Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sorvistandardi, lain tulkinta

Aloittaja jjude, 17.05.16 - klo:08:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jjude

Aiemmin sorvissa, jossa moottoriteho alle 1,5kW ei tarvinnut olla lastu-/karasuojia yms.
Laki on sittemmin kuulemma muuttunut, ja nyt nuo suojat vaaditaan.
Mutta koskeeko uusi laki näitä vanhan lain aikaisia laitteita ja suojat
pitää asentaa myös niihin takaperoisesti?

ttontsa

Jaaa, jatkokysymys työn rajoittimille.

Tuleeko lain mukaiset suojat olla koneissa joilla on palkattuja työntekijöitä?

Tuleeko lain mukaiset suojat olla koneessa jota käytät vain itse, harrastajana tai ammatinharjoittajana?

Saatko jälleenmyydä konetta josta suojat uupyvat, oletko vastuussa?

Mikä on rangaistus em. lakien rikkomisesta ja missä vaiheessa rangaistus seuraamus voidaan langettaa?

Korvaako vakuutusyhtiö esm. Kertakorvauksia pysyvän haitan tai kuoleman tapauksissa?

Suojilla ja suojauksilla leikkiminen on tietenkin typerää, muttei niitä omassakaan 7,5kw tos kopiossa ole. Uran aikana on yhdeltä pikku sorvilta lentänyt pakan avain seinään ja se lentää lujaa! Kerran on käyty tikkaamassa nimettömän juuri. Pitkä rosteri lastu kiersi lattialle ja lopulta lähti kappaleen mukaan pyörimään ja teki lenkin sormenympäri ja räps. Kerran on pukinnahka hanskasta repeytyny peukalo saumoja myöden irti nauhatessa. Kesti n. millisekunnin räpsäys, peukku uupu hansksta, onneks peukku sojotti vielä avoimessa aukossa suht ehjän näköisenä. Pienellä mustumalla juuressa selvittiin..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

En ole aivan varma, mutta minusta vaikuttaa siltä, että (työnantajana):
* Jos samaa sorvia käytetään samassa paikassa, niin näitä koneita ei tarvitse "päivittää" uudenpaan pakolla.
* Kuitenkin jos onneettomuus tapahtuu, niin yleensä firman työsujeluvastaava tai vakuutusyhtiö edellyttää "parannusta"
* Ei tarvitse päivittää rutiinihuollossa, mutta jos työkone "modernisoidaan", niin sitten yleensä pitää päivittää.

Manuaalivehkeissä fyysiset suojaukset (karamoottorista virrat pois kun pakan suojus auki) ja jarrut ovat tärkeempiä, mutta oikeesti onnettomuudet ehkäistään oikeilla työtavoilla. Ei sörkitä viilalla, kalvaimella ja hiomapanauhalla kun kappale pyörii....

Rajan veto on vaikeeta...Käytännössä jos ostat jonkun vanhan työstökeskuksen ja teet siihen mitään, niin suojat ja turvalaitteet pitää käydä läpi asentipa sen miten päin tahaansa ja jos ohjausjärjestelmää uusitaan, niin sitten voi joutua käyttämään parempia rajakytkimiä jne.

Mun 5 eurosenttiä.

Pekka

PekkaNF

Jatkokysymyksiin....

Koneen markkinoillesaattaja (myyjä) on vastuussa koneturvallisuudesta ja tekee CE-vakuutuksen (jokseenkin mahdoton vanhoille koneille, jotka on tehty ennen minkään direktiivin valmistusta). Toinen vaihtoehto on myydä se käyttökiellolla: varaosaksi, romuksi, modernisoitavaksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Konedirektiivi

Hieman vanha, mutta pääosin oikea ja helppolukuinen:
http://docplayer.fi/8404-Tyosuojelujulkaisuja-57-koneturvallisuus-saadokset-ja-soveltaminen-tyosuojeluhallinto.html

Työnantaja on vastuussa työturvallisuudesta. "käyttöpäätös"

Eli käytännössä ei saa ostaa muita koneita kun CE-merkittyjä ja pitää varmistua siitä, että kone on sopiva tarkoitukseen. Jostain sysytä ei ole vielä tietääkseni rangaistu oppilaitoksia, jos ovat hankkineet kiinalaisen "CE" koneen, joka lähemmin tutkittuna ei täytä määräyksiä, mutta siihen on viranomaisella mahdollisuus.

Kun ostetaan uutta, niin pitää täyttää ostohetken standardit.

Vastaa turvallisesta käytöstä koko koneen käytön ajan.

Ei kannata edes ajatella, että teettää työtä palkatulla henkilöllä, jollei kone ja perehdytys ole kaikin puolin tyydyttävä. Puuttuvaa ohjeistusta raskaampi asia on poistetut tai toimimattomat suojukset tms. Siinä työsujelurikkomus voi muuttua työsuojelurikokseksi.

Jo läheltäpiti tehtävässä pitää herätä ja osoittaa tehneensä "parhaansa" korjatakseen tilanne.

Harrastelijalla (ja ehkä osittain jos isäntä itse tekee) omistaja ja uhri on sama, joten siinä ei synny rikosoikeudellsita vastuuta jos kone on kylmänä ja ketään muuta ei päästetä (lukittuihin) tiloihin (asiakasta, lapsia, satunnaisia kulkijoita). Se on lähinnä sinun ja vakuutusyhtiön välinen asia, erittäin todennäköisesti alennetaan krovauksia, ehkäpä jopa et saa korvauksia jos telot itsesi.

Tämä on osittain tietoa, osittain mutua. Tietämättömyys ei pelasta/oikeuta, joten jos olet ammatinharjoittaja, niin kannattaa keskustella vakutuusyhtiön kanssa, eikä luottaa siihen liiaksi. Tiedät mitä kannattaa vakuuttaa ja mitä ei voi vakuuttaa. Mutta saapahan edes jotain selkänojaa.

Pekka

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 17.05.16 - klo:10:54

Rajan veto on vaikeeta...Käytännössä jos ostat jonkun vanhan työstökeskuksen ja teet siihen mitään, niin suojat ja turvalaitteet pitää käydä läpi asentipa sen miten päin tahaansa ja jos ohjausjärjestelmää uusitaan, niin sitten voi joutua käyttämään parempia rajakytkimiä jne.


Itse olen ymmärtänyt että modernisoinissa koneen alkupeäiset suojaukset riittävät jos koneen automaatio taso ei muutu. Ohjaus järjestelmän vaihto rinnastettaneen huolto / korjaus toiminpiteeksi, mutta jos koneeseen lisätään vaikkapa automaattisesti toimiva työkalun vaihtaja muuttuu koneen automaatiotaso ja näinollen suojauksetkin tulee päivittää...

Snowfly

Standardeista, direktiiveistä ja tukesiltahan tuo selviää jos alkaa penkomaan/soittamaan....

Tosin nykyään kun on yrityksiä jotka tekevät modernisointeja, jotka ovat suurella todennäköisyydellä selvittäneet nämä pykälät niin näiden sivuilta löytyy aika hyvin tietoa...
http://www.makrum.fi/palvelut/huolto/koneiden-peruskunnostus/
Esimerkiksi jyrsinkoneen peruskunnostustyö voi sisältää seuraavaa:

1. Kohteen purku osiin

2. Kaikkien  osien pesu ja puhdistus

3. Osien tarkistus ja korjaustarpeiden määrittely

4. Johteiden ja karakartion hionta

5. T-urapöydän oikaisu (T-urien laajennus tarvittaessa)

6. Syöttöruuvien työstö ja mutterien uusiminen

7. Kuluneiden osien vaihto

8. Laakereiden, kiilojen, hihnojen, tiivisteiden jne. vaihto uusiin

9. Sähkökomponenttien tarkistaminen ja uusiminen tarvittaessa sekä johdotuksen uusiminen käyttäen CE-hyväksyttyjä komponentteja

10. Koneen ohjausjärjestelmän nykyaikaistaminen

11. Asennus ja kaavaus uuden koneen geometrian mukaisesti

12. Maalaus asiakkaan värivalinnan mukaan

13. Geometrian mittaus, pöytäkirja toimitetaan koneen mukana

14. Koneeseen asennetaan CE-määräysten mukainen lastusuoja

Ville Vaho

Uudet lait koskevat uusia koneita. Vääryydellä ja väärällä markkinoinnilla on sorveihin lastusuojat laitettu...

Alkoivat työsuojelun ratsiassa itkemään yhdestä koneesta että miksi ovessa ei ole turvarajaa, kunnes kävi ilmi ettei koneessa kuulu olla ovea ollenkaan, kotelosta ympärillä puhumattakaan.. Tulikin kehuja

Työsuojelu ja konedirektiivit on muistaakseni kaksi täysin eri asiaa.

Työsuojelu voi vaatia koneeseen parannuksia vaikka kone olisi 150 vuotta vanha. Yleinsä se on työnantaja joka ne suojat siihen haluaa. Varsinkin jos tapaturman vaara on ilmeinen, asiasta on kirjallinen huomautus ja joskus on käynyt lähellä.

Koulun koneisiin laitetaan ruuvienkin eteen suojat koska tapaturmariski on 250% enemmän kuin missään muualla.

Ei siis pidä sekoittaa markkinointia, lakia, vakuutuksen koukeroita ja käytäntöä keskenään.

Eli edelleen saa kotona sorvata 100 vuotiaalla sorvilla ilman suojia, munasillaan ja kännissä, vakuutukseen ei tosin kannata ottaa yhteyttä jos jotain tapahtuu. Sairaalassa hoitavat vielä toistaiseksi...
-vilderi

jjude

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 18.05.16 - klo:11:17
Uudet lait koskevat uusia koneita. Vääryydellä ja väärällä markkinoinnilla on sorveihin lastusuojat laitettu...

Alkoivat työsuojelun ratsiassa itkemään yhdestä koneesta että miksi ovessa ei ole turvarajaa, kunnes kävi ilmi ettei koneessa kuulu olla ovea ollenkaan, kotelosta ympärillä puhumattakaan.. Tulikin kehuja

Työsuojelu ja konedirektiivit on muistaakseni kaksi täysin eri asiaa.
Siksi tuota kyselinkin, kun aluehallintoviraston tarkastuspöytäkirjassa on vaade noiden suojien asentamiseen
sorviin joka on hankittu 1985 ja moottorin teho alle 1,5kW. Sielläkään ei ihan varmalla pohjalla oltu asiasta.

Totta kai (lähes) kaikki suojat parantaa työturvallisuutta oleellisesti ja on siksi perusteltuja, mutta kivahan se olisi
vähän vääntää asiasta jos laissa olisikin "porsaanreikä" koskien juuri nätiä vahoja laitteita.

Mutta ei taida löytyä mustaa valkoisella?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 18.05.16 - klo:11:17
Uudet lait koskevat uusia koneita. Vääryydellä ja väärällä markkinoinnilla on sorveihin lastusuojat laitettu...

Alkoivat työsuojelun ratsiassa itkemään yhdestä koneesta että miksi ovessa ei ole turvarajaa, kunnes kävi ilmi ettei koneessa kuulu olla ovea ollenkaan, kotelosta ympärillä puhumattakaan.. Tulikin kehuja

Työsuojelu ja konedirektiivit on muistaakseni kaksi täysin eri asiaa.

Työsuojelu voi vaatia koneeseen parannuksia vaikka kone olisi 150 vuotta vanha. Yleinsä se on työnantaja joka ne suojat siihen haluaa. Varsinkin jos tapaturman vaara on ilmeinen, asiasta on kirjallinen huomautus ja joskus on käynyt lähellä.

Koulun koneisiin laitetaan ruuvienkin eteen suojat koska tapaturmariski on 250% enemmän kuin missään muualla.

Ei siis pidä sekoittaa markkinointia, lakia, vakuutuksen koukeroita ja käytäntöä keskenään.

Eli edelleen saa kotona sorvata 100 vuotiaalla sorvilla ilman suojia, munasillaan ja kännissä, vakuutukseen ei tosin kannata ottaa yhteyttä jos jotain tapahtuu. Sairaalassa hoitavat vielä toistaiseksi...

Siis kaikkeahan saa tehdä jos oma pörssi/terveys kestää maksaa omat lääkärissä käynnit... mutta jos asiat tehdään niin että ne tyydyttävät vakuutus tarkastajan niin ollaan ihan eri tilanteessa...
Mutta aiheeseen liittyen ne jotka haluaa oikeasti pilkun tarkasti kattoa kaikki niin https://osha.europa.eu/fi/safety-and-health-legislation varmaan tuolta löytyy kaikki työturvallisuus lait jotka pätee asiassa...

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: jjude - 18.05.16 - klo:11:46
Siksi tuota kyselinkin, kun aluehallintoviraston tarkastuspöytäkirjassa on vaade noiden suojien asentamiseen
sorviin joka on hankittu 1985 ja moottorin teho alle 1,5kW. Sielläkään ei ihan varmalla pohjalla oltu asiasta.

Totta kai (lähes) kaikki suojat parantaa työturvallisuutta oleellisesti ja on siksi perusteltuja, mutta kivahan se olisi
vähän vääntää asiasta jos laissa olisikin "porsaanreikä" koskien juuri nätiä vahoja laitteita.

Mutta ei taida löytyä mustaa valkoisella?

Et sitten lukenut minun kirjotusta ja linkkiä.....
http://docplayer.fi/8404-Tyosuojelujulkaisuja-57-koneturvallisuus-saadokset-ja-soveltaminen-tyosuojeluhallinto.html

s. 26 alalaita konedirektiivistä:
* Konepäätös koskee ensimmäisen kerran Euroopan talousalueella (ETA-alueella) markkinoille tai käyttöön tulevia
koneita.  Siten  konepäätöstä  ei  sovelleta  käytettyihin  (tai  käytössä  oleviin)  koneisiin.

Eli jos saatettu markkinoille (ostettu) ennen konedirektiivin päiväystä, eli "vanha" kone, niin konedirektiivi ei ota kantaa.

* Ennen  konepäätöksen  voimaantuloa  käyttöönotetut  koneet  työnantajan  on  pidettävä  käyttöpäätöksen  mukaisessa
kunnossa. Konepäätöksen voimaantulon jälkeen ensimmäistä kertaa käyttöön otetut koneet on pidettävä jatkuvasti
konepäätöksen mukaisessa kunnossa. Nämä velvoitteet kohdistuvat työnantajaan.

Eli kone pitää pitää kunnossa, ei saa tippua siitä suojuksia tai turvatoimintoja pois. Koska sorville ei ole määräaikaistarkituksia yms. kuten puristimille ja eräille paineastioille, niin omassa käytössä kovaa ajoa vaan.

Jos se rakennetaan uusiksi tai siiretään uuteen paikkaan, niin sitten pitää tehdä MUUTOKSESTA riskianalyysi jne. Jos et haalaa sitä toiseen paikkaan tai hilaa metrin päähän siivottomia varastohäkkejä täynnä vesikauhuisia minkkejä, niin no problem. Mutta jos teet sorvista jonkin poran tai teet siitä automaattisemman, niin sitten joudut harrastamaan pykäliä.

Mutta kun palkkaat jonkun käyttämään sitä, niin kannattaa opastaa ja varmistaa, että et teetä siinä sellaisia töitä, jotka tiedetään vaarallisiksi. KIELLÄT hippitukat, väljät vaatteet, koneeseen nojailemisen, hiomakankaan ja viilan sorvin läheisyydessä. Silloin olet jo pitkällä. MUTTA jos käy läheltäpiti tilanne tai onnettomuus, niin olet vastuussa ja tutkitaan. Onnettomuuksiin pitää reagoida.

Noin se pääpiirteissään menee. Tosta löytyy hehtometrejä lukemista, jos haluat harrastaa työturvallisuutta, mutta tärkeintä on olla osoittamatta törkeätä piittaamattomuutta.

Jonkinlainen osa noista turvamurveleista on ihan viran puolesta pihalla, muistelee menneitä tai on just käynyt jonkun lobbarin "koulutuksen" ryyppäämässä, joten useinmiten eka sana on "EI", ettei vaan tule virhettä, koska pelätään että oma byrsä on tulilijalla, mutta jos erehtyy turvallieempaan suuntaan, niin ainoa vahinko on se että asiakas maksaa.

Tärkeintä on välttää rikosoikeudellinen vastuu. Vakuutusyhtiöt on sitten asia erikseen, ne on tekemässä hyväkatteista businesta.

Pekka

jjude

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 18.05.16 - klo:13:30
Et sitten lukenut minun kirjotusta ja linkkiä.....

Pekka
Kiitos! Aloitin kyllä mutta enpäs päässyt tuonne asti, mutta siinähän se tosiaan sivulla 26 on.
Pitääpä vähän kiusoitella aluehallintovirastoa...

Ville Vaho

Vakuutus on hyvä bisnes, varsinkin kun vastuulliset löydetään ja vakuutusta ei tarvita.

En sanasta sanaan muista oikein, mutta herra x satutti silmänsä tapaturmaisesti, lähti soittelemaan vapaaehtoisen vakuutuksen myöntäjälle. Tarinan kuultua käski ottaa yhteyttä pakollisen liikennevakuutuksen myöntäjään. Lääkärin lausuntoja pysyvästä haitasta meinasi kaatua kun viimeisessä paperissa oli mainittu ettei muutosta näkökentässä (edelliseen käyntiin verrattuna)...

Vakuutusyhtiön salapoliisi kävi grillaamassa hyötyjää (elinikäisen vamman saanutta) kotona, soiteltiin ambulanssin soittajalle ja yritti saada ristiriitaista tarinaa aikaiseksi.

Auton penkin selkänojasta lensi selkänojaa kallistaessa jousen voimalla pala rautaa silmään.

Useampi hylätty päätös ja valitus ennen kun asia oli selvä. Muutaman tonnin korvauksesta.. Moni olisi lopettanut korvauksen hakemisen ensimmäiseen kielteiseen päätökseen.

Omalta kohdalta löytyy kilvettömän vasemmalta kolmion takaa tulleen auton väistäminen ojaan keissi. Tekiä tiedetään, kylällä oli vain yksi kilvetön valkoinen samanlainen auto liikenteessä. Poliisit kaatuivat tutkinnassa tähän ja homma oli sitä myöden selvä. Olisi riittänyt kilvestä muutama kirjain tai numero auton värin lisäksi, mutta ruosteiset ruuvit ei riitä, niitä on jokaisessa autossa.

Tekis mieli kerätä lakikirjat kasalle ja polttaa. Edes perustuslakia ei noudateta hallituksen uusilla pakkopykälillä, saati sitten missään muuallakaan. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Tuota kun lukee tuntee elävänsä paratiisissa. Selkeää, järkevää, loogista.
-vilderi

jsr8501

Mulla vähän samat kokemukset. Loukkasin 2005 olkapään työtapaturmassa, vakuutusyhtiö laski mulle palkaksi viimeisen viimevuoden keskiarvon josta kolmevuotta koulua, vuosi armeijaa ja vuosi töitä. Tein valituksen muutoksenhakulautakuntaan joka meni läpi ja korvaus laskettiin viimeisen 6kk palkan mukaan. Aikaa meni kuitenkin n.9kk jona aikana oli pakko myydä esim auto jonka lainaa ei ollut mahdollista maksaa. Reilu vuosi onnettomuudesta tuli yhtiöstä lappu jonka mukaan heidän lääkäri on tehnyt diagnoosin (näkemättä minua, kumosi paikallisen ylilääkärin diagnoosin) jonka mukaan käsi on täysin toiminta kykyinen. Työnantajan hyvatahtoisuudesta sain käydä käsipuolena töissä ja tehdä ns. helpompia hommia vuoden jona aikana käsi parani sen verran että pystyin palaamaan vanhaan työhön. Onnettomuudesta jäi kuitenkin elinikäinen haitta. Näitä esimerkkejä on paljon lisääkin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla


PekkaNF

Täällä oli vähän aikaa työpaikkalääkärinä vakuutusyhtiön lääkäri, ja hänestä tuli kuuluista: Yli kolme viidestä diagnoosita väärin. Malta kohdalta lähes 100% väärin, joten kävin ensin siellä ja menin sitten terveyskeskukseen. Tämän yhden lääkärin, mutta monen käynnin perusteella sanoisin ettei vakutuusyhtiön lääkäri erota syyhyä kuivasta ihosta, eikä tinnitusta korvien tukkeutumisesta ja työkaverin tapaturmaan, jossa niskanikama/hermo ongelma hoidettiin leikkaamalla kun sai oikeata hoitoa, niin tämä lääkäri määräsi aluksi voimeisteluliikkeitä. Itseasiassa se määräs joka vaivaan voimisteluliikkeitä.

Pekka

ttontsa

Vakuutusyhtiöiden tarkoitus on tietenkin tehdä voitollista tulosta että herrat saa "hiihtää" eli ryypätä lapin kelohonkamökeillä. Toisaalta ihmiskunta saa myös katsoa peiliin, aina meistä löytyy se muutama yksilö joiden moraali on piirun verran höllempi ja jotka surutta kusee kaikkien muroihin. Työpaikan vapaa jakelusta saa pultit, ruuvit, mutterit, rälläkän laikat, tussit, työhanskat, hitsauspuikot ilman isovelin valvovaa silmää. Se ei riitä että kantaa selkäväärällä kotia, vaikkei tarvisikaan, ja kaukaisimmillekkin sukulaisille, ei vaan iltabisneksenä niitä pitää saada koittaa vielä kaupaksi huuto netissä ja kirpputoripöydissä. Ja mikään ei maistu maailmassa niin hyvältä kotona kuin työpaikan tarjoamasta taukohuoneen kaapista omaan minigrip pussiin sujautettu juhlamokka..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk