Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Yksi uusi aloittelija lisää

Aloittaja Ozz, 08.10.11 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ozz

CNC jyrsin on kiinnostanut jo pitkän aikaa ja ei ole aikaisemmin siihen tullut niin perehdyttyä kun ajattelin että se tulee maksamaan aivan uskomattomia summia (tuleehan sille hintaa jokatapauksessa melkoisesti...).

Aikani aihetta opiskeltuani ajattelin ruveta rakentamaan MDF:stä tehtyä halppis jyrsintä mutta matkanvarrella MDF muttui teräkseksi.
Vehkeen koko on 1200x700x300 ja itse jyrsin alueet on varsinkin Y ja Z akselilla huomattavasti pienemmät koska ajattelin ottaa varman päälle ja pistää "kelkat" tarpeeksi kauaksi toisistaan.

X-akselin johde systeemi on todellakin se rullalaakeri L-profiilia vasten ja siitä ei kannata hämmentyä koska pidän sen siinä hetken aikaa ihan vain mielenkiinnosta että kuinka kelvoton systeemi se on. Kun joskus saan ton toimintakuntoon niin se X-akseli menee vaihtoon.

Pikkasen olen saanut runkoa kasaan:








Tämä oli melkonen yllätys  :o



Tässä matkanvarrella opiskelin käyttämään Solidworksiä ja tässä pari kuvaa millainen tosta pitäisi tulla (eri asia sitten että mikä on lopputulos. Tosta puuttuu pöytä, kuularuuvit, moottorit jne..):









Tässä kuva kehikosta jonka sisään on tarkoitus laittaa puulevy johonka tulee reiät imurille ja jäähdytys suuttimelle (ehkä?). Mietin että se suutin puhaltais sen roinan tonne imurin aukolle päin mutta katotaan ny...



Apua ja vinkkejä tarvittaisiin seuraaviin asioihin:

- onko noissa kuvissa jotain hirveitä suunnitelu virheitä?

- kuularuuvit ajattelin niin että X-akselille 20mm 10 nousulla ja Y+Z 16mm 5 nousulla onko järkeä vai mikä olis parempi?

- moottoreiksi tulee askelmoottorit mutta mitkä moottorit tohon kannattais laittaa? Tää tosiaan on se mun eka vehje ja mielessä kävi että ostais saman tien tarpeeksi hyvät moottorit (ajattellen sitä että varmasti tulee tosta rakennettua vielä parempi versio). Kuinka suuri ero on esim näillä moottoreilla?
* http://www.zappautomation.co.uk/product_info.php?cPath=9_44&products_id=30
* http://www.zappautomation.co.uk/product_info.php?cPath=9_42&products_id=24

- Kuularuuvien päät ajattelin ite sorvata päästämällä ne päät pehmeeks (kastettu rätti sinne jotta ei pehmene liian pitkältä matkalta jne..) onko tähän hyviä vinkkejä?

- ohjaimeks ajattelin hommata G540 vaikka se pirun kallis onkin vai onko muita ehdotuksia?

- ite jyrsimeksi on tulossa Kressin jyrsin sillä pienemmällä kierrosnopeuksilla (http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/info/p1455_5000rpm-spindle-motor-kress-1050watt-230v.html) Lienee ihan ok?

Näitä kysymyksiä varmasti tulee matkan varrella vielä paljon mutta kiitoksia jo etukäteen vastauksista!





FAARI 58

Tua Y sillan ala lineaarin kelkka on seljällään ja kuulaholkki on periaatteessa vain kahden kuularivin varas. Mulla oli ekana vastaavat avoholkit ja vaihdoin THK lineaareihin koska klapaji tuan seljällään olon takia. ???
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Metalfusion

Kannattaa laittaa x ja y akseleille samalla nousulla olevat ruuvit, ja 10mm nousulla niin ei mene ihan mateluksi. 20 mm tai suuremmilla nousuilla alkaa väännön tarve kasvaa jo turhan isoksi.

Moottorit ja ohjain täytyy valita toisilleen sopivat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ohjaimen pitää pystyä tarjoamaan riittävästi virtaa ja jännitettä. Moottorin virran näkee datalehdeltä ja optimijännitteen voi laskea induktanssista: Umax = 32 * sqrt( v ) missä v moottorin kelan induktanssi milliHenryinä.

G540 pystyy käytännössä ajamaan tehokkaasti useimpia nema23 koon moottoreita sinne 3-4Nm asti, ja nema34 kokoisista  niitä vähemmän tehokkaasta päästä olevia.

PS: Kuvat voisi laittaa liitteeksi niin ne kerääntyy nätisti pikkukuviksi postauksen loppuun, eikä venytä sitä mahdottoman pitkäksi ruudulla.

Pate

Minusta tuon jyrsimen sijoittelua kannattaa miettiä uudelleen. Z akselin runko tuppaa osumaan pöytään tai kappaleeseen.

Ozz

Faari: Se on totta että Y ja Z akselien paino on periaatteessa noiden kahden yläkelkan varassa... No pikku modauksella ton alemman sais käännettyä toisinpäin. Täytyypä tutkia. Niinkuin emaileissa puhuttiin niin noi johteet ei ole parhaimmat mahdolliset mutta ajattelin nyt näillä lähtee liikkeelle ja sitten myöhemmin hommaan kunnon johteet.

Metalfusion: Vois tosiaan olla fiksumpaa laittaaa X ja Y sillä 10 nousulla ja Z:lle sitten esim 5 nousu. Ilmeisesti noi nema23 koon moottorit ovat ihan ok?

Pate: noissa kuvissa oli Z-kelkan osalta virhe. Nyt se on piirretty niinkuin oli alunperin tarkoituskin.

mpr

Moi
Siistit kuvat, hyvältä näyttää. :)
Mietin tuossa millainen y-kelkka olis jos lineaarit olis katsojaan päin eli samalla lailla kun z-akselilla mutta tietenkin vaakatasossa kelkat kiinni z-akselin runkolevyssä vaikka upotetuin pultein niin z-tan johteet sais peruslevyyn kiinni kuten nytkin.
Mikä olis jos laittais vielä kolmannenkin johteen joko yläpuolelle samalla lailla kun se nytkin on ikään kuin kannattelemaan. Tai miksei yhtä hyvin alapuolelle ottamaan työstöstä tulevia voimia vastaan.

saulij

Johteet kannattaa laittaa mahdollisimman kauas toisistaan, niin tukevuus on parempi. Kolmas johde tekee tuennasta epämääräisen, ja saattavat alkaa riitelemään keskenään.

Ozz

Toi Y-akseli on tehty 60x30x3 teräsprofiilista joten se kyllä kestää ilman noita välitukiakin.
Liitteenä kuva millälailla ehkä sais noi molemmat johteet paremmin ottamaan sitä kuormaa vastaan.


Metalfusion

Tuossa voi vaan tulla hankalaksi johteiden täsmällinen samansuuntaus kun ovat ihan eri pinnoissa kiinni. Tuon Y-palkin kiertävän kehikon täytyy myös olla säädettävä, koska reaalimaailman mitat ei koskaan vastaa täydellisesti cad-mallia.
Laittamalla y-akselin kiskot siten miten omassani on saa yksinkertaisimman mahdollisen Y-kelkan ja helpon suuntauksen, mutta haittana on tietysti työstövoimien vipuvarren kasvu muutamalla sentillä.
Mistä ajattelit vetää Y-akselin ruuvin? Myös moottorin ja mutterin kiinnitystä on hyvä miettiä jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Ozz

Joo se on tullut huomattua että CAD piirrokset on niitä mihin pyritään mutta todellisuus on ihan erillainen.

Ton Y-kehikon tein sillä tavalla että mulla oli tavallaan muotti puusta johonka asettelin noin putken palaset ja hitsasin sen kasaan siinä muotissa. Tällätavoin pystyy korjaamaan mittavirheitä esim pystysuunnan putkissa. Jos putki 1-2mm liian lyhyt niin täytetään rako hitsillä jne...
Täytyy sanoa että  pikkasen tässä pelokkaana odotan että kuinka samansuuntaiset noi ylä ja ala putket on.

Muissa kohdissa oon käyttänyt paljon M10 pultteja ja reiät n.11mm luokkaa jolloin ennen kiristystä on pieni säätövara palasten suhteen.

Y-akselin ruuvin ajattelin laittaa tuonne takapuolelle. Lätkäsin tohon kuvaan sen vain nopeesti mutta idean siitä kuitenkin ymmärtää.


mpr

Lainaus käyttäjältä: saulij - 10.10.11 - klo:07:51
Johteet kannattaa laittaa mahdollisimman kauas toisistaan, niin tukevuus on parempi. Kolmas johde tekee tuennasta epämääräisen, ja saattavat alkaa riitelemään keskenään.

Kyllähän kaksikin johdetta "riitelee" jos eivät ole saman suuntaiset :)
Ottaen huomioon kuvassa olevan johdetyypin kolmas johde saattaisi poistaa sopivasti välyksiä jos se olisi kierretynä 90 astetta muihin nähden.
Eikä mielestäni ihan mahdoton saada saman suuntaiseksi muiden kanssa.

Ozz

Kiitoksia kaikille näkökulmista!

Tolle kelkalle luvataan staattinen (ilmeisesti max kuorma) siellä 400N paikkeilla... tarkoittaako se että kelkka kestää sen about 40kg? Jos näin niin kuorma jakautuu ekaversiossa kahdelle (ottaahan ne alapuolen väärinpäin olevatkin kuormaa vastaan jonkun verran)  ja kun noin karkeesti laskien Y-rungon varassa on n.20kg niin kuorma yhdelle laakerille olis n.10kg (alapuolet huomioiden varmaan jossain 7kg paikkeilla). Oonko ihan piahalla näistä jutuista?  ??? Tottakai sen kuorman pitäis olla mahd vähän siitä max kuormasta.

Ajattelin vetää tän eka version tolla versiolla jossa se Y-akselin johde on "väärinpäin". Tokaan versioon siirrän johteet ja samalla se X-akseli tulee paremmalla systeemillä. "Pöydän" ajattelin myös tehdä esim C-maillin alumiiniprofiileista (ympäri menevä runko tietty tosta teräs profiilista)

Kyllähän toi vehje pitää rakentaa niin että säätöjä on vähän joka paikassa ja kun säädöt löytyy niin pulttaa/hitsaa siihen kiinni.

Tossa liitteenä pari kuvaa jolla ton Y-palkin säädön pystyis tekeen (hahmotuksen takiatarkotuksella pikkasen isot välit). Kun saa kelkat kulkemaan niin hitsillä raot umpeen...  8)
Löyty tuolta myös kuva siitä "muotista" jolla tein ton alatangon.


Ozz

Maanantaina tuli Zapiltä tavarat eli about vko niiden tulemiseen meni maateitse.

Eli siinä oli noi Y- ja Z akselin johteet kelkoineen sekä Z-akselin kuularuuvi muttereineen. Ton kuularuuvin menee testaukseen että kuinka pystyn sitä sorvaan mutta siitä sitten lisää myöhemmin että miten meni...

Vaikka siellä nettisivuilla on hienosti tarkat mitat että mitenkä menee esim johteiden kiinnitysreiät niin onneksi en lähteny niitten mukaan jo valmiiksi porailemaan mitään. Eli sehän on jotain XX mittasta pötköö jotka ne vetää poikki mittojen mukaan ja ne reiät voi olla silloin missä vain.
Eikä siinä mitään vaikuttaa ihan hyvältä.

Aikasemmin pistelin sen Y-akselin rungon niin hyvin paikalleen että en haluais sitä purkaa joten nyt menee pikkasen haasteellikseksi saada porattua ne alapuolen johteen reiät sinne alapintaan  ???

No uus versio on jo piirretty mutta tää rakennetaan ensiksi jotta löytää ne virhe suunnittelut.

Pistelen kuvia kun kerkeen taas tota rakenteleen.

Ozz

#13
Vähän ollu muita kiireitä joten ei paljon edistymistä ole tapahtunut  ???

No pikkasen sain askarreltua tänään ja seuraavaa vaihetta ajatellen rupesi mietityttään että mitenkä kannattaa säätää näissä avonaisissa kelkoissa ( http://www.zappautomation.co.uk/product_info.php?cPath=24_93&products_id=286 ) se "preload" ruuvi vai mikä se onkaan?

Huomasin itseasiassa vasta nyt että Metalfusionillahan on samantyyppinen rakennelma kuin itellä on ajatuksena. Paljonko kiristelit noiden kelkkojen ruuveja?

Noille johteille (y-kelkassa) on nyt porattu reiät ja tässä olis tarkoitus pistää se kelkkahässäkkä niihin johteisiin kiinni. Kelkkahässäkkä tulee kasattua melko haastellisella tavalla.. Eli se hässäkkähän on kiinni alapuolen muttereilla mutta paikalleen laitto tapahtuu niin että mutterit on kiinni ja yläpäähän pari hitsisaumaa siinä kohden kun rupee oleen suorassa. No katotaan miten käy ja enemmän siitä myöhemmin.

Metalfusion

Eipä noissa mun kelkoissa ole säätöjä. Veikkaisin että kannataa kiristää vasta siinä vaiheessa kun kone on kasassa ja tarkkailla, että ei ala jumittamaan.

Vasemmalla on samanlainen SBR-kelkka mitä minulla, oikealla säädettävä TBR-kelkka.
http://img683.imageshack.us/img683/3972/img00622.jpg

Kuva on cnczonelta.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk