Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Granite devices VSD-XE + moottorin vinkuna

Aloittaja Jarkko Nieminen, 25.10.12 - klo:18:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Moi,

Ajelin tuossa testejä mootterilla ja alkoi ärsyttämään korvia vihlova stepperimäinen vinkuna. Olisko kellään hajua, mikä tuon äänen aiheeuttaa? Ääni tulee selvästi moottorin päästä. vinkuna hiljenee, kun juoksutan motteja ja voimistuu kovaksi kun motit paikallaan. Kertokaapas miten pitäs edetä.
VSD-XE kortille menee n. 145Vdc motit 119Vac motteja, asetuksissa virrat 2A tasolla.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jussa

Sama vinkuna mullaki, ei kovin kova kylläkään. Vaikuttaako PID säädöt? En ole itse vielä ehtiny hakemaan PID säätöjä kovin tarkasti niin olen ajatellu että optimaalisemmat säädöt auttais? Ainakin huomasin äänen muuttuvan arvoja muuttamalla.

awallin


Onko deadband säätöä, eli virhe-alue jonka sisällä PID-looppi ei edes yritä korjata paikkaa. Esim muutama (4? 8?) enkooderi countti?

Jarkko Nieminen

Moi,

Onhan tossa GDtool ohjelmassa säätöjä vaikka ja kuinka.... pitää nyt lukea vielä viidennen kerran manuaalit. PIV vai PID yms...

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

ftec

Kuulostaa tosiaan PID säätöjen asetuksista johtuvaksi, eli paikkaa hakiessaan motti ajaa hitusen yli, korjaa takaisin, mutta meneekin yli toiseen suuntaa, korjaa takaisin... eli jää resonoimaan siihen teoreettisen paikan ympärille. Lakkaako vinkuna kun kosketat tai otat kiinni motin akselista?

Tämän varmaan jo tiesitkin, mutta liian iso kuorma ts. kuorman + mekaniikan moottorin akselille redusoitu yhteinen inertia on liian suuri suhteessa motin roottorin omaan inertiaan saattaa aiheuttaa resonointia ja vaikeuttaa sopivien parametrien löytymistä. Kuorma ei silloin hidastuksessa pysähdykään riittävän nopeasti. Suhteen arvo vaihtelee erityyppisille servomoteille ja niitähän on monenlaisia. Tiuhempi välitys yleensä auttaa silloin. GD:n supportiin laittaisin kyllä heti kyselyä jos ei pian rupea selviämään.

ttontsa

#5
Olisi kyllä sangen viehkeää jos joku asiaan vihkiytynyt asiasta täysin perillä oleva taho naputtaisi selkeän servosäätimen säätö ohjeen jonka avulla metsienkin mies kauhtunut karvahattu kourassa saisi servon soimaan  niinkuin sen on insinööri tarkoittanut soivan ja pysäyttämään liikkeen niinkuin argentiinalaisen  tangon päänkäännöissä.

Ok. Gdtool on varmaan ihan hyvä ja ohjeitakin siihen on mutta... lähtö- ja tavoitearvot eli ns. parametrit täytyy olla lähtökohtaisesti tiedossa ja oikealla hehtaarilla. Kuin myös kaikki parametrit täytyy ymmärtää mitä ne tarkoittavat. Lisäksi täytyy osata lukea oikein säätötyökalun graafisia kuvaajia. Eli summa summaarum insinööri yleensä takoo lehdykän jossa on selittämättömiä kaavoja, outoja kuvaajia, mystisiä muuttujia seka matemaattisia lausekkeita ja mitä tekee maan matonen?.. on pihalla!

Käytännössä vaikka..
Jos mä haluan max nopeudeksi 2500mm/min. Oletetun radan seurantavirheeksi 0,2mm ja loppupaikan asematarkkuudeksi 0,02mm, askelresoluutioksi 0,001mm/step ja vanhasta paska pc:stä jonka mä sain ramilta ilmaseksi saan ulos lpt:stä 5khz pulssitaajuuden... niin mitä minä teen, mistä mä aloitan, mitä minä laitan mihinkin ruutuun.

Järjellisyyden asettelu ja tavoittelu:
Jos mä sallin deadband alueeksi 55 enkooderi counttia. Liikeruuvi 5mm nousulla, hihnavälitys 1:3 ja enkooderi 2000pls/rev. Mikä on tällöin virhe jonka minä sallin paikoituserheeksi. Oliko mitään tolkkua himoita minimaalisuutta ja asettaa 5 counttia, vai oliko 250 counttia liikaa? Onko terä 0,001mm vai 0,5mm väärässä paikassa?

Eli kerratas vielä lähtö ja tavoitearvot pitää olla tiedossa ja ymmärtää mitä netarkoittavat.

Ekan virityskerran kanssa GDtool:n ääressä tuli istuttua ja revittyä tuppoja päästä 4 tuntia ja seuraavan kerran 5 tuntia, mutta kyllä se sitten yrityksen ja erehdyksen kautta alkoi selviämään ja kone surraa nyt kohtuu tyydyttävällä tavalla.

Aiheen allekirjottaneen tapauksessa juurikin tuo loppupaikalle asetettu deadband voi ratkaista. Myös mekaaniset välykset esm. esijännittämätön kuulamutteri välys 0,02...0,08mm, kuulamutteri+karvan löysällä oleva hammashihnavälitys+lian äkäinen PID säätö= ~0,05mm alue jossa todella hentoinen tiukkaraaminen "jousivakio".

..kukas rupeaa tekeen ohjetta :P
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

saulij

Kannattaa olla yhteydessä suoraan Granite Deviceen. Turha meidän on täällä spekuloida sekundäärisin argumentein. GD:n Tero osaa kysyä oikeat kysymukset ja vastaus kyllä löytyy.

Jarkko Nieminen

Moi,

Juu, laitelin jo eilen Terolle kyselyä, mutta ajattelin kysyä myös täällä, jos vaikka joku olisi jo paininut ko. ongelman kanssa. Jos olisi homma selvinnyt, olisi heti jäänyt säie myös muiden luettavaksi.
GD:n tuki on muuten ollut nopea ja kaiken kattava.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Moi,

Homma selvisi. Torque moden P gain oli 8800 (oikea arvo luokkaa 1000), kuvittelin ettei siihen tarvii koskea kun viritetään vsd-xe:t paikoitus moodissa. Olisi pitänyt lukea tuo tuning manual vielä tarkemmin, eikä olettaa mitään. Nyt moottorista loppui kaikki ylimääräiset äänet, eli on paikallaan jokseenkin äänetön ja liikkuu mach3 ohjaamana todella kivasti ja vieläpä vauhdikkaasti.

Joudun nyt laittamaan tuohon Jyrsin 2012 projektiin 750W servon Z -akselille. Jostain syystä en saanut yhtä 400W panasonicia toimimaan. Moottori toimii mutta encoder ei, vaihdoin jopa encoderin 2 eri varamoottorista, mutta silti ei encoder signaalia tule ohjaimelle.... No menee se tolla 750W servollakin, (5mm nousuinen ruuvi ja 2:1 välitys...onpahan voimaa vaikka porata.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 06.11.12 - klo:07:02
Moi,

Homma selvisi. Torque moden P gain oli 8800 (oikea arvo luokkaa 1000), kuvittelin ettei siihen tarvii koskea kun viritetään vsd-xe:t paikoitus moodissa. Olisi pitänyt lukea tuo tuning manual vielä tarkemmin, eikä olettaa mitään. Nyt moottorista loppui kaikki ylimääräiset äänet, eli on paikallaan jokseenkin äänetön ja liikkuu mach3 ohjaamana todella kivasti ja vieläpä vauhdikkaasti.

Joudun nyt laittamaan tuohon Jyrsin 2012 projektiin 750W servon Z -akselille. Jostain syystä en saanut yhtä 400W panasonicia toimimaan. Moottori toimii mutta encoder ei, vaihdoin jopa encoderin 2 eri varamoottorista, mutta silti ei encoder signaalia tule ohjaimelle.... No menee se tolla 750W servollakin, (5mm nousuinen ruuvi ja 2:1 välitys...onpahan voimaa vaikka porata.

-Jarkko

Millä hehtaarilla i ja d pitäisi olla?
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Jarkko Nieminen

Moi,

Cnczonen foorumilla on granitedevices osio, sieltä löysin keskusteluja koskien säätämistä. Jossain kohdassa luki että arvot mahdollisimman alhaalla, on paras. itse lähdin torgue tuning P100 ja I 50 arvoista liikkeelle, päätyen P2000 ja I150 arvoihin, silloin tuo run step responce tuotti mukavan näköisen käyrän. Position tuning PIV velocity P620 velocity I110, position P228 näillä arvoilla mun 750W servo toimii kivasti.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

TeacDance

Nyt ei saa tätä korttia toimimaan machin kanssa vilkuttaa vain sinistä ledia joka kirjan mukaan on Disabled by user mitä tehdä?  mitä olen disabloinut moottorit kyllä liikahtaa hyvin dctool ohjelmalla ja käppyrää tulee. mitkä pinnit on pakollisia tuohon liittimeen mihin step ja dir johdot tulee pitääkö sieltä jollain activoida joku?
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Jarkko Nieminen

Moi,

Olen parhaillaan töissä joten en pääse katsomaan koneelta millä välilehdellä ohjelmassa oli tuo asetus. Mutta se on siinä valikossa, josta asetetaan input / output pinnit. Siellä varmaan oletus mennyt päälle että rajakytkin olis käytössä tai siinä väärä oletus active hi tai active lo.

Jos ei selviä, ni vastaan paremmin illalla.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 23.12.14 - klo:10:39
Moi,

Olen parhaillaan töissä joten en pääse katsomaan koneelta millä välilehdellä ohjelmassa oli tuo asetus. Mutta se on siinä valikossa, josta asetetaan input / output pinnit. Siellä varmaan oletus mennyt päälle että rajakytkin olis käytössä tai siinä väärä oletus active hi tai active lo.

Jos ei selviä, ni vastaan paremmin illalla.

-Jarkko

No hitsi siinähän se voikin olla mikään rajakytkin ei ole mulla vielä kytkettynä sorviin.. ei passaisi 3 aikaa yölllä enään kytkiskellä pitänee katsoa kun töistä pääsee kotia 21 aikaa miten homman on tuon osalta..
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

TeacDance

Katoppa se välilehti mistä se löytyy  :P liian vaikee käytettävä
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk