Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Jyrsin projekti 2011

Aloittaja Jarkko Nieminen, 26.01.11 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Onnittelut! Kyllä siellä pikkupyörissä on flanget... Hienoa nähdä, että kone liikkuu 😊

Jarkko Nieminen

Kiitos vaan!

Kyllä joo pikku pyörissä flanget. Tossa on vielä .....hieman suunnattavaa. X ja y kulma ei vielä säädetty heittokellolla, x, y ja z akselien kuulamutterien kiinnitys palikat siis palat jolla ruuvit yhdistyy liikuteltavaan pintaa on säätämättä. Z akselin ruuvi ainakin oirehtii niin että johonkin suuntaan palikka vinossa. Tuossa 5mm nousuisessa 16mm ruuvissa on voimaa mutta 1mm pituus... jo alkaa vipottamaan. No pidetään vauhdit maltillisina. Videolla taisi olla maksimit 1000mm/min.

Oli pakko laittaa askelmoottorit, kun en kovin nopeasti saa noita kaapissa odottavia yaskawan sgdh pakkeja toimimaan.( johdotus ja varsinkin parametrointi)

-Jarkko

ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

https://youtu.be/tiCuTInKkOk

Nyt sitten kiinankara paikallaan.... tilasin myös kiinasta sellasen sumujäähdytys "letkun" johon siis tuodaan leikkuuneste ja paineilma.

Latasin pari videota nyt, toisessa kone ajaa käsiajossa "mustaa rautaa" ja toisessa alumiinia. Tämä alumiiniin ajo jonka kuvasin oli kolmas "potero" jonka jyrsin 2 ekaa hain arvoja ja tähän sitten nostin hieman syöttöä... näkyy videon lopussa kun alumiini sulaa terään kiinni. Cam osuuden tein mach3 omalla circular pocket työkalulla. Oikealla camilla olisi saanut alasmenoon rampin.... nyt alasmeno suoraan 2mm on aika raju ja sen kuulee korvalla. Sitten kun varsinainen leikkuu alkaa, niin aika nätistihän tuo menee. Karasta vasta 12.000rpm ulkona alumiini ajossa, terästä 8000rpm.

Ihan kivalta tuntuu tuo kone... vaikka onkin itse tehty😀
ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 21.06.17 - klo:23:11
https://youtu.be/tiCuTInKkOk

Nyt sitten kiinankara paikallaan.... tilasin myös kiinasta sellasen sumujäähdytys "letkun" johon siis tuodaan leikkuuneste ja paineilma.

Latasin pari videota nyt, toisessa kone ajaa käsiajossa "mustaa rautaa" ja toisessa alumiinia. Tämä alumiiniin ajo jonka kuvasin oli kolmas "potero" jonka jyrsin 2 ekaa hain arvoja ja tähän sitten nostin hieman syöttöä... näkyy videon lopussa kun alumiini sulaa terään kiinni. Cam osuuden tein mach3 omalla circular pocket työkalulla. Oikealla camilla olisi saanut alasmenoon rampin.... nyt alasmeno suoraan 2mm on aika raju ja sen kuulee korvalla. Sitten kun varsinainen leikkuu alkaa, niin aika nätistihän tuo menee. Karasta vasta 12.000rpm ulkona alumiini ajossa, terästä 8000rpm.

Ihan kivalta tuntuu tuo kone... vaikka onkin itse tehty😀
Itse hommasin alumiinia varten 1-leikkuset terät... menee nätisti eikä jää lastu kiinni...
Kuinka paksun lastun otit kun ajoit mustaa?

Jarkko Nieminen

No niin, pitkä taival takana. Nyt alkaa mekaniikka olemaan kunnossa ja vihdoin sain tuon karankin kuntoon. Pääsi tuo 2.2kw kiinan kara odottaman isoa routerprojektia. Eli hommasin Jonnelta (Thelen tech) tuohon sorviin 2.2kw Deltan tamun ja sorvista jäi ylitse 1.1kw bevi Yaskawan V1000 sarjan tamulla. Joka tässä linkin videossa nyt pyörii. Radiaalinen heitto mitattuna Er32 kartion sisäpinnasta on uusilla sisäänajamattomilla viistokuulalaakereilla 0.06mm kiristelin laakereita kevyesti ja pyöritin taas. Jostain kumman syystä kara ei lämpene ollenkaan? Voiteluna joku SKF kaliumsaippua siis vaalea "laakerivaseliini" jota yksi tuttu koneistaja suositteli. Kuinka tiukkaan tuollainen laakeri kuuluu kiristää?

Seuraavana vuorossa sitten rajakytkimet, energiansiirtoketjut kaapeleille ja mietin vielä että pitäskö karaan tuoda paineilma, pitämään roskat poissa laakereilta?

Jos viikonloppuna sais ekat lastut.... https://youtu.be/QU9BxDwbSWo
ex nimimerkki jarkko.j

JuKa

En tiedä millaiset laakerit sulla siellä on, mutta jos on parihiotut karalaakerit, niin silloin ne kiristetään tiukkaan nippuun ja niissä on yleensä esijännitystä muutaman satasen verran. Jos rasvamäärä on oikea, niin rasva "ajon" jälkeen ei kara pitäisi juurikaan lämmetä. Jos sinulla on siellä perus viistokuulat ja hiukankin väljäksi jätetty, niin lämpenemistä ei varmasti tapahdu.

Yleisin karalaakerirasva on Kluber Isoflex NBU15, joka on käytössä 80% kaikissa rasvavoidelluissa karoissa.

Jarkko Nieminen

Perusviistokuulat on ja kiristetty silleen kevyesti tyhjät pois ja sitten pieni kiristys. Rasva oli skf lg... jotain.

Ajan pari tuntia vielä ilman kuormaa ja sitten tappi kinni ja lastu lentoon. Jännä nähdä miten tuon Z-akselin runko toimii, vai alkaako resonoimaan.

Mulla on varattuna jo 1500rpm 3 -vaihe moottori ja jos tästä 1,1kw motista loppuu teho niin tilaan Jonnelta toisen 2,2kw Deltan.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Nieminen - 21.09.17 - klo:22:20
No niin, pitkä taival takana. Nyt alkaa mekaniikka olemaan kunnossa ja vihdoin sain tuon karankin kuntoon. Pääsi tuo 2.2kw kiinan kara odottaman isoa routerprojektia. Eli hommasin Jonnelta (Thelen tech) tuohon sorviin 2.2kw Deltan tamun ja sorvista jäi ylitse 1.1kw bevi Yaskawan V1000 sarjan tamulla. Joka tässä linkin videossa nyt pyörii. Radiaalinen heitto mitattuna Er32 kartion sisäpinnasta on uusilla sisäänajamattomilla viistokuulalaakereilla 0.06mm kiristelin laakereita kevyesti ja pyöritin taas. Jostain kumman syystä kara ei lämpene ollenkaan? Voiteluna joku SKF kaliumsaippua siis vaalea "laakerivaseliini" jota yksi tuttu koneistaja suositteli. Kuinka tiukkaan tuollainen laakeri kuuluu kiristää?

Seuraavana vuorossa sitten rajakytkimet, energiansiirtoketjut kaapeleille ja mietin vielä että pitäskö karaan tuoda paineilma, pitämään roskat poissa laakereilta?

Jos viikonloppuna sais ekat lastut.... https://youtu.be/QU9BxDwbSWo
Ilta lukemista: http://www.skf.com/us/products/bearings-units-housings/ball-bearings/principles/mounting/mounting/bearing-adjustment/index.html
Öitä...

Jarkko Nieminen

Päädyimpä vielä täyttöhommiin. Eli jyrsimen Z akselin runkotolppa ja karan vaakarunko saa nyt epoksigraniitit sisälle. Päädyin edukkaaseen jeti500 epoksiin. Täyttöön tulossa karkeaa sepeliä, 2-4mm valkoista koristehiekkaa (kekkilän gabro) ja lopuksi hiekkapuhallushiekkaa. Epoksia noin 10% tai mahdollisimman vähän. Täyttö on aika helppo koska runkotolpat suorat.

Onko vinkkejä valun suhteen? Juu hengityssuojain, lasit ja kumihanskat hankittu....

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Snowfly

Tuosta topicista löytyy aikalailla kaikki tieto kootusti... On kyse sitten valu/aine suhteet/ parhaat täyteaine materiaalit / yms....
http://www.cnczone.com/forums/epoxy-granite/30155-epoxy-granite-machine-bases-polymer-concrete-frame.html

Vaatii vaan hieman aikaa, että lukee läpi ja sisäistää tiedon...

Muiden dokumentoimat projektit ja vielä lisää tietoa:
http://www.cnczone.com/forums/epoxy-granite/?order=asc

Kari87

Tervehdys foorumille!

Voitko Jarkko laittaa tietoa kuinka JETI500 toimi hommassa? Itselläni samankaltainen operaatio, mutta valan koko rungon epoksigraniitista. Erilaisia kiviä ja hiekkoja kerätty jo nurkkiin ja aloitan ensiviikolla testit eri suhteilla. Olisi hyvä kuulla vähän etukäteen tuosta epoksista ja sen ominaisuuksista. Postaan tänne sitten eri ketjuun tuloksia.

Jarkko Nieminen

Moi.

Kyllä mä voin kokemuksista kirjoittaa. Mulla on kanssa ajatus tuosta kokorungon tekemisestä epoksigraniitista. Eli 4 johteinen slantbed sorvi. Kirjoitteleppa kari87 myös foorumille projektistasi. Yritän nyt viikonloppuna ehtiä tuon täytön tekemään.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

No niin.

Epoksit on valettu koneen runkoon. Tein hiekkapuhallus hiekasta ja puutarhan koristemurskeesta (2-4mm rae koko) massan, johon epoksia noin 12% tai kunnes massa oli kauttaaltaan märkää. Kaadoin massan noin 1.5L annoksina rungon sisälle ja puutapilla tiukkaan survoen. Lopuksi kumivasaralla runkoa naputellen. Epoksi toimi kuten odotetty ja kuivumisaika 14 asteen lämmössä reilun vuorokauden. Jos aineesta aikoo koko runkoa tehdä niin kannattaa kyllä tehdä hieman testejä...

Saavutimme juuri sen mitä haimme epoksin lisäyksellä.....  https://youtu.be/EPDhMRIMZxA
ex nimimerkki jarkko.j

saulij

Työstöarvot olivat hieman pielessä. HSS 20 mm terälle 300... 400 r/min ja syöttöä n 100 mm/min 4-hampaiselle.

Jarkko Nieminen

Pakko sanoa että en arvoja miettinyt juurikaan. Kunhan kokeilin. En edes katsonut moniko leikkuinen tappi oli.

Nyt kun laite toimii pitää alkaa perehtymään eri terien arvoihin ja laittaa niitä vähän koneelle muistiin.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk