Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kääntyvät maalitaulut

Aloittaja jsr8501, 30.10.16 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jsr8501

Ajattelin et täältä voisi saada apua sähköpuoleen kun olis tarkoitus tehdä aikataululla x pari kääntyvää maalitaulua, eli ajatus olisi et taulut olisi näkyvillä yksi kerrallaan esim. 5sek (ajan säätö olisi plussaa) ja menisi piiloon. Piilossa olo aika olisi satunnainen esim. 1-20sek. Näkyvillä taulut olisi satunnaisessa järjestyksessä ettei olisi mahdollista tietää kumpi tulee seuraavaksi näkyviin. Kääntö kulma 90astetta ja takaisin.

Olisiko joku halukas tekemään jonkinlaista korvausta vastaan ohjauksen johon voisin liittää vaikka askelmoottorit kääntöä varten.

Jos YP katsoo ettei kuulu tänne voi poistaa...

JR


Kremmen

Melkein huvittaisi ehdottaa että askelmoottorien sijaan laita pienet dc-vaihdemoottorit ja rajakytkimet. Saat varmemmin toimivan systeemin joka on vielä helpompi toteuttaakin.
Tuommoisen systeemin ohjaus perus-Arduinolla on hirmu simppeliä. Ajetaan moottoreita on-off ohjauksella rajalta rajalle. Ei ole vaaraa että stepperit hukkaa askelia, ei tarvitse ajaa kotiasemaan jne.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Snowfly

Mikäli ei ole kiirettä niin joulukuussa ittellä olisi mahdollisesti aikaa tekasta tämä korvausta vastaan tietenkin...

jsr8501

Kiitti vastauksista, kaikki parannus ehdotukset on tervetulleita.

Kremmen, arvelinkin et varmaan arduinolla ihan perus juttuja mut ei vielä itellä ole kykyä eikä niin haluakaan välttämättä alkaa sitä opiskelemaan.😉

Snowfly, kiirettä ei nyt oikeastaan ole et kerkee vaikka sit joulukuussa. Laitappa jotain kustannusarviota minkä verran tuo saattais maksaa et osaa suoraa sanoa kannattaako alkaa teettämään vai opiskeleen asiaa itse.😂

JR


Konemies

Lainaus käyttäjältä: jsr8501 - 30.10.16 - klo:16:44
......
Jos YP katsoo ettei kuulu tänne voi poistaa...

JR

Kyllähän tällainen asia tänne kuuluu. Ja oikean osastonkin olit asialle valinnut.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

jsr8501


G Brzeczyszczykiewicz

Oletan että on kysymys pistoolitauluista kun kerran käännellään...?

Aikoinaan kun itse tulin ampumaratalaitesuunnitteluun niin nuo
oli toteutettu kampimekanismilla ja jarrullisella (kolmivaiheasynkroni-)
vaihdemoottorilla. Vaihdemoottori pyörähti puoli kierrosta, vei siis
välivarren kuolokohdasta toiseen ja varren toinen pää käänsi kampea 90ast.
Tuolla mekanismilla oli etuna hyvä toimivuus raskailla taulukokonaisuuksilla
ja se että moottorin pysähtymisepätarkkuudet eivät juuri näkyneet taulujen
asennoissa. Muistaakseni suurin kokonaisuus toimitettiin Karstulaan,
kolmekymmentä yhteenkytkettyä taulua, vieläpä vanhempaa kehyksellistä mallia.
No, se oli erikoistilaus jonka kääntövoiman mittasin venymäliuskalla ja
tallentavalla oskilloskoopilla. (1) Voimat ja jälkivärähtelyt olivat suunnitelluissa
rajoissa joten tuo uskallettiin luovuttaa. Vakiotuote oli viiden taulun ryhmä.
  Suora moottorikääntö oli ollut kahvipöydän aiheena pitkään ja jossain
vaiheessa 80-luvulla aloin selvittää kääntövirheen syntysyitä. Selvisi että,
vastoin oletuksia, virhe ei syntynyt jarrun mekaniikasta eli kitkamuutoksista.
Jarrua käytettiin tasasuuntaajan kautta verkon yhdestä vaiheesta ja siellä olikin
todelliset syyt. Ensinnä jarrulevyn pitovirta oli melko epämääräinen. Kun magneetti
oli vetäneenä niin ilmavälin poistuttua epämääräisen pieni virta riitti pitämään
jarrulevyn kiinni.(magneetissa siis eli jarrun auki) Verkkojännitteen vaihtelu
näkyi heti päästöajassa ja sitten erityisesti se missä verkkojakson vaiheessa
päästö piti aloitettaman.
  Nuo seikat tiedettyäni suunnittelin sitten jarrunohjauskortin joka
katkaisi puolijohteella jarrun jännitteen (tai oikeastaan virran joka purkautui
varistorille) Puolijohteiden takia jarru muuttui nyt 24VDC käyttöiseksi. Kun
jarrun virta sai nyt tyrehtyä kohtuullisen suurta vasta-smv:tä vastaan niin
jarrun reaktioaika lyheni murto-osaan entisestä eikä tarvetta ohjausjännitteen
stabiloinnillekaan ollut. Tavallinen sähköjarru osoittautuikin ällistyttävän
tarkaksi pysäyttäjäksi ja sillä olisi kai voinut nonessa paikassa korvata
kalliinpia liikkeenohjaussysteemeitä.
  Mitä tulee jarrun kitkakäyttäytymiseen niin sääkokeet osoittivat että
pitkään kosteassa ollut jarru vaati harvoin enempää kuin viisi kääntöä kun se
oli jo asettunut.
  Tuosta eteenpäin kääntö välitettiin hammashihnoilla ja samalla taulut muuttuivat
raamittomiksi solumuovisiksi joten oltiin lopullisesti tultu siihen että moottorin
oma inertia dominoi systeemin varastoimassa liike-energiassa.

  Jos nyt mietin mitä tänään tekisin toisin niin tuskin mitään periaatteellista.
Eli matalajännitteinen jarru + puolijohdekatkaisu. Virran purkautumistien ehkä niin
että kondensaattori + vastus/puolijohdekytkin hystereesillisellä jännitteentunnistuksella.
(vaihtosuuntaajien jarruvastuksen tyyliin.) Varsinainen jarrukytkin olisi tänään IGBT.





(1) Siihen aikaan ei ollut helppoa saada digitaaliskooppia joten polaroidilla
kuvattiin muistiputken näytöltä. Sellainen lainattiin Vaasan teknilliseltä oppilaitokselta.
Erillinen digitoija/näytteenottaja olisi ollut, piirturille purkava, mutta ei
digitaaliskooppia, niitä alkoi ilmestyä hieman myöhemmin.

jsr8501

Tarkoitus olisi valmistaa kevyt peräkontissa kuljetettava kokonaisuus pienoiskivääri-/ kivääriammuntaan. Vivuilla tapahtuva kääntö ei ole vaihtoehto koska se rajoittaa sijoittelua, ideaali tilanteessa laitteiden välissä olisi parikymmentä metriä sähköjohtoa.
Itse tauluihin ei paljon painoa tule joten uskoisin että jarrua ei tarvita.

Kremmenin ehdotti normaali tasavirtamoottorin käyttöä, tuulilasin pyyhkimen moottori olisi helppo käyttää tässä  ja niitä nyt on saatavilla käytännössä ilmaiseksi.😕

JR


cartti

Jos moottori on suoraan käännössä kiinni, niin pitää muistaa että potkaisee varmasti melkoisen jännitepiikin takaisin ohjaukseen päin kun siihen ammutaan. Itse miettisin varmaan jonkinlaista tasapaino/solenoidisysteemiä millä potkaisee maalin pystyyn ja palautus toimisi painovoimaisesti ammuksen osuttua tauluun.

jsr8501

Lainaus käyttäjältä: cartti - 31.10.16 - klo:08:22
Jos moottori on suoraan käännössä kiinni, niin pitää muistaa että potkaisee varmasti melkoisen jännitepiikin takaisin ohjaukseen päin kun siihen ammutaan. Itse miettisin varmaan jonkinlaista tasapaino/solenoidisysteemiä millä potkaisee maalin pystyyn ja palautus toimisi painovoimaisesti ammuksen osuttua tauluun.
Taulusta ei tule kaatuva vaan pystyssä kääntyvä, eli "piilossa" ollessaan on kylki esillä ja siitä kääntyy. Eli ei ole tulossa jaster tyyppinen.
Epäilen et ei kyllä paljoa potkua tulisi vaikka olisi kaatuvakin, a4 paperi tuskin heilahtaa kun siihen ampuu vaikka olisi vaan ylälaidasta kiinni.

JR

jsr8501


cartti

Ah aivan. Onko tuota palautusta piiloon tarve saada toimimaan osumasta vai ainoastaan ajastimella x sekuntia näkyvissä jne? Mikäli pelkällä ajastimella tarvii toimia niin yksinkertaisin olisi varmaan käyttää isohkoa rc servoa. Ardulla onnistuu käskytys helposti haluttuun asentoon ja varaosasaanti ois helppoa ilman että tarvii alkaa itse tehtyjä moottorivirityksiä rakentelemaan.

jsr8501

Ei tarvitse olla osumaan reagoiva, osumat tarkastetaan paperista. Tällä videolla 2.00-> näkyy oikeastaan miten tulee toimia, ajan säätö vaan täytyy olla.

https://youtu.be/CL8V2lk75G4

JR


Snowfly


cartti

Eipä tuo iso työ ole ohjelmaa tehdä. Jos muiden hinta tuntuu kohtuuttomalta, niin voisin harkita tehdä ohjelman ilmaiseksi ja vapaaksi lähdekoodiksi. Bonuksena muut pääsee sitten arvostelemaan ohjelmointitaitoja. Jäisi vaan piuhoitus ja muut sähköt + mekaniikat itsesi tehtäväksi.

Ardu maksaa noin 1.5e ja servot ~10e/kpl. Muut komponentit jotain euroja siihen päälle.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk