Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

"Ratastuksella" momentin lisäys

Aloittaja jjude, 23.11.09 - klo:13:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saulij

Jep. Kannan oman korteni kekoon  :D
Elikkä kaikki edellä yksinkertaistettuuna: Karamoottorin kierrosluvulla ei ole merkitystä. Saman tehoiset moottorit tuottaa saman väännön, kun se välitetään karalle samalle kierrosluvulle.

Sauli

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 03.12.09 - klo:12:18
Noh noh pojat, ei puhuta suihkujeteistä, vaan ajoneuvosta, mikä kiihtyy
0-100 km/h ( tai ihan mihin vain vauhtiin ).

Ajoneuvon pyörän koolla ei ole merkitystä, sillä se on osa välityssuhdetta.
Momentti muuttuu siinä aivan kuten vaihteistossakin.

Jos kierrokset pysyvät samana, mutta vääntömomentti tuplaantuu, teho kaksinkertaistuu
myös. Sama voitaisiin tehdä kierroksia lisäämällä.

Momentti toki tekee asiat liikkuviksi, mutta mitä enemmän tehoa, sen enemmän vääntömomenttia.
Tämä oli pointtini.


Siinäpä se kiteytettynä...


Noh noh itelles vaan. Ajoneuvo se on suihkarikin, ja kiihtyy hyvin nollasta sataan ja paljon enempäänkin. Siihen pätee just samat lainalaisuudet kuin mäntämoottoriautoon. Ja se onkin yksi mikä näissä keskusteluissa (ja noissa annetuissa linkeissä) häiritsee; Teoriasta muka puhutaan, mutta juttu kääntyy heti tai parin kierroksen jälkeen siihen kuinka jonkun korollan kone vääntää niin ja näin ja tehoa tule silleen ja silleen. Noissa sotkeennutaan heti komplikaatioihin jotka johtuu siitä, että mentiin jo käytäntöön ymmärtämättä kunnolla mikä se teoria siellä takana on. Käytäntö ratkaisee mutta sen pitää perustua teoriaan eikä päinvastoin.

Mietis vaikka tätä: Polttomoottori aiheuttaa ainakin kaksi käytännön komplikaatiota: sen pyörimisnopeusalue on (hyvin) rajallinen ja vääntömomenttikäyrä erittäin epälineaarinen. Näistä johtuu tarve käytännössä optimoida huonoa käytöstä eli viritellä vaihteistoja myllyn ja pyörien väliin. Jollei noita ja muutamia muita komplikaatioita olisi, ei mitään vaihteistoja tarvittaisi. Käytettävä primäärimomentti ja haluttu kiihtyvyys määräisi välityssuhteen (tai välityssuhde saavutettavan kiihtyvyyden) ja sitten vaan menoksi. Vakiokiihtyvyydellä koneen tuottama teho kullakin nopeudella on kierrosluvun funktio, mutta vääntömomentti on kaikista muista suureista riippumaton vakio. Nämä keskustelut tulee saamaan ihan uusia ulottuvuuksia jahka saadaan kehiin sähköautot ja moottorit suoraan pyörännavoissa (tai vetoakseleilla).

Ollaan toki yhtä mieltä siitä, että jos jokin pyörii niin se käytännössä kehittää sekä vääntöä että tehoa. Tuo on sama kuin jos mä painan kämmenellä seinää niin seinä painaa kämmentä takaisin - ei toista ilman toista. Mutta muista kumminkin, että pyörivässä systeemissä vääntöä voi olla ilman tehoa, mutta tehoa ei voi olla ilman vääntöä. Ja kiihdyttävä voima tulee siitä väännöstä (kun se nyt kerta ON se kiihdyttävä voima).
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Johan kuumenee

Tuo Saulin kommentti on kiteytettyä viisautta.

Kun ymmärrän "täydellisesti"tehot, momentit ja kulmanopeudet, johtuen neljän vuosikymmenen kokemuksesta työelämästä, jossa elinehto on näiden kanssa pelaaminen, niin silmään pistää kun joku puhuu väännöstä sun muista. Olisi hyvä puhua vääntömomentista.

Kaikkihan muistaa tuon kuuluisan "OHMIN" lain. Harvemmat muistaa tai tajuaa yksiköt, jotta voisi soveltaa sitä. Sähkömiehet varmaankin osaa.

Konemiehilläkin on oma ohmin lakinsa, joka kuuluu (pyörivässä liikkeessä)

            P                        Jossa:M= Vääntömomentti [Nm] P= teho [kw] ja , omega =kulmanopeus [rad/s]
M=----------------           
       omega                     Tämä yhtälö sitoo suureet toisiinsa. Taitava osaa laskea P:n ja omegaan tästä

Kun tuo kulmanopeus on työläs käsitellä kun siinä piilottelee pii, niin käytettäköön laadutettua suureyhtälöä

       9550xP[kW]
M=--------------------[Nm]
      n[kierrosta/min]

Johan pelittää, kun vielä ymmärtää että momentti[Nm] on voima[N] x momenttietäisyys[m]

Toki suodaan anteeksi kun vetäisin esiin tuon ylettömän kehuskelun kokemusvuosilla. Hulluhan tykkää kaikesta mikä pyörii. Hammasvaihteessa pyörimistä on riittänyt.


Kremmen

Pahoittelut jos vaikutin ärhäkkäältä, ei tässä lämmöt vielä ole nousseet. Netissä vaan helposti sanat tulkitaan tylymmiksi kuin ne on tarkoitettu. Kun ei ole sitä naamasta toiseen kommunikaatiota.
Joku ihme tarve minullakin saarnata aiheista joihin tuntee lukkarinrakkautta. Kyllähän se tiedetään, että juuri tämän puiminen ei varmaan pääty ennen maailmanloppua.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

petko


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk