Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Diy alipainepöytä

Aloittaja jussi, 27.01.14 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jussi

Minkäs verran foorumilaiset on rakennellut itse alipainepöytiä? Olis sopivan kokoinen kappale suoraa ja tosi kovan tuntuista alumiinia mistä ajattelin rakentaa. Minkähänlainen o-rengasnauha olis tuohon käyttöön sopivaa. Etralla olis 4mm nauhaa nbr90-70 ja silikooni60. Paljonkohan tuohon pitäis jättää puristumisvaraa nauhalle.

TeacDance

Varmaan tämän mun röpellyksen oletkin nähnyt itellä on käytössä 6mm o nauhaa ne on tilattu täältä http://www.korjakumi.fi/1

http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2793.msg23377#msg23377

Suosittelen kyllä alipaine pöytää ite ainakin tykkään

https://www.youtube.com/watch?v=RYBodpDvIXE

https://www.youtube.com/watch?v=-SU6rnkjr_c

Kanavalla myös muita videoita missä tuo alipaine pöytä käytössä
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

jykkecam

Moro!
Oon tehnyt vastaavia juttuja aika monta. Olen käyttäny 3mm nauhaa(pehmeää). Uran oon ajanu 3mm leveeksi ja 2.3 syväksi. Jigi materiaalina ollu alumiinia laidasta laitaan.

Kumpumäen seppä

Puusorvissa olen käyttänyt alipainekiinnitykseen 6 mm sienikuminauhaa. Sienikumi on umpisoluista ja ei vuoda läpi. Tein 6,5 mm leveän ja muistaakseni 4,5 mm syvän uran.

Silikoonin käyttöä en suosittele. Silikooni on periaatteessa hyvä ja kestävä aine, mutta siitä siirtyy aina silikoonia myös kiinnipidettävään kappaleeseen, pöytään sormiin jne. Sitten kun päätät maalata jotain, niin ei ole kivaa kun maalit korkkaa niistä kohdista, mistä olet pitänyt kiinni kappaleesta. Oma mielipiteeni on, että mitään silikoonia ei tule mun pajalle. Aikoinaan joku älypää oli toimittanut ovitehtaalle alipainesiirtolaitteen, jossa oli silikooni imukupit. Kahden vuoden päästä oven valmistumisesta irtosi ovista lakat renkaina niiltä kohdin, mistä ovia oli nostettu imukupeilla. Voi vain kuvvitella mitä maksaa kun parin vuoden tuotannosta edes muutemaan prosenttiin toimitetaan uudet ovet.

senaattori

Kaiverruskoneessa olen käyttänyt erikokoisten levynpalojen alipainekiinnitykseen alumiinista / kantikkaasta alumiiniputkesta tehtyjä reiitettyjä alipainepitimiä. Jos levy on ollut pienempi kuin reiitetty alue, maalarinteippi reikien päälle on riittänyt vallan mainiosti.
Reijo Martinpoika Tuomala

opa

Tein tuollaisen imupöydän koivuvanerista 320x230 siihen urat 5.8 lev. ja 4.5 syvät tiivisteenä 6mm pyöree alapainepöytään tarkoitettu tiiviste.


Imupumppuna 6cfm alipainepumppu johon lisätty 8 litran säiliö ja alipainekello jotta pumpun tarvis pyöriä koko ajan.

Pöydän uriin vetelin puuliiman jotta tiivistyspinta olis parempi.

Imuletku pöytään liimattu kiinni.

Pöydän tiiveys kuitenkin ihmetyttää kun vuotaa aikas paljon.

Mitenhän muilla vaneripöydät vuotaa? Saako niistä tiiviitä niin ettei pumpun tarvis käydä koko ajan?

Snowfly

Tiedän erään pajan joka käyttää isompaa alipaine pöytää ja sen päällä mdf jigiä...
Eli alipaine pöydän päälle laitetaan MDF levy...
Tähän sitten tehdään ns. taskut että kun kappale leikataan irti tasku pitää sen kiinni.
Tämä MDF levy pitää käsitellä hämärästi muistelisin että se oli jotain lakkaa... tämä estää imun kohdistumasta vääriin paikkoihin ja nostaa imutehoa halutuissa paikoissa.

Veikkaan että tässä sinunkin tapauksessa tarve on ns. lakkaukselle... vaikka kyseessä on pienempi imupöytä niin periaate pysyy aikalailla samana...
Lisäksi vaneri alipaine pöytämateriaalina voi olla haastavampi kerta sen tiivistäminen on tod. vaikeampaa entä MDF:n kerta se ei ole tasalaatuista eli kun yksi lamelli kerros on huono se saattaa falskata sen imutehon isolle alueelle.

Miguel-

Alipainepidikkeet voi myös olla toimivia, eli jos on sileä pöytä, niin vaikka 3D printatut tai jyrsityt neliöt, ympyrät tms joissa kummallakin puolella O-renkaat, toimii hyvin irroitettavina ja siirreltävinä kannakkeina. Tietenkin pitää varmistaa, että pitovoima riittää, mutta näissä on se hyvä puoli, että kappaleet voi yleensä ajaa läpi (olettaen, että palikat sijoittaa pois ulkoprofiililta) ja tabeja ei tarvitse kuin muutaman pitämään kehyksen paikallaan (tai sitten palikoilla kehyskin paikallaan). Printterillä saa kätevästi myös jakotukin, mistä venttiileillä lähdöt noille palikoille..

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk