Myös korttimaksu toimii

Apua 3d-step aloittajalle

Aloittaja Alehandro, 01.06.10 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alehandro

Ostin 3d-step starter kitin, kasattuani sen olen koittanut testata moottoreita mach 3 ohjelmalla, mutta ei tule mitään. Olen toiminut seuraavalla tavalla:

- laiton portin osoitteen ohjelmaan, kytkin kortin lpt-porttiin ja käynnistin koneen uudelleen
- asetin step/dir pinnit


näiden toimien jälkeen ei kortilla ollut mittarilla mitattuna minkäänlaista eloa. Kertokaahan viisaammat miten tulisi toimia.


kiitos jo etukäteen avusta

jussi

Tuo tarvitsee vissiin myös enable pinnin high tilaan

Alehandro


jussi

Ei selvinnyt mulle voiko sitä erikseen ohjata päälle/pois ,mutta tarkista L297 piirin PIN10 ,että siihen tulee +5V.  Onhan +5V kytketty kortille ?

Alehandro

kyllä tulee +5v ja on kytketty

jussi

E-stopin jumpperoinnista oli jotain siinä manuaalissa onko se oikein?

ollie

Mulla tuo MACHin kokeiluversio teki sen, että kaikki pinnit yms asetukset haihtuivat joka kerta kun PCn sammutti. Oletko kattonut että asetukset on tallella?

Alehandro

Tuota vref jännitettä en saa millään säädettyä, ei siis tapahdu mitään vaikka pyörittelee niitä säätövastuksia ja se jännite on tällä hetkellä 3.6v. Kun kytken kortin lpt porttiin niin palaa 4 vihreää ja 1 keltainen ja sitten kun käännän jumpperit ja yritän säätää vrefiä niin palaa kaikki vihreät eikä muita. Sitten vielä x-akselin l297 lämpenee enemmän kuin muut.

ollie

Irrota LPT-johto kortilta ja tarkista että moottorijännite ei ole kytketty. Kytke 5V syöttöjännite kortille, jos rajakytkimiä ei ole kytketty neljä ensimmäistä vihreää LEDiä syttyy. Sen lisäksi syttyy muita LEDejä, riippuen kortilla olevien jumpperien asennoista. Muuta NOTAUS-jumpperia siten että alin punainen LED-syttyy. Käännä kumpaakin SLEEP jumpperia 90-asetetta niin että vihreä SLEEP-LED sammuu ja keltainen NORMAALI-LED syttyy. Muuta tämän jälkeen BOOST-jumpperia siten että punainen BOOST-LED syttyy ja NORMAALI-LED sammuu. Nyt voit säätää Vref jännitteet. Huomaa ettäLEDejä lähinnä oleva  trimmeri on chopper taajuuden sätöön ja Vref trimmerit sen jälkeen X,Y ja Z.

Alehandro

Ei tule mitään. Tuota alinta lediä en saa syttymään, eikä säätövastuksista tapahdu mitään muuta kuin, että ampeerit muuttuvat ja nekin huitelevat 2.3A-15A. Kiitos kuitenkin selvästä ohjeesta.

Stoppari

Oot jo polttanut printteriportin... :'(

ollie

Irrota LPT-johto ja katkaise moottorien syöttöjännite, kytke kortille 5V ohjausjännite. Vref:in säädön kannalta ei ole merkitystä palaako tuo alin LED, joka on hätäseis ja disable ja notaus merkkivalo. Toiminnan kannalta on tärkeätä että ENABLE-signaali joka kehitetään hätäseis piiirissä toimii. Tossa alla on piirikaavio jossa näkyy ylhäällä NOTAUS-jumpperi. Jumpperin ollessa punaisella merkityssä asennossa signaali on vedetty maihin. Tätä asentoa voi käyttää kokeiluissa, normaaliasento on päin vastainen ja silloin signaali otetaan NOTAUSSW pinnistä johon on kytketty hätäseispainikkeen avautuva kosketin, jonka toinen puoli  on maissa. Kun siis jumpperi on merkityssä asennossa, enable-signaali on tosi ja 5V voidaan mitata IC7pin4:ssä. Tämä signaali jaetaan LPT portin pin 11 kautta PC:lle jossa softa ei lähetä ajopulsseja kortille, mikäli signaali ei ole tosi. Lisäksi signaali viedään kaikkien ohjainten L297 pin 10:een. Ohjaimet syöttävät moottoriohjaimia vain jos signaali on tosi.
Mittaa maata vasten  L297pin10 jännite. Alla kuva, jossa pinni merkitty ENABLE. Toista mittaus kaikille kolmelle ohjaimelle. Jos +5V löytyy, niin hyvä on. Jos ei löydy seuraa piirikaaviosta miten signaali etenee IC7:n pinneissä ja yritä paikallistaa vika. Tärkeintä on saada ENABLE-signaali kuntoon, mielenkiinnosta voit seurata LEDille asti niin ehkä senkin toimimattomuuteen löytyy selitys.

Alehandro

Tarkistin nuo ja ne olivat kohdallaan, samalla huomasin vian olevan z- akselin jumpperoinnissa, ei olisi uskonut. Nyt voltit säätyy, huomenissa taas testaan. Mulle ei muuten tullu ihan kaikki komponentit tuossa setissä, ootteko muut kokeneet samaa ?

tanantunari

Joo, puuttu kans joku niistä nastoista mihin jumpperi tökätään. Itellä kans tuo kortti kasattuna odottaa koneen valmistumista, (kroonisen rahapulan takia hidasta). saas nähdä kans millasta vääntöö tulee olee.

ollie

Mulla oli kaikki osat mukana, mutta yksi vastus oli arvoltaan kymmenkertainen. Mittasin kaikki ennen juottamista ja huomasin moisen. Meni  sellaiseen paikkaan ettei olis rikkonut mitään mutta vikaa olis saanut etsiä pitkään. Petollisia nuo nauhassa olevat komponentit, osaluettelosta päättelee äkkiä lukumäärän mukaan mikä on minkäkin nipun arvo, kun ei ole nuo värikoodit ulkomuistissa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk