CNC-foorumin tukeminen on helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Myös webbipalveluiden hinnat nousevat ja CNC-tekniikka.com kaipaa pitkästä aikaa hieman sponsorointia, jotta into ja kyky foorumin ylläpitoon säilyvät. Saattavat säännöllisesti toistuvista lahjoituksista jopa lisääntyä.
Konemies on erityisen iloinen juuri silloin, kun hän kuulee uusien Eurojen kilahtelevan typötyhjän kassalippaan peltiselle pohjalle. Kaunis kiitos siitä!

Karaan pylväsporakonetoiminto

Aloittaja Tugge, 23.01.17 - klo:20:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tugge

Tässä on nyt tullut jonkin verran pohdittua erinäisiä jyrsimeen liittyviä asioita ja rupesi mietityttämään, että miten noissa manuaalikoneissa on toteutettu se jyrsinpään ylösalas liike kammella? Millainen laakerointi siinä on? Kun haaveissa olisi jossain vaiheessa rakentaa yhdistetty manuaali + cncjyrsin ja tuo ns. poraustoiminto olisi kyllä yodella kätevä.

Toinen juttu on sitten karan vaihteisto. Olen miettinyt erivaihtoehtoja ja jotenkin helpoimmaksi vaihtoehdoksi on noussut mopon vaihdelaatikon muuntaminen karavaihteistoksi. Toki voitelu on haastavampi, mutta oletan että joku jäykempi rasva ajaisi asian. Tuleeko mieleen jotain parempaa? Hihnoja ei jaksaisi ruveta rassaamaan ja vaihtelemaan. Toki sekin on vaihtoehto, jos vaan jostain löytäisi sellaisia hihnapyöräpakkoja, mitä noissa pylväsoorakoneissa käytetään.

Olishan se kyllä hieno että olis oikea vaihdelaatikko siinä. Eipä taida näitä karavaihteistoja olla paljoa kiinanpojillakaan tarjota.

JuKa

#1
Terve,

Tuossa kuvassa on TOS FNK25 karalaatikon poikkileikkaus. Kynän kärjen kohdalla näkyy hammaspyörä ja pinolin kyljessä on hammastanko, jolla liike tehdään. Tuo pystyliikkeen laakeroin taitaa olla vain valuun tehty tarkka reikä ja sinne on sovitettu tuo pinoli/kara.

On tarkoitus tehdä tuohon koneeseen uusi Z-akseli ja uusi kara, johon tulisi 3kw moottori.
Sitä ohjataan taajuusmuuttajalla. Lisäksi siihen tulee hammashihna välitys 2:1 ja 1:2, jolloin samalla hihnalla saadaan tehtyä tuo välitys. Tämä projekti etenee pikkuhiljaa 😊

Tugge

Juu eli se on sellanen, mitä ajattelinkin. Ilmeisesti messingillä tai pronssilla tehty joku liukulaakerointi siihen. Ja onko tuossa jonkinlainen voitelusysteemi? Tuntuis että kuivana saattaa ruveta hiertää pintaa rikki.

JuKa

#3
Luulen, että tuo reikä on vain valuun tehty, koska kuvassa siihen ei ole piirretty mitään ylimääräistä holkkia. Rasvanippa on kyljessä, mutta en vielä tiedä onko se tuon rasvaamiseen vaiko vain hammastangolle.

Mulla oli ZX45 jyrsinkoneen karalaatikko ylimääräisenä ja tein siitä pylväsporakoneen, joka on jo lähtenyt kaverin käyttöön. Tuollaisia vaihteisto/pinoli yhdistelmiä saa Kiinasta varaosana muutamalla satasella, kun konekaan ei maksa 1000€ enempää. Sitten tulee alvit ja huolinta kulut päälle ja hinta tuplaantuu.

Jussi

Tugge

#4
Ok. Kiitos infosta. Voihan se olla, että jos molemmat pinnat on tarpeeksi hyvällä pinnanlaadulla, niin ei tarvitse voidella juurikaan sitä.

Olisko heittää jotain linkkiä tai hakusanaa tuolle kiinan karalaatikolle? Olen yrittänyt googlailla, mutta ei tunnu löytyvän sopivia hakutuloksia.

Niin ja jos olis linkkiä, mistä löytää noita hihnapyöriä, jossa on vaikka neljä vaihdetta, niin pääsisi tutkimaan sitäkin vaihtoehtoa.

JuKa

#5
No kun kirjoitat googlen kuva hakuun ZX45 mill, niin sieltä tulee koneita jollainen minullakin on.
Alibaban kautta löytyy varmasti valmistajia, jotka myyvät vaikka jokaisen osan erikseen.

Itse tilasin oman koneeni Samuels Machinerystä ja odotin sitä kaksi vuotta sen jälkeen kun olin maksanut sen. Se oli pitkä aika odottaa.. Laiva upposi ja kaikkea ehti tarinan mukaan tapahtua.

Laita vaan viestiä jos tarviit lisäinfoa. Tuo ZX45 on ihan hyvä runko aloittaa rakentamaan konetta jos sellainen kokonsa puolesta passaa. Minä meinaan varmaan luopua tuosta omastani, jos saan tuon TOS projektin joskus valmiiksi. Tilaa kun ei ole ylimääräistä vieläkään.

Jullepossu

Terve, sattui aihe silmään kun juttuja etsin. Itsellä X45 johon toteutin pystyn pienellä vaihdemoottorilla.
120 wattinen ja N2 35rpm verkkovirrassa, itse ajelen 0,1kw tamulla tuota väliä 10-100hz. Joutuu ajamaan lukot
auki eli ei tarkkoihin hommiin, mutta lattojen porailuun erinomainen ollut. Eniten kyrsi aina kammesta väänneellä
ylös-alas päätä, samalla korjaantui tämä asia, toteutettu siis ihan tuon kammen tilalle.

JuKa

Tuo on hyvä idea, itellä oli sama mielessä kun koneen hommasin... Mutta sitten laitoin pystymiikkeeseen kuularuuvin ja stepperin... Se veivaaminen ei kyllä oo mistään kotosin.

Jullepossu

Varmaan täällä toistan typeriä, mutta tämä lohenpystöuralla oleva Nova X45 menee jenkeissä mm. nimellä Rong Fu. Sitä kun googlettaa löytää jos jonkin sortin stepperi sarjoja ja kuularuuvisettejä bolt on (no joo) meiningillä. Useamman CNC version rakentelua lukaissut niiltä foorumeilta. Kuularuuvi pystyyn ei ollenkaan pöllömpi, mietin itsekin. Päädyin nyt tämmöiseen nopeaan halpaan sovellukseen.
Pöytää ajan pitkittäin myös 100w vaihteella ja tamulla, vaihteen välitys siinä muistaakseni 1:15. Pystyy vielä toisen pään käsikampeakin käyttämään, väliin hyvä ominaisuus. Sähkönä ajan väliä 5-100hz, joka on liikkeenä noin 30-600mm/min. Jurruuttanut helvetin pitkiä pätkiä sinne 5-10hz väliin, mutta kone ei silti lämpiä juuri mitään. Toiminut siis pirun hyvin jo useamman vuoden ja toimii pikaliikkeenäkin kun 100 päästelee. Tuon 100 pitänyt useammassa projektissa tappina, ettei ankkurin päälle käy tai muuta ikävää. varmaan menisi hyvin lujempaakin, koittakoon ken enemmän tarvitsee jos vastaava prokkis.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk