Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mitan muutos/hyppyjä

Aloittaja JiiiÄn, 22.10.19 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JiiiÄn

Eli kun sorvaan kappaleen pintaan kone tekee seuraavaa... Lähtö mitta esim 90 ja kartiota korjataan esim. 4 satasta (u0.04)..  lopputulos on kartiota -0.02 ekalla sadallamillille kone hyppää 2 satasta ylöspäin ja seuraavalla sadalla millillä sama homma...kartiokorjainta muuttamalla hypyn paikka vain vaihtuu...eli kun yrittää suoraa tehdä niin ei reagoi korjaimeen ja sitten hyppää...kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja tarjota ratkaisua asiaan...tämä ilmenee eritoten kovilla materiaaleilla (näkee selvästi)...kiiloja kiristetty, huolehdittu voitelusta ja vaikka mitä muuts ja ennen kone ei ole tota tehnyt...no en tiedä osasinko selkosuomella asian selittää mutta itseltä alkaa loppua usko ja taito mistä vikaa voisi etsiä...

JuKa

Onko terä keskiössä?

pave


Snowfly

Lainaus käyttäjältä: JiiiÄn - 22.10.19 - klo:17:51
Eli kun sorvaan kappaleen pintaan kone tekee seuraavaa... Lähtö mitta esim 90 ja kartiota korjataan esim. 4 satasta (u0.04)..  lopputulos on kartiota -0.02 ekalla sadallamillille kone hyppää 2 satasta ylöspäin ja seuraavalla sadalla millillä sama homma...kartiokorjainta muuttamalla hypyn paikka vain vaihtuu...eli kun yrittää suoraa tehdä niin ei reagoi korjaimeen ja sitten hyppää...kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja tarjota ratkaisua asiaan...tämä ilmenee eritoten kovilla materiaaleilla (näkee selvästi)...kiiloja kiristetty, huolehdittu voitelusta ja vaikka mitä muuts ja ennen kone ei ole tota tehnyt...no en tiedä osasinko selkosuomella asian selittää mutta itseltä alkaa loppua usko ja taito mistä vikaa voisi etsiä...
Heittäisin lonkalta näillä vähillä tiedoilla... että kone ei ole vaaterissa/linjassa, jonka myötä johteet yms kovassa paineessa alkavat hieman heittämään väännöstä ja rasituksesta johtuen.
Mahdollisesti lattia painunut jonka takia kone on menettänyt linjauksensa...

JiiiÄn

Kone on vuoden 2010 cmz sorvi x,z,c akselit...terät asianmukaisesti kohdillaan...

pave

#5
Onko välyskompensaatiot kohillaan? Entä servojen PID-säädöt? Kiiloja kiristetty liikaa?

JiiiÄn

Annan vähän lisätietoja eli ilman tuota kartiokkuuden oikaisua mitta ei hypi (tee rappusta) mutta on sitten mikä on...kompensointia kokeiltu siitä ei ollut apua...kiilojen kiristys sinänsä kai auttoi koska pehmeämmillä aineilla ei nyt ole ongelmaa ollut tai sitten ei vaan huomaa kun on niin pientä...

JiiiÄn

Menee tämä PID itseltä jo liian korkoea kulttuuriksi mitä tuossa lueskelin niin oma ajatus että mahdollinen ongelman aiheuttaja kun en asiasta paremmin tiedä...asetukset tehtaan jäliltä näissä...

Hiekkaranta_92

Kone tekee kartiota?
Koitetaan kompensoida?

Kartiokkuuuden kompensointi on sorvilla sinällään haasteellista. Jos puolentoista metrin matkalla pitäisi liikkua muutama sadas osa, on liike väkisin nykivää, satku silloin tällöin.

Sorvihan tekee kartiota mikäli karalaatikko ja kohteet eivät ole kohtisuorassa. Varsin monissa, ellei kaikissa sorveissa on mahdollisuus kääntää karalaatikkoa ja se onnoikea tapa poistaa kartiokkuus. Voi toki olla että johteet on solmussa tai montulla, mutta tuskin noin uudesta koneesta kohteita vielä loppuun ajettu.

pave

#9
Aa, joo, nyt meni perille. Yritetään suoraa, mutta kartiolla korjataan. En silti osaa neuvoa. Kai otitte välyskompensaation pois, kun huomasitte, ettei siitä ollut hyötyä? Muok: Mitä jos X:n servo vaatii tuningia? Löytyykö servoon mitään ohjetta? Autotuning tai jsp.?

timopen

#10
Onko vaikutusta kummasta suunnasta tuut aloitushalkaisijaan? Jos korjaat U+ nii ideaalisintahan olisi tulla sit samasta suunnasta siihen pisteeseen mistä lähdet sorvaamaan esim. D80 -> D90.

Ite teen ohjelmia toleranssipinnoille monesti myös niin, että meen pikaliikkeellä suht lähelle ja sit G1:llä haluttuun halkaisijaan ajatuksena se, että hidastukset ei ois niin isoja pysäytyksessä. En kyllä osaa sanoo, onko tuolla nyt ollut niin isoa vaikutustusta toistettavuuteen, kun tuntuu, että oma sorvii seilaa sitä +- satkua kaiken aikaa.

Edit:
Mahdollisen ruuvin/mutterin välyksen kannaltahan tuo korjaussuunta on ongelmallinen. Eli parempi ois säätää kärki vaikka siten, että korjaus on X- suuntaan (tietysti jos kartiota ei tarvitsisi korjata niin sehän se paras olisi) niin lähestyminen tulee oikeasta suunnasta ja korjaus on sit samaan suuntaan.

- Timo

JiiiÄn

Kompensoinnit otettu pois kun todettu että ei auta...joo näitä erilaisia lähestymisiä on kokeiltu esim. Viimeinen suunta sama kuin kartiokkuus. Eli jos vaikka tavote d 80 paikoitus g0 x82 z1 ; g1 x79; x80; g1 z-200 u0.04;  näillä ei vaikutusta...alumiini tanko testillähän kone tekee suoraa kyllä ja itse tulkinnut että tää kartiokkuus johtuu niistä normi kiinnitykseen liittyvistä asioista ja voimasta...kappale on yleensä lievästi banaani ja kartio jos on pituutta...en nyt osaa sanallisesti selittää :) pidin, terävarsi ja palan lahoaminen on pois suljettu...itse miettinyt voiko vika olla karassa tai kärjessä? Nii en pysty pois sulkemaan noita servo ongelmia vika tosiaan voi olla sielläkin...lopputulos tosiaan kuin joulukuusen sivuprofiili kärjistettynä ja joskus on hyvääkin jälkeä saatu tehtyä että joku koneessa nyt mättää...

JiiiÄn

Sen verran vielä tuohon edelliseen että rappusta on tullut ilman kärkeäkin lyhyellä kappaleella kun sisäreikää sorvattu noin 70 milliä siitä pääs eroon kun oikastiin vaan 0.02 vaikka tarve ois ollut 0.04 luokkaa mutta ton kanssa pystyi elämään...ja mun mielessä tää ilmiö on vähän niinkuin ei reagoi korjaimeen ja sitten pomppaa kerralla sen tarvittavan määrän ja sama toistuu...

JiiiÄn

Timo toisella lukukerralla sisäistin mitä tarkoitit (kai)? Pitää katella tuo kärki vielä...menee kyllä ens viikkoon...korjain on normi kiinnityksillä aina plussalle...nyt muistin hämäristä puhun mut piti olla 2 satasta sivussa tai sisään ohjekirjan mukaan...pitää tarkistella ja kären kyllä pitäs olla asianmukaisessa kunnossa kun sitä kateltiin...kärki sellainen hydraulinen jykevä laakeroitu...jos sillä merkitystä...toiveissa oli että jollekin ois joskus tullut vastaan kyseinen ilmiö ja osais arvella 55% varmuudella mistä vikaa etsiä... :)

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: JiiiÄn - 24.10.19 - klo:19:45
Timo toisella lukukerralla sisäistin mitä tarkoitit (kai)? Pitää katella tuo kärki vielä...menee kyllä ens viikkoon...korjain on normi kiinnityksillä aina plussalle...nyt muistin hämäristä puhun mut piti olla 2 satasta sivussa tai sisään ohjekirjan mukaan...pitää tarkistella ja kären kyllä pitäs olla asianmukaisessa kunnossa kun sitä kateltiin...kärki sellainen hydraulinen jykevä laakeroitu...jos sillä merkitystä...toiveissa oli että jollekin ois joskus tullut vastaan kyseinen ilmiö ja osais arvella 55% varmuudella mistä vikaa etsiä... :)
Näissä pääsee usein aina helpoimmalla kun alkaa käymään perus asiat ensin.
1. Onko kone linjassa (Vinojohteisessa koneessa tarvii aina koneen oman kellotustason). Kyllä/Ei. Kyllä siirry kohtaan 3. Ei siirry kohtaan 2.
2. Linjaa kone suoraan.
3. Tuleeko kartio esille lastun paksuudesta riippumatta? Kyllä/Ei. Kyllä siirry kohtaan 5. Ei siirry kohtaan 4.
4. Koneesssa tai kappaleessa tapahtuu joustoa kyseisellä lastun paksuudella tai resonanssia.
5. Pitkä tanko kiinni karaan ja mitta kello kiinni pakkaan. Tankoa painaessa liikkuuko mittakello paljon (Joustaako sorvin pakka). Kyllä siirry kohtaan 6. Ei siirry kohtaan 7.
6. Karan laakerointi kulunut/väljä tai joku karan  lukko/keskitys kappaleista on irronnut/löystynyt. Myös vääränlaisen öljyn aiheuttama ennen aikainen kuluminen.
7. Tekeekö kone kartion myös kun ajetaan suoraa manuaali ajolla? Ei siirry kohtaan 8 Kyllä siirry kohtaan 9
8. Ohjelma bugi/Ohjelmointi virhe/Postprosessori virhe/Virhe tai bugi työkalukirjastossa
9. Mittaa tekeekö kone keskikökupan oikeasti keskelle vai onko se toispuoleinen(Esimerkiksi 20mm kovametalli jyrsintapilla akselin päähän upotus ja mittaa tuleeko se keskelle). Keskellä kyllä siirry kohtaan 11 Ei siirry kohtaan 10.
10. Revolverin sijainti paikoitus mahdollisesti heittää. Mahdollisesti kulunut ruuvi/mutteri joka näkyy isossa rasituksessa. Kuularuuvin välyksen mittaamiseen on olemassa mittalaite se että saatko sellaista lainaan jostain niin on toinen asia.... sillä voisi kyseisen ruuvin kunnon määrittää. Myös enkooderi vika on mahdollinen.

11. To be continue sitten kun kerkeän....

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk