Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Little Red 3-akselinen jyrsin, eipäs kun 4-akselinen!

Aloittaja Makeek, 14.10.15 - klo:13:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussik

Miten siltä saadaan veto ylä puolella olevalle kelkalle?
Sivuilla ja päällä on palkit.

Vai tuleeko siihen vain lyhyt liike, sivupalkkien aukojen välinen?

Makeek

Tulee noiden putkien välistä. Ei oikeen noissa aikasemmissa kuvissa näy.

Jussik

Terve

Juu, aijempi kuva hieman hämäsi.

Makeek

Noi hihnahommat nyt vaan mietityttää. Minkä levyinen hihna sopisi X-akselille ja millä hammastuksella? Välitys on 1:5. HTD 3mm vai 5mm? Servolla on 24 hampainen pyörä ja akselilla 120 hampainen. Aika vähän servopyörällä hampaita ottaa samaan aikaan kiinni hihnaan. Tarttisko sitten taivuttaa hihnaa hiukan.

PekkaNF

Helvetin vähän tiedän hihnakäytöistä, mutta töissä ne jotka suunnittelee mekaanisia käyttöjä välttävät kiristinpyörän sijoittamista hihnan selkäpuolelle. Jos on pakko, niin sitten "vapaalle puolelle" ja yleensä hihnatyyppi vaihtuu. Monesti kiristyspyörä sijoitetaan sisäpuolelle ja isonnetaan hihanpyöriä.

Tossa on veto molempiin suuntiin, niin mieluiten ei kirityspyöriä jos on mitenkään kriittinen jo valmiiksi.

Pekka


ttontsa

Pannaan referenssiksi. Bridgeportin ratkaisut servoremmiksi oli originaalikäytöillä HTD 8M 20mm jatkuvaa 2,1kw 5,5Nm 0,5s peak 5,6kW 26Nm. Pyörät 1:2 22/44hammasta.

Taulukoista löytyy yleensä minimi pyörän halkaisijat selkäkiristykselle. Melkein joka auton moottorista taitaa löytyä jakopäästä selkäkiristetty HTD
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 09.05.16 - klo:18:57
.... Melkein joka auton moottorista taitaa löytyä jakopäästä selkäkiristetty HTD

Autossa nokkahihna pyörii aina yhteen suuntaan, tässä asemointia ajetaan melko varmasti molempiin suuntiin. Esim. oliko se mersun nokkahihnoja repeili, kun suomen talvessa moottri hidastui nopeemmin kun "piti". Autokäytössä pelataan riskirajoilla, teollisuuskäytöissä mitoitus on eri (luokkaa varmasti kestää *PII). Ongelma on siinä, että hammashihnalle ei oikein voi laskea esim. 100h tai 1000h varmaa kestoa, jonka jälkeen se pitää vaihtaa....vaan se on enempi pomminkestävä tai hajoo nopeesti ja yllättäen.

Pekka

Makeek

Suunnitteluopas on hyvä, mutta kun tarttis tietää koneen kiihtyvyyksiä, joita en kyllä tässä vaiheessa voi tietää alkuunkaan...

Makeek

Rakennuspalikoita saapu vähä lisää.

Makeek

Tuollanen himmeli synty. Vielä tulee kuularuuveille pukit ja sitten oikomista ennenkuin menee hehkutukseen, maalaukseen ja koneistukseen.

25mm Hiwin-johteet tuli X:lle ja Y:lle. Z-akselin palikat vielä puuttuu, mutta katotaan Y-ekaksi valmiiksi ja tarkistellaan lopulliset mitat. Sitten saa loppuja palikoita pistää tilaten. 25mm HDT 5M -hihnoihin sitten päädyin.

Plot

Missäpä koneistutat osia? Noin suuret palikat eivät ihan jokaiseen jyrsimeen mahdu, eikä jokainen firma ryhdy tälläiseen pikkuhommaan.

Makeek


Makeek

Tuon rungon koneistuksessahan tuli pieni fiba tehtyä, koska en huomannut koneistusfirmaa jättämään toiseen johdelattaan sitä pykälää jota vasten johde tuetaan. Nyt on vaan kummankin puolen johdelatta ihan flätti pinnaltaan. Mikähän olis paras tapa nyt toinen johde saada suoraan, jonka avulla toinen johde hinkataan saman suuntaiseksi? Perskele kun tällanen tuli eteen.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 13.08.16 - klo:15:59
Tuon rungon koneistuksessahan tuli pieni fiba tehtyä, koska en huomannut koneistusfirmaa jättämään toiseen johdelattaan sitä pykälää jota vasten johde tuetaan. Nyt on vaan kummankin puolen johdelatta ihan flätti pinnaltaan. Mikähän olis paras tapa nyt toinen johde saada suoraan, jonka avulla toinen johde hinkataan saman suuntaiseksi? Perskele kun tällanen tuli eteen.
Itsellä oli omassa cnc flatti pinnat tarkoituksella (Helpompi simmata ja säätää) ja tuo ei aiheuttanut ongelmia kun työ tavat olivat tutut entuudestaan. Kannattee muistaa että ilman sitä kynnystä niin sulla z-paketti makaa puhtaasti kitka voiman varassa. Itsellä kone on sen verta pieni, jotta se ei haitannut yhtään vaikka sitä ei oliskaan, mutta sulla alkaa oleen jänne väliä tuossa jo jonkin verran...

1. Paketti siihen asentoon missä sitä käytetään
2. Asetetaan 2kpl ristilaasereita ja otetaan ns. 0 linja kummaltakin suunnalta. Itsellä oli 0-linja noin 30mm irti taso pinnasta. Pääasia on se että tiedät missä 0-linja menee, jotta voit tarkistaa etäisyyttä tasopinnasta ja saat koko kappaleen ensiksi suoraan 0-tasoon nähden.
3. Ensimmäinen johde asetetaan ja kiristetään kiinni ja käytetään johteen kelkkaa ja katsotaan heittääkö se 0-tasoon nähden mittalevyllä. Laser näyttää aika hyvin että onko se koneistus banaanina. Ittellä oli noin 0.05-0.1mm oma taso pinta banaanina jännitysten lauettua. Tässä vaiheessa simmataan se johde suoraan. Simmauksen jälkeen tarkistetaan toinen suunta että saadaan johde kumpaankin suuntaan suoraan. Sitten kun johde on molempiin suuntiin silmämääräisesti suorassa laserilla siirrytään seuraavaan vaiheeseen.
4. Asetetaan toinen johde paikoilleen ja esikiristetään. Laitetaan 1-Johteen kelkkaan heittokello/mittakello kiinni ja katsotaan paljon 2-johde heittää. Taas simmataan ensinä koko johde suoraan. Simmauksen jälkeen heitto kellolla voidaan katsoa myös toinen suunta 2 johteesta suoraan.
5. Tämän jälkeen sulla on johteet linjassa toisiinsa nähden.
6. Lopuksi kun koko cnc on kasassa plaanaat pöytätason terällä, niin saat pienen z-heiton korjattua mikä voi tulla mitta virheestä.

Ittellä meni 2 päivää kun kellottellin ja simmailin omat johteet. Se ei sitten ole kiireisen miehen hommaa...
Tuossapa nyt jotain en tiedä selventikö yhtään...

Ps. Jos menet potkaisemaan tai liikauttaan vahingossa 0-tason ristilaseria niin pääset aloittaan alusta koko homman...



Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk