Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hoonaus&läppäys&laahinta&hivellys

Aloittaja Tapani Honkanen, 16.12.13 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Onko foorumillamme kukaan tehnyt tuossa otsikossa mainittuja työvaiheita ja erityisesti tehnyt itse työkaluja jolla homma hoituu. Pikkuisen vähän olen löytänyt netistä hommasta tietoja. Youtubesta ei ole kaksisesti filmejä löytynyt. Reikien mitta alkaisi jostakin 5-6 mm ylöspäin. Käsittäisin, että hiomakivihoonaus ei onnistu, vaan pitäisi olla joku laajennettava kupariholkki hiomatahnan kanssa. Hiomatahna joko perinteinen tai timanttipasta.
Tilasin noin viikko sitten tuommoisen kirjan: Grinding, Lapping and Honing, The Application of abrasive proses.....

Saas nähdä millainen sisältö tuossa opuksessa on.
Jos löytyy kiinnostuneita, ilmaiskoon intonsa vaikka.

james_III

Hep tai jotain, siis kiinnostaa kyllä. Puuhastellessa kun joka millinkymmenykselle ei voi työkalua ostella.

Onko tämä http://www.teepublishing.co.uk/books/in-your-workshop/grinding-lapping-honing/

Eikös hoonaus ja laahinta ole sama asia, läppäys sitte pykälää "parempi" http://americanmachinist.com/machining-cutting/cutting-tool-applications-chapter-18-lapping-and-honing


Prove Koneistus

Minä olen tehnyt noita kaikkia.
Ei ole tarvinnut noin pieniä reikiä hinkata, aina on riittänyt esim. kanuunaporan jälki tai kalvaimen jälki.
Hieman isommissa sitten hionta, tai hoonaus.
Läppäystä ja laahintaa olen pääasiassa soveltanut vain tasopinnoille.

Vähän aikaa sitten oli Henri Hauser kordinaattihiomakone myynnissä Nettikoneessa sillä olisi näppärä hioa myös pieniä reikiä.

Tapani Honkanen

Tarkastin foorumilla käytettyjä sanoja ja enkä löytänyt yhtään hoonausta tai läppäystä puhumattakaan hivellystä, jonka tietämättömyyteen sortui loistava ura Finnairilla noin neljä vuosikymmentä sitten.   

Ilman tarkistusta alan teoksiin laitan hieman kuvausta yllämainituista menetelmistä.

Hoonaus on reiän tarkkuuskoneistusta hiovalla kivellä  tai hiomajauheella/tahnalla. Leikkuuliike muodostuu tangentiaalisesta (pyörivästä) liikkeestä johon on yhdistetty oskilloiva (edestakainen aksiaalinen) liike ja hiomanaarmujen suunta muodostaa noin 20...45 asteen kulman keskiakseliin nähden.
Hiovia kiviä voi olla yksi ja kaksi tuki"kiveä" Hiovaa kiveä siirretään kiilasysteemin avulla säteettäisesti. Hiovia kiviä voi olla useampiakin ja niitä kaikkia siirretään säteettäisesti kiilan avulla. Kiviä siirtävä kiilasysteemi voi olla jousikuormitteinen ja stopparilla varustettu, jolloin työstö loppuu kun tavoitemitta on saavutettu.
Hoonaamalla reiän geometria paranee johtuen juuri siitä kivien aseman säilymisestä. Tuommoiset kahdella tai kolmella keikkuvalla kivellä varustetut "jarrusylinterin" hoonauslaitteet eivät paranna reiän geometriaa kovinkaan paljon, varsinkaan kartiomaisuutta. Poistavat kyllä naarmuja ja silittävät karkeaa pintaa jos hiomakivi on riittävän hieno. Samaten sellaiset pulloharjan tapaiset "hoonausharjat" eivät paranna geometriaa edes niin paljon kuin keikkulautahoonit.   
Hoonauksessa, tavoitettaessa tehokasta aineenpoistoa, on välttämätöntä tehokas jäähdytysnesteen käyttö viemään syntyvä irtoaine pois sekä jäähdyttämään työkappaletta.
On myöskin sellaisia tahnaa/pastaa käyttäviä pienien reikien hoonaustyökaluja, joissa kartiomaisen karan päällä on kuparista valmistettu kartioreikäinen halkaistu holkki  ja johon on porattu säteettäisiä reikiä hiomatahnaa varten. Ulkohalkaisija on koneistettu hieman pienemmäksi lopullista reikää. Siirtämällä kupariholkkia saadaan säätö aikaan. En tiedä vielä, pitäisikö sen holkin olla jousikuormitteinen ja stopparilla varustettu.

Läppäys on tasopintojen ja/tai ulkopuolisten  lieriöpintojen viimeistelykoneistusta. Luulisin tasopintojen läppäyksen olevan hiomatahnan ja valurautatason avulla tapahtuvaa ja lieriöpintojen läppäys, mikä enempi on ajankohtainen/mielenkiintoinen, tapahtuu hiovan pitkänomaisen kiven ja vastakkaisella puolella olevan tukikiven välissä olevan työkappaleen pyörimisestä yhdistyneenä oskilloivaan liikkeeseen.  Hiomakivi ja tukikivi/tukikivet ovat varsinaisessa läppäyspuristimessa, joka pitää hiomakiven ja tukikiven yhdensuuntaisuuden samana. Hiomapaine säädetään jousella ja hiomatapahtuma loppuu tai hidastuu oleellisesti kun pinnankarkeus saavuttaa riittävän tason. Hiomanesteenä muistaakseni jotakin paloöljyn kaltaista.

Hivellys (hienohivellys) on jousikuormitteisen, työkappaleen kaarevuuden omaavan pitkänomaisen hiomakiven nopeaa oskilloivaa liikettä lieriömaisen työkappaleen pinnalla. Saavutettu pinnankarheus on erinomainen. Ei poista pinnan geometriavirheitä kovinkaan paljon. Hiomanesteen viskositeetilla (paloöljyn tapainen) ja kiven karkeudella säädetään haluttu pinnansileys. Olisi jo varmaan väärin puhua pinnankarheudesta.

Jos joku on tuommoisia töissään tai harrastuksissaan puuhastellut, kertokoon kokemuksiaan tai jakakoon tietojaan.

Sitten vielä, muistakaa tuolla donate-napilla tuon foorumin ylläpitäjän rahallisia uhrauksia. Tämä foorumi on mielestäni kovin hyvä. Juuri niin hyvä kuin sinäkin. Parasta AAA-luokkaa :)   

Konemiehelle: Tuo maksumenetelmä on monelle epämääräinen, kuten minulle. No, avasin PayPal tilin. Voisiko laittaa myös tavallisen tilisiirron kaltaisilleni? Voisi ropista runsaammin, toivon mä.       

james_III

Noilla pulloharjahooneilla saadaan ainakin paljon pahaa aikaan, kohtuu tehokkaita ja edukkaita, soveltuu kyllä viimeistelyyn. Geometria virhettä sillä saa parhaimmillaan pahennettua vain vähän, eli siis mitään käytettyä/kulunutta ei sillä saa korjattua. Useestihan ehjällä kalvimella on ihan riittävä lopputulos saavutettavissa, jos lopputulos ei passaa tasamillille niin hommassa on pikku mutka.


Tapani Honkanen

Tulihan tuo kirjanen: Grinding, Lapping and Honing, The Application of abrasive proses.....
Kyllä oli köyhä anti teoksessa. Kyllä meni rahat kankkulna kaivoon. Olisikohan kenelläkään lennokkirakentajilla tietoa ja kokemusta noista menetelmistä. Kokeilin joskus niiden foorumilla asiaa herätellä mutta melko syvä hiljaisuus mitä tulee asiantuntemukseen. Kyllä minä ne muutaman tunnen, vaan eivät alentuneet keskustelemaan ainakaan foorumilla. On siellä yksi kelloseppä, Sveitsissä asuva, joka tekee kyllä mitä vaan mutta sen mielenkiinto on hieman ohi minun intresseistä. On armoton virittäjä moottorien.
Meidän foorumimme jäsenistöstäkään ei tunnu tärppäävän.
Täytyy itse vaan selvittää jos osaa.

PekkaNF

Olisko kellää neuvoa miten pitäis hierrin tehdä ja miten siihen saadaan abrassiivi pysymään.

1: Sisäpuolinen läppäys kyseessä, noin 28-32 mm reikiä ja tarkoitus tehdä laakerille sija normaaliin rakeneteräkseen, valurautaan ja ainesputkeen (eri osia).

2: Mieluummin ei venttiilinhiomatahnalla ja irtoabrassiivilla, vaan hiomaaine "jyrätty" kiinni pehmeempään (alumiini, kupari, valurauta) hiertimeen.

Nimim. kyllästynyt reunan pyöristymiseen.

Pekka

Jussik


PekkaNF

Joo kiva video, muttei aivan vastannut kysymykseen.

En päässyt tänään testimään, mutta googlasin hieman ja tiedän hieman vähemmän.

Pekka

Ville Vaho

Mutustellut aihetta monta päivää alitajuisesti ja tänään se tuli autoa ajaessa mieleen.

Eli töissä käydessä tuli tutustuttua tuotteeseen joka oli kuin neulalaakeri, tosin neulat kartioita ja pidin kunnon terästä..

Joitakin satasia sillä lytättiin. Melko hienoa pintaa tuli, ra muistaakseli jotain 0.8 mittarilla.

Säätö ruuvaamalla rullien asentoa kartiolla akselilla. Kovaa rautaa olivat. Pitkäikäinen, pienisäätöinen ja julmetun kallis. Laivan moottorin osia tuolla tehtiin. Tosin ei kauaa, taisi vähän työkalu heittää ehkä kolarin seurauksena...
-vilderi

ttontsa

Kyseessä lienee silovalssain/silovalssaus
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

tuo kuulostaa silovalssaukselta. Äkkisistään vaikuttasi siltä, että vaaditaan kokolailla kovia voimia ja tarkkoja sovitteitta että toimis.

Tein pari hierrintä lisää muutaman satkun halkaisiajaerolla. Noista joutuu tekemään kovia, koska ei ole varsinaista säätöä.

Piirtelin pari erilaista säädettävää hierrintä. Jostain ssyystä houkuttais eniten malli, jossa on 5,7 asteen kartio ja 1 mm nouslla oleva ruuvi.

Pilkoin vähän valurautaa ja louhin siitä n. 38 mm halkaisijaisen lieriön ja löysin halvan n. 7 asteen !!! kulmalla olevan kartiokalvimen. Voi olla että pääsee kokeilemaan aluminiia, kuparia ja GRP500 valurauasta hierrintä.

Pekka

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk