Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan nopeusnäyttö

Aloittaja Kremmen, 29.07.12 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Mitenkäs?

Olisko tästä karan nopeusnäytöstä mahdollista saada MARK II versiota, jossa olis karan nopeuden näytön lisäksi LÄHTÖ yhden akselin syötölle, joka olisi suhteessa karanopeuteen? Siis helpottamaan mun tuskaa hammasrattaiden vaihtamisessa (kun voi valita vain kierteytyksen tai kolme syöttöö). Mulle kävis perusvarma hammasratas hässäkkä kierteytykseen ja stepperi normaaleihin syöttöihin.

Lähtönä mulle kävis step/dir, ehkä joku muu haluais analogiaa jossakin muodossa.

Ei siis ELS-korvike, kun ehkä jollakin rajoituksin?

Miten olis sellainen "intermediate" projekti jossa tutkittais jotain joggipyörää syöttövehkeenä, pari eriväristä lediä antamassa tilatieto (RUN/READY/STOPPED/FAULT ja CW/CCW) ja testataan joku muu liitin kun D9?

PekkaNF

Kremmen

Pikavastaus: melkein kaikki on mahdollista, mutta jotta tuo toimisi kunnolla niin systeemiä pitää muokata uusiksi. Tämän näyttölaitteen idea on tuottaa dataa ihmissilmälle ja suunnitteluratkaisut on tehty siltä pohjalta. Tuo enkooderidata on tällaisena aika marginaalinen seurantaohjaukselle, siihen pitäisi toteuttaa soveltuvampi ratkaisu. Toinen juttu on, että nyt niitä apulähtöjä ei saa millään pulssitettua nopeammin kuin 500 Hz kun ne on 1 ms välein päivitettävän näytön skannauksen sivutuote. Ne kun oli tarkoitettu silloin tällöin tapahtuvien tilamuutosten indikointiin.
Eli ikävä kyllä ei onnistu pelkillä softamuutoksilla. Pulssilähtö pitää kytkeä suoraan prosessorin GPIO-lähtöön sopivan ajastimen taakse ja se vaatii muutoksen kortin rakenteeseen. Käytännössä siis kortista seuraavan version.
Voin kyllä tehdä tuon mutta tarkoittaa sitä, että vanhaa korttia ei pysty hyödyntämään ja jos tehdään pieni muutaman kortin sarja, niin laitteesta tulee vähän kalliimpi kuin alkuperäinen näyttö oli.

Ja tuon joggeripyörän voi toki siihen ottaa mukaan jos siltä tuntuu.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Kiitos

Tuon kyllä ymmärsin ekan vastauksen perusteella (siis että käytännössä koko homma prossua myöten menee uusiksi) miten vaan itseluottamusta kasvattavana kokemuksena niille henkilöille, jotka selvisivät läpi ekasta kurssita.

Tässähän on tämä vehje liitettävä johonkin stepperi/servo vahvistimeen ja hieman mekaniikkaakin.

Vai olenko minä ainoa nyyppä tällä palstalla, mitä tulee tohon elektroniikan rakenteluun?

Toki jos tälle on vain yksi tarvitsija, niin en odota että minulle lähdetään mitään erikseen räätälöimään, koska nuo kuviot on aina ihan oikeeta työtä, jota harva osaa oikeesti arvostaa.

PekkaNF

Kremmen

Siis mähän en odota mitään palkkaa näistä hommista, minulle tämä on samanlainen harrastus kuin niiden hienojen esineiden teko monelle foorumilaiselle, mistä täällä on nähty todisteita. Jos tästä minun puuhastelusta on jollekin hyötyä/iloa niin sittenhän meitä on monta :) Eli minulle ei ole mikään kynnys tehdä virityksiä yhden ihmisen tarpeisiin kunhan annetaan muillekin mahdollisuus hypätä kelkkaan, mutta aina tulee se mittakaavan aritmetiikka vastaan. Eli että kapistus on sen halvempi mitä enemmän niitä lukumääräisesti tehdään. Jos se ei muodostu kynnyskysymykseksi niin minulle yksi ja monta on ihan sama asia  8)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

senaattori

Moro, mikäs ero versioiden 1 ja 1.1 softissa on, onko siinä mitään käyttöön vaikuttavaa :)
Reijo Martinpoika Tuomala

senaattori

No nii, kannattas ensiks lukee manuska ja sitte vast ruveta kyselee..... ::) siellähän se oli selevällä suomenkielellä..
Reijo Martinpoika Tuomala

Seppo K

#276
Vihdoin pääsin minäkin tuon karan nopeusnäytön kanssa etenemään - kesti hieman kun niputin sen sorvin modernisointiprojektiin.

Oheinen kuva kertoo syyn, miksi aikoinaan kyselin josko näyttösegmenttien rinnalle saa liitännät sateliittinäyttöyksikölle. Ehdotus oli, että näyttöjen tilalle holkkinastat ja sitten joko näyttösegmentti tai kaapeli tarpeen mukaan - ja näin tein.

Tilaa minulla oli loppujen lopuksi vain 19mm segmenteille, mutta ne riittävät hyvin, kun ovat lähellä käyttäjää.

Seppo Köngäs

Kremmen

Onpa mukava nähdä laite tositoimissa. Ja tosi tyylikkään näköinen modifikaatio - ihan kuin tehtaassa tehty  ;D
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

On kyllä siisti  :)
Onko muut laittaneet nopeusnäyttöä toimintaan ? kuvia!

Kokeilin printata tuota kasaus/käyttö ohjetta herjasi ettei ole printattava versio onko muilla ollut samaa ongelmaa?

Ozz

Toi on kyllä viimeisen päälle ammattilais laatua !

Ville Vaho

Täällä on kalibroitu cnc koneen karakäyttöä ja tarkistettu manuaalikoneen variaattoria. Ajattelin vääntää anturille heittokellon jalasta telineen.

Äärimmäisen hieno "käyttöliittymä" parametrien vääntöön.

Koteloa ei ole, mutta mistä löytäis sellasta tummaa, mutta läpinäkyvää pleksiä?
Jotenkin tuntuis olevan helpommin luettavissa?
-vilderi

Kremmen

#281
Lainaus käyttäjältä: mpr - 07.02.13 - klo:21:08
Kokeilin printata tuota kasaus/käyttö ohjetta herjasi ettei ole printattava versio onko muilla ollut samaa ongelmaa?
Hyvä kun mainitsit asiasta. Ainakaan ei ole ollut tarkoitus millään tavalla rajoittaa dokkarin käyttötapoja. Minäpä tsekkaan tuon ja palaan asiaan jos jotain löytyy.

Muok: Ainakin minä pystyin tulostamaan dokumentin ilman mitään herjoja. Kokeilin paperin säästämiseksi tulostaa pdf:stä pdf:n käyttäen BullZip-printteriajuria ja se kyllä toimi aivan normaalisti. Tsekkasin vielä pdf:n ominaisuudet ja Acrobat sanoo tulostuksen olevan sallittu, kuten pitikin.
Näyttäisi että ongelma on nyt sinun paikallisessa ympäristössä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

#282
Tätä arvelinkin en vain tahdo keksiä missä vika kun jotkut pdf;t tulostuu normaalisti toiset taas ei.

No nyt onnistui  OK.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 07.02.13 - klo:22:13
Täällä on kalibroitu cnc koneen karakäyttöä ja tarkistettu manuaalikoneen variaattoria. Ajattelin vääntää anturille heittokellon jalasta telineen.

Äärimmäisen hieno "käyttöliittymä" parametrien vääntöön.

Koteloa ei ole, mutta mistä löytäis sellasta tummaa, mutta läpinäkyvää pleksiä?
Jotenkin tuntuis olevan helpommin luettavissa?

Voisin katsoa verstaalta josko vielä löytyisi Busterin tuuli"lasia". Aikanaan laitoin paloja sivuun kun venettä modifioitiin, ja saattaisi olla vielä jäljellä. Miten iso pala olisi tarpeen? Voisi mennä ihan kirjekuoressa. Laita vaikka yv:tä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Moi

Olen tuossa viritellyt sähköistä syöttövaihdetta ja sen logiikka vaatii 24V pulssin inputtiinsa karan nopeustieto siis. Mietin saisinko tuon nopeusnäytön saman anturin taakse, jos oikein ymmärsin mittarille voi viedä vain 5V pulssia mutta saiko sieltä ulos 24V pulssitietoa jonka veisi logiikalle?
Taitaa olla helpoin laittaa molemmille omat anturinsa logiikalle 24V ja mittarille 5V jännitteellä toimivat

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk