Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Stanko jyrsinkoneen karan laakerit

Aloittaja visaku, 13.03.18 - klo:17:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

visaku

Terve,

Vaakakaraisen stanko 6t80 jyrsinkoneen pystypään karan laakerit kaipaavat huoltoa ja osat on nyt räjäytettynä pöydällä.  Pystypäässä on porapinoli ja laakerointi on toteutettu niin, että alalaakerina on kaksirivinen rullalaakeri ja yläpäässä viistokuulalaakereita kaksi kappaletta.

Alalaakeri on ehjän näköinen ja ilmeisesti säädettävissä kun perässä pari lukitusmutteria?

Ylälaakereista toinen rahisee joten ne menee vaihtoon. Vanhoissa laakereissa ei ollut muita merkintöjä kun v  ja c (kaari) ilmeisesti kohdistusmerkkejä? Laakeriliikkeestä tarjosivat tilalle R&M LJT45 laakereita 45x85x19 messinkipitimellä.
Tämä laakeri: http://uusi.laakerikauppias.fi/?product=45x85x19-7209-mitoitus-ljt-45-rm-viistokuulalaakeri-messinkipidin-eu3577

Soveltuuko tarjottu laakerivaihtoehto tuohon paikkaan?  Entisten laakereiden välys tai esijännitys on säädetty laakereiden ulko- ja sisäkoolien välisillä noin 5mm prikoilla ja vedetty akselin mutterilla paketti kasaan.

Miten säädän uudet laakerit ja riittääkö säätöön valmiit din sovituslevyt? Jos vedän välyksen aivan nollille onko odotettavissa pian lämpöongelmia vai täytyykö laakerit olla jännityksessä?  Entä mitä laitan laatikkoon voiteluaineeksi? Nyt sisällä oli aika epämääräisen näköiset vaseliinit.


Ville Vaho

Katselisin melkein jotain tuoreemman mallisia viistokuulia pari hiottuina, valmiiksi rasvattuina ja kumisilla pölysuojilla. Ei tarvi murehtia niin paljoa välyksistä ja voitelusta. Tuskin siellä öljy pysyy ja pöly/nesteet kulkee sisään. Epämääräistä vaseliinia sille vanhalle, siihen se on tottunut.
-vilderi

visaku

Meniskö sinne sitten ihan joku yleis NLGI 2 vaseliini.  Hammaspyörät on samassa tilassa, niin täytyy kotelo täyttää  joka tapauksessa.

Onko parihiotut laakerit välttämättömyys jos väliin jää noin 5mm säätölevyt? Harmi kun ehdin ottaa jo laakerit sovitettavaksi kun ei ollut aiheesta enempää tietoa. Nyt heräsi epäilys kun aloin tarkemmin tutkimaan vanhoja ja tajusin niissä olevat merkit. Myyjä kyllä vakuutti, että nämä käy tilalle ja on tehty juuri tätä varten (ei linkin laakeriputiikki). Toki voisi yrittää vaihtaa nuo toiseen malliin kun ei ole vielä asennettu. Välyksen kanssa joutuisi säätämään kun uusilla laakereilla jää yli 0,50mm väljää pikaisesti mitattuna. Onko ehdottaa tilalle joku hyvä laakerimalli koossa 45x85x19 ja  millä pitimellä?
Kunnollinen suojaus ei olisi pahasta kun akselin reikä ei ole suojukseen aivan tiivis.

JuKa

#3
Terve,

Onko nuo väliprikat saman vahvuiset vai onko niissä eroa?
Laitoitko laakerit oikein päin, eli saman näköiset pinnat vastakkain?
Oliko V ulkokehällä? C tarkoittaa yleensä 15 asteen kulmaa laakereissa, joka ei varmaan ole paras pinolissa, jota yleensä käytetään poraamiseen.

Itse laittaisin varmaan NSK-7209A5TRSULP3 laakerit ihan normi pitimillä tai sitten -DULP3, joka on pariksi sovitettu pari.Rasvaksi Isoflex Nbu15, sama sopii hammaspyöriin ja moneen kulmapäähän sitä suositellaan.

Laakereissa saa olla pieni esijännitys 0-3satkua. Jos valitset sinne tuollaiset joita ehdotan, niin väliin tulevat prikat pitää olla saman vahvuiset. Silloin noissa laakereissa on valmiiksi esijännitys, kuten yleensä kaikissa parihiotuissa laakereissa.

Se alapään laakeri on luultavasti juu kartio sovitteella, jolla on välykset tarkoitus säätää pois. Sinne muttereiden vastakkaiselle puolelle hiotaan aina sopiva välirengas jota vasten sisäkooli puristetaan ja laajennetaan. Jos alapää on väljä nyt, niin laakeri vaan vaihtoon, ei kannata alkaa kiristämään. Jos se on väljä, niin se tarkoittaa, että sieltä on materiaalia lähtenyt veks. Yleensä ne on kestäviä ja riittää kun vaihdat uudet rasvat.



Jussi

visaku

#4
Väliprikat on 4,70 ja 4,30 paksuja eli ne pitäisi ottaa välistä pois sitten. Jos laittaisi prikat laakereiden päälle täytteeksi ja käyttäisi parihiottuja laakereita niin pesä ei jäisi väljäksi?

Saman näköiset pinnat oli vastakkain kun mittailin uusia laakereita. Joku mitta hieman eri kuin vanhoissa venäläisissä ja välys ei käynyt suoraan vanhoilla sovitelevyillä.
Liitteenä kuva vanhasta laakerista ja merkinnöistä.

Täytyy kysellä ehdottamaasi laakeria löytyykö samasta liikkeestä niin vaihto onnistuisi helposti oikeanlaiseen. Kiitos vinkistä! Mitä sanon myyjälle väärästä laakerista? netistä en äkkiseltään löytänyt tietoa LJT45 laakerista, onko tämä edes tarkuuslaakeri vai ihan tavallinen?

Alalaakeriin taidan laittaa vaan uudet rasvat kun näyttää ja tuntuu muuten hyvälle.

JuKa

Viistokuula laakerit on yleensä aina eri paksuisia, joten vaatii aina sovituksen pesäänsä. Itse laittaisin parihiotut laakerit vastakkain ja prikat vasta sen jälkeen.

En tunne tuota ostamaasi laakeria, mutta jos otat väliprikat pois, niin onko silloin välystä?
Jos väliprikoissa on noin paljon vahvuuseroa, niin ei niitä ei voi käyttää laakerin kanssa, jonka välyksiä ei tiedä tai varsinkaan pariksi hiottujen laakereiden kanssa.

Kuten sanoin, parihiotut laakerit on paras vaihtoehto.

Rasvaa ei saa laittaa liikaa, muuten saattaa lämmetä.

Laita yv:tä, jos tarviit laakereita.

visaku

Kun uudet laakerit laittaa vastakkain ilman levyjä sisäkehien väliin jää liian suuri väli ja alkaisi ahdistamaan, jos akselimutterin kiristää.

Nuo lähtee siis takaisin sinne mistä ovat tulleet ja täytyy koittaa löytää sopivat parihiotut laakerit tilalle. Silloin ei jäisi muuta soviteltavaa kuin laakeripaketin ja pesänkannen väli.

Muutamilta laakerikauppiailta kysyin tuosta ljt45 laakerista ja jokainen tyrmäsi ajatuksen sen asentamisesta jyrsinkoneeseen.


PekkaNF

1: DIN 988 sovitelevyt eivät sovi karalaakeroinnin välysten säätöön. Siihen ne ovat aivan liian epämääräisen paksuja. Ne on meistetty shimmilevystä.

2: Usein karalaakereissa on holkkeja tai muita paksumpia biittejä erottamassa laakereita. Ne on sen takia isompia, että ne voi hioa/läpätä suoriksi->saadaan eksakti sovitus aikaan.

Tämä on paras löytämäni doku aiheesta

https://highspeedtechnologies.com/category/how-to-replace-cnc-spindle-bearings/

ja tässä minun viimesin yritelmä, toimii edelleen:
https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=25630.0

Pekka

JuKa

Joo yleensä nuo väliholkit hiotaan samanaikaisesti magneettitasossa hiomakoneella. Tässä tapauksessa ne laakerit kannattaa laittaa vastakkain ja holkit niiden päälle, niin ei ole sitten väliä niiden paksuudesta.

Samalla pitää huomioida,että alapään laakerin koolit on samassa korkeudessa.

NSK:n karalaakerien asennusmanuaali on kaikista paras joita olen selannut ja siinä on aika selkokielellä kerrottu teoria asennuksesta.

Jussi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 16.03.18 - klo:19:11
.....
NSK:n karalaakerien asennusmanuaali on kaikista paras joita olen selannut ja siinä on aika selkokielellä kerrottu teoria asennuksesta.

Jussi

Tämäkö?
machine tool spindle bearing selection & mounting guide
http://www.feyc.eu/download/aplicaciones/maquinaherramienta/nsk/MachineToolSpindleBearingSelectionMountingGuide.pdf

Löytyy useempana versiona. Kokolailla mielenkintoinen ohje. Kiitos.

Pekka

visaku

Kiitokset kaikille avusta! Erityisesti Jussille laakerikaupoista ja hyvistä ohjeista! 
Luulen, että pian päästään kokoamaan konetta kasaan :)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk