Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

BF20, G0704, jne klooni jyrsinkoneet ja niiden parantelu.

Aloittaja -Ilkka-, 10.03.12 - klo:12:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyrki.j.koivisto

Tuola ulkomaisella CNC-foorumilla joku suunnitteli tämän kokoluokan jyrsintä ja oli tehnyt FEA analyysinkin sille, vaikkakin geometria on hieman eri niin siitä voisi kyllä vähän kattella noita taipumia, http://www.cnczone.com/forums/benchtop_machines/88537-open_source_cast_iron_box-9.html. Ajattelin myös laittaa pöydän alle plootun ja pultata siitä umpinaisen tai u-palkin ylöspäin z-akselin taakse pylvääseen kiinni. Pylvään ja uuden tuen väliin sitten jotain ohkaisempaa kumia tasaamaan jännityksiä ja värinää.

Jyrsin on tällä hetkellä kiinni pöydässä jonka tein 200x200mm liimapuupalkeista, oli jäänyt talon rakentaneelta ylimääräiseksi.

-Ilkka-

#16
Kun tämän koneen heikko kohta on nuo muovirattaat, ja muutenkin kierroksia saisi olla enemmän...
Tässäpä olisi asiaan ratkaisu!!!


Tämä kaveri myy valmiit piirustukset kaikista tarvittavista palikoista, hihnapyöristä, yms siirryttäessä V-hihnalle tai hammashihnalle. (Noin 27€)
http://www.g0704.com/store.html
Samoilta sivuilta löytyy myös ohjeet kuinka päivitetään kartiorullalaakerit parempiin ettei tule ongelmia kovilla kierroksilla.

Nuo piirustukset melkein kannattaisi ostaa ja teettää jossain oikeilla cnc:koneilla isompi sarja kun näitä koneita on kuitenkin aika monella.
Mulla on paypal tili ja voin hommata nuo ohjeet jos joku keksii osille järkihintaisen koneistajan?
Pitäiskö laittaa kimppa pystyyn ja jaetaan kulut?

Ilmeisesti V-kiilahihna voisi olla järkevin ja hiljaisin vetotapa?

jyrki.j.koivisto

#17
Tuossa valmiissa ratkaisussa ei hirveästi ole mitään sellaista mitä ei itsekin saa tönärillä selville. Pari alumiinin palaa jolla nostaa moottoria, mutta tuo kiilahihnan vetopyörä ja lähinnä se miten sen on saanut kiinni tuohon voisi olla mielenkiintoinen... siinä kohtaa kun ei ainakaan omassa koneessa ole hirveästi lihaa... Näistä kiilahihnan vs hammashihnan ääntelystä ei kyllä ole mitään tietoa.

Edit. Tietysti jos tuossa on jokin putki mikä laitetaan tuonne sisälle niin saisihan sillä tuota tarvittavaa ulkonemaa enempi, mutta jollakin tapaa se putkikin on kiinnitettävä. Ehkäpä tuon vuoksi tuossa ei olekaan vetopultin "kuorta" enää paikallaan. Pitääpi mittailla mitä tuohon saisi kiinni. Kartiohammashihnapyörää ei taida ainakaan 1108 kartiolla enää saada kiinni, näitä olisi muutamia, samoin kuin remmejä.

pomit

#18
aika mekkalaa pitää toi hihna viritys :)
http://www.youtube.com/watch?v=BSqYDminUzI&feature=player_embedded

mutta kyllä voisin olla kimpassa jossei ihan taivaisiin karkaa rullien hinta.
voisi ainakin kimpassa noi piirustukset hommata. mahtaako  toi  vakio moottori vielä käydä tuohon ? jossen joutuu hommaamaan niin sitten pitänee harkita viitsiikö laittaa vielä rakentumaan.

itselläni on toi yhdistelmä kone
http://www.koneita.com/metallisorvit/metallisorvi_jyrsin_nova_280GV_BF20.htm mutta siihen tosiaan jyrsimelle pöytään aioin kun tohon ei kovin isoja kappaleita saa kiinni (t-ura taso 270(syv)x150(lev)  ja muutenkin on välillä sorvauksen tiellä koko jyrsin.
pyöröpöytää meinasin 6" mutta eihän sitä saa kiinni ..

edit tuubi linkki korjattu

-Ilkka-

#19
Tuossakin on vakiomoottori ja monilla se näkyy olevan käytössä hihnan/suurempien välitysten kanssa.
Ei toiminut "metelöivä" linkki mutta hihnan pitäisi olla lähes äänetön noihin vakiorattaisiin verrattuna.
Siitäkin tuntuu saavan lisää jerkkua irti tarvittaessa. http://www.youtube.com/watch?v=SfrEuHpZwv8

Hihnapyörä on suoraan kiinni siinä lyhyessä kauluksessa suht tiukalla sovitteella ja alimmassa hihnapyörässä on uran pohjalla reijät kuusiokolo pidäkeruuveille. En tiedä onko kaulukseen porattu lisäksi pienet kolot näille.
Vetopultin kuori tosiaan tuosta puuttuu mutta sen saa paikoilleen ja joissakin olen sen nähnyt.
Omassa kiinnitys on MK2/M10 mutta noissa jenkkivehkeissä on monesti R8 tyyppinen pikakiinnitys.

Minun pitäisi saada tuohon päälle vielä reikäkiekko rpm anturille tai sitten se on integroitava tekemällä ylin huullos pidemmäksi että siihen saa reijät ja opton...

pomit

se linkki oli sieltä myynti sivulta http://www.g0704.com/belt_drive.html, korjasin nyt.

tuota säätö ihmettelin kun heti uutuuttaan sorvista hajosi toi kortti ja vikaa selvitellessä avasin sen jyrsimen niin siellähän oli sama kortti, toki hieman eri säädöt mutta sorvi pelasi sillä samalla kortilla. toimittajalta saa kuulema varaosana noita novaan, ja ebaystä löytyi sillä numerolla joka kortissa on että noita saa kyllä kunhan sopivat säädöt löytyy.

ledi siirto karan etupuolelle ei onnistunutkaan kun toi on sen verran pieni.
meinasin tässä tehdä sen 3pulttisen kallistus eston nyt alkuunsa, näkyy olevan kääntyneen 0,5-1 astetta se pää vaikka on kyllä tiukasti kiinni.

jyrki.j.koivisto

#21
Tuo kolmen pultin systeemi tuntus olevan melkonen parannus verrattuna yhteen kiristyspulttiin, ovat kyllä hieman syvällä ne kaksi uutta, mutta kyllä sen kans pärjää. Alotin muistaakseni 4mm poralla ja siitä hissukseen menin aina hieman isommalla aina sinne 13mm asti, laitoin tosin M12 pultit. Jos laittaa M12 pultit niin menee aika tarkalle tuo kääntö, en ole koittanut käännellä sitä päätä vielä mutta taitaa olla melko nihkeää... Karan lukituksen härpäkkeen kannattaa ehdottomasti vaihtaa semmoseen minkä olin tehnyt, sillä kun saa klapia pois melkosesti.

Koitan ottaa videota tuosta omasta koneesta niin saa vähän vertailla tuota ininää, jotenkin tuntuu ettei siitä kyllä tuollaista ääntä kuulu enää... Taitaa tulla tuosta moottorista?

pomit

#22
ei ole vielä tullut tarvetta kääntää koko jyrisintä ja yleensä keksii kyllä jonkun muun kiinnitystavan.

valotatko vähän lisää sitä lukitsu ruuvia/härpäkettä?


liitteen havainne kuvan mukaan meinasin tehdä 10-12mm latikasta (musta osa) kiinnityksen pöydälle jos sellaisen jostain saisi hommattu. siis jossei pöydässä sattui olemaan tilaa jyrsimen pulttien reiille.
eli tulee pöydän alle ja jyrsin siihen kiinni, runko sitten jostain 3-5mm rhs putkesta.

noista kaasujousista ihmettelin jollain cnc sivulla niitä, onko niistä manuaali jyrsinnässä apua? oletin että helpottaa sen z-akselin servon kuormaa.

jyrki.j.koivisto

#23
Se uusi lukitus on näissä kuvissa heti ensimmäisessä ruudussa http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/BF-25/, voinee joutua tyhjäämään selaimesta välimuistin että näkyy uudet kuvat mitä olen sinne lisäilly, loppukuvissa on alumiinipalikan päällä se alkuperäinen.

Huonoa videota on tuossa, http://youtu.be/1g4J4cpR8U4 , ei ole vielä lataillut sitä tuupiin ihan kokonaan.

Kyllä se kummasti keventää myös hauista se kaasujousi, saa laittaa gibit tiukemmalle eikä puhti lopu käsistä... näin ainakin sen ajattelin ja ottaahan se tuolta rimpulalta pylväältäkin painoa pois, josko taipuilis vähemmän?

Tuosta alumiinipalikasta näkee ettei ole pää vielä ihan trammissa, pitää koittaa laittaa ja kattoa miten pysyy paikoillaan noilla 3 pultilla.

Jahka tuo video tuonne latautuu niin siitä kyllä kuulee että mootorin puhaltimen suoja "hieman" väräjää ja pärisee. Siinä videossa kun heiluttelen karaa niin unohtu tietysti lukko auki... klapaa täydellä ulostulolla silloin tietysti enempi, mutta se uusi luisu kyllä pelittää... oikeasti...

pomit


jyrki.j.koivisto

Lainaus käyttäjältä: pomit - 20.03.12 - klo:12:23
minkä tehoiset jouset olet laittanut?

Nämä on vielä suunnitelmissa eli vielä ei ole mitään. Josko tuo jyrsinpää painais ehkä sellaiset 30kg niin silloin se tekisi 30kg*9,82m/s/s=294.6N ja jos näitä olisi 2 niin jotain 100-150N ? En tiedä kannattaako tuota koko massaa punnata samalla voimalla ylös, voi olla ihan hyvä että pää koittaa laskea.

pomit

joo ei sitä liian kevyeksi kannata laittaa ettei pompsahda ylös liian helposti jyrsittäessä. välillä huomaa sorvatessa tuon laitoksen heppoisuuden kun kelkka antaa periksi ja liikkuu takaisin päin kun ei ole lukkoa meinasin kyllä tehdä pikalukon.

tämä kuva ilmeisesti oli se oikea?
http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/BF-25/images/dsc06051.jpg
en tuosta osannut päätellä kun en ole vielä purkanut ..

jyrki.j.koivisto

Lainaus käyttäjältä: pomit - 20.03.12 - klo:14:08
joo ei sitä liian kevyeksi kannata laittaa ettei pompsahda ylös liian helposti jyrsittäessä. välillä huomaa sorvatessa tuon laitoksen heppoisuuden kun kelkka antaa periksi ja liikkuu takaisin päin kun ei ole lukkoa meinasin kyllä tehdä pikalukon.

tämä kuva ilmeisesti oli se oikea?
http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/BF-25/images/dsc06051.jpg
en tuosta osannut päätellä kun en ole vielä purkanut ..
Juu, tuo on se uusi luisu. Nyt sillä on kaksi virkaa eli pienentää klapia ja toimii samalla lukkona. Aluksi se oli pelkkää messinkiä mutta silloin ei lukko toiminut vaan kara pääsi luistamaan, nyt siinä on upotettuna pari rauta inserttiä.

pomit

selvä, pitää tutkia nykyinen klappi ja mahdollinen tarve tuolle.

olisko tästä apua remmihommiin tai pylpyröiden kiinnitykseen
http://www.cnccookbook.com/CCMillBeltDrive.html

jussi

Lainaanoista kaasujousista ihmettelin jollain cnc sivulla niitä, onko niistä manuaali jyrsinnässä apua? oletin että helpottaa sen z-akselin servon kuormaa.
Kyllä tuosta jousesta on apua.
ainakin tässä mun pikku sumoressa on niin hakalassa paikassa z käyttöpyörä . ja oli raskas pyörittää.
Minä käytin vakiovoimajousta.

Nyt siitä pärähti nopea alue on vissiin  nuo muovipyörät siinäkin  ::)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk