Myös korttimaksu toimii

CNC projekti piirilevyjen tekemiseen...

Aloittaja JSo, 11.11.06 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JSo

Päivää tai siis iltaa kaikille tasapuolisesti!

Itse harrastelen elektroniikan parissa jonkin verran ja alkaa jo tympiä tuo reikälevyille kytkentöjen tekeminen. Syövyttely olisi toki mahdollisuus, mutta sen koen jotenkin vaikeaksi näissä olosuhteissa.

Muutenkin alkaa olemaan kiinnostus kova jyrsimisen suuntaan. Ainahan jokin harraste projekti saa ajan kulumaan... =)

Olisko teillä konkareilla antaa jotain vinkkejä miten aloittaa suunnittelu pienen piirilevyjyrsimen tekemiseen? Jyrsittävän alan tarvitsisi olla maksimissaan jotain A5 paperin luokkaa (pienenmpikin käy) ja käyttö olisi pääasiallisesti piirilevyn jyrsinnässä. Ehkäpä jotain ohutta alumiinia ja muovia voisi kotelointia ajatellen jyrsiä, mutta se on todellakin toissijaista. Piirilevyjen suunnittelussa olen yleensä käyttänyt Eaglea, joten voisko sen jotenkin kivuttomasti linkittää jyrsimen käyttöön?

Tietenkin jos jollakulla olisi valmista kuvaa ja suunnitelmaa edelliset speksit täyttävän jyrsimen tekemiseen, niin olisin todella kiinnostunut.

Jos myös löytyisi jostakin tietoa mistä selviäisi miten tuommoinen kone toimii, eli missä muodossa pitää olla tiedostojen, mitä dataa ne sisältää, millä periaatteella ne ohjaavat steppereitä, jne. Eli mekaniikka ja elektroniikka on perustasolla suht selvää, mutta se itse ohjaus puoli kiinnostaa... Tietenkin mitä enemmän tietoa saa kerättyä sen vähemmän kyselee tyhmiä... =)

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen... =)

saulij

#1
Kukaan ei näytä vastaavan, niin kaivoin CNCZonesta hakusanoilla "free router plans"

http://www.cnczone.com/forums/search.php?searchid=992732

Tästä löyty joitakin linkkejä ja kuvia. Näyttävät olevan usein jostain MDF- tai muovilevystä tehtyjä. Tarkentele itse hakua lisää.

Itse lähtisin tekemään alumiiniprofilleista kuten Tomi http://tomis1.pp.fi/ tai Tero http://www.students.tut.fi/~kontkant/cnc.php.html. Kannattaa myös katsoa Marttsolan sivuja http://www.martsola.com/cgi-bin/valikko.cgi?796c613d303045747573697675.

Tieto kulkee pääpiirteissään seuraavasti:
3D malli/piirustus -> NC-ohjelma käsin/CAMillä G-koodia (teksti tiedosto) -> PC:ssä Mach/EMC tms ohjain -> Stepperi/servoajuri -> Stepperi/servomoottori.

Linkkejä löytyy myös mun sivuilta

Laita vain tänne lisää kysymyksiä, niin etsitään niihin edes jonkinlaiset vastaukset.

Sauli

JuKa

Kuinka paljon olet ajatellut käyttää tuohon rahaa? Onko mahdollista tehdä runko metallista/puustä?

Jussi :)


JSo

Moi taas ja kiitos ohjeista ja linkeistä.

Kovasti on tullut tietoa lisää ja lisää vielä kaivellaan. Itse asiassa alkaa projekti jakautumaan kahteen osaan, eli ensin tehdään kone jolla voidaan tehdä piirilevyjä ja samalla kerätään lisää tietoa jo sit hieman isompaa ja parempaa konetta varten. Muiden kiireiden vuoksi olen vasta keskittynyt molempien projektien osalta tiedon keräämiseen ja idean hahmotteluun. Piirilevy konetta varten alkaa jo olemaan jonkinlaiset suunnitelma hahmotukset kasassa ja osa osistakin...

Hintaluokka ensimmäisen osalta on: mahdollisimman halpa... Toisen osalta katotaan sitä budjettia myöhemmin.

Kasassa on jo askelmoottorit kaikille kolmelle akseleille ja ohjaimet y ja x akselille. Liukulaakerit ja akselit on olemassa x:lle ja y:lle, samoin trapetsiruuvit ( vaatii kuitenkin työstämistä ). Lisäksi on epämääräinen nippu tuota muissakin projekteissa käytettyä alumiini profiilia. Tähän mennessä kaikki osat on jo ollut entuudestaan laatikossa tai on löytynyt työpaikan jätelavalta... Ohjelmistopuoleenkin on jo hieman tullut tutustuttua.

Taas heräsi lisää kysymyksiä joihin en ainakaan itse ole löytänyt muiden projekti sivuilta vastauksia.

Eli:
- Yleisesti ottaen rajakytkimistä ja niiden käytöstä?
- Minkälaisiin tarkkuuksiin on järkevä pyrkiä tällaisissa projekteissa ja millaisia on yleensä tarkkuudet valmistuneilla koneilla?
- Omaani on tulossa kiinni jokin dremeli tai vastaava. Onko moisista laitteista vinkkejä?

Kiitos taas!

saulij

Rajakytkimet!! Minkä tyyppisiä? Kuinka monta? Kotiasema?
Yleensä numeerisissa työstökoneissa on useita erilaisia rajoja eritarkoituksiin.

Kotiraja: Kiinteä paikka, jonka avulla koneen ohjaukselle määritetään työskentelyavaruutensa.

Pehmoraja: Ohjaukseen asetetut liikkeiden rajat kotiasemaan nähden. Vaatii kotirajan.

Päätyraja: Liikeiden päissä oleva, raja, joka kertoo ohjaukselle, että nyt ollaan liikkeen päädyssä.

Turvaraja: Yleensä em. rajakytkimessä oleva toinen pakolla aukeava kosketin tai erillinen turvarajakytkin, joka aukeaan hieman edellistä myöhemmin. Nämä kytketään Hätä/Seis-piiriin.

Saavutetuista tarkkuuksista ja karoista voi kertoa joku muu.

Sauli

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk