Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

kuularuuviin päätylaakereita

Aloittaja kimi, 30.07.15 - klo:09:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kimi

Moi,
Tarttis vaihtaa 6004 kuulalaakerit aksiaalista voimaa kestäviin.
Eli kuularuuvien mukana tuli pukit joissa tuollaiset 2kpl rinnan paikoillaan.
Mistä löydän päätylaakereita, joko kartio tai  aksiaaliset.

koko on 20mm x 42 x 12

Kuinka paljon noi kestää aksiaalista voimaa, jos ei vaihtaiskaan?

/kimi
Kimi

ttontsa

Yks budget vaihtoehto on myös 2-rivinen viistokuulalaakeri vähennetyllä välyksellä. Itellä on pikkukonessa semmoset
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

kimi

Moi,

Etrasts kävin hakemassa 20x40x14 painelaakerin. Vaihdan toisen
tuollaiseen ja sitten 2mm prikka kiristäjän laippaan.
/kkmi
Kimi

Ville Vaho

Eikös painelaakeri tarvi aina kaverin?

2x viistokuulaa on ihan isojenkin koneiden ratkaisu, vanhoissa käytetty neulalaakeria ja kahta painelaakeria. Tämä jälkimmäinen ratkaisu on melko hanurista, ikävä säätää ja kasata, ei ole  edes vastaavaa iloa vaikka ajattelis että sen voi vielä kiristää kun kulahtaa... mutta ÄÄNI on se miksi ne yleinsä vaihdetaan, ei välys.

Päätylaakerien viistokuulat on vähän eri kulmalla kun se halvin hyllytavara. Mutta itse työnsin asiakkaan koneeseen tavalliset, hinnassa eroa tyyliin 35€/200€ kpl, toisella julmettu toimitusaika. Usein vielä hienosti tungettu koneeseen niin että laakeri ui lastussa ja paskassa, joten sama se mitä sinne kahden vuoden välein tunkee. Alle satasen klappi ruuvissa on todella tarkkaa touhua... Onhan niitä hienoja ja tarkkoja koneita, mutta kun vaan näkis sellaisen (uuden)
-vilderi

kimi

Moi,

Ei toi mitään tarvii lisäksi. Kuulakranssi kahden uraprikan välissä. Bolt on, ei mitään säätämistä.
Laakerit suojassa stefojen takana. Ei niihin mitään paskaa pääse.
/kimi
Kimi

kimi

Moi,
Nyt pitää vetää ajatusmyssy silmille ja miettiä uusiksi.
Ville on oikeassa, ei se ihan noin onnistunut kuin olin sen ajatellut.
Kimi

PekkaNF

Mitenkäs käytännössä harastekoneissa tai rebuildeissa on ratkaistu tuo viistokuulalakeiden sovitusongelma.

Sovitettu pari on toki ilmeinen ratkaisu ammattikoneissa, mutta ei kovin halpa ratkaisu harrastevehkeissä. Vai onko jossain saatavilla edullisempia ja alemman tarkkuusluokan parihiottuja viistokuulalaakereita?

Kohtalaisen vaikeet välykset ja geometriavaatimukset:
http://www.skf.com/pages/jsp/catalogue-table.jsp?id=tcm:21-6691

Vai onko tohon joku näppärä ratkaisu? Kaziljoona melkein identtisen kokoisia sovitelevyjä ja tuhatkello + punnus? Tai aaltojousilevy johonkin väliin ja muttereilla puristuksiin olaketta vasten?


Mitenkäs tuo kosketuskulma? B  on 45 astetta oliko syitä valita C=15°;AC=25° ? Eikös ruuville kannata valita mahdollisimman iso kosketuskulma? Eikös tuo mene siten että mitä suurempi kulma sitä suurempi osuus on aksiaalivoimalla.

Tosin kaikki edelläoleva voi olla tuubaa, mä en ole mekaanikko.

Pekka

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 01.08.15 - klo:17:34

Kohtalaisen vaikeet välykset ja geometriavaatimukset:
http://www.skf.com/pages/jsp/catalogue-table.jsp?id=tcm:21-6691

Pekka

?????

Siis tuohan on esijännitystaulukko. Jos haluat lievästi välyksellisen/esijännitetyn on koodi GA, vähän esijännitetyn laakerin on valinta GB ja vastaavasti rankasti esijännitetty on valinta GC. Käsittääkseni kaksi tuollaista laakeria asennettuna back-to-back tai face-to-face, ja apinan raivolla nippuun niin  loppuvälys/esijännitys on taulukon mukainen, ei shimmailla mitenkään.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

kimi

Moi,

Jätin noi 6004t c4  , testissä päittäistä 0, mutta sitten kun tulee kuormaa niin laitanko  c4n verranbacklashia ?

toinen kyssäri. Kun laitan noita skfn 40x20x14 päittäis laakereita 2 vastakkain ja pitokaulus väliin ja puristan nippuun, niin
kuinka paljon on välystä odotettavissa ?

/kimi
Kimi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 01.08.15 - klo:22:09
?????

Siis tuohan on esijännitystaulukko. Jos haluat lievästi välyksellisen/esijännitetyn on koodi GA, vähän esijännitetyn laakerin on valinta GB ja vastaavasti rankasti esijännitetty on valinta GC. Käsittääkseni kaksi tuollaista laakeria asennettuna back-to-back tai face-to-face, ja apinan raivolla nippuun niin  loppuvälys/esijännitys on taulukon mukainen, ei shimmailla mitenkään.

Kummetta. Näköjän kämmäsin kappaleen ja sen toisen linkin. Eli tarkoitus oli kysyä, että onko olemassa menetelmää tehdä pienivälyksellinen laakerointi viistokuulalaakereilla käyttämättä parihiottuja laakereita? Normaalit halvempia, mutta eivät sovitettuja jos lätkii ne ilman mitään vastakkain, niin välys/esijännitys mitä sattuu. Noi edellä linkatut koskee vain sovitettuja laakereita ja niistä tosiaan vaan valitaan kataloogista sopivat ja asennetaan juuri sen mukaan kun ne on tehty.

Kuten huomataan, niin laakeripesien ja akselin geometriavaatimukset ovat vaativa. Itseasiassa pitkästäpuusta lähdettynä vaikea kotioloissa saavuttaa, eli vaikka laittaisi rahaa parihiottuihin laakereihin, osais asentaa ne, niin silti onnistumisen mahdollisuudet ovat pienet.

Onko epäonnistumista parempi vaihtoehto hyväksyä vähän välykisä tai pitkällinen ja säänöllinen säätö, käyttää suurivälyksellisempiä komponentteja ja vähän arpoa kiinnitystä/shimmejä ja koska laakeripesä on perseestä tehdä kotioloissa, niin käyttää ostettua tarkkuutta (neulalaakerin sisäkehä) laakeripesänä ja laakeriliimaa. Minä en ole keksinyt parempaa tapaa säätää välyksiä kun mutterit, mutta sekin on vaikeeta. Suoria muttereita ei löydy kaupasta enkä kuitenkaan saa suoraa kierrettä, joten akselille pitää laittaa neulalaakerin sisäkehä, jolla puristetaan viistokuulalakerita suorempaan kun suoraan mutterilla. Ei toki viimeisen päälle, mutta olisko riittävästi?

Pekka

kimi

Moi,

Nyt on kuularuuvit koneessa ja niissä ei ole välystä yhtään. Ne on 2505 kokoa.
Laakereista tulee välystä 3-4 satskuu. Noi kun vielä vaihdan niin hyvä tulee.
ilman kuormaa näytti nollaa, mutta kun laitoin 15kg painetta venttiilin jousella niin välystä tuli tuon verran.
mun hommissa tuolla kolmella satkulla ei ole mitään merkitystä, mutta kun ei tiedä kuinka kauan noi kestää
ja miten toi välys tuosta kasvaa.

Tein 50mm reijän 8mm terällä ja se on ihan pikkusen alle 50.00mm ja sisälle jäänyt jämä oli pikkusen vajaa 33.99
Hienosti mach3 korjaa tuon välyksen.
/kimi
Kimi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk