Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Reikä plootuun.

Aloittaja Wiltsu78, 07.02.17 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wiltsu78

Todella yksinkertainen aihe, mutta...
Eli jos tarvitaan vaikkapa 100mm reikä esim. 10mm plootuun ja se nyt vaan väkisin jyrsimellä tappiterällä siihen halutaan ajaa, niin olisiko jotain nyrkkisääntöä, milloin kappale reijän keskeltä voidaan "pudottaa" ja milloin se on muutettava muruiksi? Joissain yhteuksissä nähnyt isojakin koloja syntyvän pudotusmenetelmällä, mutta milloin näin uskaltaa tehdä ilman kappale/terä kiilautumis vaaraa.
Onko se jotenkin kaavalla, kun terä halkaisijaltaan paksumpi kuin materiaali, voidaan pudottaa, koska tilaa palan ympärille muodostuu riittävästi?

Ensimmäinen viesti palstalle, taustalta jonkun aikaa kuikuiltu.
Kiitos vastauksista ja anteeksi, jos väärässä paikassa.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Wiltsu78 - 07.02.17 - klo:21:33
Todella yksinkertainen aihe, mutta...
Eli jos tarvitaan vaikkapa 100mm reikä esim. 10mm plootuun ja se nyt vaan väkisin jyrsimellä tappiterällä siihen halutaan ajaa, niin olisiko jotain nyrkkisääntöä, milloin kappale reijän keskeltä voidaan "pudottaa" ja milloin se on muutettava muruiksi? Joissain yhteuksissä nähnyt isojakin koloja syntyvän pudotusmenetelmällä, mutta milloin näin uskaltaa tehdä ilman kappale/terä kiilautumis vaaraa.
Onko se jotenkin kaavalla, kun terä halkaisijaltaan paksumpi kuin materiaali, voidaan pudottaa, koska tilaa palan ympärille muodostuu riittävästi?

Ensimmäinen viesti palstalle, taustalta jonkun aikaa kuikuiltu.
Kiitos vastauksista ja anteeksi, jos väärässä paikassa.
Työstöissä järjen käyttö on aina sallittua harraste hommissa.
Esimerkiksi poraa keskelle 2 reikää ja vetää ruuveilla uhri materiaaliin kyseisen kohdan kiinni ja sitten jyrsii sen reiän läpi kehältä.
Reiän keskiosa pysyy kiinni koko jyrsinnän ajan eikä ole kiilaantumis vaaraa.

Wiltsu78

Juu, toi kiinnitys homma on hanskassa, mutta esim. Neliöputkeen tms. reikää kairattaessa ei kiinnitys välttämättä onnistu. Siksi kysymyksessä oli, että se nyt vaan siihen väkisin halutaan tappiterällä ajaa. Eli kysymys koski nimenomaan pudotustyyliä ja sitä miten se tehdään, jos jossaintilanteessa nyt vaan on pakko, tai palava halu, tai joku, mikätahansa muu syy se niin tehdä. Eli mikä on vähiten väärä ja vähiten riskaabelein tapa?

Miguel-

Toimisikohan, jos ajaisi reiän eka isommalla terällä, tabit jättää alareunaan 4 sivulle, tämän jälkeen ajaa pienemmällä terällä tabit pois?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Wiltsu78 - 08.02.17 - klo:09:55
Juu, toi kiinnitys homma on hanskassa, mutta esim. Neliöputkeen tms. reikää kairattaessa ei kiinnitys välttämättä onnistu. Siksi kysymyksessä oli, että se nyt vaan siihen väkisin halutaan tappiterällä ajaa. Eli kysymys koski nimenomaan pudotustyyliä ja sitä miten se tehdään, jos jossaintilanteessa nyt vaan on pakko, tai palava halu, tai joku, mikätahansa muu syy se niin tehdä. Eli mikä on vähiten väärä ja vähiten riskaabelein tapa?
Levy/putkitavaraan reikää tehdessä tosimiehet käyttävät silloin yleensä keernaporia... ja vaikka reikä ei olisi suoraan oikean kokoinen se on helppo käydä sitten jyrsimässä isommaksi.
Tällä pystytään täysin eliminoimaan se leikkaantumis vaara mikä tappi jyrsinnässä on...

Wiltsu78

Eli asiaan kiinnostus heräsi siitä, kun esim. billettialumiinivannevideossa pojat pudottelee aika kookkaitakin paloja, niin kuinka itse uskaltaisi? Vai onko kyseessä työstöajan minimoiminen terä/aihio vaurioriskistä huolimatta? Siihen ei siis ole olemassa mitään terä kappaleen paksuutta suurempi sääntöä, tai muutakaan ohjetta? Eli aihe oli ainakin aluksi puhtaasti mielenkiinnosta ja vastauksen löytyessä miksei käyttöönkin. Jonkun reijänsisälmyksen sisältä saattaisi löytyä vielä joku osa  johonkin projektiin...

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Wiltsu78 - 08.02.17 - klo:20:00
Eli asiaan kiinnostus heräsi siitä, kun esim. billettialumiinivannevideossa
Jos viittaat johonkin netti videoon laita siihen linkki...muuten kyseinen tieto ei ole minkään väärtti

JuKa

En osaa juuri sanoa muuta kuin sen mitä joku joskus täällä kommentoi, että kannattaa jättää viimeinen lastu kunnolla paksuksi, jotta irtoava palanen pysyy tukevasti kiinni loppuun saakka. Kiilautumisvaara on varmaan paljon vähäisempi silloin kun ajetaan esim. profiiliputkeen reikää, jolloin tuo sisäosa pääsee tippumaan vapaasti alaspäin. Silloin kun kappale on pöytää vasten, niin kiilautumis vaara on suuri. Ja kannattaa muistaa laittaa Z-safe korkeus tosi ylös, jotta irronnut osa ei pystyyn noustessaan katkaise terää...

Pasi.

Taitaa tässäkin tapauksessa olla vastauksia yhtä monta kun on tekijöitäkin  ;D

Itse yleensä jätän paksuilla ja yli 50mm kappaleilla muutaman tabin(korvakkeen) pudotettavaan kappaleeseen. Ennen reijän viimeistelyä m01 johonki väliin ja siinä välissä nappaan kappaleen irti manuaalisesti.


E: Ja mitä tappien katkeamiseen tulee niin ei juuri kiinalaisilla tapeilla hirvitä, niitä kun saa repullisen yhden kalliimman tapin hinnalla. Tosin kalliimpia varotaan joka tilanteessa  ;D
IKI Proto

ttontsa

Hmm, vaikkei kiinalaisten tappien katkominen hirvitä niin jos kappaleella on esityöstö aikaa 4 tuntia ja aihio maksaa 600€ niin ainakin kuumottaa kupoliin. Tapin katkeamisen seurauksena kun mahdollisesti se kappalekkin on vähän viituillaan. Tosin tollasiin irroituksiin on syytä jättää työvaraa äksidentin varalle. Paksuilla kappaleilla Vaihtoehto on tietty ajaa teränlevyisen urajyrsinnän sijaan ura tupla leveänä, ulkokehä sekä sisäkehä myötäjyrsintänä vuoron perään. Antaa enemmin pelivaraa, kuin myös tilaa lastunpoistoon ja on nopeampi kuin ajaa koko keskusta möyhöksi

Plan B: Reilut tab:t, terän ylösnosto, sivuun siirto, M01 ja pistosaha kouraan..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk