Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

CAD/CAM-perusteiden ihmettelyä

Aloittaja JuhaV, 08.04.09 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaV

Morjens,

Nyt kun Optimum on kovassa G-koodin ajokunnossa, niin olen yrittänyt saada enempi selkeyttä siihen, miten sitä G-koodia oikein saisi kotioloissa tehokkaamin aikaiseksi. Pohdiskelen tätä nyt täällä "ääneen", koska täältä saa hyviä vinkkejä ja kommentteja joilla homma etenee vauhdikkaammin kuin itse päkertäen. Seuraava saattaa siis sisältää ajatusvirheitä tai väärää logiikkaakin, mutta laittakaapa kommentteja sitten niiltä osin. Nimityksetkin voi olla vähän mitä sattuu.

Aloitetaan nyt ensin 2D (tai 2.5D) jutuista ennen kuin mennään täyteen kolmiulotteiseen suunnitteluun (3D)  :D

Eli ymmärtääkseni perusproseduuri CAD/CAM-hommassa voisi mennä vaikka näin :

1) Piirto-ohjelma, jolla tuotetaan "rautalanka" kuva valmistettavasta kappaleesta

Tähän sopinee periaatteessa mikä tahansa piirto-ohjelma, joka toimii vektorigrafiikkaan perustuen eli kuva koostuu viivanpätkistä, käyristä, ympyröistä ja muista elementeistä jotka on helppo jatkossa muuttaa työstöradoiksi. Jos kuva on piirretty "bitmap" tyyppisesti tai on joku skannattu kuva tai vastaava niin sellainen pitää ensin muuttaa vektorimuotoon. Tuota varten on omat ohjelmansa.

Kuva on helpointa piirtää "ylhäältä" käsin katsottuna jolloin kuvaan periaatteessa piirretään työstettävien piirteiden ääriviivoja (tai keskilinjoja).

2) Työstörata-ohjelma eli rautalankakuvan muuntaminen työstöradoiksi

Tämä ohjelma ottaa tuon vektorimuotoisen kuvan, josta sitten aletaan rakentaa varsinaista työstökoneelle. Tässä kohtaa mukaan tulee seuraavat asiat
- työstettävän raaka-aine palikan, blokin (engl. block) dimensioiden ja materiaalin määritys, jotta ohjelma tietää paljonko tavaraa on pois työstettävänä
- terien ominaisuuksien (malli, halkaisija, pituus ...) määritys, jotta ohjelma pystyy kompensoimaan esimerkiksi terän säteen vaikutuksen kun ajetaan työstettävän osan reunaa pitkin
- terien käyttötapa ko. materiaalille, eli kuinka kovaa esimerkiksi alumiiniin saa ajaa terällä nro 1 ja kuinka isoja siivuja sillä saa korkeussuunnassa kerrallaan veistää, ja edelleen esimerkiksi kuinka iso "overlap" (vierekkäisten ratojen päällekkäisyys) terällä halutaan olevaan kun siirtyillään x- ja y-suunnissa ja poistetaan materiaalia tasomaisesti ("surfacing")

Työstörata-ohjelmassa valitaan rautalankakuvasta yksi kerrallaan työstettäviä kuvioita ja valitaan niille oikea työkalu ja samalla kerrotaan se kuinka syvälle pystysuunnassa ko. kuviota työstetään. Tässä siis tulee mukaan se uusi eli kolmas ulottuvuus. Työstäminen ajatellaan tapahtuvaksi kerroksittain, joissa jokaisessa kerroksessa on yksi tai useampia kuvioita ja se alin kerros työstetään viimeiseksi.

Kun kaikille kuvioille on määritetty työstötapa ja –työkalu, niin ohjelma generoi näistä G-koodin.

3) Simulointi-ohjelma, eli G-koodin tarkastaminen työstöä simuloimalla

Tässä ohjelmassa G-koodi ajetaan ja ohjelma simuloi 3D-näyttönä sen miten blokista veistetään kerros kerrokselta tavaraa pois ja lopuksi jäljelle jää valmistettava kappale. Tässä on mukavaa se että simuloinnista näkee ainakin jollain tarkkuudella sen että ovatko työstöliikkeet järkeviä. Lisäksi, koska työstökoodi sisältää tiedon liikenopeuksista ja mitoista, niin ohjelma pystyy arvioimaan senkin kuinka kauan oikea työstö tulee kestämään.

4) Router-ohjelma, eli G-koodin ajaminen työstökoneelle

Tämä ohjelma syö tuota työstökoodia ja ohjaa työstökoneen toimilaitteita (askelmoottorit/servot) koodin mukaisesti. Tälle ohjelmalle on erikseen kerrottu se että montako pulssia se askelmoottori tarvitsee liikkuakseen 1 mm jne. Lisäksi ohjelma huolehtii työstön aikana koordinaateista yms.

Nyt jos noihin kategorioihin sijoitellaan tällä palstalla usein vilahtelevia ohjelmien nimiä, niin esimerkiksi Mach 3 on aika puhtaasti Router-ohjelma. Toki se sisältää myös jonkinasteisen simuloinnin ja näytön työstöradasta.

Vectric:in Cut2D on taas työstörata-ohjelman ja simulointi-ohjelman yhdistelmä, jossa on hyvin rajallinen määrä piirto-ominaisuuksia itsessään.

Olen testaillut ohjelmaa nimeltä GSimple, joka on 1+2+3 eli sillä itsellään voi piirtää, määrittää työstöradat ja lisäksi tehdä tuon simuloinnin. Tuo ohjelma on siitä kiva että se on ilmainen.

Tähän loppuun olisi pari kysymystä :

A) Millä te piirtelette noita rautalankakuvia ? Eli kaipailisin helppokäyttöistä ja edullista piirto-ohjelmaa jos käy niin että GSimple:stä loppuvat ominaisuudet. Onko jollakulla kokemusta enempi tuosta GSimplestä ?

B) Onko niin että Autocad:in dxf-tiedostomuodolla voi tuossa ylläkuvatussa prosessissa oikaista joitakin steppejä ? Mach 3 ilmeisesti pystyy importoimaan tuota tiedostomuotoa, mutta miten siinä tapauksessa määritetään nuo työkalut ja työstöradat vai voiko dxf-kantaa niitä mukanaan ? Luulin ainakin aiemmin että dxf on vain vektorigrafiikkaa ?

C) Tuo Cut2D on testiversion perusteella aika mukava ja helppokäyttöinen ohjelma työstöratojen määritykseen, mutta sillä ei pysty juurikaan piirtämään. Vai onko tuohon piirtämiseen joku kiertotie olemassa ?

Tähän saakka olen kirjoitellut tuota G-koodia ihan käsin kun olen konetta testaillut ja lisäksi hyödyntänyt Mach 3:n mukana tulevia Wizardeja, joista on apuja yksinkertaisten muotojen tekoon, mutta nyt pitäisi päästä oikein piirtelemään.

Terv. JuhaV



jylhami

Itse olin ajatellut pärjätä AutoCad:llä ja Vectricin cut2D:llä.

Piirtämiseen voisi käydä myös tuo: http://www.ilmaisohjelmat.fi/a9cad

En tiedä oleko jo kokeillut tuota Cut2D demoa, mutta tuntuu olevan todella helppo, CAD kuvassa tarvittavat "radat" jolloin cut2D osaa ajaa esim ympyrästä ylospäin tai sisäänpäin tasoa tai pocket eli kaivertaa auki.

Tsekkaa tutoriaali: http://www.vectric.eu/support/Cut2D/V1/LocoWheel.pdf

JuhaV

#2
Hei jylhami,

Olen pyöritellyt tuota Cut2D demoa ja se on kyllä selkeä ohjelma. Toistaiseksi itseasiassa (aloittelijalle) selkein joka on tullut vastaan.
Lisäksi Cut2D:stä löytyy erikseen postprosessori (vaimikäsenytoli) myös Mach 3:lle.

Nyt on lähinnä tuo piirto-ohjelma vielä hakusessa ja mieluiten halpa tai ihan ilmainen (harrasterahat on nyt kiinni hardwaressa ...).
Pitää katsoa tuo a9cad, kiitos vinkistä.

Autocad:in mikään vanhempikaan versio ei taida olla vielä virallisesti ilmaisohjelma.

Edelleen, jos on hyviä vinkkejä vektoripohjaisiin piirto-ohjelmiin, niin vinkkejä otetaan vastaan !

Terv. JuhaV

PS. Mach 3:n manuskasta löytyi sitten selvyyttä tuohon dxf-importointiin josta kyselin. Eli sieltähän aukenee hyvin perusmallinen CAM-sovellus, jolla Mach3:ssa voi dxf-kuvan avulla muodostaa työstökoodia. Toinen vaihtoehto on sitten Mach:in mukana tuleva Lazycam, mutta se ei oikein tunnu käteen istuvalta, ainakaan sen jälkeen kun Cut2D:tä on testaillut.

saulij

#3
Kannattaa kokeilla AutoCad LT klooni ProgeCadia http://www.progesoft.com/2D-puolella ja Alibreä  http://www.laservuori.fi/ 3D hommiin.

CAM puolella SheetCam 2,5D http://www.sheetcam.com/ vois myös kokeilla.

Kaikista on saatavilla rajoitetut ilmaisversiot, joilla pääsee tutustumaan.

Mulla on molemmat CADit käytössä. Ei huippua, mutta ihan kevollisia

Sauli

MillingMan

Lainaus käyttäjältä: JuhaV - 09.04.09 - klo:08:30
Edelleen, jos on hyviä vinkkejä vektoripohjaisiin piirto-ohjelmiin, niin vinkkejä otetaan vastaan !
Ei ole piirto-ohjelma, mutta jos 3D:tä tarvitsee, niin sellainen ilmainen softa, kuin Wings 3D tuntui ihan näppärältä. On mielestäni paljon helpompi oppia mitä usein mainostettu blender.
http://www.wings3d.com/

JuhaV

Tervehdys,

Ainakin näin alkuun piirtelen tuolla A9CAD:llä, on sen verran helppokäyttöinen ohjelma että sen oppii nopeasti.
CAD:stä sitten työstöradan suunnitteluun Cut2D:ssä ja sieltä Mach 3:een.
Tämä tuntuu toimivalta kombinaatiolta ainakin näin alkuharjoitteluun.

Eka harjoitelma eri vaiheissaan :

2D piirros A9CAD:ssä : http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/mutteri%20A9CAD.jpg
Työstörata Cut2D:ssä : http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/mutteri%20Cut2D.jpg
Työstörata Mach3:n näytöllä : http://my.opera.com/v2tre/albums/showpic.dml?album=677830&picture=9942700
Työstöä : http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/110420091283.jpg
Valmiit osat : http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/110420091285.jpg
Paikoillaan : http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/110420091287.jpg

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ! Nopeutti huomattavasti homman etenemistä.

Mukavaa pääsiäistä.

Terv. JuhaV

OH6HGN

Moi

Tossa tuli vastaa tollanen kuin QCAD ohjelma joka tuntuu ihan hyvältä ainakin pienten osien piirusteluun. Saa ilmaisen demon jota voi käyttää 100h, mutta ei maksa lisenssikään kuin 23 euroa. Kannattaa kokeilla.

http://www.ribbonsoft.com/qcad.html

panttu

qcad on gpl lisenssin alainen eli ei maksa mitään ainakaan linuxilla. Tosin tuo on erittäin kömpelo ohjelma mielestäni suosittelisin solidedgen 2D ohjelmaa mielummin joka on ilmainen. Tosin vain winkkarille ja harraste käyttöön on mahdollista pyytää myös solid edgestä opiskelija versio, joka on myös ilmainen vain tuottava työ on kielletty, mutta sisältää myös hyvät 3d ominaisuudet ja pikku femi mukana.

kytkijä

Olen tässä eilisen illan ja tämän päivää googletellut näitä softapuolen asioita, ja muuten alkaa olla selvillä vesillä mutta ek oikein ole vielä auennut että mikä on se raja missä 2.5d ja 3d camin kyky menee... Eli 2.5d camilla voi tehdä eri tasossa olevia taskuja jne. (Piirretäänkö nämä 2d:nä cadissa ja syvyys sitten camissa), mutta onko se jo 3dtä jos Z-akselia lasketaan samalla kun ajetaan XY suunnassa? Eli jos haluan tavallaan z suunnassa viistetyn pinnan...

Otetaan vähän etumatkaa, koulussa alkaa camiopinnot vasta ensi syksynä;) amk:ssa opiskellaan konetekniikkaa, onko vastaavan koulun käyneitä jotka osais sanoa miten hyvät eväät sieltä keskimäärin saa camiohjelmointiin?

kytkijä

Mitenkäs muuten tuo Vectricin Aspire, näyttäisi kykenevän 2d/3d mallinnukseen & työstöratojen suunnitteluun. Mainostavat lähinnä huonekaluihmisille jne, mutta siis sisältääkö tämä Vcarven, Cut2d/3d ominaisuudet, eli laajempi paketti?

ttontsa

näinhän se menee. 2,5d:ssä voi ajaa yhdenaikaisesti xy akseleita, muttei xz tai yz. Eli z:taa lasketaan portaittain jonka jälkeen voidaan ajaa koodia xy tasossa.

Ainakin sheetcam ja varmaan moni muukin 2,5d softa pohjautuu taso vektorigrafiikkaan esm dxf.

Käytännössä poimit dxf:stä  samaan syvyyteen ajettavat poterot, eli viivoista ja kaarista koostuvat geometriat yhdelle tasolle. Tälle tasolle määritetään syvyys ja työkalu ja miltä puolen viivaa ajetaan.

Eli poimit konkreettisesti  esm dxf:stä 3kpl erikokoisia ympyröitä samalle tasolle (layer). Valitset työkaluksi pocket ja äsken tekemäsi layer työalaksi. Työkalu määrittelyn ja syvyyden jälkeen ohjelma laskeskelee jokaiselle ympyrälle työstöradat. Eli tuloksena 3 ympyränmuotoista samansyvyistä tasapohjaista poteroa.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

kytkijä

Oukei. Onkin tuo vectricin aspire kalliihko ohjelma.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk