Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hätäseispiirin toteutus

Aloittaja JauVi, 06.12.14 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JauVi

Heps.

Olisi tarvetta rakentaa vanhaan manuaaliseen metallisorviin uusi sähkökeskus.

Olettaisin että vaikka kone itsessään on vanha niin uuden keskuksen täytyy kuintekin täyttää uudet turvallisuusvaatimukset. Onko näin?

Ja sitten haluaisin kysyä että miten toteutetaan hätäseis piiri tuollaisessa koneessa? Tarkoituksena oli laittaa käyttää turvarelettä joka lauetessaan katkaisisi syötön kaikilta moottoreilta kahden sarjaankytketyn
tavallisen kontaktorin avulla. Turvareleeseen kytkettäisiin hätäseis-painike kahdennetuilla koskettimilla. Lisäksi olisi turvareleen kuittauspainike. Olisko tuo riittävän hyvä? Tuntuu hieman järeältä.

Voiko hätäseispiiriä toteuttaa laillisesti missään yhteydessä nykyään sillälailla että esimerkiksi kontaktorien ohjausjännitteet vain kierrätetään hätäseispainikeen kautta? Entä voiko hätäseis-piirin toteuttaa niin että ohjausjännite kiertää turvareleen kärkein kautta niin että noi syötön katkaisukontaktorit voisi jättää pois.

Tuntuu hullulta että kaikkiin yksinkertaisimpiinkin värkkeihin pitäisi laittaa parin sadan euron turvarele ja vähintään yksi "ylimääräinen" kontaktori.

saulij

Tyrvallisuutta mitenkään vähättelemättä, kotona voit itse tehdä hommia ihan sellasella masiinalla kuin uskallat. Mitkään määräykset ei tule väliin.

JauVi

No tämä keskus tulisi ihan asiakkaalle mutta tämä on vähän tällainen niinku koulun harjoitustyön tapainen projekti. Ymmärrän kyllä että sorvissa pitää olla hätäseis-piiri suht järeä mutta mites sitten niinku yksinkertaisimpien vermeiden kanssa? Että pitääkö aina olla se turvarele vai voiko joissain tapauksisa laillisesti tehdä halvemmalla ja yksinkertaisemmin?

JauVi

Ei sillä että turvareleen käyttö nyt mitenkään monimutkaista olisi mutta jotenkin tuntuu erikoiselta että johonkin yhden moottorin koneeseen vaikkapa sirkeeliin tms pitäisi laittaa turvarele ja syötönkatkaisukontaktori. Tarkoitan sitä siis että kai jossain on mentävä rajat jotka määräävät millä järeydellä hätäseispiiri on kulloinkin tehtävä.

Peruna

Se, kuinka järeästi hätäseispiiri pitää toteuttaa, määritellään vissiin ko. konetyyppiä koskevassa harmonisoidussa standardissa ja koneesta suunnittelun yhteydessä tehtävässä riskianalyysissä. Monelle laitteelle riittää "luotettavaksi tunnettujen" komponenttien käyttö.
Lisätietoja (erityisesti s. 12):
http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/2d936e3efe5089ddc12576cd0028dce8/$file/1sfc001008b0201.pdf

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: JauVi - 06.12.14 - klo:19:20
Heps.

Olisi tarvetta rakentaa vanhaan manuaaliseen metallisorviin uusi sähkökeskus.

Olettaisin että vaikka kone itsessään on vanha niin uuden keskuksen täytyy kuintekin täyttää uudet turvallisuusvaatimukset. Onko näin?

Ja sitten haluaisin kysyä että miten toteutetaan hätäseis piiri tuollaisessa koneessa? Tarkoituksena oli laittaa käyttää turvarelettä joka lauetessaan katkaisisi syötön kaikilta moottoreilta kahden sarjaankytketyn
tavallisen kontaktorin avulla. Turvareleeseen kytkettäisiin hätäseis-painike kahdennetuilla koskettimilla. Lisäksi olisi turvareleen kuittauspainike. Olisko tuo riittävän hyvä? Tuntuu hieman järeältä.

Voiko hätäseispiiriä toteuttaa laillisesti missään yhteydessä nykyään sillälailla että esimerkiksi kontaktorien ohjausjännitteet vain kierrätetään hätäseispainikeen kautta? Entä voiko hätäseis-piirin toteuttaa niin että ohjausjännite kiertää turvareleen kärkein kautta niin että noi syötön katkaisukontaktorit voisi jättää pois.

Tuntuu hullulta että kaikkiin yksinkertaisimpiinkin värkkeihin pitäisi laittaa parin sadan euron turvarele ja vähintään yksi "ylimääräinen" kontaktori.

Itse miettisin kahdesti mihin on alkamassa. Mikäli tämä on menossa "asiakkaalle", joka tekee kyseisellä koneella yrityksessä töitä. Homma ei ole niin yksinkertainen.
Mikäli koko sähkökeskus uusitaan ja kun mainitsit että kyseessä on vanha metallisorvi. Niin voisin uskoa että kyseessä on vanhan ajan rele ohjaus käytössä kaikessa (rajakytkimet,syötöt,pikaliikkeet yms.)
Mikä tässä sitten on ongelma voi joku kysyä?
Joku voi korjata jos muistan tässä, jonkun kohdan väärin:
Luvat onhan asentajalla asianmukaiset luvat kunnossa. Tehdystä työstä pitää muistaakseni olla vielä, jotkin dokumentit kytkentäkaavio tjsp.
Sitten tämä hauskin vastuu... Mikäli jokin turvalaite heittää toimimasta kesken työstön ja tapahtuu tapaturma niin asentaja on rikosoikeudellisessa vastuussa tästä.
Uusi keskus ja paljon vanhoja kaapeleita mahdollisesti? Tässäkin vaiheessa taitaa tulla asentajan vastuulle tarkistaa että kaikki kaapelit mitkä keskukseen kytketään ovat kunnossa.
Täyttääkö sorvi nykyisiä turvallisuus vaatimuksia? Onko kaikki vaadittavat suojat, joita vanhoissa metallisorveissa ei välttämättä ole jne...

Loppujen lopuksi hätäseis kytkin saattaa olla pienin murheen kryyni kun tuota alkaa tekemään.

JauVi

#6
Sepä tässä onkin niin "hauskaa" siis nämä vastuukysymykset jne.

Opiskelen parasta aikaa automaatioinsinööriksi ja pakko se on tässäkin tapauksessa ottaa härkää sarvista ja selvittää asiaa, jos kerran aikoo joskus olla pätevä koneiden ohjausjärjestelmien suunnittelija.
Tarkoitus oli kyllä alunperinkin uusia kaikki kaapelit ja rakentaa asianmukaiset turvalaitteet siis ainakin sähköisellä puolella, kunhan nyt pääsee seijarille, että millaiset niiden pitää olla. Ajattelin että normi hätäseis-painike ja/tai sallinta/hätäseis pedaali. Se pedaali olis varmaan paras. Siinä ei tarvitse kissaa sanoa kun sillä saa koneen seis. Turvarele ja kahdennetut koskettimet niin laukaisupiirissä kun syötönerotuksessakin lienevät tarvittavia. Sen verran ikävän näköistä jälkeä oli tuossa toisessa langassa kuvasarjassa vastaava sorvi tehnyt.

Työ olis tarkoitus suorittaa S2 sähköpätevyyden omaavan yrittäjän palveluksessa. Itse sorvi taas on yksityisen ammatinharjoittajan kone joka tarvitsisi vanhentuneen ohjauskeskuksen tilalle uuden. En väitä vastaan kun en tiedä mutta vaikea uskoa, että sähköasennusliike/asentaja olisi saneeraustyössä vastuussa koneen mekaanisten suojalaitteiden puuttumisesta. Olisi kaiketi eri asia jos olisin myymässä kunnostettua konetta. Mutta en tiedä sitten kun en kerran tiedä.

ttontsa

Isolla sorvillakin koko hätäseis on oikeastaan niin joutavan päiväinen juttu kuin olla ja voi. Alkavat ja tapahtuvat vaaratilanteet on yleensä se nauhaus ja nauhaus hanskat kädessä ja kulmien pyöristys viilalla ja kulmien pyöristys hanskat kädessä ja ylipäänsä löysät ja repäisylujat hihat. >500rpm ja 5kw niin se on aivan stnan sama onko koneen kupeessa se hätäseistatti vai ei sä et ehdi sitä painamaan eikä kukaan muukaan ehdi sitä painamaan. Ainoa mihin siitä tatista on maanantai aamun krapulapaska kun yllättää niin voi lyödä tatista seis ja juosta vessaan. Toinen mihin keksisin on erittäin putkät hoikat kappaleet joiden ote kirpoaa kärkipylkästä ja tanko vääntyy pakanjuuresta mutkalle piäksämään johteita. Tollasen koneen tattia vois harjanvarren kanssa huitoa vähän kauempaa..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: JauVi - 09.12.14 - klo:07:28
Sepä tässä onkin niin "hauskaa" siis nämä vastuukysymykset jne.

Opiskelen parasta aikaa automaatioinsinööriksi ja pakko se on tässäkin tapauksessa ottaa härkää sarvista ja selvittää asiaa, jos kerran aikoo joskus olla pätevä koneiden ohjausjärjestelmien suunnittelija.
Tarkoitus oli kyllä alunperinkin uusia kaikki kaapelit ja rakentaa asianmukaiset turvalaitteet siis ainakin sähköisellä puolella, kunhan nyt pääsee seijarille, että millaiset niiden pitää olla. Ajattelin että normi hätäseis-painike ja/tai sallinta/hätäseis pedaali. Se pedaali olis varmaan paras. Siinä ei tarvitse kissaa sanoa kun sillä saa koneen seis. Turvarele ja kahdennetut koskettimet niin laukaisupiirissä kun syötönerotuksessakin lienevät tarvittavia. Sen verran ikävän näköistä jälkeä oli tuossa toisessa langassa kuvasarjassa vastaava sorvi tehnyt.

Työ olis tarkoitus suorittaa S2 sähköpätevyyden omaavan yrittäjän palveluksessa. Itse sorvi taas on yksityisen ammatinharjoittajan kone joka tarvitsisi vanhentuneen ohjauskeskuksen tilalle uuden. En väitä vastaan kun en tiedä mutta vaikea uskoa, että sähköasennusliike/asentaja olisi saneeraustyössä vastuussa koneen mekaanisten suojalaitteiden puuttumisesta. Olisi kaiketi eri asia jos olisin myymässä kunnostettua konetta. Mutta en tiedä sitten kun en kerran tiedä.

Tuo selvensi asiaa aika paljon tilanteestasi.
Mutta tuosta hätäseis painikkeen sijoittelusta, niin yleisin paikka on sorvin kelkan syöttövipujen vieressä ja toinen on sorvin nopeusvalintojen vieressä. Tällöin ulkopuolinenkin henkilö voi painaa kyseistä hätäseis painiketta tarvittaessa.
Parhaiten saat asioista selvää varmaan kun soitat tukesiin. Sieltä kyllä pitäisi löytyä lainvoimainen tieto tähänkin.

JauVi


Mähis

Löysikö JauVi selvennyksiä?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk