistus ja kaavaus johonkin vanhaan manuaalikoneeseen on harvojen herkkua. Jonkun tukevan vanhan halvan työstökeskuksen, missä johteet ovat tyydyttävässä kunnossa, voi kohtuukustannuksin saada pelittämään uusimalla ohjauksen ja mahdollisesti servokäytön karalla ja liikkeillä/akseleilla. Tulee vaan mieleeni kremmenin projekti. Sen puolesta vaikka löisin vetoa.
Tuommoinen erppen kuvailema kones on aika raju laite noilla ulottuvuuksilla ja karaistukalla.
Anteeksi kun vanhana ja saamattomana pyrin muitakin vetämään tähän osaamattomuuden lokaan.

Hiekkaranta_92

Tavallaan...

Etuina siis se että johdetta on saatavissa varmasti tarkkamittaisena ja helposti asennettavana melko edullisesti verrattaen liukujohteen koneistamiseen ja kaavaamiseen. Tarkkuus kuula/rulla johteesta ja värinättömyys liukupinnan avulla



Ideana siis tälläisen leveän johteen selkää käyttää liukupintana turcitelle. Jonkinlaisen kiila systeemin avulla pitäisi kiristää liukupala johdetta vasten.

erppe

Jotain tuon suuntaista kuvittelinkin, mutta erillisistä palikoista tehtynä...

erppe

Tämä nyt on tämmöstä meikäläisen osalta varsin hypoteettista keskustelua, mutta eihän siitä koskaan tiedä, mille sitä ruppee...

Ville Vaho

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 04.02.16 - klo:14:35
En usko harrastelijavoimin pystyvän rakentamaan mitään muuta kuin noilla lineaarijohteilla ohjattuja koneita, joiden lastuamistarkkuus ja lastuamisteho on harrastelijaluokkaa. Jo niiden runkojen rakentaminen lienee mahdollisuuksien ylärajoissa. Riittävän jäykät lineaarijohteet tuolle nelikymppiselle karaistukalle maksaa niin paljon, että rahat loppuu, puhumattakaan tuommoisen karan laakeroinnista ja rungosta ja ohjauksesta.
Kyllä jo liukujohteiden uudelleenkoneistus ja kaavaus johonkin vanhaan manuaalikoneeseen on harvojen herkkua. Jonkun tukevan vanhan halvan työstökeskuksen, missä johteet ovat tyydyttävässä kunnossa, voi kohtuukustannuksin saada pelittämään uusimalla ohjauksen ja mahdollisesti servokäytön karalla ja liikkeillä/akseleilla. Tulee vaan mieleeni kremmenin projekti. Sen puolesta vaikka löisin vetoa.
Tuommoinen erppen kuvailema kones on aika raju laite noilla ulottuvuuksilla ja karaistukalla.
Anteeksi kun vanhana ja saamattomana pyrin muitakin vetämään tähän osaamattomuuden lokaan.

Olen jo pitkään ihmetellyt miten koneenvalmistajat kehtaavat valmistaa koneita, esim. cnc sorvin johteet on tehtaalta poskellaan, reukku heitetään paketin päälle ja yksikään työkalupaikka ei ole geometrisesti oikein. Kärkipylkän lukitsevista sylintereistä katkeaa männänvarret, kuularuuvien laakeroinnit hajoilee vuoden välein kun uivat leikkuunesteessä ynnä muuta naurettavaa!

Kaavaus on melko turhaa touhua, hiomakoneet on keksitty.

Manuaalikoneen johteet on huomattavasti hankalempia oikaista kun uuden koneen suunnittelu ja valmistus, cnc koneista johteet on USEIN helppo irroittaa, hioa ja pistää takaisin. Millin klappi vanhassa koneessa ei vielä edes tunnu jyrsinnässä, kunhan se on oikeassa kohdassa. Turcite pintojen jyrsiminenkään ei ole pois suljettu asia. Viimeistely kaavaamalla, JOS tarvitaan. Jokainen mies täälläkin osaa kaavata muutaman satasen huiput pois, mutta kymppejä poskellaan olevien pintojen kaavaaminen on jo enemmän ammattitaitoa vaativaa työtä..

Kuula/rulla lineaarijohteen ja kelkan etuna on valmis paketti, mutta hajotessaan korjaaminen on vähän hankalaa. Lattajohteella pärjää pitkään kuluneenakin, kunhan vähän kiristelee ja käyttää järkeä.
-vilderi

Tugge

Nostellaampa. Kun tässä nyt on puhuttu erilaisista johderatkaisuista ja itseäkin on alkanut järeemmän vehkeen rakentelu (järeempi = http://www.axminster.co.uk/axminster-engineer-series-sx3-mill-floor-stand-package-deal-717594), niin onko tämän kuvan mukainen ratkaisu mistään kotoisin:



Eli runkona käyttäisi n. 75 mm putkea, joka sorvataan jonkin h7 tai h9 tarkkuuteen. Ja siihen sitten messingistä tai pronssista (luultavimmin messinki kestää omissa tarpeissa) liukurenkaat, jotka sitten kiinnitetään pulteilla rautaan. Putket vois täyttä jollain epoksilla, tai sitten jos ne sorvaisi jostain ainesputkesta niin seinämävahvuus voisi olla enemmän kuin 10 mm.

Nuo lineaarijohteet on niin kalliit, että mielellään kokeilisi jotain toista ratkaisua.

Niin ja koneen liikkeet olisi n. x500 y200 z300 luokkaa.

Onko tuo ihan paska ajatus? Kannattaako harkita mielummin lohenpyrstöä?

ttontsa

#24
No sanoisin että on kohtuu...Tulet myös hämmästynemän pronssi/messinki aihioiden hintaa tuossa kokoluokassa jos meinaat pötköstä koneistaa.

Elvytän paraikaa levyleikkurin takavasteen johteita tuollaisella valmis liukulaakerilla:

http://www.laakerinetti.com/brmr7540-liukulaakeri-voideltava-reiitetty-pronssi-p-5568.html

Hmm no jos jotain positiivistä pitäisi kyseisestä laakeriratkaisusta sanoa, niin onhan se kivan värinen.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

erppe

Melkein sanoisin, että tuo on mahdollisista vaihtoehdoista huonoin. Umpinaisella levyrakenteella saavuttaa samassa kokoluokassa ainakin monikymmenkertaisen jäykkyyden. Lisäksi tuossa ratkaisussa välyksen poisto on lähes mahdotonta. Putkien rihtaaminen suoraan on vaikeaa jne... Tuommosesta axminsteristä saiskin kyllä hyvän, teräksestäkin vois jo pikku lastuja ottaa.
Sattuneesta syystä kiinnostus tätä aihetta kohtaan vähän jäähtyi, koska talliin tuli valmiiksi tehty työstökone, josta kohtalaisella elvyttelyllä saanee ihan soivan pelin. Lähtisin kyllä liikkeelle tuosta alkuperäisestä lattajohdeideasta, vanhojen poistokoneiden pöytiä ja puolikkaita koneita näytti olevan ihan valittavaksi asti konekauppiaalla. Niistäkin vois aika hyvin soveltaa, eikä tarviis kaikkia lohenpyrstöjä suunnitella ja valmistaa itte. Tai sitten jos pienempää halajaa, niin ostaa jonkun optin tai vastaavan jyrsinkoneen ja siihen ymppää ohjauksen. Vaikka rauta on halpaa, niin vanhat työstökoneet on kilohinnaltaan vielä halvempia...

Tugge

No joo kyllähän pronssi ja messinki maksaa, mutta noiden osien tarkka tekeminen olisi jokseekin helpompaa itselle. Ja pronssi on kyllä luvattoman kallista, joten messinki olisi se parempi vaihtoehto.

Mitä tuohon jäykkyyteen tulee, niin totta kai tuohon tulee jäykistävät rakenteet ympärille. Nyt vain pohdin tuota johteen toimivuutta. Linjaus tuossa kyllä varmasti tulee hankalaksi, mutta uskoisin, että sen saisi onnistumaan.

Pitää tutkia, onko Jyväskylän alueella jotain purkaamoja, joista saisi vähän valmiimpaa materiaalia. Helpottaisi kyllä ihan pirusti.

ttontsa

Millä teet pyörölaakerille välyksen säädön? Kartiopinnat ja ruuvisäätö? Cnc kone vai 2% käyttöasteella nurkassa jököttävä porakone? Ensimmäiseen versioon tarvis varmaan järkätä laakereille kiertoöljyvoitelu jos meinaa että kestävät viikkoa kauemmin.

20 koon lineaarikelkka jos maksaa 25...35€ ja johde 40€/m niin ei oikein moinen raapustelu tunnu liukulaakereiden kanssa järkeenkäypältä.

Karkaistu pyörötanko ja pyörökuulajohde on vielä halvempi.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

Pyöreälle ei tipu pisteitä! Kuvittele miten kuormitukset jakaantuvat pyöreään pintaan. Tasaisesti?


Maailman vanhin rullajohde taitaa olla pyöreät puut kuorman alla, "laakerin" paluukanavaa jos kehittäisi...
Ketjun rullat on pyöreitä ja kovia, halpaa, toisissaan kiinni, pyörivät... Jos polkupyörän ketjusta mennään vähän isompaan, voisi sitä kai käyttää kahden suoran välissä laakerina. Paluukanavaksi riittää pyöreät nurkat ja löysä ketju... Ketju minkä rullat on isompia kuin sivulevyt kuulostaa hyvältä.


Kuulalaakeria saa halvalla, euron pala isojakin. Yhdellä laakerilla on yhden laakerin kuorman kesto, jota voi parantaa usealla tavalla. Useamman laakerin avulla saadaan kantavuutta lisää. Montako kuulalakeria tarvitaan kestämään koneistuksen voimat? Kuulalaakerissa on aina säätö välykselle kun käytetään epäkeskoa akselia.


Alkoi harmittamaan syksyn myötä koneiden siirrossa kylmä tosiasia. Kone on kolmen rullan varassa, perinteisillä rullilla järisyttävän pienellä alalla per rulla. Suunnittelin suivaantuneena rullat joissa kuorma on jakaantunut kuudelle pyörälle tasaisesti ja kaikki pyörät kääntyvät itsekseen suunnan mukaan. Eli kolme rullaa, yhteensä 18 pyörää ja kuorma tasaisesti kaikille. Mikään lattia ei kestä 24 tonnisen koneen kuormaa jaettuna kolmelle pisteelle, vaikka lattia ei suoraan murene, kärsii se silti....


Siitä ideoita päähän ja kehittelemään. Älä ylenkatso yksinkertaisuuksia, älä naura menneitä aikoja.
-vilderi

Tugge

Kiitoksia vaan vinkeistä. Hylkään tämän ajatuksen ja palaan lineaarijohteisiin tai lohenpyrstö systeemiin. Tai luultavimmin päädyn tuohon lineaarijohteeseen, koska noiden lohenpyrstöjen karkaisu voi osoittautua kynnyskysymykseksi. Täytyy ruveta etsimään koon 20 tai 25 johteita ja kelkkoja jostain.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk