Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Yleistä keskustelua Optiikasta ja CO2 laserista

Aloittaja porepe, 28.05.14 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

xylvipad

Foorumilaisilla näyttäisi olevan kiinan lasereita käytössä. Itse harkitsen myös 60w laitteen tilaamista eBaysta. Laser turvallisuus hiukan mietityttää. Käytättekö itse suojalaseja?

Olen aiemmin käyttänyt made in Usa lasereita ja niiden maahantuoja ainakin vakuutti ettei suojalaseille ole tarvetta, mutta miten lie kiinan lasereiden kanssa.  Periaatteessa heijastuksethan on se riski ja ne kyllä pysyy metallikuoren sisällä jos on luukut kiinni, mutta pitäisikö katseluluukun olla jotain erityisen laadukasta materiaalia jotta se estää hajasäteilyn?
Toisaalta jos co2 laser kaivertaa lasia kuin lasia, eikös säteen täydy silloin pysähtyä ja purkaa energiansa lasiin?

Lasin kaiverruksessa välke on niin kirkas jokatapauksessa ettei sitä mielellään edes katsele.

Suoraa säteen voisi teoriassa saada silmiinsä jotenkin hölmöilemällä kun suuntaa peilejä, muta se on jo oma lukunsa.


porepe

Itse käytän laseja sekä co2 että Ndyag:in kanssa. Eri lasit molemmissa. Hiilarilasit maksaa bout 50 eli on halpa vakuutus. Pulssilaserin lasit taas maksaa noin 300 euroa mutta halpa hinta sekin näön turvaamisesta.  Fokusoitu säde ei ole niin vaarallinen koska hajoaa nopeasti jo lyhyillä matkoilla. Sensijaan säde ennen linssiä on vaarallisempi vaikkei sillä polttovoimaa olekaan mutta säde säilyttää voimansa kymmeniin metreihin ja silmille saattaa olla vaarallinen jopa satojen metrien päästäkin...
Petri Junnila
Mynämäki

xylvipad

Kiitos porope! Mistä hommasit co2 suojalasit?  ebaysta niitä tietty saa edullisesti, mutta haluaisin ostaa ne luotettavasta paikasta. Aika vähän tuntuu olevan tarjontaa ainakin Suomessa.

Olen samaa mieltä, 50-300€ on todella vähän jos sillä summalla voi estää näön menetyksen jonkin kämmin seurauksena.

Keskustelin aiemmin asiasta erään suojalaiteasiantuntijan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että saadakseen luotettavan suojauksen pitää tietää mm. säteen halkaisija, pulssin energia, pulssin kestoaika ja pulssitaajuus. Ei mitään hajua mitä nuo voisivat olla co2 60W putkella vai onko ne valmistajakohtaiset

Hommasitko muuten itse suojalasit em. speksien perusteella vain ns. yleislasit, jotka suojaa 10.6μm aallonpituudet?

porepe

Omat on tulleet Light objectsin verkkokaupasta jenkeistä. Mallia Co yleislasit. Co lasit ovat aika halvat ja silti toimivat. Pulssilaserin suojat ovat sitten oma lukunsa... CO2 säde hajoaa jo paksuun akrylilasiin eli pleksiin...
Petri Junnila
Mynämäki

kupru

Sieltä minäkin.
http://www.lightobject.com/CO2-10600nm-Laser-Eyes-Protection-GlassesGoggle-CE-certified-P133.aspx
Menee rillien päälle jotenkin. ;)

Kun nyt vaan saisi jostain aikaa jatkaa projektia..... :(

jjude

#95
Mistähän tuota 10,6um plokkaavaa "plexiä" löytyisi?

xylvipad


Light objectilta oli lasit loppuunmyyty. Foorumilaiset ostellu ahkerasti :)
Täältä näyttäis löytyvän jenkeistä luotettavan oloiselta valmistajalta ihan järkihintaan.
http://www.phillips-safety.com/laser-safety/laser-safety-glasses/shop-by-laser-filters/l/co2-eximer.html
Kellään kokemuksia ko. firmasta?

Samalta valmistajalta löytyy muuten myös 10,6 ja monet muutkin aallonpituudet blokkaavia akryylilevyja ja laseja. Ei ihan halpoja ole...
http://www.phillips-safety.com/laser-safety/laser-windows/laser-acrylic-sheeting.html

hokkaju

Onko kukaan saanut mitään hauskaa ajoiksi laser rintamalla viimeaikoina, vai eikö huvita vain tarinoida? Itselle jäi hampaankoloon se kesken jäänyt projekti ja poismyydyt laatu kamat. Sorruin lääkitsemään tuota harmia ja tilasin kunnon täkyn ebaystä. No ompahan talveksi mitä rassata.

Mika Kinnunen

Vähän hiljaista ollut tässä keskustelussa..

Onko porukalla mitään laserprojekteja päällä?
Menin ostamaan työreissulla pienen kiinanlaserin kun sain sopuhintaan. Varmaan joku vastaava kuin K40
50W putki ja pöydän nosto/lasku manuaalisesti. Ohjainkorttina M2 Nano, jonka kanssa saa toimimaan Scorchworksin softan niin ei tarvitse Moshin kanssa tusata.
Ohjauksen voi joskus vaihtaa kun pääsee ensin vähän kaveriksi tuon masiinan kanssa

Mites tuo putken jäähdytys? Onko omia viritelmiä vai jotain kaupallista systeemiä? Noita kinukkien valmiita pumppu/vedenjäähdyttimiä saa noin 150€ pintaan toimitettuna suomeen, ei taida kannattaa juuri itse tuohon hintaan alkaa väsäämään mitään?
Ex-nimimerkki chevy55

Snowfly

30w kuitulaser rakenteilla... Tällä hetkellä seisoo rahan puutteen takia... Optiikat ja ohjauselektroniikka maksaa kun kaikki haluttaa tehdä itse kunnolliset   :P

Mika Kinnunen

Ex-nimimerkki chevy55

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk