Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Jarrullinen servo Z-akselille??

Aloittaja eemeli, 19.01.12 - klo:17:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eemeli

Hep.

Mahtaakohan jarrulliset servot olla mitenkä harvinaista tavaraa?

Z-akseliasetelman kokeilussa meinaan tuli ilme melko selkeästi, että möntti valuu alas jos ei jotakin pistä vähän jarruttelemaan. Tää vissiin olis helposti hanskassa jos olis jarrullinen servo, mutta ku ei o. Omronin R88M-sarjaa muistaakseni on tuo. Itselleni jäi dokumenteistä "vähän" epäselväksi, että osaako sama ohjain käskeä myös jarrullista servoa, elikkä onnistuuko vain pelkän servon vaihto uuteen, taikka voiko ohjaimelta ottaa ulos jarrutiedon, ja rakentaa erillisen jarrun (joka lienee sekä hankalaa että typerää)

OK, ainahan voi laittaa kaasujousen, mutta sitäkään en ihan tuosta vaan osaa mitoittaa. Useemman kilon punttihan toi zeta on, pitää ottaa puntariin kun ens kerran olen pelipaikalla.

Myös servon vaihto jarrulliseen kiinnostaa rajallisesti.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Kremmen

Ei jarrulliset servomoottorit mitään ihmeen harvinaista herkkua ole. Ehkä jarruttomat nyt on vähän yleisempiä, mutta kyllä jarrullisiakin on maailma puolillaan. Omronin R88M-sarjan koneet on itse asiassa Yaskawan SGM?H-sarjan koneita eri nimellä, joten kumpiakin voi soveltaa. Mulla on vastaavuustaulukko toisella koneella, voin laittaa sen tänne kunhan ehdin kaivaa.
Yaskawan ohjaimet osaa toki komentaa jarrullisia moottoreita, eihän hommassa muuten olisi senkään vertaa järkeä kuin DNA:n laamamainoksissa :) Jarrun kelaa varten pitää kyhätä lisäkytkentä koska tarvittavaa tehoa ei ohjaimesta saa suoraan. Mutta se on pikkujuttu. Mikä kone sulla on nyt tuo servo? Jos meinaat hommata jarrullisen niin voisin ottaa sulta pois käsistä sen niin saisit välirahaa uuteen. Itse olen hakemassa Yaskawan koodilla SGMGH-20D... moottoria eli 2 kW 400VAC jarruton, joko inkrementti tai absoluuttianturilla, ei väliä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Polkupyöräkettinkiä/vaijeria ja vastapaino, helppo säätää sopivaksi? Työmaalla on hydraulisia vastapainoja ja jarrullisia servoja, ne on petoja kun sähköt katkee kesken ajon.....  ;) Ei tartte montaa satkua vaakakaraisessa y akselin tippua että menee kalliit terät särki. Mekaaninen on varmempi ja taloudellisempi, paitsi jos ketju katkee ja runko halkee. ???
-vilderi

Kremmen

Minun projektijyrsimessä eli marsussa on karalaatikon tasapainotuksessa 2 ronskia rullaketjua + vastapaino. Yhteensä karalaatikko ja vastapaino painaa reippaasti yli puoli tonnia, mutta liikkuu silti kevyesti ruuvin päästä käsin pyörittämällä. Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että systeemi pysyy balanssissa koko liikealueella eikä tarvii jarruja missään asennossa.
Tietty ketjun on parempi olla katkeamatta tai rysähtää mutta se nyt ei liene mikään oikea ongelma.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jussa

Omassa rojektissa tulee olemaan sama ongelma zetan kanssa. Kone on porttaalimallinen, joten en halua ylimääräisiä kiloja ihan hirveästi liikuteltavaksi, ajattelin hoitaa ongelman paineilmasylinterillä, jolloin painoa voi kompensoida helposti paineensäätimellä. Lisäksi ratkaisu on suht edullinen, esim.

http://www.ebay.de/itm/Luftzylinder-Pneumatikzylinder-Zylinder-Aircylinder-SC-50x400Hub-ETSC50x400-/150724175153?pt=Pneumatik&hash=item2317dc6531

Paineilmasylinteri toimii ainakin meidän puuntyöstökeskuksessa ihan ok.

Maukka

Minullakin vastaava ongelma z-akselilla steppereillä tosin. Nyt ennen virran katkaisua mekaaninen lukitus. Tulevaisuudessa pitäisi etsiä joku tälläinen jarru väliin. http://www.damencnc.com/en/components/motors-and-drivers/motor-add-ons/252 Jos jollain ylimääräisena voi laittaa viestiä.

jussi

vakiovoimajousi on suht kevyt ratkaisu myös.

eemeli

Hep.

Z:n servoksi on varattuna Omronin R88M-sarjan 200 voltin ja oliskos ollut peräti 200 W laitos (joko 100 tai 200 W, nyt en muista, ja vasta ens viikolla taas käymässä projektin tykönä)

Kuinkahan paljon jarru pidentää servoa? Meinaan ei o montaa senttiä ylimäärästä tilaa servon persuksen ja koneen rungon välillä. ja siihen väliin vissiin pitäs laittaa energiansiirtokettinkiä että saa kaapeloinnin tehdyksi. Joutuu kait sittenkin laittamaan vastapainon =(

Mulla olis sellasta vähän fillarin kettinkiä pienempää ketjua ja jokunen ketjupyörä sille jouten, mutta ne on varastoituna aivan toisaalle. Eläköön hajautettu arkistointijärjestelmä. Noista taitas saada mahdolliset vastapainon ketjut, kun laittas 2 tai 4 rinnan.

Paljonko tarttee jättää vastapainolle pelivaraa? Jos tekis niin, että pistäs vaa'an koneeseen, ja antas Z-akselin laskeutua vaa'an varaan, kattos montako kiloa tulee näyttöön, ja kertos tuon varmuuskertoimella K, jonka arvo on... ööö X? Ymmärtääkseni vastapainon tarttee voittaa vain se osa massasta, joka ylittää servo-hihna-ruuvit -ym -kombinaation pidätyskyvyn? Tämä tilanne taitaa kuiteskin muutua, kun massa saadaan liikkeelle, ja pahin tapaus kait se, että Z on matkalla alaspäin, kun maanjäristys katkaisee sähköt ja koneen upsi ei toimi.

Täällä on loistavaa se, että viisaammat kohteliaasti jeesaa meitä ei ihan niin viksuja =)

Pelottavaa vauhtia kone valmistuu, ehkä kesäksi, mutta minkä vuoden, on vielä vähän epäselvää.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Jamiko

#8
Lainaus käyttäjältä: eemeli - 20.01.12 - klo:14:27
Hep.


Paljonko tarttee jättää vastapainolle pelivaraa? Jos tekis niin, että pistäs vaa'an koneeseen, ja antas Z-akselin laskeutua vaa'an varaan, kattos montako kiloa tulee näyttöön, ja kertos tuon varmuuskertoimella K, jonka arvo on... ööö X? Ymmärtääkseni vastapainon tarttee voittaa vain se osa massasta, joka ylittää servo-hihna-ruuvit -ym -kombinaation pidätyskyvyn? Tämä tilanne taitaa kuiteskin muutua, kun massa saadaan liikkeelle, ja pahin tapaus kait se, että Z on matkalla alaspäin, kun maanjäristys katkaisee sähköt ja koneen upsi ei toimi.

-eemeli-

Eiku vastapainon on hyvä olla saman painoinen kuin z jolloin moottorille saadaan samanlaiset kiihtyvyydet kumpaankin suuntaan, ja pärjää pienemmillä moottoreilla. Kertoimia tarvitset vain kun lasket ketjun kestämistä painoja kiihdytettäessä.
Jos on mekaaninen vastapaino niin jarrua ei tarvitse, kun ruuvi ja moottorin kitka pitää z:n paikallaan.
Jos taas on sylinteri keventeinen/ voimalla joka häviää virtojen mukana niin silloin jarru on poikaa.

Paineilmasylinteri keventäjänä on hyvä ratkaisu, kunhan lisää siihen rinnalle erillisen painesäiliön jolloin liike ei aiheuta suuria paineen vaihteluita.

eemeli

O-outs.

Kun ei ajoissa tullut tälläset vastapainoasiat mieleen, niin ei kyllä taida mihinkään saada järkevästi tarpeeksi painavaa möykkyä mahtumaan, kun sen lienee liikuttava sama matka kun Z-akselinkin.

Samalle akselille eri kokoset ketjupyörät ja toinen ketju Z:aan ja toinen painoon...?

Vakiovoimajousen tekoon löytys kaikkea tarvittavaa, itse asiassa aika sopivastikin. Pitää tuumata moistakin vaihtoehtoa.

Ens viikolla rakentamaan X-liike oikeasti toimivaksi. Väsätessä on ennenkin löytynyt kuningashyviä ideoita... (kompakti antigravitaatiokenttä tai JTO kyllä hanskaisi homman nätisti himaan...)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

eemeli

Hep.

Aika ahtaaksi menee vastapainon kanssa. Jos tekee jatkopalan ( =vastapainoakselin laakeripukit)  ylöspäin, niin sitten kyllä liikematka riittää, siitä vaan tulee tosi ruma. (ja edelleen vastapainon pitää olla suht kapia laitos)

Paljos fillarin ketju kestää? Pikaisen arpomisen tuloksena statuksella "melko vahva ehkä" on liikkuvan massan paino Z:lla viitisen kiloa. Jos joskus saapi aikaan paremman karan, niin sitten vois nousta jopa 7 kilon nurkille.

Kestäsköhän fillarin takavaihtajan muovirattaat tuossa käytössä?

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

jussi

keuhkokuvaus telineissä käytetään vastapaino systeemiä. niissä 20-40 kg lyijyä roikkuu 4-5mm vaijerin varassa ja kestävät vuosi tolkulla ,että kyllä kai se ketjukin kestää vaikka mitä näissä painoissa.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 24.01.12 - klo:22:47
[...] Paljos fillarin ketju kestää? [...]

Mietipä vaikka näin, että kun polkupyörän ketju on varsinaisella työpaikallaan niin polkimen kampi on about tuplasäteellä eturattaan keskiöstä kuin ketju. Kun 100 kg sankari hyppää polkimelle ja vielä vetää vauhtia ohjaustangosta niin kyllä ketjuun reilut parisataa kiloa vetoa syntyy. Että eiköhän se kestä sinun koneessa aika hyvin noilla kuormilla :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mika66

Jos päädyt paineilmasylinteri kevennykseen,niin mulla on joutilaana muutama 450mm iskulla olevia lukkovarsisylintereitä. Eli kun z on oikealla korolla, niin paineilmalla saa suhautettua varren mekaanisesti lukkoon. Sylinterin halkaisia on muistaakseni 32mm, täytyy tarkistaa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk