Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Maho MH700 C vaihdelogiikka

Aloittaja Jonne, 09.02.13 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonne


Tässäpä vähän ihmeteltävää ajalta, jolloin taajuusmuunto ei ollut itsestäänselvyys. Kyseessä LNC M516i -ohjaimella modernisoitu Maho MH700C 18-portaisella vaihteistolla, 24VDC sähkömoottorit veivaavat oikeat vaihdevalitsemat kohdalleen kutsutun S-koodin perusteella.

http://www.youtube.com/watch?v=RLO7K0uqACI

Kyseisen logiikan ohjelmointi ei ollut ihan vasemmalla kädellä tehtävä juttu, johtuen Mahon suhteellisen sekavasta vaihderummun koodauksesta. Vaihderummuilla kolme asentoa ja viisi tilakytkintä, josta neljää lukee CNC-ohjaimen logiikka. Lisäksi rummut eivät pyöri täyttä kierrosta, vaan nallit lähtee taulusta, mikäli moottori ei pysähdy ennen seinää.

Käytännössä logiikka toimii seuraavasti: LNC logiikka saa tiedon NC-ohjelmassa saadusta S-koodista ja keskeyttää ohjelman suorituksen (tai ulkopuolisesta kytkintiedosta manuaalitilassa). Samalla tarkistetaan että vaihteenvaihto voi olla mahdollinen (kara ei pyöri, eikä mitään muutakaan ole kesken). Tämän jälkeen koodataan S-koodin perusteella oikeat vaihdevalitsin asennot muistiin.

Seuraava piste on kutittaa kara pyörimään hiljakseen 3x110VAC jännitteellä (kyllä, tämä on ihan alkuperäinen viritys väännön rajoittamiseen, koneessa on oma muuntaja tätä varten) ja aletaan lukemaan kytkintietoja, mihin suuntaan pitää lähteä pyörimään, että haluttu vaihde saadaan käyttöön.

Mikäli kytkintiedot ovat häiriintyneitä, normaalien tilojen vastaisia, ohjain ilmoitaa virheilmoituksen viallisesta kytkimestä. Samoin jos vaihteenvaihto kestää liian kauan, napsahtaa siitäkin ilmoitusnäytölle, kuten myös rajojen ulkopuolisista nopeuskomennoista (tässä tapauksessa S0 on kelvollinen komento, se kytkee karan vapaalle).

Jokainen valitsin suoritetaan vuoronperään, kunnes kaikki ovat paikallaan. Tämän jälkeen S-koodi kuitataan ja ohjelmansuoritus jatkuu normaalisti.

Seuraava kehitysversio on lisätä taajuusmuunnin, joka hienosäätää kierrokset juuri kohdallaan kutsuttua S-koodia vastaamaan. Samalla pääsee tuosta kontaktorien paukutuksesta eroon (koneessa on vielä tähti/kolmiokäynnitys...) ja väännönrajoituskin on enemmän tätä päivää.

Kerrottakoon Mahon sukulaisesta Deckel FP -sarjasta vielä, kun siitäkin löytyy vastaavan tyyppinen vaihteisto. Deckelin vaihteensiirto on toteutettu 6V moottoreilla (käyttöjännite 8V ja näyttävät epäilyttävän paljon Kuplan pyyhinmoottoreilta ;) ). Deckelissä ei ole kuin 3 kytkintä per rumpu ja karan väännönrajoitus on tehty melkoisen kokoisilla etuvastuksilla. Vaihteita Deckelissä on 18, mutta nopeuksia 22, sillä Deckelin moottori on kaksinopeuksinen. Alimpia neljää vaihdetta käytetään moottorin pienemmällä nopeudella.

Jos joku tarvitsee apuja kyseisten koneiden laittamisessa, saa esittää kysymyksiä!
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

porepe

Itse olen pienemmän Deckelin osalta nähnyt tuon toiminnassa ja ei boi kuin nostaa hattua.
Kaikki toimii kuin unelma ja LNC osaa ajaa jopa kierteet oikein vaikka kara ei ole takaisinkytketty.
Se vaan laskeskelee itsekseen muunnoksen annetusta kierteen noususta milleiksi minuutissa... Ainoa mikä pitää muistaa on että kierteytyksessä käyttää sellaista nopeutta joka laatikosta oikeasti löytyy. Koska LNC valitsee lähimmän vaihteen pyydetyn S arvon perusteella ja syöttä lasketaan myös annetusta S arvosta ja jos laatikon kierroslulu ei täsmää on lopullinen syöttä mm/r väärin...
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk