Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sähkömoottorin kasaus sekalaisista osista???

Aloittaja porepe, 24.09.12 - klo:11:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

Eli ongelma on seuraavanlainen.... Vanha hiomakone, jossa kenttäkäämi kärähtänyt ja ulos otettaessa lopullisesti murjottu... Kenttäkäämi on suoraan aarporatussa pesässä koneen rungossa, rungon toimiessa ns moottorin kuorena.

Samanlaista kenttäkäämiä ei varmaankaan enää mistään saa, joten paljonko on ongelmia luvassa ja mitä pitäisi ottaa huomioon jos varastaa normaali kolmivaihe moottorista käämin ja sovittaa sen tuonne runkoon...

Alkuperäinen on 1500 kierroksinen ( saa olla vähemmän)
Alkuperäinen roottori on halkaisijaltaan 99mm ja pituutta on 100mm.

Tuollaisen moottorin kenttäkäämi löytyisi, jossa
Roottorin halkaisija 96mm ja pituus noin 130mm.

Eli jos sorvataan alkuperäisestä roottorista 3mm pois ja työnnetään tuo hieman ylipitkä kenttäkäämi sille kaveriksi, niin onko toivoakaan toiminnasta.

Ai niin jä tuo käämi on sitten kaksinopeus moottorista. Rpm muistaakseni 600/ 900.
Eli mitenköhän käyttäytyy 1500 rpm roottorin kanssa???

Petri Junnila
Mynämäki

fixaaja

Jos saat tarkat mitat vanhoista käämeistä niin pystyvät moottorikorjaamoissa tekemään uudet käämit. Paras on toki lähettää koko paketti korjaukseen jos näkee aiheelliseksi. Käämintä ei ihan halpaa joskaan ei ihan ryöstökään.

Kotkasta löytyy ainakin Sähkö Alila joka laittaa koneen varmasti kuntoon ja työn jälki on hyvää!


ttontsa

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

Tässä nyt on semmoinen juttu, ettei ole takeita kuinka jonkun toisen koneen käämit soveltuu ja sopii mekanisesti. Kierrosten puolesta oikarikone on helppo; 2-napaparinen kone kiertää sen 1500 nimellistä ja sillä selvä. Nopeuden alentaminen tuskin onnistuu. Kaikki muu onkin sitten epäselvää; käämien mekaniset mitat, käämiurien lukumäärät ja limitykset...
Jos siitä käämistä on vielä ne langat jäljellä edes jossain muodossa, niin _paljon_ suositeltavampi ja ehkä jopa helpompi konsti on tehdä kokonaan uudet käämit. Koulupoikana pienessä sähköpajassa tuollaisia surrailin parikin kesää eikä jonkun rakennusnosturin moottorin uudellenkäämintä nyt mikään amerikan kikka ollut.
Eli tarttisi selvittää seuraavat jutut siitä vanhasta käämistä:
- käämilangan paksuus ja kunkin käämin kierrosluku,
- kuinka monta käämivyyhteä alkuperäisesä oli (tod näk 6),
- käämin kehän suoran osan pituus ja päätykaaren pituus, sekä onko asennuksessa jotain mekaanisia rajoitteita.

Sitten tuo käämitys pitää asenta asiallisesti. Se edellyttää ainakin, että käämiurien pohjalle tulee eristepahvit, mahdollisesti käämin päälle lukkolista ja että päät sidotaan asialliseen nippuun. Oikein hyvä työtapa edellyttäisi käämin sitomista tyhjöhartsaamalla mutta se ei liene tässä mahdollista. Jotain kovetuvaa 2-komponenttikamaa käämeihin kuitenkin tarvitaan, ettei langat väreile magneettikentässä, muuten ne voi olla hyvinkin lyhytikäiset.

Pystyisitkö ottamaan kuvia asennuskohteesta niin voisi vähän arvioida haasteellisuuden astetta. Mahdollistahan tuon toki pitää olla kun se on alkujaankin saatu aikaan, mutta en osaa ihan suorilta sanoa onko kuinka helppoa uusia käämitys näillä tiedoilla, ja onko käämin varastaminen edes realistinen ajatus. Melkein tähän viimeiseen kyllä sanoisin että liian hankalaksi menee. Käämit on oikarikoneeseenkin lakatu aika lujaan kiinni...

P.S. Tosiaan kuten täällä jo ehdotettiin, niin pajoja löytyy jotka tekee leipätyönä käämintää. Voi tosin olla haaste jos koko kone on moottrin runkona... Mutta kannattaa varmaan soittaa ja kysellä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

porepe

Alkuperäisestä kentästä ei tule kalua uudelleen käämimällä, koska ko runko on hakattu kirjaimellisesti paskaksi ulosoton yhteydessä...

Eli ensisijaiseksi vaihtoehdoksi jää alkuperäisen akselin käyttö, johon vaihdetaan toisesta moottorista sekä käämi, että roottori... Jos vain roottori lähtee prässillä irti...

Akselin päät ovat melko v- mäiset kartiota etc sovitettua muotoa... Akseli toimii suoraan hiomakiven (350mm) akselina, jossa kartio keskitys ja isot laakerit etc...
Petri Junnila
Mynämäki

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: porepe - 24.09.12 - klo:12:27
Alkuperäisestä kentästä ei tule kalua uudelleen käämimällä, koska ko runko on hakattu kirjaimellisesti paskaksi ulosoton yhteydessä...

Eli ensisijaiseksi vaihtoehdoksi jää alkuperäisen akselin käyttö, johon vaihdetaan toisesta moottorista sekä käämi, että roottori... Jos vain roottori lähtee prässillä irti...

Akselin päät ovat melko v- mäiset kartiota etc sovitettua muotoa... Akseli toimii suoraan hiomakiven (350mm) akselina, jossa kartio keskitys ja isot laakerit etc...
Ai toi ei mulle valjennut että raudatkin oli säleinä.
Jos saat tuon suunnitelmasi toteutettua niin kyllä se sillä tavalla toimii, mutta roottorin irroitus voi olla työlästä. Strömbergin/ABB:n oikarikoneisiin ainakin häkki valetaan valmiiksi kasattuun roottoriin. Miten tuo paketti lähtee ehjänä akselilta on mulle arvoitus. Mutta jos voimaa on niin lähteehän se tietty...
Muuten en näe mitään erityistä tuossa, kyllä sen pitäisi toimia kunhan vaan häkkikäämi ei mene poikki akselia vaihtaessa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kumpumäen seppä

Saiskos sinne moottorin toiseen päähän hihnapyörän. Tollasessa tapauksessa todennäköisesti pääsee kaikkein helpommalla hyvään lopputulokseen, kun laittaa vakio moottorin vanhan viereen ja veto sitten kiilahihnalla tai hammashihnalla. Saa tarvittaessa vaihdettua välityssuhdettakin. Jos päässä ei ole tilaa niin tekee vaikka reijän moottorin runkoon ja laittaa hihnapyörän sen roottorin tilalle tai vaikka roottorin päälle. Kun kentän ottaa pois, niin jää varmaan riittävästi tilaa hihnalle.

porepe

Tuokin vaihtoehto käväisi mielessä. Ei vaan ole esteettisesti tai ergonomisesti paras ratkaisu tuo ulkoinen moottori...
Petri Junnila
Mynämäki

jyrki.j.koivisto

#8
Aikani kuluksi olen hydrauliprässillä joskus töissä painanut akselin irti roottorista (joku uudempi ABB:n romutettu moottori), ei juuri minkäänlaista vastusta, mutta jos alkaa vastustamaan niin se on sitten roottorin menoa, tuskin alumiinivalu kestää kovin kovaa painetta vaan menee ryttyyn.

Jos sorvaat roottoria lyhyemmäksi niin ota samanverran pois kummastakin päästä. Tuon tasapainottaminen voisi olla myös hyvä idea.

porepe

#9
saan illalla nuo moottorit rinnakkain, niin pitää pähkäillä mikä on se järkevin lähestymis tie.... voi olla, että lisään ainetta tuohon varamoottorin akselille ja koneista siihen uudet päät... Palailen illalla kuvien kera...

Edit kuva alkuperäisestä jäämistä, roottorista ja koko koneesta ilman hiomapäätä ja suojia.

Mittakaavaa saa siitä, että pöytä on 700x300mm

Taidan pikkuhiljaa alkaa kallistumaan erillisen moottorin ja hihnavedon suuntaan, vaikka koneen käyttöergonomia ja ulkonäkö hieman ehkä kärsisikin...

Moottoria lukuunottamatta kone on huippukunnossa ja hiontakiekossa on vieläpä paikka 12mm terävarrelle alukansien plaanaukseen.  Miltei samanlaisella koneella tuli plaanattua satoja kansia ja useita lohkoja 90 luvun lopulla... Nyt olisi tarkoitus hommata pikkuhiljaa kasaan uudelleen koko kannenkoneistus arsenaali....
Petri Junnila
Mynämäki

Ville Vaho

Muutamia moottoreita ja jarrumagneetteja olen pistänyt työmaalta käämittäväksi, onnistuminen on ollut 100%

Ilmeisesti ensin käämit uuniin sulamaan? Onko asteista käryä?

Hinnat on olleet usein halvemmat kun uusi moottori ja sen sovittaminen.
Ovat olleet ihan omalaatuisia, kummallinen runko ja kartio akseli.

Mistä tota kuparilankaa ja tarvikkeita sais edullisesti? vekoy myy esim. 1.6mm lankaa 55 metriä hintaan 41.40€. Omien purkamisten perusteella 1-1.5kw pesukonemoottorissa on jo tuo kilo karvaa, normi 3 vaihe moottorissa melkein 1.5kg.

Rullataanko se käämi jonkun lankun ympäri pyörityslaitteessa ja sitten pujotetaan väliin?

Ilmeisesti esim. fanuc n. 40kw karamoottorin käämitys ei mene näin vaan jokainen lanka täytyy pujottaa reijän läpi...  :P Nämä kestää sen viikon käämiä kaikkineen, ja hinta on hunajaa. Lisäksi onnistumiselle ei anneta takuuta, omavastuu rock.. Kuparia 40 kiloo ja työtä 40 tuntia.

Olis hyvä reenailla jonkun halvan kera, youtubessa on muutamia pätkiä aiheesta.
-vilderi

Kumpumäen seppä

Itse olen ostanut käämilankaa ja muita tarvikkeita tuolta http://www.stenbacka.fi/DowebEasyCMS/?Page=Yritys . Heiltä löytyy kaikki mahdollinen, eli kaikenlaiset käämilangat, eristystarvikkeet ja kaikki mitä vaan noihin juttuihin tarvitsee. Itse en ole moottoreita kääminyt, mutta olen tehnyt lukuisia sähkömagneetteja erilaisiin nostotarkoituksiin.

Tuossa oma jyrsinkoneeni, josta aikoinaan hajosi kytkin. Koko vaihteiston purku olisi ollut niin mieletön työ, että totesin että paljon helpompi laittaa erillinen moottori. Tällähetkellä vaihteisto pyörii tuolla vielä mukana, mutta kun tulee vähän joutilasta aikaa, niin täytyy purkaa tuo pinoli pois, että saa pois tuon alkuperäisen pinolia pyörittävän rattaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk