Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mistä trapetsikierretankoa vasenkätinen ja 12 - 16 mm + mutteri?

Aloittaja PekkaNF, 13.11.12 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Tarve olisi jotain metrin kanki (katkon itse n. 200 mm pätkiksi) ja muutama mutteri. Mutta mistä käsikoneeseen sopivaa vasenkätistä kierretankoo? Nousu saa olla mitätahaansa metristä.

Mistä muuten sais saman kaliiberin kierretapin?

T:PekkaNF


ttontsa

Kotimaasta movetec.fi

Tapit vaikka rotagrip:ltä. Trapetsitappia on sitten turha haaveilla saavansa halvalla..

http://rotagriponline.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=292&Itemid=29

Ei ole koskaan tullu tutustuttua trapetsitappiin, meneekö kertapyyhkäsyllä vai vaatiiko aina esisorvauksen?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tapani Honkanen

#3
Eikö nuo vihjeet/hinnat ohjaisi ihan metrisiin kierteisiin. Niitä lienee helpommin saatavissa vasenkätisiäkin, luulisin. Mutterinkin voisi tehdä vaikka pronssista jos se on ihan välttämätöntä. Metrinen vasenkätinen kierretappi voisi olla halvempi kuin trapetsi. Voisi kelvata ihan teräsmutteri valmiina. Hyötysuhteessa ei ole merkittävää eroa olettamaani käyttöön. Käyttää sitten parempia voiteluaineita.
Noin vuosi sitten tein itse pronssisen trapetsikierremutterin vasenkätiseen TR28x4 kierretankoon, Deckel (kopio)  työkalujyrsimen pöydän pystysyötön ruuviin. Oli loppujen lopuksi ihan helppo homma kun sai terän tehdyksi.
Lienee vaikeampi tehdä noin pieneen ruuviin.

EDIT  Miksi tuo väittää, että vastaukseni olisi tehty tuntia myöhemmin. Kummitteleeko kesäaika jossakin. Omassa koneessa on talviaika käytössä.

olli henttonen

Taitaa tuo serveri olla kesäajassa jossa sivut sijaitsevat
dyykkari

ttontsa

Itse elän harhakäsityksessä notta kulutuskestävyys ja välyksettömyys ois seikkoja joita trapetsilta haetaan.

Pari vuotta sitten hankittuna movetec:lta Tr16x4 ruuvi 21€/m. Pronssilaippamutteri 33€/kpl
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Kiitos vastauksista

Olis pari "projektia" toinen olis pikkukelkka + mahdollisesti uusi ruuvi/mutteri poikkikelkkaan manuaalisorviin. Toinen olis sitten yksi pikkupaska sorvi, jossa olis käyttökelpoista lähinnä runko, se on valurautaa kaikki muu on jotain sinkki/alumiinipaskaseosta.

Tilastahan noissa tulee aina loppupelissä tiukkaa, joten sen takia ajattelin että jos jostain löytyisi kohtuuhintainen tappi, niin se antais vapausasteita sunnittelun ja valmistuksen suhteen. Ton Rotagripin (ostanutkin siletä välillä jotain) tsekkasin aluksi ja sen takia kysäsinkin....huokaus.

Mitenkäs muuten....katselin noita brosareita:
http://www.movetec.fi/images/pdf/gradel_esite_0409.pdf
Ja äkkisistään näyttäisi siltä, että vasta 16mm ja yli kierteen nousun tarkuus paranis? Poikkikelkkaan 16 mm olis ihan onnenomiaan, mutta pikkusorviin ja pikkukelkaan 10 - 12 mm sopis paikoilleen tai sitten pitää luopua terän pikavaihtopitimen käytöstä.

Jos noi Movetecin. kamat on tossa hintaluokassa, niin sitten se olis kyllä hyvä vaihtoehto. Mutta niitä ei taideta myydä R-kioskeissa? Kiirehhän mulla ei ole, joten jos jollakin sattuisi olemaan ihan "fiman puolesta" tulossa tilausta, niin mielellään kuuntelisin ehdotuksia.

Lisäksi tuli mieleen, että pitääpä tarkistaa toi kätisyys! Ainakin pikkukelkassa näyttäis olevan normaali "oikeakätinen" kierre, kun kampee kiertää myötäpäivään, niin ruuvi kiertyy "kiinni" mutterin suhteen, mutteri on kiinteessä osassa ja ruuvi liikkuvassa osassa, joten myötäpäivään kiertäminen liikuttaa pikkukelkkaa pakkaa kohti - sisään.

PekkaNF

mpr

#7
Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 14.11.12 - klo:09:15
Kotimaasta movetec.fi

Tapit vaikka rotagrip:ltä. Trapetsitappia on sitten turha haaveilla saavansa halvalla..

http://rotagriponline.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=292&Itemid=29

Ei ole koskaan tullu tutustuttua trapetsitappiin, meneekö kertapyyhkäsyllä vai vaatiiko aina esisorvauksen?

Ostin muutama vuosi sitten 18x4 trapetsitapin, messinkiin ja punametalliin ainakin menee kerralla ilman esisorvauksia.
Hinta oli kyllä aika suolainen, tuossa Dyykkarin linkissä on edullisia tappeja. ( tooling)


olli henttonen

#9
noh, se rosteri, ei ruoste raiskaa 8) ja luulisin että se kierteen pintakin on sileämpi ja liukkaampi, ainakin normi kierretangoissa on näin.
dyykkari

ttontsa

Työstökoneruuvit ei sitten taida olla yleensä bulkkitankojen nousulla, vaan hieno trapetseja. Esm mun poikkikelkassa Tr 15x2.

Mutta ilmeisimmin resoluutio kärsimys on huomioitu. Poikkikelkassa sais olla vaikka M16x1 ja säädettävä teflon/pronssimutteri

Hienokierre trapetsitappi vasenkätisenä heh heh.. miten se mainos meni, saunalahti halpa  :D
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

Onhan työstökoneiden trapetsit melko suurilla nousuilla, omissa sorveissa toisessa 8mm/r ja toisessa 5mm/r. Eli sanoisin että ovat vakio ruuveja karkeampi kierteisiä, itse laittaisin 5mm nousulla olevan ruuvin (jos vois valita) niin sorvaus halkaisijasta lähtisi 10mm/kammen kierros.
Noista vakio trapetseista 4mm/kierros taitaa olla vakio tuossa kokoluokassa, linkissä edullisia kierretappeja mutta todennäköisesti valmistusmateriaali jotain muuta kuin HSS. Saa niilläkin todennäköisesti kierteen pronssiin tms.
http://www.worldofcnc.com/tooling/taps-and-dies/left-hand-single-start-trapezoidal-leadscrew-tap-p-2296.html

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 14.11.12 - klo:13:00
Työstökoneruuvit ei sitten taida olla yleensä bulkkitankojen nousulla, vaan hieno trapetseja. Esm mun poikkikelkassa Tr 15x2.

Mutta ilmeisimmin resoluutio kärsimys on huomioitu. Poikkikelkassa sais olla vaikka M16x1 ja säädettävä teflon/pronssimutteri

Hienokierre trapetsitappi vasenkätisenä heh heh.. miten se mainos meni, saunalahti halpa  :D

Joo....Toi työn alla oleva sorvi on sellainen, että asteikot pitäis tehdä jokatapauksessa uusiksi, ne on joku likimääräistys tuuma/mm asteikolla ja hassu jako.

Sorvi on 125 mm kärkikorkeudella (CQ9325 10 x 18" 250x450mm), hyvin lähelle tämä:
http://users.picknowl.com.au/~gloaming_agnet/cq9325rev.html

Pikkukelkka to tollainen:
http://users.picknowl.com.au/~gloaming_agnet/cq9325rev-b.html

Poikkikelkan ruuvi on noin 16 mm trapetsi, nousu on noin 2.50 - 2.54 mm/r, pikkukelkan ruuvi on noin 10 mm 60asteen kylkikulmalla, nousu on melko lähelle 1.2 mm/r. Jollakin 3 mm/r asteiko olis kohtuu järkevä esim 60 jaolla ->jakoväli olis 0.05mm, eli jos suorassa, niin halkaisijasta pois kymppi per jakoväli (tarkemmat heittokellolla tai digillä). 2.5 mm/r olis myöskin hyvä ja toki sitten 2.0mm/r, mutta ne ei ole vakioita. Tossa pikkukelkassa sillä ei ole mulle niin hirveesti väliä, mutta poikkikelkassa ahdistaa jos asteikko on "likimääräinen" suhteessa nousuun. Toi 16*4 kyllä melkein sitten samalla tarkoittaisi digitaaleja......tai isompihalkasijaista mittarumpua ja 80 jakoo, vai onko nerokasta ehdotusta?

Se on hyvä vielä tässä vaiheessa haaveilla ja miettiä mikä on hyödyksi ja mikä vaan huviksi. Sitten kun on palikat edessä ja lastu otettu, niin purtava vaan hammasta yhteen.

PekkaNF

Tauru

Minunkin pitäisi tehdä uusiksi tuo 'pikkukelkka'. Ajattelin käyttää lineaarijohteita niin ei ainakaan tule turhia klappeja ja ehkä sitten morse-kartion sorvauskin onnistuu. Ruuviratkaisu on vielä täysin auki joten jos jaksat dokumentoita omia ajatuksiasi tai toteutuksen niin saattaisin saada apuja omaan toteutukseen.

Minulla on Bernardo ja muuten vastaa tarkoitustaan, mutta poikki kelkka on kallellaan ja se pitää oikaista ennen kuin kannattaa edes ajatella pikkukelkan (vai onko se huippukelkka?) uusimista.

Jos sinulla ei ole digitaaleja vielä sorvissa niin oman kokemuksen perusteella suosittelen hankkimista, helpottaa enemmän kuin paljon. Toki ilmankin pärjää siihen saakka kunnes on ne kerran sorviinsa asentanut.

PekkaNF

Mä taisin kerran kirjoittaa "huippukelkka" (varmaan johtuu mun huonosta suomalaisten harrastesorvauskirjojen lukeneisuudesta, joten noinhan se "top slide" vääntyy....) ja heti minua huitastiin päin naamaria.

Jotenkin yrittäisin pysyä trapetsiruuvi/liukujohdelinjalla manuaalikonessa ja lineaarijohteet/kuularuuvit CNC-koneessa. Manuaalikonessa tarvitaan kitkaa...pitämässä käyttämättömät akselit paikoillaan samalla kun pistoterä kyntää katkolastua. Jäykkyttä haen takaa, joten mikään ei voita dimenssiota ja kuormittamattomalle puolelle säätö välysten poistoon sekä akselin lukitsemiseen. Ruuvin laakerointia pitää miettiä painiskelen kahden viistokuulalaakerin ja yhden syvän uralaakerin ja kahden painelaakerin välillä. Pitää raapustella skaalassa jotain.

Toi digitaalijuttu kyllä kiinnostais poikkikelkassa (muut akselit en ole niin vakuuttunut tarpeesta) olen vähän silmäillyt tota:
http://www.machine-dro.co.uk/high-accuracy-magnetic-linear-tape.html
http://www.machine-dro.co.uk/magnetic-linear-encoder-reading-head-1-micron-resolution.html
http://www.machine-dro.co.uk/-budget-2-axis-lathe-dro-console.html

Muttaa... laskeppa yhteen loppusumma! Se olis noin puolet sorvin hinnasta. Tai sitten käyttää mittakelloa.

Kovin isoo mittatankoo en viitsis sijoittaa kelkan viereen joten ainakin nauha pitäis saada sen poikkikelkan sisälle.

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk