Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Putkentaivutuskone ja hydrauliikka

Aloittaja Makeek, 20.11.17 - klo:13:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makeek

Huvikseni oon suunnitellut tuurnamallista putkentaivutuskonetta. Hydrauliikkaa ei-lukeneena kysäisinkin, että kuinka saan männän painamaan clampia kiinni koko ajan, jos/kun muodonmuutoksia syntyy tuossakin kohtaa taivutuksen aikana? Ei paranis toi leuka löystyä tai alkaa lipsumaan. En itte keksi kun paineakku sylinterin rinnalle, joka sitten toimii painevaraajana tuolta osin.
http://image.thefabricator.com/a/tube-and-pipe-basics-how-to-achieve-the-perfect-bend-8.jpg

Kuinkahan noissa teollisuusvehkeissä tuo taivutus on toteutettu? Hydraulimoottorilla vai onko järkevää ajatella akselille hammaspyörää ja sylinterillä painetaan hammastankoa?

Snowfly

Jotta ei tehdä kärpäsestä härkästä... niin onko tarkoitus taivuttaa huonekalu putkea vai 80mm putkea 5mm seinämällä?

Makeek

Hyvä kysymys... en tiedä, mutta sanotaanko, että 3" 3mm seinämällä max.

skyjack

Paineakun kanssa käy sillain, että se paine jolla pidetään clampia kiinni, niin se paine karkaa paineakkuun.

Jos sinulla on kaksitoiminen sylinteri, eli voit ajaa öljynpaineella sylinteriä kumpaankin suuntaan, niin laita kaksoislukkoventtiili tai 1-puoleinen lukkoventtiili. Noilla pysyy maailmanloppuun saakka.
http://www.salhydro.fi/fi/lukkoventtiilit-1/fpd-kaksoislukkoventtiili
http://www.salhydro.fi/fi/lukkoventtiilit-1/fp1-lukkoventtiili-1-puoleinen

Yksitoimisella sylinterillä, niin täytyy tehdä sähköohjatulla lukkoventtiilillä ja ohjata venttiili sähköisesti kiinni tai auki riippuen venttiilin tyypistä.

Noissa teollisissa koneissa olen tuota taivutusta nähnyt toteuttavan ihan hydraulisylinterillä, hydraulisylinterillä ja vaihteistolla, vaihteistolla ja hydraulimoottorilla, kahdella hydraulisylinterillä laajakulma toteuttaen, sitten mainitsemasi hammasratas, hammastanko ja sylinteri ja minun oma suosikki eli vääntömoottori, joka on aika tyyris ratkaisu harrastekäytössä.
http://www.teittinen.fi/vaantomoottorit.html

Pete2

Näillä 2 taivuttelin putkia  n25v... : )
toinen hydraulinen ja toinen sähkömoottorilla.
Hydrauli koneella ("kotitekoinen") loppui voima n 48mm putkissa
sähkö koneessa tehoa varmaan yli 60mm, seinämä
vahvuus putkissa 1.5- 3.25mm.
"Klampilla" ei saa painettua putkea vasten että pysyy ,jos
taivutus säde pieni vaan putken ympärille oli ruuvattava
lukko että ei luista...
Hydrauliselle "klampille" en näe syytä, jos joutuu
käyttää lisä lukitusta.
Firma jossa olin töissä tekee kaiteet Nautorin ja Baltickin
purjeveneisiin mm.





timopen

Mulla on putkentaivuttimessa kääntö monirivisellä ketjulla. Toisessa päässä taivutussylinteri ja toisessa palautus.

- Timo

Hiekkaranta_92

Vaihtoehtojahan on monia. Lukkoventtiilit tai paineakku ei kuitenkaan pidä luistilla vakiopainetta. Lukkoventtiilillä sylinterin paine voi nousta paljon aiottua korkeammaksi. Paineakku taas on analogialtaan enemmänkin jousi.

Näkisin että haet paineenrajoitusventtiiliä (Varoventtiili). Toki tällöin kannattaa erilaisilla kytkennöillä virtausnopeus rajoittaa,  ettei varon läpi turhaan ajeta öljyä.

Makeek

#7
Lainaus käyttäjältä: timopen - 20.11.17 - klo:22:12
Mulla on putkentaivuttimessa kääntö monirivisellä ketjulla. Toisessa päässä taivutussylinteri ja toisessa palautus.
- Timo
Tuo ratkaisu lienee se jonka pohjalta vois ruveta rakentelemaan taivutusta. Jonkinlainen jousipalautuskin vois toimia(?). Kaikkien vempeleiden, moottorin, sylinterien tms. mitoitus sitten on taas oma lukunsa. Hankala arvioida minkälaisia voimia tarvitaan taivuttelemaan 3" 3mm putkee.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 21.11.17 - klo:09:39
Hankala arvioida minkälaisia voimia tarvitaan taivuttelemaan 3" 3mm putkee.
Tuon näkee FEM/FEA:lla aika nätisti... jos jaksaa sillä alkaa paketin simuloimaan :D
Se että onko putki sitten normi S355 vai mitä on hyvä kysymys joka vaikuttaa simulointiin huomattavasti...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk