Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

ER holkit, istukat ja odotettavissa oleva tarkuus?

Aloittaja PekkaNF, 16.10.16 - klo:18:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

1. Tarkkuus? Jos halutaan hieman parempia/tarkempia/ennalta-arvattavampia ER holkkeja ja istukoita, niin mistä onnistuu hankkimaan normaali harrastelija ilman salaisia kädenpuristuksia?

Tuo talulukko alle:
http://images.machineryhouse.com.au/products/C956/Overview/Overview.jpg

Mun kokemus on se, että keskimäärin eBay/kiinalinen kama ei pääse ylläolevaan.

CTC:stä hankittu on lähelle, muttei aina ja ARC eruotradella samoin. Ei voi luottaa, vaan pitää mitata ja väliin sattuu joku huonompi. Edellisissä hinta/laatu suhde on yleensä riittävä jos tähtäin juuri ja juuri harrastehommiin useinmiten riittävä.


2. Tasapainotus ei vielä ole tullut ongelmaksi, mutta jossain vaiheessa se tulee vastaan. Mitä maksa varautuminen? Veikkaisin että kaikki noi kiinalaiset on poissa laskuista, koska tasapainotus ei vaiakuta ulkonäköön ja ainakin mutterit on 0,1 mm vähintään epäkeskeisiä enkä ole varma onko se oikeeseen suuntaan.

Mitenkäs muuten mittaatte holkkien yms. keskeisyydet? Mä laitan kiven päälle prismat, prismoja tukemaan painavan suorakulman, vipumittakellon 90 asteen kulmaan säteen suuntaisesti ja pyörittelen tasaseen.


3. Mitenkäs jos joutuu hankkimaan satunnaisen neste istukan/holkin? En ole vielä yhtään hankkinut, mutta jos tulis ei niin yllättävä tarve?

4. Kierretapit? ER20 koko. Pitääkö normaalit kehältä puristavat kiinni, vai tarviiko neliöllisen ja mistä näitä saa.

Tulipa paljon kysymyksiä, mutta paljon on päässä sekaisin noiden suhteen.

Kiitos,
Pekka

Snowfly

Eipä ole hajuakaan koneesta niin veikataan kiinalaista itse rakennettua....

Tarkkuus:
Mielestäni sillä ei ole harrastelija käytössä mitään väliä mitä se er-holkin heitto loppujen lopuksi on... kerta eipä sillä helvetin tarkalla holkilla ole mitään väliä jos kara yms eivät ole yhtä laadukkaita => Kokonais heitto on se joka merkitsee...
jos oikeasti aletaan pilkkua nussimaan niin hommahan tehtäisiin seuraavasti
1. Ensiksi varmistetaan että kara pyörii oikeasti tyhjänä 0.001mm keskeisesti => Sanotaan että mittaat siitä 0.01mm noh jatketaas
2. Lisäät mutterin karaan ja miten pyörii pysyykö 0.001mm => Todennäköisesti heitto kasvoi 0.02mm koska mutteri ei ole priima tavaraa
3. Lisätään er-holkki + kalibrointi tappi (Tarkkuus koneistettu + hiottu + karkaistu) Mitataan heitto... tässä vaiheessa jos sulla heitto pysy siinä 0.001mm niin okei saat hyötyä irti siitä 0.005mm holkista => Todellisuudessa siitä tulee se pari satkua heittoa eli ollaan jossain 0.02-0.04mm väli maastossa
Summa summarum... Sen jälkeen kun osaat kertoa homman johon oikeasti tarvitset harrastuskäytössä tuota tarkkuutta ja siihen ei ole mahdollista päästä seuraavilla tavoilla a) pienemmillä terillä (Jyrsinnät/reiät) b) jyrsintä radan optimoinneilla/kompensoinneilla, niin sitten voi harkita tuota er-holkkien ostoa muuten se on aikalailla rahan heittoa pohjattomaan kaivoon...

Tasapainotus:
On kaksi tapaa köyhän miehen tapa, jolla on aikaa... sitten on rahamiehen tapa...Rahamies tilaa kokonaan uuden paketin....
Sitten se köyhän miehen tapa...
1kpl uusi mutteri
1kpl uusi er holkki
1kpl Tarkkuus koneistettu + hiottu + karkaistu akselinpätkä/tappi, joka käy er-holkkiin.
Koko paketti karaan kiinni...
Pahimman heiton voi kattoa käsi pelillä nätisti karaa pyörittämällä ja keventämällä sitten toista puolta dremelillä/porakoneella mutterista.
Sitten lopuksi pitää tehdä väri tai tussi viritys jolloin kara laitetaan pyörimään ja tussia tai vastaavaa lähestytään kunnes tappiin saadaan väri tarttumaan johonkin kohtaan.
Tämän jälkeen kara pysähdyksiin katotaan kohta ja taas poistetaan mutterista tavaraa... putsataan tappi ja toistetaan... aikaa voi mennä päivä helposti ja oikein pilkun viilaajalla viikko...

3. Nesteholkki
En tiedä mihin tällaista tarvisit ees?
http://www.combitecno.com/shop/fi/92-er-holkit-nestekanavilla
Vai onko karassa läpi jäähdytys ominaisuus?

4. Kierretapit:
Kysyt mielestäni väärää kysymystä... kyllähän se holkki pitää vaikka mitä kiinni.... se vain että onko koneesi tarpeeksi hyvä että se ei tarvitse uivaa istukkaa/holkki yhdistelmää... kun se suunnan vaihto on 99% se tilanne missä se tappi pamahtaa poikki ja monesti johtuu siitä että konen synkronointi ei ole ihan kohdallaan... yleisempi vika vanhemmissa koneissa...



PekkaNF

Mitäs kysyin :)

Oma vika, olis ehkä pitänyt vähän avata. Neljö kysymystä, neljä eri konetta/tarvetta. Ajattelin vaan, että niputan kaikki minua askarruttaneet ER-kysymykset samaaan keskusteluun ja purin ne osiin, joilla jattelin olevan laajempaakin mielenkiintoa.

Karojen kellotus on kyllä tuttua ja se takia kellotinkin lieriövartiset prisman päällä, jotta jää pois karalaakerointi. Etenkin koska olen huomannut että karasta voi saada voimaa käyttäen jotain lukemia staattisessa tilanteessa, mutta kun pyörii lujaa, niin vaaksuorassa oleva kara "nousee" hieman ja pyöriminen keskittyy huomattavasti.


1) Tarkkuus :"kone" on brittiläinen tonnin painoinen Chincinati yleishiomakone enkä 70-luvun alusta ja tarkoitus pitää isommilla ER holkeilla kiinni sellaisia aihioita, joita ei pistetä kärkien väliin. Siis ulkopuolinen pyöröhionta. Aina ei ole "aihioissa" kärkikuoppia tai ne on katkaistu pois.

2) Tasapainotus, sama kone, toinen tarve on reikähiontaan. Sen oma oma reikähiontakara on sohlo ja arvonnassa korjaanko sitä vai kätöstelenkö oman.
* Ei tullut tuo tapa mieleen.
* Amatööristä näyttää että mutteri on suurin riskitekijä tossa.
* Miten paljon vaikuttaa hiomakaran oikaisu tohon koko epätasapaino/epätarkkuus tekijään?

3) Nesteholkki, Läpijäädytetylle poralle, tällä kertaa sorvissa ja pora ei pyöri. Poran Läpi neste lastun poiston takia. Vasta hommattu yksi pora ja arvonnassa laitanko normiholkin ja kätöstelen erikseen nesteensyötön poran päästä.

4) Kierretappikysymys liittyy Tapmaticiin, mulla on malli, jossa on läpijäähdytys ja ER20 kiinnitys holkeille.

Kiitos,
Pekka

Snowfly

1.Kun ei ole koneesta kuvaa niin paha sanoa... mutta kokeillaan ampua sinne päin edes... onko koneessa mahdollista käyttää holkki pakkaa? Mitä käytetään yleisesti tankosyöttöisissä automaatti sorveissa. Kyseisten tarkkuus on ihan omassa luokassaan ja kestävyys.

2.Mitä parempi kara on sitä vähemmän vaaditaan mutterilta. Kerta jos kara on ihan horo... niin voit joutua jopa lisään hitsi täppiä mutteriin että saat sen pyöriin keskeisesti.

3. Nyt menee mielestäni metsään että heilahtaa... kyseistä holkkia käytetään enemmän silloin kun tarvitaan ulkopuolelle jäähdytystä... jos käytät oikeasti poraa "http://en.drilltechinc.com/images/42.jpg", jossa menee jäähdytys kanavat poran läpi...
Tällöin et missään nimessä halua hukata painetta holkin ulkopuolelta... Mazakissa kyseinen ratkaisu on toteutettu seuraavasti "http://www.ews-tools.de/archiv/png/1/108704_D-EWS-012411_A.png" (Kuvan vasen ala kulma näyttää kyseisen pitimen jäähytys kanavan)
Mikäli tarvitaan ulkopuolista jäähdytystä se johdetaan putkella sopivaan kohtaa terää.
Mikäli tarvitaan läpi jäähdytystä on 2 vaihtoehtoa.
a)Pitimessä on sisäänrakennettu jäähdytys kanava, jonka myötä kaikki paine terän pohjalle. Jolloin letku kohta vain tulpataan.
b)Terä on niin iso että se tulee kiinteään pitimeen, jolloin terän pohjassa on monesti kierre, johon saadaan nippa joka putkitetaan pitimen ulkopuolisesta nestejäähy kanavasta.

4. Siis tällainen? http://www.tools-n-gizmos.com/specs/Tapmatic_NCRT_10.jpg
Itsellä on kokemusta er32 holkeista mazak:in nexuksella ja sen koneen kanssa ei ollut ongelmia... nimenomaan jäykästä kierteytyksestä kun puhutaan... se vain että emme käyttäneet leikkuunestettä kierteytyksessä vaan rocolia aina terään + reikään ja sitten ajettiin ja välistä pysäytettiin ja putsattiin tappi ja lisää rocolia...

PekkaNF

Kiitos, eiköhän tosta ole jo vähän apua

1: Koneessa tuli mukana jotakin 5C:n näköistä holkkia, muttei tarvittavia kokoja ja vieläkin tota isompia. Nekin on lähinnä käytässä pyöröhiomalaitteen pyörittimessä. Mutta mietinnässä on lähinnä hieman tarve. Pitääpä googlata lisää ja katsoo mitä voidaan tehdään kullakin holkkimallilla.

Mietin että kun olis joku "oikein hyvä" verrokki holkki, kara + mutteri, niin niillä vois ristiintesta sulovileeniostokset ja katsoo mistä se virhe tulee.


2: Ok, mietin vaan että kun ainakin näissä halvoissa kiinamuttereissa se karan kiinnitys/irrotus piirre on kovin epäkeskeinen eikä näytä olevan kompensoitu, niin se olis eka paikka tarkastella, muutenhan karojen pitäis olla mahdollsiimman symmetrisiä. Ostaa nippu ja valikoida?

3: Porassa on todellakin nestekanavat sisällä. Niinkun normaali lieriövartinen HSS pora, mutta kanavat menee läpi ja perässä on kaksi reikää lieriöpinnan suuntaisesti. Olen nähnyt sellaisia ER holkin eteen tulevia "prikkoja" joissa on tiivistin ja kuullut systeemsitä, missä takapäästä johdetaan neste. Ei siis ole tarkoitus "huuhdella" kehältä, se olisikin kokolailla helpompaa.

Tontapainen poraratkaisu, mutta tossa on extrana mutterin läpi syöttö (se ei ole mulle mitenkään välttämätöntä, saati toivottavaa):
http://www.fabricatingandmetalworking.com/wp-content/uploads/2016/05/recool.jpg
Jokunen aika sitten valistettiin tällä palstalla, että tollainenkin on tarjolla. Vaikuttaa siltä, että vois käyttää vakio ER-holkkeja, mutta mutteri on erikoismalli ja tiivistin pitää sitten joka koolle. Noi ei vaikuta hirveen yleiseltä.

Löytyyhän noita vaikka mitä:
https://www.iscar.com/eCatalog/Family.aspx?fnum=1275&mapp=IT&app=106&GFSTYP=M
Mutta miten noita nyt on tarkoitus käyttää ja kaikkee ei voi soitella perään ja kysyä 2 kpl, vaan olis kiva olla edes jonkinlainen käry että toimii, onnistuu käyttö ja on saatavilla muualtakin kun propellipipopajalta.

google nyt vaan on paska kaveri siinä ettei se osaa arvottaa eikä johtaa oikeille jäljille saatavuuden/käyttökelpoisuuden suhteen. Vasta kun tietää todella paljon googlesta alkaa olla apua. Mun on turha huokailla sellaisten systeemien perään, jotka eivät ole mitenkään ulottuvilla.


4: joo, mutta ilman offsettia, kara samalla akselilla ja sivulta yhdistetty nesteensyöttö ja reaktiotanko, niinkun tälläinen:
https://i.ytimg.com/vi/eRP39d-6Qgg/hqdefault.jpg

Pastaa tulee käytettyä kierteytykseen, muuhun ei ole ollut tarvetta.

Rigid tapping on juttu jota yritän välttää - etenkin manuaalikoneella.

Pekka

Snowfly

Näinhän se on pörssin mukaan mennään...
Itsekkin tässä oottelen että kiinalaiselle toimittajalle tulee taas nuita pieniä kierrejyrsin teriä. 0.3-1.0mm nousulla myyntiin... itsellä kun karan minimi kierrokset on siinä 12000rpm huitteilla....

3. kohtaan että ihan normi er-holkkeja itte tuli käytettyä mazakissa... se holkki puristuu kummiskin sen verta kiinni ja turpa mutteri kun on paikoillaan niin se ei paljoa sieltä falskaa... leikkuuneste pumpussahan pitää sitten olla hönkää muuten se olis sama kuin ei käyttäis nestettä ollenkaan kerta ilman painetta se lastu ei nouse sieltä ja tuloksena on kallis katkennut terä... kaveri kerto aikoinaan tavan miten sen paineen pysty määritteleen kotikonstein mutta en tähän hätään muista sitä kikkaa, jotenkin hämärä muistikuva oli että er holkkiin lyötiin putken pätkä ja ammuttiin koneen seinään leikkuunestettä tjsp...


PekkaNF

Itseasiassa jos ostaa vain jonkun tarkistuskäyttöön ja todelliseen tarpeeseen, niin ei kunnolliset näytä aivan käsittänmättömän kalliilta.

http://www.netkonttori.fi/13215052/er-holkki-istukat-lieriovarsi-minimutteri

ER25 vakioholkki 12,75€ + ALV
http://www.netkonttori.fi/13178215/er-vakioholkit

ER25-UP 16,0 mm Tarkkuusholkki REGO-FIX 1125.16001 DIN 6499-B    32,90 EUR + joku 16mm tarkistustuurnan tasonen lieriö, niin alkas selvitä onko vika mutterissa, istukassa vai miehessä.


Samalla tais selvitä riittävän edullinen tapa läpijäähdykseen (jos ymmärsin oikein):
http://www.netkonttori.fi/13174902/rego-fix-mutterit-er-holkki-istukoille

+ tiivisterengas, jos tarvii vain jonkun koon, ekä koko sarjaa, niin ei tämä vielä kotitalouden budjettia riko.
http://www.netkonttori.fi/13174901/rego-fix-tiivisterenkaat-hi-q-erc-muttereille

Pekka

tomi667

Ei kyllä voi suositella er-holkkeja mihinkään tarkkaan. Porille ja kierretappeille on ok. Zoller mittalaiteella kun mittailee nii eivät pyöri suoraan.
Jos tarkkoja hommia nii käytä esim sk holkkeja.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: tomi667 - 20.10.16 - klo:00:43
Ei kyllä voi suositella er-holkkeja mihinkään tarkkaan. Porille ja kierretappeille on ok. Zoller mittalaiteella kun mittailee nii eivät pyöri suoraan.
Jos tarkkoja hommia nii käytä esim sk holkkeja.

Kuulostaa uskottavalta. ER-holkin vahvuus on se, että ei tarvitse omaa holkkia jokaiselle nimelliskoolle erikseen.

Millä holkeilla (koko/merkki/tarkuusluokka + mieluusti koodi) olet saanut millaisia tuloksia?

Mitä vastaavia tuloksia olet saanut SK holkeilla?

Selkeesti niiden pitäis olla tarkempia ja jäykempiä radiaalisuunnassa, koska on pienempi kylkikulma. Tolla periaatteella morse holkin pitäis olla vielä tarkempi?

Pekka

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk