Myös korttimaksu toimii

Solenoidien ohjaus ohjelmoimalla?

Aloittaja harakiri, 26.12.16 - klo:12:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

#15
Siis oletko sä nyt rakentamassa omatekoista pajatsoa mutta et ole kiinnostunut tekemmän sitä "omilla virityksillä"? Joku tässä kuvassa ei nyt täsmää.
Valmiita pajatsoja on kai vain RAY:lla ja rakennussarjoja tuskin kellään joten valmiit palikat on vähissä. Ihan varmasti siis teet omia virityksiä, kysymys on vaan että paljonko ja minne. Eikös se ole vähän niin kuin tämmöisen oman projektin määritelmä?

Joku valmislogiikka voi olla "valmis" jossain mielessä, mutta kokonaisuutta katsellen se ei välttämättä hirveästi helpota, jos lainkaan. Joudut vaan menemään sen valitsemasi laitteen ehdoilla ja kokemuksesta voin sanoa, että mikä tahansa Arduino pesaisee minkä tahansa pikkulogiikan mennen tullen joustavuudessa ja toimintanopeudessa. Logiikassa on ne muutama I/O:ta valmiina ja jos simppelit ajastus- ja laskuritoiminnot mitä noissa on riittää, niin toki se on siinä. Mutta protoille vaan on niin ominaista, että puolet jutuista paljastuu vasta kun kapinetta lähdetään koekäyttämään.

Projekti on sinun ja teet valintasi tietenkin kuten itse parhaaksi näet. Minä puolestani käyttäisin ihan varmasti jotain Arduinoa tai ehkä jotain ST:n Nucleota, joskaan jälkimmäistä ei kehtaa suositella kuin ohjelmankehitystä jo melko hyvin taitaville.
Mutta pienikin ardu, Uno tai Micro tms, on vähintään riittävä tämmöiseen tarkoitukseen. eBaysta tai Aliexpressistä tai Banggoodista saa siihen päälle muutamalla lantilla kaikkia tarvittavia lisä- ja litäntäosia, vaikkapa niitä relekortteja tai optoerotettuja tuloja tms. Ja samalla opit käyttämään maailman yleisintä ohjelmoitavaa protoilusysteemiä josta on runsaasti iloa muuallakin.

Jollet vielä ole sitä tehnyt, niin piirusta ehdottomasti systeemin ylätason toimintakaavio jossa on eritelty toiminnalliset osat ja niiden yhdistäminen toisiinsa - unohtamatta sellaisia asioita kuin apusähköjen muodostaminen ja jakelu. Semmoista tarkastelemalla on paljon helpompaa järkeillä mitä tarvitset, millaisia ominaisuuksia tarvittavilla vehkeillä pitää olla ja mitä tulee vastaan kun niistä rakennetaan kokonaisuutta.

(ihan offtopikkina, juuri äsken koodailin parissa illassa itselleni Arduinopohjaisen MP3-soittimen, seuraavaksi ajattelin väsätä WiFi-verkkoon kytkeytyvän kameran kaukolaukaisimen jolla voin näpsiä kuvia etäältä. Sen jälkeen meinasin työstää parille suvun juniorille arduohjatun ledikuutio-yövalo/herätyskello/soundimysteerin joka elää omaa elämäänsä yöpöydällä. Niihin on jo hankittu muutama sata neopixel-monivärilediä... Eihän pikku ardu kummoinen vehje ole, mutta kelpaa kumminkin moneen).
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

harakiri

Arduinot varmasti hyviä ja monipuolisia kun niihin perehtyy, yritän nyt edelleen painottaa sitä, että ne tuntuvat olevan minulle se "ei kiitos" kun näitä viestejä olen tässä nyt lueskellut. Ja kyllä, omatekoinen pajatso on työn alla ja tulee sisältämään kaikenlaisia omatekoisia virityksiä (pitkälti mekaanisia). Haluan kuitenkin, että sähköosasto pysyisi siistinä ja yksinkertaisena. Pointtini on siinä, että eikö ole olemassa yhtä mokkulaa, jota on helppo ohjelmoida ja tähän samaan mokkulaan voi kytkeä suoraan anturit yms (tässä tapauksessa solenoidejakin). Sen puolesta PLC tuntuisi vievän voiton minun käyttökohteessani.
Loogisella tasolla mielestäni tässä tapauksessa vaaditaan ainoastaan laskureita ja ajastimia. Arduinossa varmasti kapasiteettia paljon enemmän, sitä en ole kieltänyt missään vaiheessa. Ekan viestin kun kirjoitin, minulla oli käsitys että arduinoja olisi olemassa tyyliin: "emolevy"+"I/O-kortti" ja ei muutakun piuhat kiinni ja tekemään ohjelmaa. Jos oikein ymmärsin niin asia ei ole noin yksinkertainen, eli vaaditaan sen lisäksi vielä omia kytkentöjä/piirilevyjä?

Kremmen

Toki päätät ratkaisut itse kun projekti kerta on sinun. Tuollainen pikkulogiikka lienee ok jos siinä on se toiminnallisuus mitä tarvitaan. Mä vain mainostan Arduja ihan yleisistä lähtökohdista monipuolisuutensa vuoksi, mutta ei siitä tarvitse välittää :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hiekkaranta_92

Heitän vielä yhden vaihtoehdon. Raspery Pi ja Codesys softa. On sitten perus plc ohjelmointi työkalut ladderit, fuctionblockit ja käskylista ohjelmat. Nettin kautta onnistuu hmin rakentaminen. Standardi teollisuus väylällä paljon lisää IO:ta.

saumik

https://www.poscope.com/product/pokeys57e/

Olisko tuo sopiva ,ohjelmointi helppoa ja hintakaan ei ole paha ...
Itselläni ollut jo montavuotta käytössä cnc-jyrsimessä ja ei ole pahaa sanottavaa
kaikki minkä on joku tehny...voi purkaa ja tehdä paremmaksi

G Brzeczyszczykiewicz

Enpä osaa sanoa onko tämä ketjun aloittajalle oikea
tie mutta kai me kaikki seuraamme tätä projektia:

     http://www.openplcproject.com/
     
Porttauksia on monille alustoille ja kylläpä tuo
PiXtend vaikuttaa jo teollisen tason ratkaisulta. 

Kremmen

#21
Päätettiin sitten kysyjän kanssa tehdä kustom-ardutoteutus eli Tosi Köyhän miehen ohjelmoitava logiikka.
Proton testivideo olisi tässä: https://www.youtube.com/watch?v=YTSqFFwgwH0

Piirilevyn ladonta ja juottaminen: https://youtu.be/Ur84rrZcTwo

Palautetta videossa esitetyn pohjalta vastaanotetaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

toi on kyllä hyvä lauta ja oinein hyvät videot

Ilmeisesti tuota expanderia ei ole saatavilla koottuna mistään....ei multa oikein reflow onnistu enkä käsin ton kokoiset pienimmät.

Pekka

Kremmen

Komponentit on niin pieniä, että uunin tämä vaatii. Mutta kyllä mä näitä teen tarvitsijoille, kerätään vaan listaa kuka haluaa.Taannoinen kierroslukumittarihan tehtiin pitkälti samalla periaatteella että sen sai koota itse tai minä kokosin nimellistä korvausta vastaan. Oliko se nyt vitonen vai kymppi, pitäisi tsekata vanhoista viesteistä.
Samalla voisi ottaa toiveita vastaan mitä pitäisi olla toisin. Tämä laite kun on määrättyyn tarkoitukseen ja ihan yleiseen käyttöön voisi säätää inputteja ja outputteja tarkoituksen mukaisiksi.
Piirilevyt on niin halpoja tänä päivänä, että sitä ei kannata miettiä hetkeäkään, seuraavaa vaan kehiin jos on vähänkään tarvetta.

Jahka työkiireiltä kerkiän, niin laitan vielä enemmän videota tuon kapineen ohjelmoinnista ja miten ohjelmointia jonkun verrankin hallitsevat voivat tehdä omia laajennuksia logiikkalohkoihin ja kokonaan uusia lohkoja. Ei ole periaatteessa vaikeaa.

Jos on muita kiinnostuneita niin ilmoitelkaa itsestänne, katsotaan mihin tässä päästään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jsr8501



On se hienoa kattoa ku joku osaa...

JR


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk