Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mach 3

Aloittaja krpk67, 07.10.16 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

krpk67

Valittaa, että on liian iso. Aika kovin rajoitettu on, kun 257 on maksimi. Ei auttanut zipatakaan. Voitko laittaa mailin, niin pukkaan sinne?

Terveisin, Petri

krpk67

Tere!

Tuolta löytyy vectrix filu.

https://1drv.ms/u/s!ArjrbJUeKMuacGMBjJlJIrNWO1g

Terveisin, Petri

JuKa

#17
En ihan pääse kärryille, että mikä on se lopullinen ongelma.
Ymmärrän ensi kysymyksestä, että ohjelma alkaa noin. 1mm alempaa kuin pitäisi kun ajat toista kertaa ohjelmaa. Ja sammuttamalla kaikki korjaantuu ?
Onko koneessa rajakytkimet ja ajatko koneen ref rajoille kun käynnistät sen ?
Jos et aja, niin miten nollaat näytöt kun olet hakenut nollapisteen ? Onko tämän jälkeen näytössä samat arvot kun painat machine cordinats painiketta ?

Jos ajat tuon ohjelman alusta, niin se liikuttaa Ztan 45.72 mm korkeuteen ja kun ohjelma on loppunut, niin Zta pitäisi olla samassa korkeudessa. Jos se ei ole, niin silloin hukkuu askeleita ja silloin jokin on pielessä moottorin ohjaus puolella/mekaniikassa.

Jos akseli on samalla korkeudella kuin ohjelman alkaessa, niin silloin vika on koneen nollaamisessa ja varsinkin, jos siinä ei ole ref rajoja.

krpk67

Terve!

Ajelin uusia ratoja ja mittailin moottorin lämmöt. Z-akselin moottori 64° ja muut 28°. Voiko tuo lämpö jo aiheuttaa sen, että valuu? Näppituntumalla toi lämpö voisi tuon sekoilun aiheuttaa, kun ajaa pitkiä ohjelmia. Se on erikoista, että valuminen tapahtuu aina samassa kulmassa - Radat olen tehnyt niin, että ohjelma etenee Y-akselin suunnassa. Nyt kokeilin sammuttaa koneenkin ratojen vaihdon välillä ilman apua. Softat on OK, simuloin ne netistä löytyvällä G-koodi simulaattorilla.

Liitteenä kuva parista testistä. Rouhinnan jälkeen mittaeroa korkeudessa 1 mm. ja viimeistelyn jälkeen 3-4 mm. Muoto pitäisi olla pallomainen sileä pinta.

So, mikä neuvoksi? Ostanko uuden moottorin Z-akselille ja toivon ongelman häviävän?

Snowfly

Laitoin sulle yv:tä...

Miguel-

Hidasta kiihtyvyyksiä Z akselilta (tiputa vaikka puoleen testimielessä) ja jos tuo ei auta,niin tiputa Z nopeutta seuraavaksi.. Lämpö ei kuulosta vielä pahalta, ei pitäisi vaikuttaa.

Isto

Moottorin vaihto auttaa vain jos se on oikeasti rikki.
Jos ne on askelmoottoreita niin paljon paikallaan pysyvä käy aina kuumempana kuin ne jotka liikkuu.
Ja jos ylikuumenee niin tarkasta että virta ei ole liian iso. Nuo lämmöt on tosiaan vielä ihan ok.


Jos nyt oletetaan että x ja y toimii oikein voit yrittää vaihtaa z moottorin x tai y kanssa ja testata. Jos toimii niin moottorissa ei ole vikaa. Tietysti vain jos moottorit on samanlaiset.


Ennen moottorin vaihtoa kannattaa kyllä tehdä Miguelin ehdotuksen mukainen testi. Jos sekään ei auta niin sitten ehkä.


krpk67

Terve!

Noniin, nyt rokkaa.... Asentelin aivan kaikki uusiksi ja kalibroin akselit, niin nyt tekee mita pitaa.

Terveisin, Petri

krpk67

Terve!

Ilakoin liian aikaisin. Kone hukkaa askelia edelleen ja ainoastaan Z-akselilla. Virhe on saannonmukaisesti samalla tavalla. Olen mittakellolla ajanut 80 millin matkaa ylos ja alas ja ekalla kerralla hukkuu 0.2 millia ja tokalla kerralla heitto on puoli millia.

Vaihdoin tuohon suojatun kaapelinkin, kun se oli jollain auttanut tuohon, mutta ilman apua. Kernelin taajuuden muuttaminen muuttaa asiaa, mutta ei korjaa sita. Liioin mitkaan kiihdytysarvot eivat asiaan vaikuta. Driver test nayttaa excellent...kuularuuvi vaikuttaa olevan valykseton

Uusi LPT/kortti PCI-paikkaan on tulossa, jos se korjaisi ongelman. Sen jalkeen mina olen kaffilla taman kanssa taydellisesti, jos sekaan ei muuta tilannetta.

Vaikuttaa olevan todella yleinen ongelma maailmalla, mutta sielta harvoin loytyy mitaan kokeilemisen arvoista ratkaisua.

Terveisin, Petri

saulij

Harmillinen ongelma. Kyllä siihen löytyy ratkaisu.

Milainen kone? Millaiset johteet? Kuinka painava Z-akseli? kuularuuvin nousu? Askelmoottorin koko/tyyppi? Ohjain?

Näillä voisi alkaa kiikaroimaan. Machissa ei todennäköisesti ole vikaa.

krpk67

#25
http://www.mechapro.de/shop/Stepper-motor-power-stages/All-in-one/Slider-SFX-2009-stepper-motor-driver::156.html?MODsid=26i3ug7amndcn9djeg1mc7eau0
Kuularuuvit ja kuulajohteet joka akselilla.

Tuossa kuvassa samanmoinen kone kanssa Kressi karana. http://www.mycncuk.com/threads/8131-isel-fb1-table-about-550-by-550mm-new-motors-new-tb6600-drivers-new-usb-breakout

Tuossa pari linkkiä. Mainittakoon, että olen koneen omistanut vasta vähän aikaa ja siksi tämä jumppa tuli puskien takaa. Edellinen omistaja tuskin oli tietoinen tästä, kun tuo ilmenee kunnolla vasta pitkiä 3D-ohjelmia ajaessa ja en usko hänen harrastaneen sen tyyppistä.

Terveisin, Petri

Edit: Z-akseli vaikuttaa painavalta. Ruuvien nousua nyt en ole mitannut ja Machissa olen ajanut tuolla kalibroinnilla akselit paikalleen.

Snowfly

Hohhoijaa... en jaksa alkaa kirjoittaan kaikkia tarkistus kohtia mutta sanon vain tämän....

Irrota kaikki moottorit bob-kortista ja sen jälkeen tee seuraavaa...
Yleensä Bob-kortilla on jokaisen akselin merkkiledi, joka kertoo milloin kyseinen linja on aktiivinen.
Nytten sitten mach päälle ja aktiiviseksi ja sitten painelet nuoli näppäimillä/pageup/down kaikki akselit läpi...
Se mitä seuraat on reagointi aika... eli reagoiko jokainen akselin ledi yhtä nopeasti painallukseen (bob-kortilla)...
Voisin vaikka lyödä vetoa että z:a reagoi sulla viiveellä ja tämä viive aiheuttaa pulssien hukkumisen...
Tämä asia on joidenkin bob-korttien tyyppivika...
Mikäli huomaat viiveen bob-kortti vaihtoon ja problem solved...

krpk67

Thanks Bob, minäkään en jaksa tämän enempää kirjoittaa hohhoijaa ;)

JuKa

Älkää nyt... Tää homma viedään nyt kotiin...

Luulen, että kaikki haluaisi auttaa, mutta koska kysymys on Alunperin hieman epäselvä ja kukaan ei tiedä millainen on kone yms... Niin vaihtoehtoja on miljoona ja ei tällöin jaksa kysymään lisätietoja.

Itse olen kiinnostunut tämän hetkisistä Motor tuning arvoista ?
Jos siellä on liian pieni arvo kiihtyvyydessä, niin stepperi ei ehdi pulssitukseen
mukaan. Sitten kannattaa tsekata tuon moottoriohjain ja se että siinä on virta asetukset kohdallaan.

Kerro pliis lisää koneesta ja kai vaikka joku kuva, niin saat muutkin jelppaamaan...

Jussi

jsr8501

Voisko olla sama vika mikä mulla oli, eli alumiininen sakarakytkin pitkässä ajossa lämpenee(moottori lämmittää) ja löystyi ja z pääsi vajoamaan.😕

JR


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk